Huoltoasemalla eräät guestit käyttävät Raamattua perustellessaan asioita. Tällainen Jumalan sanaan vetoaminen on erinomainen asia.
Keskustelua on siellä käyty esikoislestadiolaisuudesta seurakuntana ja vanhimpien kunnioittamisesta.
................................
"Saarnaajat on Jumalan sanan vastaisesti korotettu seurakunnan yläpuolelle" Mitä Jumalan sana sitten sanoo:
1.Tim.5:17 Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät.
Fil.2:28. Sentähden olen minä hänen sitä pikemmin lähettänyt, että te taas hänen saisitte nähdä ja iloitsisitte, ja minulla myös vähempi murhetta olis.
29. Niin ottakaat häntä Herrassa vastaan kaikella ilolla ja pitäkäät senkaltaiset kunniassa;
30. Sillä Kristuksen työn tähden oli hän niin kuolemaa lähestynyt, ettei hän hengestänsä totellut, että hän olis minua teidän puolestanne palvellut.
Luin lainaamani tekstisi uudelleen ja huomasin, että mielestäsi saarnaajat eivät ole seurakuntaa, vaan ne ovat seurakunnan yläpuolella. On sinullakin mielipiteet.
Tälle on taustaa keskustelussa mm. nämä puheenvuorot
.............
Seurakunnalla ei tarkoiteta yksityistä henkilöä, vaan niitä, jotka ovat seurakunnalta asetettu saarnaaksi.
Lähetysmiehetkin kulkevat kaksittain siksi, että toinen on ensimmäisenä oikaisemassa, jos puhuja puhuu joko ymmärtämättömyyttään, tai vahinkossa väärin.
En usko, etä Raimokaan on tarkoittanut, että hän olisi arvostelujen yläpuolella, mutta voi olla, että hän viittasi sellaisiin nimettömiin ja nimellisiin, jotka kirjeineen ja kirjoituksineen tuomitsevat koko kristillisyyden saarnaajineen.
.....................
Matt.18:17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
Patu ja muut kuvittelevat, että seurakunnalla tässä tarkoitetaan koko maailmaa.
Saarnaajien arvostelussa hän pitää itseään koko seurakuntana, mutta ihmettelee, jos saarnaajat ovat seurakunta.
Yllä olevasta tekstistä en ole kuullut muuta selitystä, että seurakunta tarkoittaa seurakunnan ymmärtäväisiä. Eikä testi anna lupaa haukkua ihmisiä koko maailmalle, kuten täällä tehdään.
....................
1. Jokainen pitäköön meitä Kristuksen palvelioina ja Jumalan salaisuutten huoneenhaltioina.
2. Mutta ainoastaan se huoneenhaltiain seassa etsitään, että joku uskolliseksi löydettäisiin.
3. Mutta vähän minä sitä tottelen, että minä teiltä tuomitaan eli inhimilliseltä päivältä: ja en minä itsekään tuomitse minuani;
4. Sillä en minä tiedä mitään kanssani; mutta en minä sentähden vanhurskautettu ole, vaan Herra on se, joka minun tuomitsee.
5. Sentähden älkäät tuomitko ennen aikaa, siihenasti kuin Herra tulee, joka nekin valkeuteen saattaa, mitkä pimeydessä peitetyt ovat, ja ilmoittaa sydänten aivoitukset: ja silloin kukin saa kunnian Jumalalta.
1 Kor 4:1-5
Seurakunnan tuleekin arvostella.
Mutta onko se seurakunta, jos ulkopuolelta tulee lumiukko joka arvostelee tai jonkun saarnaaajan tytär. Ei he ole seurakunta.
Kyllä seurakunta arvostelee saarnan, mutta Mama ja MikkoL ei kuulu siihen seurakuntaan. Joten arvosteluoikeutta ei heillä ole.
Se arvostelu lähtee itse perkeleestä. Siis he saavat arvostella, kuten jo tekevätkin, mutta ei sillä ole mitään arvoa.
Saahan kristillisyyttä arvostella vaikka kuka. Mutta onko sillä merkitystä se onkin sitten jo toinen kysymys.
....................
tähän asti siis guestien viestejä Huoltoasemalta
muistelen että eräs guest on aikaisemmin myös korostanut Raamatun kirjoituksilla seurakunnan merkitystä siinä, että synnit todistetaan anteeksi.
hän muistuttaa, että Kristuksen ruumis täällä ajassa on saanut tähän valtuudet eikä kuka tahansa voi syntejä anteeksi todistaa, vaan ainoastaan ne joilla Pyhä Henki on asuvaisena.
19. Kuin siis sen sabbatin päivän ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset kokoontuneet olivat Juudalaisten pelvon tähden, tuli Jesus ja seisoi heidän keskellänsä ja sanoi heille: rauha olkoon teille!
20. Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran.
21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Joh 20:19-23 Biblia 1776
Näissä viittauksissa on useita tärkeitä Raamatun opetuksia esillä apostolien ajalta.
toistan vielä tuon guestin lainaaman kohdan Paavalin kirjeestö Timoteukselle, jossa puhutaan seurakunan asioista ja vanhinten kunnioittamisesta:
Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät.
1.Tim.5:17 KR 1938
Bibliassa jae kuuluu:
Vanhimmat, jotka hyvin hallitsevat, pitää kaksinkertaisessa kunniassa pidettämän, erinomattain ne, jotka sanassa ja opissa työtä tekevät.
tämä Raamattuun vetoava guest selvittää myös, että seurakunta ei tarkoita koko maailmaa (niinkuin hänen mielestään Patu arvelee) vaan tätä piskuista laumaa, joka on Kristuksen ruumis.
ulkopuoliset lumiukot tai edes esikoislestadiolaisen herätyksen tunnetun saarnaajan tytär, eivät ole äänioikeutettuja.
saarnoja tulee arvostella, kuten Raamattu sanoo, arvostelua tapahtuu, mutta siitä vastaavat toisaalta saarnaajaveljet (sen tähden kaksi lähetysmiestä, että toinen sitten toista ojentaa, jos tämä erehtyy)
toisaalta piskuinen lauma saa arvostella saarnoja, mutta eivät ulkopuoliset.
tässä olen lumiukkona saanut kyllä toisenlaisen kuvan saarnan arvostelusta sanoin tai puhelimitse tai kirjein tai julkisesti internetissä.
Lapin vanhin Gunnar Persäter on Jellivaaran jouluseuroissa 2010 antanut ymmärtää, että saarnaajan neuvominen (ojentaminen erehdyksestä) on Pyhän Hengen neuvomista ja synti.
guest siis todistaa vastoin vanhinten opetusta, että seuravieras saa vapaasti nuhdella saarnaaja epäraamatullisesta tai muuten väärästä opetuksesta.
sellainen nuhtelu myös piskuisen lauman sisällä on GP mukaan synti - ja vanhimpana hänellä on enemmän arvovaltaa kuin nimettömänä kirjoittavalla guestillä.
Apostoli Paavali kirjoittaa todellakin Timoteukselle seurakunnan hoitamisesta ja kehottaa kunnioittamaan "kaksinkertaisesti" vanhimpia, jotka hoitavat tehtäväänsä hyvin.
"Vanhimmat, jotka hyvin hallitsevat, pitää kaksinkertaisessa kunniassa pidettämän, erinomattain ne, jotka sanassa ja opissa työtä tekevät."
1 Tim 5:17 Biblia 1776
Guest on tässä ilman muuta oikeassa.
kysymys on, mitä tämä "2x kunnioittaminen" on apostolin kirjeen valossa ja sulkeeko se pois vanhimpien saarnojen ja opetuksen arvostelun.
..............
Haluan edelleen kiinnittää huomiota Lapin vanhinten ja presbyteerisen kirkon vanhinten väliseen eroon.
Skotlannin-USA:n "Vanhinten kirkossa" asetetaan sekä vanhimmat (Church elders, kreikan presbyteros) että saarnaa ja sakramentteja hoitavat pastorit (ministers) vaaliin, jossa äänioikeus on tarkasti määritelty.
Vaalissa valittu saa sitten tehtäväänsä vielä koulutuksen, ja jos koulutksessa käy ilmi ettei hän ole tehtävään sopiva, haetaan hänen tilalleen joku muu.
Äitiseurakunnassa Lapissa sen sijaan vanhimmat valitsevat itse seuraajansa, samoista vanhoista suomen-ruotsalaisista esikoislestadiolaisista suvuista poikia isiensä jälkeen tai muita vanhimpien mielestä tehtävään sopivia.
mitään äänioikeutta ei ole kenelläkään, eivätkä he itse rukoile yhdessä salaa tai julkisesti Jumalan johdatusta tai heitä arpaa apostolien antaman esimerkin mukaan, kun valittiin Juudas Iskariotille seuraajaa.
Jumala on järjestyksen Jumala.
Esikoislestadiolaisten vanhinten valinta on sen sijaan täyttä kaaosta, suljettujen ovien takana tapahtuvaa pienen klikin omaa ratkaisua.
Jos olen Lapin vanhinten valinnassa ja heidän keskinäisen hierarkiansa suhteen väärässä, tähän on hyvä mahdollisuus vastata tässä ja nyt.
jos olen oikeassa, tässä on parannuksen paikka.
Jumalan seurakunnassa vanhinten ja saarnaajien valinnan täytyy olla julkista ja avointa ja siinä täytyy Jumalan lammaslaumalla tässä tarhassa olla äänivalta.
muuten ei ole kyse Hyvän Paimenen tavasta johtaa laumaansa vaan aivan toisen hengen meiningeistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti