perjantai 19. maaliskuuta 2010

Herra Jeesus

Jeesus on Herra!

tämä on kristillisen kirkon vanhin uskontunnustus.

varsin yksinkertainen, verrattuna tuohon toisella palstalla tuomaani Athanasiuksen uskontunnustukseen

kutsun itse sitä mieluummin "espanjalaiseksi uskontunnustukseksi" sillä se on siellä kirjoitettu taistelussa goottilaisten kansojen areiolaista oppia vastaan.

se ei ole tuon suunnattoman syvällisen ja hienon kirkkoisä Athanasiuksen kirjoittama.

mutta koska kyse on pyhästä Kolminaisuudesta, se yhdistettiin pyhään Athanasiukseen.


minulla on semmonen fiilis, että aika moni aikamme kristitty, joka kuulee Athanasiuksen - ja etenkin sen ehdottoman ja täydellisen käsittämisen ja uskon vaatimuksen jotta voisi pelastua - vastaa vilpittömästi kysymyksellä

Häh?


"Jeesus on Herra" uskontunnustus on paljon lyhyempi.

vaan paljon se pitää sisällään - enemmän, kuin Kolminaisuutta ja Jeesuksen kahta luontoa tunnustava Athanasius - siis espanjalainen uskontunnustus.


Raamatun suurimpia ja tärkeimpiä sanoja on Herra.

en käy tässä edes yrittämään asian pinnallistakaan läpikäymistä Vanhan testamentin osalta.

Evankeliumeissa on useampia kohtia, joissa Jeesusta puhutellaan sanalla Herra.

käyn ne tässä lyhyesti läpi, samoin Apostolien tekojen kaksi kohtaa.

Erityisesti tuo ilmaus "Jeesus on Herra" painottuu Uuden testamentin kirjeissä, joissa se saa erityisen selvästi formelin, uskontunnustuksen luonteen.

kaikilta osin keskusteluni tässä on kovin nopeaa pintaliitoa.

koetan sitten alustaa myös siitä, miksi tämä aihe "Jeesus on Herra" on meille tätä kirjoittaville ja lukeville niin äärimmäisen tärkeä.



kaikki viittaukset jatkossa ovat KR 1938 ellei toisin ole mainittu.

en ota tähän Herra, Israelin Jumala kohtia

mukana ovat vain ne jakeet, joissa on mainittu sekä Jeesus että Herra



MATTEUS

Kohtelias puhuttelu:

Ja hänen mentyänsä huoneeseen sokeat tulivat hänen tykönsä; ja Jeesus sanoi heille: "Uskotteko, että minä voin sen tehdä?" He sanoivat hänelle: "Uskomme, Herra".
Mat 9:28

Ja katso, kaksi sokeaa istui tien vieressä; ja kun he kuulivat, että Jeesus kulki ohitse, huusivat he sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda meitä".
Mat 20:30


MARKUS
vain loppulisäyksessä

Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.
Mar 16:19



LUUKAS

kohtelias puhuttelu:

Niin Jeesus lähti heidän kanssansa. Mutta kun hän ei enää ollut kaukana talosta, lähetti sadanpäämies ystäviänsä sanomaan hänelle: "Herra, älä vaivaa itseäsi, sillä en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle;
Luk 7:6



JOHANNES

Arvonimi
Johanneksen evankeliumi käyttää monessa kohdin Jeesuksesta arvonimeä Herra. Esimerkiksi

Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
Joh 4:1

Kohtelias puhuttelu
Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
Joh 8:11

Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, mitä itket? Ketä etsit?" Tämä luuli häntä puutarhuriksi ja sanoi hänelle: "Herra, jos sinä olet kantanut hänet pois, sano minulle, mihin olet hänet pannut, niin minä otan hänet".
Joh 20:15



APOSTOLIEN TEOT

Arvonimi

Niin pitää siis yhden niistä miehistä, jotka ovat vaeltaneet meidän kanssamme kaiken sen ajan, jona Herra Jeesus kävi sisälle ja ulos meidän tykönämme,
Apt 1:21

Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Act 9:5 22:8 26:15

Kolmeen kertaan!



Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
Apt 9:17



EPÄILEVÄN TUOMAAN TUNNUSTUS

nettiruukun raamattupiirissä olen saanut oppia monia asioita.

suurimpia aarteita, joita olen saanut, on epäilevän Tuomaan uskontunnustus.

en ollut sitä koskaan aiemmin tajunnut. uskon että Pyhä Henki näin on minuakin Sanan äärellä opettanut ja kirkastanut sitä toisillekin jaettavaksi.

Tuomas oli epäilijä, ei meinannu jaksaa uskoa.

mutta kun hän sitten uskoi, yksikään Uuden testamentin henkilö ei samalla uskon väkevyydellä Jeesusta tunnusta näillä sanoilla:

"minun Herrani ja minun Jumalani"


Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".

Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"

Joh 20:27-29


VERITODISTAJAN USKONTUNNUSTUS

Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!
Apt 7:59

tässä on ensimmäisen kerran "Herra Jeesus" - tunnustus tuossa sanamuodossa

Apostolien teot mainitsee, että Stefanus näkee Jeesuksen siellä Isän valtaistuimen luona

seisomassa

kunnioituksesta ensimmäistä veritodistajaa, marttyyriä kohtaan


"Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella".
Apt 7:56



ROOMALAISKIRJE

Arvonimi
vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.
Rom 13:14


1. KORINTTILAISKIRJE

Hengellinen arvonimi - tunnustus

niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
1 Kor 8:6


Enkö minä ole vapaa? Enkö minä ole apostoli? Enkö ole nähnyt Jeesusta, meidän Herraamme? Ettekö te ole minun tekoni Herrassa?
1 Kor 9:1

Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
1 Kor 11:23


APOSTOLI PAAVALIN OPETUS

Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

1 Kor 12:3



tämä on syvällinen apostolinen opetus, jossa uskontunnustus "Jeesus olkoon Herra" yhdistetään henkivaltoihin

Kukaan ei voi kirota Jeesusta Pyhässä Hengessä.

varma juttu.



Kukaan ei voi sanoa "Jeesus olkoon Herra" paitsi Pyhässä Hengessä

oho?

no johan...

mieleemme nousee vino pino ajatuksia ... kaiken maailman jeesustelijat ja hurmahenget sanovat "Jeesus olkoon Herra"

mitäs se apostoli nyt näin reteesti??


2. KORINTTILAISKIRJE

Apostolisen julistuksen sisältö!

Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.

2 Kor 4:5


no taas saamme miettimistä

eihän juuri koskaan saa nykyään esikoislestadiolaisten seuroissa kuulla, että saarnaaja julistaa

"Jeesus on Herra"


on paljon mukavampia ja ihmiselle sopivampia aiheita kuin tämä


me kun emme tykkää herroista emmekä päällepäsmäreistä

vaan tahdomme itse olla oma jumalamme, asioista päättäviä itsenäisiä aikuisia!


EFESOLAISKIRJE

Jeesus - rakkauden kohteemme

Armo olkoon kaikkien kanssa, jotka rakastavat meidän Herraamme Jeesusta Kristusta - katoamattomuudessa.

Ef 6:24



FILIPPILÄISKIRJE

Valtava JEesuksen Herruuden julistus!

ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra

Fil 2:11



tuo ilmaus "jokaisen kielen" tarkoittaa jokaista ihmistä

toiset tunnustavat Jeesuksen Herraksi tässä ajassa

suullaan sen sanovat vaikka miten nolottaisi



toiset tunnustavat sen kerran - mutta sitten on jo pikkusen myöhäistä


Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,

Fil 3:20


taivaan kansalaisia

se oikea Jumalan valtakunta, jonka absoluuttinen Herra ja Kuningas ja Päämies ja Paavi ja Arkkipiispa ja Metropoliitta ja Lapin vanhinten Vanhin ja se suuri Esikoinen

on JEESUS KRISTUS



1. TESSALOLINKALAISKIRJE


Elävä Jumalamme, joka johdattaa meitä päivittäin Taivaan Isän rakkaina ja omina lapsina


Mutta hän itse, meidän Jumalamme ja Isämme, ja meidän Herramme Jeesus ohjatkoon meidän tiemme teidän tykönne.

1 Tess 3:11


2. TESSALOLINKALAISKIRJE

Hengellinen arvonimi

ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa
2 Tess 1:7


niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä
2 Tess 2:8


Ja meidän Herramme Jeesus Kristus itse ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja armossa antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon
2 Tess 2:16


1 TIMOTEUKSEN KIRJE


Herra Jeesus antaa meille voimaa ja asettaa meidät hommiin

Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa

1 Tim 1:12


2. PIETARINKIRJE

Herra Jeesus ilmoittaa tänään meille asioita, joita ei ole Raamatussa lainkaan mainittu:


Sillä minä tiedän, että tämän majani poispaneminen tapahtuu äkisti, niinkuin myös meidän Herramme Jeesus Kristus minulle ilmoitti.

2 Piet 1:14



RAAMATUN ULJAS PÄÄTÖS!

Raamatun kirjotusten kaksi viimeistä sanaa: Herra Jeesus

Ilm 22:20


Hän, joka näitä todistaa, sanoo:

"Totisesti, minä tulen pian".

Amen, tule, Herra Jeesus!


Jumalan Sanan "Herra Jeesus" on niin väkevää tekstiä, että siitä todella on oksat pois!


yksi ja toinen meille rakas "opinkappale" lentää tuhkana tuuleen
Saatanan harmiksi

vaan puhdas oppi kestää ja kirkastuu Herran Jeesuksen luona!




niin - mitä tuo meille sitten merkitsee?


hetken hiljaisuus tuon kysymyksen jälkeen on paikallaan ...

ja sitten rauhallinen toteamus


Herra Jeesus!

kukaan meistä ei voi todella sanoa "Jeesus olkoon Herra" paitsi Pyhässä Hengessä

vain Hengen synnyttämä elävä usko asettaa Jeesuksen Kristuksen elämämme valtaistuimelle

kunniapaikalle

kaikkein rakkaimmaksi

kaikkein tärkeimmäksi

ja sieltä Hän, näkymätön Jumalan Sana, uskon kautta järisyttää valtakuntia

herättää sinut kuolemasta taivasten valtakunnan kansalaiseksi

laittaa sinut töihin

lohduttaa, opettaa, ilmoittaa, valaisee, johdattaa


jaaha.

lista käy niin pitkäksi että taitaa olla paras olla edes yrittämättä tuota enempää...

you get the idea.

Jesus Christ is Lord



kuin meren aallot tämän ihmeellisen laulun sanat ja yksinkertainen sävel vellovat yli koko kristikunnan ja missä kristityt sen vain kuulevat he liittyvät mukaan

kaikilla kielillä

kaikissa kirkkokunnissa

kaikki rodut

kaikki ihmiset!


He is Lord!
He is Lord!
He is risen from the dead and He is Lord
Every knee shall bow, every tongue confess,
That JESUS CHRIST is LORD!


Jeesus on Herramme
Nousi kuolleista ja nyt Hän hallitsee
kaikki kerran nähdä saa, joka kieli tunnustaa, että
Jeesus Herra on

19 kommenttia:

  1. >>>"Täällä on käytetty palstametrejä vakuutteluun, että ei ole mitään sellaista Jeesusta, joka olisi henkilökohtaisessa yhteydessä meihin, sellaisen ajatteleminenkin on hurmahenkisyyttä ja harhaoppia.">>>

    Suorastaan outo käsitys!!
    Tämä hämentynyt toteamus kertoo karua kieltään siitä, ettei Patun, Haamulin ja varsinkaan Lauri K:n kirjoituksista Schmalkaldenin artiklojen pohjalta ole ymmärretty tavuakaan.
    Ei sitä vaaditakaan! Olemme kaikki keskeneräisiä, emme kuitenkaan ihan kaikki.

    Jos kaikki olisivat uskossaan keskeneräisiä, ei Lauri K:a olisi kohdeltu niin kopeasti kuin kohdeltiin!
    Maallisessa oikeudessa tuomarin tulee sentään ymmärtää laki jonka mukaan tuomitsee!

    VastaaPoista
  2. 1)
    MISSÄ HENGESSÄ TOIMIT, MIKKO?

    ”Tästäkin Mikon kirjoituksesta voi havaita, että on olemassa kahdenlaista uskoa, muttä vain toinen on elävää, hedelmiä tuottavaa uskoa.
    Toinen uskon laji on totena pitämisen uskoa, rationaalista, järkevää, ja näyttää ulospäin hyväksyttävältä ja jopa aivan oikealta, mutta... elämä puuttuu. Käytännön ateisti.” (YHA)

    Tähtäimessä on osaksi ainakin tämä luterilainen formulointi:
    ” on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. Siten suojaudumme hurmahengiltä, jotka kerskuvat saaneensa Hengen ilman sanaa ja ennen sanaa ja jotka siksi mielensä mukaan arvostelevat, tulkitsevat ja venyttävät Raamattua ja suullista sanaa”.

    Eihän tämä luterilainen ilmaisu edusta mitään rationaalista ja järkevää (kuollutta uskoa)! Aivan mieletön ajatuskin! Onko hurmahenkisyys elävää ja kaikki muu kuollutta?
    Ei tämä Schmalkaldenin artiklojen kohta sulje pois kristityn elämää Kristuksessa, hänen kokemuksiaan Jeesuksen rinnalla kulkemisesta tms. Miksi väität, Mikko, sitkeästi sellaista?

    VastaaPoista
  3. 2)
    Eikö ole selvä, ettei kristityllä voi olla kokemuksia Jeesus-elämästä ilman Jumalan sanaa? Schamakaldenin artikloissa puhutaan siitä, mikä kuuluu elävään oikeaan uskoon!!!
    Eikö se ole juuri tuo ulkonainen sana, joka synnyttää sisäisen sanan. Elämä Jeesuksessa ELI sisäisen sanan pohdiskelu on juuri seurausta ulkonaisen sanan kuuntelemisesta; se on Pyhän Hengen muistuttelua, rohkaisua, vakuuttelua siitä että niin ja niin Jumala sanoo ja lupaa sanassaan.
    Sanotaanhan UT:ssa, että usko tulee kuulosta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Kuuleminen on siis sisäinen tapahtuma, se on Pyhän Hengen vaikutusta ihmisessä sanan pohjalta.

    Tuntuu siltä, että jotkut haluavat sensationalisoida Pyhän Hengen toiminnan kristityssä. Se ei olekaan sisäistä sanan elämää Kristuksessa ULKOISEN sanan pohjalta, vaan jonkunmoista
    humausta, leiskahdusta tai jyrähtelyä.
    Se ei siis olekaan sitä, että kuunneltu tai luettu Jumalan sana alkaa Pyhän Hengen vaikutuksesta muuttua selväksi, elävämmäksi niin, että Kristus kaiken keskuksena tulee esiin tai korostuu. Se on Jumalan työ ja usein pitkällinen prosessi. Miksi siitä tulee tehdä sensaatio?
    Eihän se silti sulje pois sitä, että Pyhä Henki on tässä samassa ihmisessä vaikuttanut aikaisemmin!

    VastaaPoista
  4. 3)
    Monen esikoislestadiolaisen, kuten Lutherin ja Laestadiuksen esimerkki osoittaa, että parannus on tehty aikoja sitten, mutta vasta vuosien kuluttua tulee esiin Ahdas Portti: Sola Fide, Sola Gratiae, Sola Proptem Christum.
    Onko sinulla kanttia sanoa, ettei EH:lla tai OS:llä ollut Pyhää Henkeä isakssonilaisuuden synkkinä vuosina, jolloin he kuitenkin elivät lain töistä? He elivät joka päivä parannuksessa, ehkäpä liiankin kanssa Lutherin tapaan. He tosin löysivät uskon vanhurskauden vasta vuosikymmenten kuluttua, mutta eihän se tapahtunut humahduksessa heilläkään vaan meditaation hiljaisuudessa.

    Ratkaisu-sensaatio-kristillisyys tuntuu olevan tässä lujilla. Parannus on taiten tehty aikoja sitten, mutta Ahdas Portti löytyykin vasta JUMALAN TEKONA meditaatiossa kun ihmisteoin rakennettava uskonelämä on ensin heinineen ja olkineen palanut poroksi. Miten tämä kieltää Pyhän Hengen kasteessa? Ei heistä kukaan kuitenkaan ollut Pyhää Henkeä vailla vanhuuteensa saakka!

    Mikko! Miksi väheksyt kirjoittajaa, joka tahtoo nöyrästi mutta sitkeästi kirkastaa sinulle kaikkea tätä?
    Tuskin vanha turkulainen saarnaaja OS on ilahtunut siitä, että väkisin vänkäät hänellekin henkikastetta, jossa Pyhän Hengen täyteys vasta annettiin!

    VastaaPoista
  5. Viisas tuomari tuomitsee kuulematta Pyhän Hengen tai järjen ääntä, mutta sensaation merkitys pitää silti hänellekin piirtää paperille?
    On selvää, että Schmalkaldenin artiklojen selvä viesti Sanan ja Hengen suhteesta on nostanut riidan ja pienen vihankin. Se sanoi:
    ”Jumala ei tahdo olla tekemisissä ihmisten kanssa muuta kuin Sanan ja sakramenttien välityksellä”.

    Jos tämän määritelmä oltaisiin ymmärretty, ei järkevät ihmiset tekisi siitä näin yliampuvia johtopäätöksiä kuin tässä:
    ” Puhdasta uskoa on vain siis sellainen, missä uskotaan johonkin korkeampaan voimaan, joka ei sinänsä halua olla meidän kanssa missään tekemisissä henkilökohtaisesti, ja on vaikuttanut vain jossain historiassa joskus. Mitään ihmeitäkään ei tapahdu, sekin on jo todistettu.
    Mulle herää kysymys, miten tuo eroaa siitä, että uskoo aurinkoon tai ukkoseen tai kiveen kolmen tien risteyksessä? ” mama 18.03.2010 22.40

    Leikki leikkinä, mutta ei sitten vitsailla älyttömiä jos asia kerran on ymmärretty, vai?

    VastaaPoista
  6. Eikö Pyhän Hengen hiljaista työtä ihmisen sydämessä haluta hyväksyä – sitä samaa josta Jeesus puhui:
    ”opettaa, auttaa muistamaan, pitämään, vahvistaa, muistuttaa”.
    Tuntuu siltä, että Pyhän Hengen toiminta nähdään vain jonakin tunnekuohuna, järistyksenä, pamauksena ja humauksena. Ei kristitty niistä elä, vaan siitä, että Jumalan lupausten sana tulee eläväksi, voimaksi, lohdutukseksi itselle arjessa. Pyhä Henki, jota kotiopettajaksikin sanotaan, pyrkii siis opettamaan, eikä järjestämään niinkään sensaatioita.
    Onko vallalle pääsemässä sellainen usko, että elämä Kristuksen kanssa on jotain alinomaista pamausta ja humausta, eikä Sanan kirkastumista todeksi ja voimaksi eri tilanteissa?

    Kuinka joku voi väittää, että tällainen u l k o n a i s e n Sanan synnyttämä sisäisen Sanan voimassa tapahtuva elämä olisi uskomista johonkin ”kiveen kolmen tien risteyksessä”. (mama)
    Onko hurmahenkisen mahdotonta uskoa siihen Pyhän Hengen virkaan, josta Jeesus lohduttaen opetuslapsilleen puhuu?
    Kun yksinäinen sairas vanhus mökissään on vaipumassa epätoivoon, mutta sitten tarrautuukin Jumalan Sanan lohdutukseen ja voittaa pelkonsa ja ahdistuksensa, eikö tällainen Pyhän Hengen työ ole hurmahenkiselle minkään arvoista? Jos vanhainkodin huoneessa ei näykään humausta eikä pamausta, vaan hiljaista tarttumista aikoinaan kuultuun ja luettuun mutta nyt muisteltuun
    Jumalan Sanaan, eikö se kelpaa Pyhän Hengen työksi?
    Sehän on juuri sitä, mistä Schmalkaldenin artiklat puhuvat ja josta Jeesus puhui?

    VastaaPoista
  7. Kun vähemmän teologinen kristitty joutuu arvaamatta opastamaan itselleen ennestään tuntematonta ihmistä Jumalan rauhaan lentokoneessa, jossa puolet matkustajista huutaa suoraa huutoa paniikissa, eikö se ole elämistä Jeesuksen kanssa? Ei siinäkään ole tarvittu sensaatiota, humausta tai tsunamia, vaan ennen kuultu ja opittu ”Kristuksen sana” on nyt aikaan saanut kuulemisen ja sitä kautta voiman neuvoa ja lohduttaa.
    Onko tämäkin hurmahenkisen mielestä vain kuollutta kirjainuskoa, ja uskomista aurinkoon ja kiveen kolmen tien risteyksessä? (mama)





    Miksi Erkki-Antti, Luther ja Olavi pitää väkisin painaa johonkin sensationalismin muottiin?
    Eikö riitä se, että Sana tuli eläväksi?
    Kun hurmahenkinen rukoilee Sanan valkeutta pimeään järkeensä, odottaako hän humausta ja tsunamia? Eikö riitä se, että Jumalan Sana avautuu, kuten Lutherille Wittenbergin luostarin tornikamarissa tapahtui?
    Usein Jumala käyttää välikappaleena ulkoisia tapahtumia: lapinvanhimpien kova linja pani monet kristityt hädissään lukemaan Lutherin teoksia. Kun eslest seurakuntaopin ja synninpäästöopin silmälasit jäivät käytöstä, paljastui aivan uudenlainen Luther. Samanlainen uusi totuus löytyi Raamatusta. Eikö se ole Pyhän Hengen työtä`?
    Ei tämä ilman ulkoanaista Sanaa kuitenkaan tapahtunut, aivan kuten Schmalkaldenin artiklat nekin osoittavat.
    Incognito M V D

    VastaaPoista
  8. >"Parannus on taiten tehty aikoja sitten, mutta Ahdas Portti löytyykin vasta JUMALAN TEKONA meditaatiossa kun ihmisteoin rakennettava uskonelämä on ensin heinineen ja olkineen palanut poroksi."

    heh... hindulaisuus korostaa meditaatiota ja meditaation myötä tulevaa valaistumista maailman hengestä...

    Tällaiseen päästään, kun tapetaan elävä Jeesus ja rakennetaan sen tilalle järjen upeita luomuksia selittämään asioita.>>> (Mama)

    Onpa mielenkiintoinen ymmärrys!
    Jo 2000 vuotta meditaatio on kuulunut
    kristilliseen sprititualiteettiin.
    Nyt joku tohtii väittää, että se on järjen luomus!!
    Uskallamme me ei-tuomarit väittää, että ilman meditaatiota ei ole mitää Jeesusta sydämessä!

    VastaaPoista
  9. Luther, jos kuka oli meditaation kristitty.
    Hän muisteli myöhemmin:
    ”Kun olin nuori, totuttelin itseni Bibliaan, luin sitä useasti ja asetuin tekstin tasolle. Sillä tavalla se tuli minulle tutuksi niin, että tiesin missä kukin lause seisoi ja mistä se oli löydettävissä, kun se oli lausuttu.”

    Tämän Raamatun lukemisen Luther yhdisti tekstin mietiskelyyn eli ”märehtimiseen”. Juuri mietiskely synnyttää ja vaikuttaa Lutherin mukaan Jumalan sanan ”kuulemisen”, josta apostolikin puhuu.
    Mitään mietiskelyä ei kuitenkaan synny ilman kuultua ulkonaista sanaa. Siksi on tarjottava Kristus uskottavaksi Sanan ja sakramenttien kautta kaikille kansoille.

    Incognito M V D

    VastaaPoista
  10. >>>Koetat määritellä elämää Jeesuksessa joksikin sisäisen sanan pohdiskeluksi, mitä se sitten lieneekään.
    Ihminen ei ole vielä kyennyt määrittelemään edes mitä on tämä ajallinen elämä, ja kuitenkin yrität määritellä elämän Kristuksessa joksikin maallisen elämämme pieneksi osa-alueeksi: jonkin asian mietiskelyksi! (Mama)>>>>

    En näe mitään määrittelyä Jeesus-elämästä.
    Näen vain epätoivoisia yrityksiä löytää sellainen selkokieli, että sanoma menisi perille!! Mistä se hannaa?
    Eihän kenelläkään ole Jeesusta, varsinkaan Vapahtajana, ILMAN ulkonaista Jumalan sanaa.

    Tämän sanan uskominen synnyttää uskon ja Jumala lahjoittaa Pyhän Hengen. So?
    Uskominen on sisäisen sanan elämää.
    Se EI VOI olla mitään muuta kuin Sanan uskomista ja elämistä todeksi. Kuten eräs halveksimanne kirjoittaja sanoi, ei Jeesus tule raitiovaunuun ja kadulla rinnalle, vaan hän on sydämessä sisäisen sanan kautta, kun uskomme Jumalan sanaa ja elämme siitä.

    "Minä tiedän, että minun lunastajani elää, ja hän on viimeisenä seisova multien päällä" (Job)
    Tämä on sisäistä elämää ja elämää yhdessä
    Vapahtajan kanssa. SE ON SISÄISTÄ SANAA ja sen uskomista ja kokemista omassa mielessä.
    Pitäisikö Jeesuksen näkyä henkiolentona tai fiilistelynä ilman Jumalan sanaa??
    Jeesus kyllä puhui siitä, että Jumalan valtakunta - se missä Jeesus omiensa kanssa täällä on - on ihmisessä sisäisesti.
    MITEN hän voi olla sydämessä ilman tietoisuutta SANAN totuudesta ja sen totuuden meditaatiota, mietiskelyä ja prosessointia mielen tasolla?

    Kuka voi nousta taivaaseen - nimittäin Kristusta tuomaan maan päälle - kuka voi laskeutua syvyyksiin - nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista? Mitä siis on sanottu?
    Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota te julistatte.

    Jopa lasten virsi osaa kertoa Jeesuselämästä ja sen yhteydestä Sanaan: Jeesus mua rakastaa, Raamattu sen ilmoittaa. Vaikka olen heikkokin, hoitaa mua hellimmin.
    Onko hurmahenkinen sitä mieltä, ettei Jeesuksen rakkauden ja hoivan kokeminen ole sana uskomista ja siihen turvaamista? Tuo virsi on siis perkeleestä?

    Incognito M V D

    VastaaPoista
  11. >>>>Nimenomaan tästä on kysymys, kun kuljen Jeesuksen seurassa Sanaan turvautuen, Hän on aina läsnä muistuttamassa, neuvomassa opettamassa.

    Jostain kumman syystä inkognitolla on tästä Jeesuksen kanssa kulkemisesta, Hänen läsnäolostaan, ollut joku kummallinen pamaus-, humaus- ja tsunamikäsitys.

    Kun Jeesuksen läsnäolo elämässämme kielletään ja Pyhän Hengen vaikutukset, päästään sellaiseen aurinkouskoon ja uskoon kiveen kolmen tien risteyksessä, missä vain meditaatiossa oltaisiin Jumalaan yhteydessä. >>> mama

    Ihmismieli on ihmeellinen! Kukaan ei olekaan kieltänyt ”Jeesuksen läsnäoloa elämässämme” eikä ”Pyhän Hengen vaikutuksia”. Vastaväitteet ovat siis vain karkeaa pilaa?
    On toki haluttu kieltää Schmalkaldenin artiklojen raitis ja selvä oppi siitä, että Pyhä Henki ja Jeesuselämä ja ulkoinen sana kuuluvat tiiviisti yhteen. Tätä käsitystä ei ole haluttu hyväksyä, vaan on väitetty vastakkaista: (lainauksia)
    1 (Puhdasta uskoa on vain siis sellainen, missä uskotaan johonkin korkeampaan voimaan, joka ei sinänsä halua olla meidän kanssa missään tekemisissä henkilökohtaisesti, ja on vaikuttanut vain jossain historiassa joskus. Mitään ihmeitäkään ei tapahdu, sekin on jo todistettu. (mama))
    2 (Kaikki se, mitä ilman sanaa ja sakramentteja Henkenä ylistetään, on itse Perkeleestä.?
    Tätä usein käytetään nettiruukussa sellaisella varmuudella, että on selvää, ettei ole tullut luettua tuota yhteyttä, missä se on kirjoitettu, ja miksi se on kirjoitettu." mama)

    3 (Puheestasi kuulostaa siltä, että et ole Jumalan (tai siis Jumala ei ole sinun) kanssa tekemisissä muutoin kuin muinoin kasteessa, joskus ehtoollisella ja joskus, kun satut kaivamaan raamattusi kirjahyllystä. mama)

    Jos nämä mielipiteet esitettäisiin kinkereillä tai systemaattisen teologian kandidaattiseminaarissa, uskaltaisiko kukaan itseään munaamatta sanoa niiden ajavan samaa linjaa alustajan kanssa? Tuskin edes naisen logiikalla?

    VastaaPoista
  12. Narsistinen ominaisuus on rasite kenelle tahansa. Tuskin sen kanssa on helppoa elää silmät ummessakaan.
    Palataan vielä lähimenneisyyteen. Tässä lainaamassamme viestissä ei ole lausuttu minkäänlaista uhkausta! Luemme korkeintaan suorasukaisen toivomuksen ja pyynnön saada pitää tunnukset, jolloin tekstiä tulee. Väärä tuomio tulee vielä vastaan jossakin..
    (Nyt tampereen kummalluksista onkin sitten puhuttu Suomi24:lla)

    "Tulen myös kirjoittelemaan monista epäkohdista eslessujen kohdalla, sille siellä teitä viedään kuin päätöntä sikaa? Jos vain saan pitää oikeuteni kirjoittaa, tulee ensi viikolla kohtuullisen suuri pommi paljastettua, jollei sitä korjata julkisesti seurakunnan edessä tulevana sunnuntaina!"

    VastaaPoista
  13. Näemme tästä esipuheen kohdasta, että Lutherin Kristus on läsnä arjessa, hänen taisteluissaan paavin ja kuninkaiden kanssa, näkee ja tietää mitä tapahtuu, tarttuu asioihin ja antaa oikean tuomion. Lutherin sydämessä on uskon kautta elävä Kristus!
    ei joku kirjoihin ja kansiin jäänyt muinaismuisto. (MikkoL)
    Tämä on aivan oikein. Lutherinkaan sydämessä vaikuttanut sisäinen sana ei ollut siellä ilman ulkonaista sanaa: Mitään uskoa Jumalaan, luottamusta ja Pyhän Hengen ääntä ei voi olla ilman ulkonaista sanaa, kuten Schmalkaldenin opinkohdat tähdentävät. Jeesus itse sanoo: ”opettaa teitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää”.
    Tässäkin on kysymys siitä, mitä mielessä on muisteltu aikaisemmin opituksi ja koetuksi Isän talosta: Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla kyllin leipää, mutta minä näännyn täällä nälkään”. Luk 15. Ei kai kukaan väitä, ettei tässä olisi vertaus ennen opitun sanan muuttumisesta eläväksi?
    Nykysuomen Sanakirja. WSOY Porvoo 1973: Meditaatio = Mietiskely, tutkistelu. Syvä harras, uskonnollinen mietiskely.
    Kun P. Tshaikovski sävelsi Meditaationsa, ei itämaisuudella ollut siinä osaa eikä arpaa.
    Hiukan rajua tulkintaa, jos meditaatio leimataan hindulaiseksi mietiskelyksi. Kristityn meditaatio on nimenomaan Sanan kokemista sydämessä eläväksi; neuvoksi, lohdutukseksi, ohjeeksi. Aivan, kristityn meditaatio, sanan mietiskely ja muistelu juuri yhdistää hänet uskossa Kristuksen tuntemiseen.

    Incognito M V D

    Mr. Inkognito?? Hiukan seksistinen arvio, sillä lukijaryhmässämme on myös 2 naista.

    VastaaPoista
  14. Schmalkaldenin opinkohdat eivät edusta lakia, vaan evankelisten opillisen muotoilun tulevaa kirkolliskokousta varten.
    Luther itse jakoi kolmeen osaan.
    Ensimmäinen käsittelee uskonkappaleita, joista ei katolilaisten kanssa ole erimielisyyttä, kuten oppia kolmiyhteisestä Jumalasta, Kristuksen lihaksi tulemisesta, jne.
    Toinen osa koskee niitä kohtia, joista evankelinen usko ei voi tinkiä. Ensimmäisellä sijalla on vanhurskauttaminen yksin uskosta Kristuksen lunastustyön kautta, ilman omia töitä tai ansioita: ”Tästä kohdasta ei voida mitään antaa periksi, vaikka taivas ja maa sortuisivat.”
    Toisena asiana seuraa messun tuomitseminen suurimpana ja hirveimpänä kauhistuksena. Tämä kohta oli Lutherin mielestä kirkolliskokouksen suurin kiistakysymys. Aikaisemmin Luther ”Te tiedätte hyvin sen, että jos messu lankeaa, niin makaa myös paavikunta. Ennen kuin annatte sen tapahtua, tapatte meidät kaikki, jos vain voitte.”
    Messu, ”tuo lohikäärmeenhäntä”, tuo vielä paljon muita ”matoja ja syöpäläisiä” mukanaan: kiirastulen, pyhiinvaellukset, veljeskunnat, pyhäinjäännöskultin, anekaupan ja pyhimysten palvonnan.
    Kolmannessa osassa tulevat opinkohdat, jotka eivät paljoakaan koske paavinkirkkoa, niistä voitaisiin kuitenkin neuvotella oppineiden ja järkevien kanssa. Ne koskevat syntiä, lakia, katumusta, evankeliumia, kastetta, alttarin sakramenttia. Siitä pidetään kiinni, ”että leipä ja viini ehtoollisella ovat todellinen Kristuksen ruumis ja veri, ja se annetaan ja sen saavat kaikki - eivät ainoastaan hurskaat vaan myös pahat kristityt”. Lisäksi mainitaan avainten valta, rippi, panna, pappien vihkiminen, selibaatti, kirkko, hyvät työt, luostarilupaus ja ihmisten määräykset. ”Nämä ovat ne opinkohdat, joiden kanssa minun täytyy seistä, joiden kanssa aionkin seistä kuolemaani saakka, jos Jumala suo”, toteaa Luther.

    VastaaPoista
  15. BINGO!!!

    >Mielestäni mama viestissäsi 21.03.2010 14:34 paljastit ymmärtäneesi anonyymin pointin ihan päin honkia.

    Eihän hän varmaankaan tarkoita, että vain jossain meditaatiossa...

    Mitä jos yritettäisiin edes ymmärtää.

    Varmaankin anonyymi jotain sellaista yrittää kertoa, että

    myös se, että ihminen jälkeenpäin muistellessaan sitä, mitä hän on kuullut/lukenut (Sanaa), (esim. mietiskellessään sitä) hänelle saattaa kirkastua ykskaks tai vähitellen, mitä Sana oikeastaan tarkoitti, eli usko näin tulee kuulemisesta.

    Se kirkastuminen on todellista Pyhän Hengen työtä. Ja se miettiminen Sanan äärellä, ja Sanan muistelu, se kaikki on Pyhän Hengen työtä ihmisessä.

    Mutta ellei ko. henkilö ole koskaan mistään tavalla tai toisella kuullut/lukenut Sanaa, eihän hän voi sitä omasta päästänsä kuulla. Sillä usko kuitenkin tulee kuulemisesta minkä vaikuttaa Kristuksen Sana.

    Eli ei se usko aina sillä samalla minuutilla synny, kun Sana julistetaan.>> (Haamul)

    Nimimerkki Haamul näkyy ymmärtävän hetkessä, mitä moderaattori ei näytä haluavan ymmärtää vielä ole 3 viikon selittämisen jälkeenkään.
    Ei ymmärtäminen sinänsä mikään pakko ole. Sen tosiasian tajuaminen toisi kuitenkin toimintaan kaivattua nöyryyttä ja armeliaisuutta!

    VastaaPoista
  16. >>>Koetan ymmärtää, mitä seuraavissa kappaleissa sanot.

    "Tuntuu siltä, että jotkut haluavat sensationalisoida Pyhän Hengen toiminnan kristityssä."

    Tässä siis sanot, että Pyhän Hengen toiminta kristityssä ei olisi sensaatio?>>>

    Olisiko syytä paneutua sanojen semantiikkaan ja etymologiaan?

    Kun ensimmäinen lestadiolainen kristitty aikoinaan tuli uskoon, yhdisti Laestadius asian maanjäristykseen.
    Onko Pyhän Hengen työ pelkkää tunnekuohua?
    Jeesuksen mukaan Pyhä Henki on opettaa ja ohjaa Sanan totuuteen ja varmuuteen. Se ei ole sensaatiota, vaan hiljaista mietiskelyä ja sisäisen äänen = sisäisen sanan elämää Jumalan yhteydessä.

    Se EI saa tapahtua ilman ulkonaista Sanaa, kuultua, luettua, saarnattua.
    Niin kuitenkin tapahtuu monen kohdalla ja siksi Kristuksen kirkko on mennyt niin monet kerrat harhaan.
    On helppo tulla seurakunnan eteen ja sanoa:
    "Minä ja Pyhä Henki olemme päättäneet". Vaikeampaa näkyy olevan näiden päätösten verifiointi Pyhällä Raamatulla.
    Miksi tällainen perusasia herättää kiivasta polemiikkia?

    Incognito M V D

    VastaaPoista
  17. >>>"Parannus on taiten tehty aikoja sitten, mutta Ahdas Portti löytyykin vasta JUMALAN TEKONA meditaatiossa kun ihmisteoin rakennettava uskonelämä on ensin heinineen ja olkineen palanut poroksi."

    heh... hindulaisuus korostaa meditaatiota ja meditaation myötä tulevaa valaistumista maailman hengestä... >>>

    Sivistyssanakirja vaan opiskelemaan, kyllä vaikeatkin sanat siitä aukeavat!
    Kyllä Lutherin tornikokemus oli ennen muuta syvällisen meditaation ilmentymä.

    VastaaPoista
  18. >>>>"Parannus on taiten tehty aikoja sitten, mutta Ahdas Portti löytyykin vasta JUMALAN TEKONA meditaatiossa kun ihmisteoin rakennettava uskonelämä on ensin heinineen ja olkineen palanut poroksi."

    heh... hindulaisuus korostaa meditaatiota ja meditaation myötä tulevaa valaistumista maailman hengestä...

    Tällaiseen päästään, kun tapetaan elävä Jeesus ja rakennetaan sen tilalle järjen upeita luomuksia selittämään asioita. >>>


    Kun lukijalla on sellainen käsitys, että meditaatio edustaa jotakin hindulaista epäjumalanpalvelusta, jää tietysti simppelikin asia oivaltamatta.
    Monen lestadiolaisen kohdalla on kuitenkin käynyt juuri niin kuin lainauksessa on kerrottu Ahtaan Portin löytymisestä.
    Ahdistus tai uskonelämän umpikuja on pakottanut syvälliseen pohdiskeluun (meditaatioon), jossa on käynyt juuri samalla tavalla kuin aikanaan M. Lutherille.
    Mitä ihmeen Jeesuksen järjellä tappamista se on, jos toteaa, että Paavalin sana "vanhurskas on elävä uskosta" pakotti Lutherin syvälliseen meditaatioon = asian pohdiskeluun?
    Mikä tässä selvässä asiassa hannaa? Eíkö moderaattori itse ole uskossa?

    VastaaPoista
  19. Sinebrychoffin taidemuseossa on
    Caravaggion maalaus
    "Pyhä Franciscus meditoi" kahtena (2 ) kappaleena. Toinen niistä on kopio.

    Mitä sanoo Nettiruukun moderaattori?
    Miten tästä "hindulaisen mietiskelyn" harrastajasta on Suomeenkin tuotu peräti 2 kuvaa?
    Kamalaa!!

    VastaaPoista