tiistai 15. heinäkuuta 2014

Esikoiset ja naismittari

Makedonialaista hiustyyliä 300-luvulta eKr.
Angelina Jolie: Alexanteri Suuri
kuva theweddingtiara.com

Naismittari kuvaa uskonnollisen yhteisön suhtautumista omaan naisväkeen. Mittari osoittaa useitakin eri asioita yhteisön sisäisestä ilmapiiristä. Erityisesti se antaa lukemia yksilöihin kohdistuvista vaatimuksista ja edellytyksistä, mittaa vapautta tai sen puutetta.

Islamin maailmassa pukeutumissäännöt ovat julkisesti kaduilla ja toreilla näkyvä naismittarin neula. Siellä missä musliminainen pukeutuu länsimaiseen tapaan vapaasti ilmapiiri perheissä ja moskeijassaan on muutenkin vapaa. Kun taas nainen kulkee kasvot peittävään burkaan pukeutuneena, hän osoittaa julkisesti syvää uskonnollisuuttaan ja yhteisönsä tarkkoja vaatimuksia elämäänsä kohtaan (kaiken peittävän asun alla voi olla hyvinkin kaunis ja värikäs kotiasu Iranin ja Saudi-Arabiankin arjessa.)

Naismittari on kalibroitava suhteessa muuhun yhteiskuntaan, jotta se antaisi kuvaa jostain tietystä uskonnollisesta ryhmästä.

Ruotsi-Suomessa naisten kirkottaminen synnytyksen jälkeen ja muut naismittarin ilmiöt olivat koko kulttuurille ominaisia. Lukemat kertovat tuon aikakauden kirkon otteesta kansan elämään, tiukasta kirkkokurista jalkapuineen, ja säädyllisinä pidetyistä tavoista. Naismittari ei tuona aikana kerro mistään erityisestä ryhmästä kansakunnan sisällä.

Vastaavasti naisille suotu täysi pukeutumisen vapaus aikamme evankelis-luterilaisessa kirkossa kertoo papiston otteen lähes täydellisestä herpaantumisesta yksilöiden elämän kontrolloijana. Naismittari on vihreällä ja kertoo vapaudesta myös muussa elämässä. Kirkkokurin puute tietenkin myös laskee jyrkästi kirkkoon kuulumisen profiilia, eikä.kristittyä naista vaatetuksen puolesta erota muusta väestöstä.



Koreuden synnit
Apostoli Paavali: Ei näin!
Roomalainen nainen, Faijum, Egypti
Royal Museum of Scotland
kuva wikimedia
9. Niin myös että vaimot kohtuullisissa vaatteissa olisivat ja kaunistaisivat itsensä hävyllä ja kainoudella, ei kahara-hiuksilla, eli kullalla, eli päärlyillä, eli kalliilla vaatteilla,
10. Vaan niinkuin niille vaimoille sopii, jotka jumalisuuden hyväin töiden kautta osoittavat.
1 Tim 2:9-10
Rovasti Lars Levi Laestadius korosti koreuden syntejjä enemmän kuin monet muut aikansa papit, nuhdellen kirkkokansaa hepenistä ja kultakoruista. Länsi-lestadiolaisuuteen etsautui yksinkertaisen Lapin maalaiselämän ihanne, jossa koruttomuus ja muukin askeettisuus nähdään merkkinä aidosta kristillisyydestä. (Kolttien ja saamelaisten kauniit juhlapuvut tietenkin ovat poikkeus, jossa koreus on sallittua - olihan rovastin äiti saamelainen ja Lars poika oli niihin tottunut pienestä pitäen!)

Miehillekin tästä 1800-luvun henkisestä perinnöstä ja tavoista on jäänyt pukeutumissääntöjä julkiseen elämään, joita saarnajat ovat sitten tulkinneet ja määritelleet lisää aikojen muuttuessa. Esimerkiksi kravatti on koreilua seuratuvassa, mutta Rolex kello ranteessa ei. Naismittari on miesmittaria paloon keskeisempi saarnoissa jatkuvasti esillä oleva teema Eevan tytärten saadessa elämän ohjeita ja neuvoja, etteivät olisi kiusaukseksi miehille.


Pään peittäminen
Huivipäisiä maalaisnaisia
kuva Marttaperinne
2. Mutta minä kiitän teitä, rakkaat veljeni, että te minua kaikissa muistatte, ja että te pidätte ne säädyt, jotka minä teille annoin.
3. Mutta minä tahdon, että teidän pitää tietämän, että Kristus on jokaisen miehen pää; mutta mies on vaimon pää, ja Jumala on Kristuksen pää.
4. Jokainen mies, joka rukoilee eli propheteeraa, ja pitää jotakin päänsä päällä, se häpäisee päänsä.
5. Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee eli propheteeraa peittämättömällä päällä, se häpäisee päänsä; sillä se on niinkuin se ajeltu olis.
6. Sillä ellei vaimo anna itsiänsä peittää, niin kerittäkään myös hänen hiuksensa; vaan että se on ruma, että vaimon pitäis keritty eli ajeltu oleman, niin peittäkään päänsä.
7. Mutta ei miehen pidä päätänsä peittämän, sillä hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.
8. Sillä ei mies ole vaimosta, mutta vaimo on miehestä.
9. Ja ei mies ole luotu vaimon tähden, mutta vaimo on luotu miehen tähden.
10. Sentähden pitää vaimon pitämän voiman päänsä päällä enkelitten tähden;.
1 Kor 11:1-10
Heränneillä naisilla on yleensä pitkät hiukset ja seuratuvassa siisti yksinkertainen huivi. Naisten tapa peittää pää seuroissa oli yleinen kaikissa 1800-luvun herätysliikkeissä apostolin ohjeen mukaan, kuten se on esimerkiksi messuissa katolisessa kirkossa kautta maailman. Monet esikoislestadialaiset naiset peittävät seuroissa yhä tänään päänsä yksinkertaisella siistillä huivilla uskonnollisista syistä apostoli Paavalin neuvon mukaan


Naismittari kiristyy?
Tässä kristillisyydessä on käynnissä järjestäytyminen omaksi kirkkokunnaksi, kun sakramentit otetaan 2015 omiin käsiin rukoushuoneisiin ja koteihin.

On mielenkiitnoista seurata, kiristyykö naismittari tämän Suomen esikoislestadiolaisessa kirkossa (tai minkä nimen se saakin) merkkinä hengellisen johdon otteen tiukentumisesta seurakuntalaisten käyttäytymisen ohjaamisessa ja valvonnassa. Nilivaaran lippu on nostettu jokaisen rukoushuoneen katolle, ja se saattaa ennakoida, että näin tulee tapahtumaan.

Naismittari näyttää pian punaista, kun esikoisnaisten ulkonäköön ja vaatetukseen kiinnitetään entistä enemmän huomiota, ja puututaan entistä lujemmin hameenhelman pituuteen, kaula-aukon syvyyteen, hiusten malliin, ehostuksen kauheuteen ja muuhun seuroissa saarnaavaa miehstä erityisesti kiinnostaviin teemoihin.

Naismittarin kiristyminen on ilmapuntari, joka kertoo yhteisön selkeästä profiloitumisesta erilleen muusta maailmasta ja sisäisen kurin tiukkenemisesta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti