nimimerkki rudiini kirjoitti 29.12.2014 14:53 suomi24 forumilla Jellivaaran kuuntelun kommenttina:
Luuk 10
17 Niin ne seitsemänkymmentä palasivat iloiten ja sanoivat: "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden".
18 Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.
GP:n kysymykseen, miten s.tana oli päässyt taivaaseen, oli hänen vastauksensa, että se oli päässyt sinne sakramenttien kautta: kasteen ja ehtoollisen...
Siinä meillä teologi!!
Koska me pyrimme luotettavuuteen, on syytä tarkistaa. On ollut tapana sanoa:
VastaaPoista"Kasteen ja ehtoollisen välissä". Sanoiko niin?
nimimerkki hellsing lainasii s24 palstalla "tämä kristillisyys" 30.12.2014 20:25 mm.
Poista"I Gällivare hörde jag en historia om en nybliven präst som hamnade på en laestadiansk gudstjänst.
Predikanten talade om, hur djävulen blev nedkastad från himmelen.
Sedan ställde han en fråga till prästen: Hur har då djävulen kommit in i himmelen.
Då inte prästen kunde svara säger predikanten: Då nu inte teologen kan svara får väl jag.
Det är genom prästernas dopnåd.
De döper vad som helst och då är det klart till och med djävulen kommer in i himmelen. "
http://blogg.svenskakyrkan.se/jesusanamma/2013/02/27/ska-moderaterna-andra-lagen-om-svenska-kyrkan-sa-att-den-blir-multireligios/
Eli olikohan Persäter lukenut samaa blogia ennen saarnaa ?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/13208304
"Niiden kautta ei niiden välissä"
Ei muuttaisi teologiaansa sen kelvommaksi sanoa kasteen ja ehtoollisen välissä saatanan menneen taivaaseen. Olisi mielenkiintoista joskus kuulla, mihin tällaisia väitteitään perustavat. Vaan taitaa mennä niin, että joku keksii "hyvän" jutun ja sitten sitä toistetaan kunnes siitä tulee "totuus".
PoistaJouko Talonen on puhunut "maagis-mekaanisesta sakramenttivanhurskaudesta". LLL puolestaan puhui kastetuista pakanoista, jotka uskovat tulevansa autuaaksi ilman katumusta, parannusta ja sydämen ja mielen muutosta. Eiköhän Saatana juuri tällä tavoin päässyt taivaaseen.
VastaaPoistaSelityksesi kuulostaa järkevältä sillä tavoin, kuin esikoislestadiolaisessa yhteisössä elävä saattaa katsella Raamatun vaikeita tekstejä. Tuo voi todellakin olla se Sanan selityksen peruslinja, toinen tapa puhua "armonvarkaista".
PoistaEs lestadiolaisen tulkinnan mukaan es lestadiolainen seurakunta on "armon taivas". Se tulee joskus esille kun selitetään tuhlaajapoikavertausta (tuhlaajapoika tunnusti tehneensä syntiä taivaita vastaan). Tämän käsityksen perusteella saarnaaja saattoi tarkoittaa, että juuri sillä hetkellä s...... tuli esikoisten "armon taivaaseen" papin hahmossa, ikäänkuin sanoi: "mene pois minun edestäni, s...... , sillä sinä et ajattele sitä mikä Jumalan on ... " jne, kuten Jeesus kerran Pietarille. Pappi oli saarnaajalle tällainen "kastettu s......" koska hän ei kuulunut es lestadiolaiseen seurakuntan. Kasteensa perusteella tällainen "paholainen" sai luvan teeskennellä olevansa kristitty ja hoitaa jopa papin virkaa.
PoistaTämä seöventää edelleen. Teksti sijoitetaan todella vahvasti oman uskonyhteisön kontekstiin. Siitä käsin tulkinta tulee ymmärrettäväksi kun armon taivas selitetään. Ei ihan meän kieltä, mutta vaatii sisäpiirin kielentunte,usta paljon enemmän kuin minulla on.
PoistaTämä on vanha lest. opetusta. Saatana pääsi armontaivaaseen
Poistakasteen ja ehtoollisen välissä. Ei se ole Persäterin, jos hän noin opetti.
Se tarkoittaa armonvarkautta, kuten sanoit. Kun on langettu kasteen armosta, mutta silti uskotaan.
Minä en ole ikänä ennen kuullut tällaista opetusta ja olen 45 v. kuullu es.lestadiolasiten saarnoja ja opetusta. Persätter on itse paholaisesta, eikä huomaa sitä kuink valta on sokaissut ja tehnyt hänestä yhden saatanan kätyrin. Ei voi muuta kuin yksittäinen kulkija huutaa Heraa avuksi, Herra aramahda, Herra älä jätä meitä pimeyden valtojen haltuun.
PoistaAmen!
Poista