Kirkko on pyhä koska sen pää, Jeesus Kristus, on pyhä Gentin alttarikaapin Jeesus kuva answers |
Donatolaisten määrä kasvoi nopeasti suhteessa valtionkirkkoon ja vuonna 350 he olivat jo enemmistönä pohjois-Afrikan kristittyjen keskuudessa. Kun keisari rakensi Cirtan suuren kirkon, donatolaiset ottivat sen käyttöönsä ja ekumeenisile kristityille piti rakentaa toinen kirkko. Pian kaikissa suurissa kaupungeissa oli kaksi rinnakkaista kirkkoa, donatolainen ja ekumeninen. Näin myös Hippon kaupungissa.
Kun piispa Maximin oli kastanut uudelleen katolisen diakonin, joka liittyi donatolaisiin, Augustinus koetti saada kastekiistan ratkaistua toimimalla välittäjänä. 390-luvun alussa hän koetti vielä välttää imperiumin oikeuslaitoksen tuomista kuvaan mukiaan ja varoi samalla, etteivät donatolaiset toisi paikalle hurjia circumcellion, raskaita puisia nuijia, "israeliittoja", kantavia berbereitä tappelemaan katolisten kanssa ja halkomaan heidän kallojaan.
Vuonna 400 Augustinus kirjoitti Seitsemän kirjaa kasteesta donatolaisten opetusta vastaan.
Kirjat on osoitettu donatolaisten johtavalle teologille, Cirtan piispa Petilianille
(en ole varma latinalaisten nimien suomalaisista muodoista, onko Petilian Petilianus jne).
Näiden kirjoitusten merkitys on siinä, että Augustinus määrittelee Kristuksen kirkkoa hyvin tärkeällä tavalla kumoten donatolaisten opetuksen:
Nykyinen kirkko ja tuleva kirkko ovat eri asia, mutta eivät kaksi eri kirkkoa:
Pyhien kirkko ja syntisten kirkko eivät ole kaksi eri kirkkoa tässä ajassa, vaan saman kirkon kaksi eri vaihetta - nykyisessä ajassa syntien keskellä, tulevaisuudessa täysin pyhä.
Kirkko ei ole pyhä sen keskiverto jäsenten pyhyyden tason takia. Kirkon pyhyys johtuu seurakunnan pään, Jeesuksen Kristuksen, pyhyydestä.
Kristuksen ruumiissa on nyt tässä ajassa pyhiä ja syntisiä. Se on kuin pelto, jossa vehnä ja luste kasvavat yhdessä ja pahoja on siedettävä hyvien suojelemiseksi. Erottelu tapahtuu vasta lopussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti