keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Rauhan Side - johan olis jytkäys

kuva Suomi24

Johan olis jytkäys, jos Rauhan Siteen toimitus avaisi verkossa Esikoislestadiolaiset ry:n tukeman s24 tapaisen foorumin, jossa sana olsi vapaa! Ja sitten vaikkapa GP antaisi ymmärtää, että lähetysmiesten ja saarnaajien paimenvirkaan tässä kristillisyydessä kuuluu kuunnella, ymmärtää, vastata seuraväen kiitoksiin ja moitteisiin myös tällä areenalla!

Jos lehmät lentäisivät ...


Saarnaajien agorafobia

Saarnaajien ongelma lähteä s24 tapaiseen Williin Länteen valkealla ratsulla sinne, missä rapa roiskuu ja painekattila pihisee, ei ole niinkään siinä, etteikö olisi ruutia ja luoteja, millä ampua tai nyrkissä ruista.

Ongelma on yritys vaimentaa keskustelu, väistää kysymykset, kieltää itsenäinen ajattelu, jota hengellinen kasvu vaatii, ja PH:n avulla sammuttaa Henki.

Miksi tämmöinen agorafobia, avaran paikan kammo, pelko Siperian aavasta lakeudesta, jossa itätuuli uutta lunta tuo?

Kyse on vallankäytöstä.

Johtaja ei keskustele vaan johtaa.

Internetin aikana pakkopullan syöttö, raamatullisen arvostelun hengen sammuttaminen ja silmälappujen laitto heposen rauhoittamiseksi on mahdotonta. Paine purkautuu sitten sivusta, ja tärkeän jokaiseen kotiin ulottuvan verkkotekniikan tarjoama mahdollisuus rohkaista horjuvia, auttaa etsiviä, kutsua eksyneitä jää käyttämättä.

Olkaa siis kuin kiltit lapset, kuin ne kolme apinaa, jotka eivät katso mitä vain, eivät kuule mitä vain eivätkä sano mitään, vaikka riihi palaa liekeissä.


UT Jeesuksen Kysymysten ja vastausten kirja

kuva Crossroads Initiative
Jeesus Nasaretilainen oli Willin lännen keskustelujen varsinainen Tex Willer

Evankeliumithan ovat kuin suuri Kysymysten ja vastausten kirja. Oppilaat saivat tyhmillä kysymyksillä Hänet kimpaantumaan, vastustajat asettivat sanansa huolellisesti saadakseen Hänet sanoista solmuun, pilkkaajat kuiskivat Galilean kylähullusta.

Sana oli vapaa Jeesuksen luona ja on yhä tänään sitä.

Arvon arvostelija, epäilijä, kyselijä, etsijä. Jos tämän kristillisyyden umpisuiset vanhimmat, lähetysmiehet ja saarnasjat heittävätkin moitteesi ja kiitoksesi samaan lantakasaan ja muikenevat ylhäisesti kuin vaari kysymyksillesi, eivät vastaa vaikka huudat ...

Niin Herra Jeesus on läsnä seurakunnassa korvat höröllään ja vastaa yhä tänään kuten silloin ajallisen elämänsä aikana, vastaa kiperiin kysymyksiin tulisin unohtumattomin sanoin, jotka muuttavat meidän jokaisen hengellisen elämän, kuten vain Jeesus voi muuttaa. Ja kaiken muun sen kanssa.

Laulua vai huutoa?

Pyhä Henki vaikuttaa missä tahtoo, miten tahtoo, Interetissäkin, ja muistuttaa heikoimpienkin palvelijoidensa kautta ja suoraan, mitä Mestari asiasta sanoo.

Kuorolaulusta esimerkiksi, kun Hoosiannaa laulavan sekakuoron tahtoivat Palmusunnuntaina vaientaa... Jos nämä olisivat hiljaa niin kivet huutaisivat.

Onhan Jumalan ylistäminen laulaen toki paljon rakentavampaa kuin kivien huuto.


7 kommenttia:

  1. Suomi24 on tunnettu siitä, millaista hyvä keskustelu ei ole. Suurin osa ei edes halua vastauksia. Itsekin kyllä toisinaan sinne kirjoittelen. En kuitenkaan juuri koskaan käy edes lukemassa vastauksia, joita mahdollisesti saan. Kirjoitan vain oman kommenttini ja poistun paikalta. Pääasia on sanoa sanottavansa. Vastaavasti toimii esim. Twitter ja monet muut sosiaaliset mediat, joissa suurin osa ei lue keskustelun jatkoa, vaan laittaa vain oman kommenttinsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eikö siis olisikin hienoa, jos Esikoislestadiolaiset r.y. aviaisi oman foorumin vapaaseen keskusteluun, johon vanhimmat, lähetysmiehet ja saarnaajat osallistuisivat?

      mitään sellaista foorumia ei ole, Rauhan Side lienee tarkimmin kontrolloituja hengellisiä julkaisuja Suomessa aitoon Pravdan tyyliin. Mitään linjasta poikkeavaa siellä ei saa esittää. Internetin käyttö on kielletty, saarnoja saa kuunnella, jos lupaa ettei kerro muille mitä on kuullut.

      joten jos lehmät lentäisivät ...

      Poista
  2. Miksi eskoislestadiolaiset eivät luo omaa Laestadius24 saittia jossa voisi keskustella jä kysellä ja tutkistella omiensa kanssa ja vaikka nimimerkillä jos ei halua panna itseään suoraan alttiiksi.

    Omaa blogistoa voi sitten pitää avoimena niin, että tällaiset uteliaatkin pääsisivät jyvälle siitä mitä uskonsisaret ja veljet omalla sarallaan pitävät tärkeänä.

    Keskusteen mielelläni eripaikoissa ,joskus nimellä joskus nimimerkillä mutta helposti tunnistettavasti.

    Markku Hirn

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä juuri tässä koetan selittää, miksi ei.
      Selitys vain on niin hurja, ettei sitä uskoisi todeksi.

      Poista
    2. "Kyse on vallankäytöstä"
      "Johtaja ei keskustele vaan johtaa"

      Varokaamme kuitenkin tässä yhteydessä sanomasta väärää todistusta. Ei ole välttämättä kysymys saarnaajien vallanhalusta. Luulisin, että heidän toimintaansa ohjaa pelko. Pelko tulla johtaneeksi ihmisiä helvettiin. Pelko joutua sellaiselle viimeiselle tuomiolle missä jumalattomien "veri vaaditaan heidän kädestänsä". Monet saattavat kantaa raskasta taakkaa siitä että on tämä sisäinen ja opillinen pakko saarnata tietyistä asioista terveen järjen vastaisesti. Mutta jos uskaltaisi puhua jotain perinteisistä käsityksistä poikkeavaa, ja vieläpä vähän erilaisin sanankääntein, niin siitä seuraisi omantunnon syytökset. Saarnattujen perinteisten neuvojen kyseenalaistamattomuutta ja noudattamista pidetään oikeanlaatuisen nöyryyden merkkinä. Jos näitä "uskon hedelmiä" puuttuu ei hyvältä tunnu. Ei ole kadehtittava es.lestadiolaisen saarnaajan kutsumus. Luulisin että kaikenlainen uskonnollinen fundamentalismi saa ravintonsa juuri pelosta, "penikin koreus" (pienikin poikkeaminen kirjaimesta) kadottaa. Ja myös siitä saarnaamatta jättäminen kadottaa.

      Kerran fundamentalisti, aina fundamentalisti.
      Jeesuksen lunastustyön ansiosta - raitis fundamentalisti?

      "Mutta mihin minä vertaan tämän sukupolven? Se on lasten kaltainen, jotka istuvat toreilla ja huutavat toisilleen sanoen: Me soitimme teille huilua ja te ette karkeloineet; me veisasimme itkuvirsiä ja te ette valittaneet. Sillä Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja he sanovat: Hänessä on riivaaja. Ihmisen Poka tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: Katso syömäriä ja viininuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää! Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa." Matt.11:16-19.


      Poista
    3. Annat tärkeän näkökulman kuuliaisuudelle oikealle opetukselle, josta saarnaaja on hengellisesti vastuussa. Totta puhut ja olen kyllä kirjoittanut "pienten rukoushuoneiden" uskollisista saarnaajista, jotka hoitavat heille annettua laumaa Jumalan sanalla ja rukouksella edes unelmoimatta pääsevänsä joskus suuriin seuroihin esikoisten lauman juhlahetkiin puhumaan. Herra Jeesus heidät tietää ja palkitsee.

      Johdon vallankäyttöä tämä pyhä arkuus totuuden edessä ei kuitenkaan kumoa. Se näkyy vuosia jatkuneessa arvostelun - sekä kiitoksen että moitteen - torjumisessa. Piskuista laumaa kielletään ajattelemasta itsenäisesti, kysymästä saarnaajien julistuksen perusteita, vaikka seuraväestä joku saattaisikin tulla puhuttelemaan illan päättyessä (jos ennättää hihasta kiinni ottaa). Korostetaan lapsen lailla kuuntelemista ja tottelemista, josta poikkeaminen on suroastaan synti.

      Tällaisten saarnaajien pöyhkeys on uskomatonta ja pukeutuu usein näennäiseen nöyryyteen, vaikka itseä Malakian mukaan Herran enkeliksi ajatellaankin.

      Jos anonyymi olet itse esikoislestadiolaisuuden piirissä kasvanut, tiedät, että mitä kirjoitan on totta. Jos et ole, et voi olla asiasta teoriassa varma ja ainoa keino on kuunnella seurapuheita paikanpäällä tai verkkokuuntelun kautta. Se on muutenkin suositeltavaa, sillä elävä julistus sisältää myös paljon varteenotettavaa hengellistä opetusta.

      Tämä saarnojen ja herätysliikkeen oppien arvostelua koskeva linja on räikeimmin näkyvissä suhtautumisessa niihin omiin saarnaajiin, jotka pyhän Raamatun valossa totuudellisesti lapsuudesta asti tuntemaansa ja nauhoituksista tutkimaansa aineistoa käsittelevät (RB ja muut)

      Tällainen lauman ohjaaminen on myös täysin Raamatun vastaista, jossa selkeästi apostoli Paavali käskee koettelemaan kaikki, ja pitämään se, mikä hyvä on. 1 Tess 5:21.

      Samaan liittyy keskinäinen kiistely opetuksista, jonka täytyy olla vapaata. Täytyyhän teidän keskellänne olla puolueitakin, joita lestadiolaisuuteen on paljon siunaantunut, että nähtäisiin kenen usko kestää koetuksen

      "Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
      Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin. Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.".
      1 Kor 11:17-19

      Poista
  3. Kristitty ihminen on Jeesuksen Kristuksen seuraaja, hän on uudestisyntynyt ennen iankaikkisuutta ja hän opettaa samaa oppia kuin Herra Jeesus näkyvänä opetti, sillä ei ihminen vaan Jumala hänessä ja saa kokea saman vihan kuin hänen mestarinsakin sillä samat vaiheet meillä on.

    VastaaPoista