tiistai 18. marraskuuta 2014

Raamatullinen avioliitto

MRI kuva yhdynnän hetkestä
Willibrord Weijmar Schultz, Pek van Andel, Ida Sabelis, Eduard Mooyaart
kuva BMj
Avioliittolaki tulee äänestykseen Edusukunnan täysistunnossa ilmiesesti perjantaina 28.11. 2014
...

Kristillinen avioliitto ymmärretään usein kansan parissa siten, että pappi kun sanoo aamen niin silloin Jumala on yhdistänyt nämä kaksi.

Tämä ei kuitenkaan ole raamatullinen näkemys. Kirkollinen vihkimys, sen enempää kuin rabbin tai imaamin johdolla yhteiskunnan sääntöjen mukaan toteutettu avioliittoon vihkiminen ei ole se, mistä Raamatussa on kysymys.

Kun Jeesukselta kysyttiin avioerosta, hän suhtautui siihen hyvin nihkeästi ja sanoi

”He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” (Matt. 19:6)

Mitä Hän tarkoittaa yksi?

Mitä Hän tarkoittaa "Jumala yhdistänyt"?

Kuunnellaan lisää, mitä Mestari sanoo tuossa
"Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?"

Ja hän jatkoi: "Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi.

Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." Mt 19:4-6
Luetaan siis, mitä on kirjoitettu ja mihin Jeesus tässä viittaa avioliitosta ja avioerosta puhuessaan
Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu."

Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu."

Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne. Ja villieläimille ja taivaan linnuille ja kaikelle, mikä maan päällä elää ja liikkuu, minä annan ravinnoksi vihreät kasvit."
Niin tapahtui.
1 Ms 1:26 - 30

Yks kaks, tämähän menee vaikeaks!

Jeesus viittaa näihin sanoihin ja puhuu siitä, että mies ja nainen tulevat yhdeksi lihaksi.

Jumala puhuu tässä monikossa "tehkäämme ihminen kuvaksemme" ja kaksihan siinä yhdessä kuvassa on, mies ja nainen.

"Jumalan kuvaksi hän hänet loi" - on yksikössä. Jumala loi ihmisen.

Mutta sitten alkaa sekoilu "mieheksi ja naiseksi hän loi heidät"

Kaksihan heitä on, ja mieheksi + naiseksi on seksi.

Israelin uskontunnustus on yksinkertainen ja erittäin syvällinen

Shema Israel, Adonai Eloheinu, Adonai Ehad
Kuule Israel, Herra meidän Jumalamme, Herra on yksi.

Ja sittenkin yhden Jumalan kuva sisältää kaksi, miehen ja naisen.

Jeesus sanoo, että kun mies ja nainen yhtyvät, heistä tulee yksi

"mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi".

Näemme, että raamatullinen avioliitto tarkoittaa sitä, että mies ja nainen yhtyvät seksuaalisesti toisiinsa. Tästä yhtymisestä tulee tuo yksi liha, joka on Jumalan kuva.

Yhdynnässä Jumala liittää miehen ja naisen toisiinsa varsinaisella hitsauksella..

No, tämä hertättää paljon ajatuksia ja kysymyksiä. Sellainen valitettavasti Jumalan sana on - erilainen kuin ihmisten sana. Se pistää ajattelemaan ja aukoo valtavia näkymiä.

Onko naimaton sitten puolikas Jumalan kuva? Entä eronnut ja uudelleen avioitunut, onko hän sitten 3 yhdessä Jumalan kuvassa? jne.

Oletko koskaan nähnyt piirrettyä poikkileikkausta miehestä ja naisesta yhdynnän hetkellä?

Tässä on lääketieteellinen MRI kuva tilanteesta, ei kovin seksikäs
http://www.bmj.com/content/319/7225/1596/F2

Nämä kaksi, mies ja nainen, ovat täydellisesti sulautuneet toisiinsa fyysisesti, molempien sukuelimet luotuina juuri tähän tarkoitukseen. Ruuvi ja mutteri. Tiedämme, että sulautumiseen sisältyy myös sielullinen ja henkinen elementti, kun kahdesta lihasta tulee yksi.

Tästä Raamattu ihmisen luomisen yhteydessä, erinomaisen perustavasta asiasta siitä, mitä on olla ihminen. Tähän Jeesus viittaa "minkä Jumala on yhdistänyt"


Ei virsikirjassa
Et löydä tätä rankkaa raamatullisen avioliiton tulkintaa virsikirjasta.

Itse asiassa Elias Lönnrot toi virren 240 kauniin sanoitukseen juuri sellaisen avioliiton käsityksen, jonka tässä heti alussa torjun - että papin aamen, avioliittoon vihkiminen, on sen perusta.

Toki tämän pahan ja avionrikkojan sukupolven keskellä on unohdettu, että morsian voisi olla myös neitsyt ja että uskollinen yhden miehen ja yhden naisen suhde voi olla ihmiselle lopulta tyydyttävämpi kuin hyppely kukasta toiseen ennen avioliiton solmimista.

Virsi 240
1.
Herra, kaiken onnen tuoja,
runsas lahjain antaja,
Herra, siunauksen suoja,
näiden puoleen katsahda,
jotka pyhä sana nyt
yhdeksi on liittänyt.

2.
Siunaa heitä Hengelläsi,
liitä heidät itseesi,
kanna heitä kädelläsi,
hoida aina tielläsi.
Heitä sanan valolla
matkallansa johdata.

3.
Rakkautta, kestävyyttä
armostasi heihin luo,
anna yksimielisyyttä,
terveyttä heille suo.
Auta heitä toisiaan
lohduttamaan, tukemaan.

4.
Anna heille ajallansa
toimeentulo riittävä,
myöskin vaikeuksissansa
anna toivo kestävä.
Uskossa suo pysyä,
tahtoasi kysyä.

5.
Onnen, ilon anna heitä
askeleissaan seurata,
siivilläsi heidät peitä,
murheet kauas karkota.
Uuden päivän voimaksi
anna uusi armosi.

6.
Ellet aina ilon teille
heitä täällä johtaiskaan,
vaivoissa suo voimaa heille
ristiänsä kantamaan.
Rukoukseen kasvata
heitä tällä matkalla.

7.
Kuolema kun päättää kerran
heidän tiensä yhteisen,
toivossa suo heidän, Herra,
jäädä haltuun Jeesuksen.
Johda heidät taivaaseen,
iloon, rauhaan yhteiseen..

Elias Lönnrot 1867. 
Virsikirjaan 1886



_______________________

Piispainkokous totesi lausunnossaan perustevaliokunnan mietinnöstä:
"Perustevaliokunta pitää lähtökohtanaan Raamatussa ja kirkon tunnustuskirjoissa ilmaistua avioliittokäsitystä. Kirkon uskon mukaan avioliitto on Jumalan luomistyössä asettama yhden miehen ja yhden naisen liitto. Käsitys perustuu Raamatun alkukertomuksille (1. Moos. 1:27-28; 2:18-25) ja Jeesuksen vahvistukselle evankeliumeissa (Matt. 19:4-6; Mark. 10:6-9)."

Lisätty 1.12. 2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti