keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Timo Junkkaala: totuus ja rakkaus

Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtaja Timo Junkkaala totesi Kirkkokansan raamattupäivän puheessaan Kallion kirkossa, että "kirkkomme puhuu paljon rakkaudesta ja vähän totuudesta, mutta se on vaarassa menettää molemmat"

jokin jäi tässä kaivertamaan, mikä tässä lauseessa mättää? 

Timo Junkkaala asettaa vastakkain totuuden ja rakkauden. Uskon ymmärtäväni, mitä hän tahtoo sanoa.

Mutta pyhässä Raamatussa ei tällaista vastakkainasettelua ole - sanapari johtaa ontuviin ja omituisiin ajatuskulkuihin. 

Sen sijaan Johanneksen evankeliumi antaa toisen sanaparin, jossa käsitteet eivät ole vastakkain 

"Hän oli täynnä armoa ja totuutta"

Huomaa sanajärjestys myös - emme kestä totuutta ilman armoa.

Junkkaalan lauseen muuttaminen muotoon "kirkkomme puhuu paljon armosta ja vähän totuudesta, mutta se on vaarassa menettää molemmat" johtaisi ehkä terveempään analyysiin?

2 kommenttia:

  1. Nyt tarvittaisiin teologia. Olen kautta aikojen ihmetellyt mitä tuolla totuudella tarkoitetaan. Minulle on epäselvää jopa Jeesuksen "Minä olen totuus....". Tarkoitetaanko tällä samaa kuin Tie? Tao ? Dharma? Vai mitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tämä on valtavan iso asia todellakin.
      koska Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo "Minä olen totuus" saatamme jotain totuudesta oppia toisaalta tutkimalla Jumalan Sanaa, toisaalta seuraamalla Jeesusta elämässämme, Hänen antamaansa esimerkkiäänkin totuudellisuudesta. Osasi sulkea suunsa, kun se aika oli ja avata rohkeasti, kun se aika oli.

      Poista