lauantai 27. joulukuuta 2014

Ennen aikojen alkua Isästä syntynyt

s24 kysyjä ",,, niin miten sitten Kaikkivoipa on saanut alkunsa?"
s24 vastaaja "Jo epäily on synti ja se tunnolla vie Kadotukseen."

Vastaajan tulee oppia erottamaan epäilys ja epäusko toisistaan. Jeesuksen lähimmät epäilivät usein, ja Herra nuhteli heitä usein epäuskosta. Siis kaikkein lähimpiä valittuja miehiä, jotka päivittäin Jeesuksen seurassa kulkivat. Ei Herra heitä tuominnut, vaan auttoi uskoon paitsi sen yhden, joka valitsi toisen tien ja hirttäytyi. Joh 17:12

Älä koskaan halveksi heikointakaan uskoa, sillä jonain päivänä voit olla kateellinen siitä ja toivoa, että sinulla edes sen verran hitunen uskoa olisi, sinapinsiemenen verran. Usko ei ole ihmisen oma teko.


Kysyjälle:
Pyhän maan Betlehemissä, Daavidin kaupungissa, syntyi noin 2000 vuotta sitten pieni lapsi, jonka alkuperä on Kirjoitusten mukaan iankaikkisuudessa.

Tästä lapsesta syntyi kristittyjen kesken vakava kiista, kun Egyptin Alexandrian kaupungissa Baucalin kirkon pappina toiminut presbyteeri Areios (250-336) perusteli Raamatulla ja talonpoikaisjärjellä, että oli aika, jolloin Poikaa ei vielä ollut. (Tämä Egyptin vanhin kirkko on tuhoutunut kauan sitten, eikä sen sijaintipaikasta ole varmuutta.)

Jos kerran Poika on Isästä syntynyt, niin on ollut aika, jolloin Poika ei ollut vielä syntynyt, järkikin sen sanoo.

Tämä ei ollut hiustenhalkomista, vaan syvälle koko kristinuskon sydämeen uponnut taistelu uskomme perustavasta asiasta, kuka on Pyhän Hengen siittämä neitsyt Mariasta syntynyt Betlehemin lapsi?

Asiaa pähkäiltiin todella vakavasti kautta koko kristikunnan ja lopulta itse keisari Konstantinus Suuri päätti kutsua vuonna 325 koko porukan koolle Nikean kaupunkiin ratkaisemaan kirkkoa hajoittanut riita.

Vanhin Areios (presbyteeri) opetti, että oli aika, jolloin Poikaa ei vielä ollut. Tästä syystä Poika on pienempi kuin Isä eikä olemukseltaan sama kuin Isä vaan jotain muuta.

Nikeassa laadittiin kristillisen kirkon uskontunnustus, jossa otetaan lujasti kantaa Areioksen opetukseen. Niitä kirkkoja, jotka eivät tunnusta Nikean opetusta, ei pidetä kristillisinä.

keisari oli kutsunut kaikki 1800 piispaa paikalle, mutta vain noin kolmesataa vastasi kutsuun ja reissasi Nikeaan nykyisen Iznikin kaupunkiin (turkkilainen nimi tulee sanasta Nikea).

Miten nämä ratkaisivat Areioksen esittämän aivan järkevän kysymyksen?

Kielellisesti. Sanoistahan tässä on lopulta kyse, kun jumalallisista puhutaan, pelkistä sanoista ja lihaksi tulleesta Sanasta.

Kreikankieli on erittäin hienojakoinen ja tarkka ja sopii kaikenlaiseen pähkäilyyn, kuten filosofian ja teologian historia opettaa.

Piispat vastasivat opettamalla näin Jeesuksesta Kristuksesta "joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt"

He tarttuivat sanaan "aika" ja sanoivat, että puhumme jostain, joka on ennen aikojen alkua.

Tämä on monelle ollut tietenkin kompastuskivi - mitä sanataiteilua!

Mutta kysyjä on varmaan hyvin perillä aikamme teoreettisen fysiikan perustavasta väitteestä, että AIKA alkaa maailmankaikkeuden luomisesta, ja on kyse aika-avaruus jatkumosta.

Tämä oli Albert Einsteinin maailmaa mullistanut oivallus, että aika on suhteellinen, sidoksissa aineeseen, energiaan ja valon nopeuteen ja että ennen luomista ei ollut aikaa.

Nikean uskontunnustuksen "ennen aikojen alkua syntynyt" voidaan nykyihmisen tieteen maailmassa ymmärtää siten, että tässä puhutaan jostain, joka on tapahtunut ennen maailman luomista.

Sieltä on kotoisin Betlehemin lapsi, ja sinne, iankaikkisuuteen, Hän on kutsumuassa sinua ja minua, ihmisen todelliseen alkukotiin, joka ei ole tästä luomakunnasta silleen riippuvainen että sekunti, kaksi, kolme, minuutti, tunti, vuosimiljoona....




Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,




"Isä, hetki on tullut. Kirkasta Poikasi, että Poika kirkastaisi sinut.

Sinä olet uskonut kaikki ihmiset hänen valtaansa, jotta hän antaisi ikuisen elämän kaikille, jotka olet hänelle uskonut.

Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Minä olen kirkastanut sinut täällä maan päällä saattamalla päätökseen työn, jonka annoit tehdäkseni.

Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä."

Jeesuksen jäähyväisrukouksesta Johannes 17:1 - 5

2 kommenttia:

  1. Mutta eihän tuo vastannut kysyjän kysymykseen, olettaen tietenkin että hän tarkoitti Isä-Jumalaa, ei Poikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siellä on keskustelua paljon tästä "ajan ulkopuolella" ja halusin konkretisoida miten se kristillisessä kirkossa on tullut kuvioihin mukaan.
      tämä auttaa välttämään kristittyjen filosofisia päätelmiä "iankaikkinen Jumala" joissa väärällä tavalla rationalisoidaan aika ja iankaikkikuus.

      Poista