keskiviikko 19. kesäkuuta 2013

Nuoren maan kreationismi (YEC)

Perustava loukku

Nuoren maan kreationismi (Young Earth Creationism) edustaa vanhaa juutalais-kristillistä ajanlaskua, onka mukaan maailma on luotu noin 4000 ennen Kristuksen syntymää. Ajoitus esiintyy jo myöhäis-roomalaisen ajan rabbeilla. Sukuluetteloihin perustuvan ajanlaskun kehitti huippuunsa Irlannin arkkipiispa James Ussher (1581–1656). Hänen mukaansa Jumala loi maailman siten, että kaikki oli valmiina sapatin aattona 23. lokakuuta 4004 eKr.
Sukupolvia on siis Abrahamista Daavidiin kaikkiaan neljätoista, Daavidista pakkosiirron aikaan samoin neljätoista, ja siitä taas neljätoista Kristukseen.
Matteus 2:17
Tämä kreationismin laji ei ainoastaan ajoita maailmankaikkeuden ikää Raamatun perusteella. Se nostaa kirjaimellisen Raamatun ymmärtämisen pelastuskysymykseksi: jos Adam ei ole historiallinen henkilö, joka Paratiisissa lankesi syntiin, koko kristillinen usko menettää perustuksensa ja luhistuu.
Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa.Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva.
Room 5:12-14
Adam on historiallinen henkilö, ihmiskunnan ensimmäinen, jonka lankeemus tapahtui Paratiisin puutarhassa noin 4000 ennen Kristuksen syntymää. Tämä tapahtuma on ratkaiseva ihmisen jumalasuhteen kannalta ja siihen perustuu Kristuksen sovitustyön merkitys. Jos tästä paketista luovutaan, menetetään tyystin kristillinen usko.

On siis pakko uskonnollisista syistä, että maailma on luotu 4000 eKr ja jos jokin seikka luonnossa näyttää menevän toisin, vika on ihmisen kyvyssä ymmärtää luontoa, virheellisissä ajanmittauksen menetelmissä, puutteellisessa todistusaineistossa ja ylipäätään tieteellisessä ateistisessa asennoitumisessa.

Koska maailma on nuori, Jumala on luonut eläimet ja ihmiset valmiina noin viikon aikana, eikä mihinkään miljoonien vuosien kehitykseen ole aikaa. Kehitysopin täytyy näin ollen myös olla virheellistä, ja sen tueksi esitetyt fossiilit ja ajoitukset ja sekvenssit on tulkittu ateistien toivomalla tavalla vastoin Raamatussa ilmoitettua totuutta.

Raamattu itse on virheetön ja erehtymätön lähde kaikesta niin ajallisesta kuin tuonpuoleisesta, sillä se on Pyhän Hengen inspiroima eikä Jumala valehtele.

Loukku on näin viritetty.


Huomioita
Englanninkielisen wikipedian artikkeli Young Earth Creationism antaa paljon tietoa nuoren maan kreationismista Yhdysvalloissa. Artikkelissa mainitaan kolme kristillistä yhteisöä USA:ssa, jotka edustavat YEC näkemyksiä
Näin ollen on odotettavissa, että Suomessa nuoren maan kreationismia edustaisi Adventtikirkko ja sen ohella Luther-säätiön ja muiden tunnustuksellisten luterilaisten piirissä liikkuvia henkilöitä, joilla on yhteyksiä Missouri-synodiin.

Yhdysvalloissa ja Australiassa eräät käytännölliset ja rahan arvon tuntevat kristityt ovat muodostaneet Nuoren maan kreationismia markkinoivia organisaatioita, joista tunnetuimpia ovat Creation Ministries ja Answers in Genesis.

Suomessa näiden tuottamaa aineistoa markkinoi esimerkiksi www.luominen.fi.

Suomalainen keskustelu nuoren maan kreationismista rakentuu paljolti sen todistusaineiston varaan, jota keskustelijat ammentavat näiden amerikkalaisten järjestöjen tarjoamista lähteistä.

11 kommenttia:

  1. Jeesus vertaa taivasten valtakuntaa nuottaan, täällä sitä näköjään verrataan loukkuun.

    Niin tai näin, tuossa on nähdäkseni esitetty hyvin sellainen informaatio, jonka pohjalta itse kukin sielunsa autuuden asian jossainkaan määrin vakavasti ottava voi heti alkajaisiksi vastata mielessään seuraaviin kysymyksiin:

    (1) Mitkä kaksi todellisuuskäsitysvaihtoehtoa meille nykylänsimaalaisille on tarjolla?

    (2) Kumpi perustuu suoraan Raamattuun, niin kuin se on kirjoitettu?

    (3) Kummalla on suora aatehistoriallinen yhteys ja siis sisällöllinen jatkuvuus suhteessa alkuperäiseen kristilliseen uskoon ja sen vanhatestamentillisiin juuriin?

    (4) Kumpi vastaa paremmin Paavalin luonnehdintaa: "saarnauttamansa hullutuksen kautta Jumala näki hyväksi pelastaa ihmiset"?

    (5) Kumpi sopii paremmin Paavalin varoitukseen, jonka mukaan Jeesus ei palaa näkyvällä tavalla ennen kuin "luopumus tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy"?

    (6) Kumpi vastaa luontevammin kumpaakin Jeesuksen toteamaa vaihtoehtoa, jotka meillä itse kullakin on edessämme: "Se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät"?

    (7) Kumpi sisältää ilmoituksen synnistä, joka uhkaa johtaa meidät jokaisen kadotukseen eli iankaikkiseen eroon Jumalasta, joka on meidät luonut, sekä vakuutuksen syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksen Kristuksen ainutkertaisen ja kertakaikkisen uhrin perusteella?

    (8) Kumpi näistä kahdesta on minun tieni?

    "Eri tiet ja eri määrä, minne kulkijan ne vie: kuolemaan tie päättyy väärä, elämään vie kaita tie. Mieti tarkoin, matkamies, minne päättyy sinun ties."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä todella on vakava asia ja vedät selkeää linjaa.

      Muista sinäkin, että Pyhä Henki on Herramme sanojen mukaan Totuuden Henki.

      Täydellinen rakkaus karkoittaa pelon.

      Poista
    2. Tähän saumaan sopii mielestäni loistavasti tämän päivän Manna-teksti:

      Päivän manna -postituslista
      0.30 (12 tuntia sitten)

      -> manna
      20.6.2013

      Ps. 27:9

      Älä kätke minulta kasvojasi, älä työnnä vihassa pois palvelijaasi.

      Miksi
      Daavid näin rukoilee, vaikka hän juuri edellä on sanonut: Vaikka
      sotajoukko asettuisi minua vastaan, ei minun sydämeni pelkäisi.
      Vastaamme: Jumalaa pelkäävä uskova ihminen tuntee aina enemmän syntiä
      kuin anteeksiantamusta, Jumalan vihaa enemmän kuin Jumalan armoa.
      Jumalaton sen sijaan ei näe eikä tunne Jumalan vihaa, vaan elää
      irstaasti ja suruttomasti, aivan kuin ei olisikaan Jumalaa, joka
      aikanaan rankaisee synnin. Näin tapahtuu varsinkin niiden keskuudessa,
      jotka teeskentelevät suurta hurskautta ja pyhyyttä. He eivät myöskään
      rukoile vilpittömästi, koska elelevät aivan suruttomina.

      Kuta enemmän jumalaapelkäävä ihminen sitä vastoin tuntee heikkoutensa ja
      syntinsä, sitä ahkerammin hän huutaa ja rukoilee Jumalaa. Kun näet
      synnintunto ja kauhistus ei lakkaa, ei myöskään lakkaa rukouksessa
      Jumalan puoleen huutaminen. Vaikka uskovat ovat jo käsittäneet Jumalan
      armon, he rukoilevat armoa juuri siksi, että he ovat saaneet sitä
      maistaa ja ymmärtää siitä jotakin. Tämä maistaminen synnyttää heissä
      vielä enemmän armon nälkää. Kun sydän näet on saanut Hengen
      esikoislahjan, se ei hevin siihen tyydy, vaan ikävöi myös Hengen
      täydellisyyttä.

      (Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille)

      _______________________________________________
      Manna mailing list
      Manna@listat.sley.fi
      http://listat.sley.fi/mailman/listinfo/manna


      Käytänpä samalla tilaisuutta täsmentääkseni tuota (4)-kohtaa: saarnauttamansa hullutuksen t. hulluuden (UKR) välityksellä Jumala Raamatun mukaan siis pelastaa nimenomaan ne ihmiset, jotka sen uskovat.

      Uskonvanhurskaus ei ole mitään "yleistä luomisuskoa" tai muutakaan yleisuskonnollisuutta vaan Jumalan sanassa kiinni riippumista "niin kuin on kirjoitettu", sillä "Raamattu ei voi raueta tyhjiin", kuten Jeesus itse vakuuttaa. Tällä tavoin opitaan oikein tuntemaan myös täydellistä Rakkautta eli Jeesusta itseään, ja näin pelko pysyy aisoissa ja jää sitten aikanaan kokonaan pois Jumalan lapsille luvatussa tulevassa maailmassa, jota Raamatun mukaan luonnehtii se, että "kaikki entinen on mennyt".

      Nikaian-Konstantinopolin uskontunnustuksen (http://www.theologica.fi/symbolumc.html) mukaankin Pyhä Henki on nimenomaan "puhunut profeettojen kautta" - jotkut ovat tämän kiteyttäneet iskulauseenomaiseen muotoon: "Jumalan Henki on Jumalan sanassa."

      Sen sijaan väite, että "oman aikamme tieteellinen tutkimus" olisi korvannut Raamatun totuuden hengen "äänitorvena" merkitsee klassisen kristinuskon hylkäämistä ja uususkonnon perustamista - ja kuten vaikkapa omaan ajanhenkeensä hyvin istunut areiolaisuus aikanaan, tämäkin uususkonto näkyy saaneen tuulta siipiensä alle nimenomaan "kirkon" opetusviranhaltijoiden keskuudessa. - "Ei mitään uutta auringon alla."

      Poista
    3. Lutherin mannat ovat arvokkaita ja hengellisesti rakentavia, vaikka hänen aikanaan tieteellinen käsitys oli, että koko maailmankaikkeus käsittää litteän kappaleen maata, jota suuri tuntematon meri ympäröi, jonka yllä taivaankannessa ovat aurinko, kuu ja tähdet.

      Luther ei syyllistynyt syntiin, vaikka naureskeli Keplerin ajatukselle, että maa muka kiertäisi aurinkoa. Martin mukaan kaveri on täysi narri, ymmärtäähän jokainen, ettei silloin Joosua olisi voinut pysäyttää aurinkoa radallaan!

      Mutta Kimmo Pälikkö syyllistyy syntiin, koska vääristää tiedettyä ja tunnettua Jumalan luomakuntaa ja piirtää kuvan maailmasta, jota Jumala ei koskaan ole tehnyt.

      Meillä on nyt vastuu siitä, mitä tänään tiedetään, vaikka se huomenna voi olla jo vanhentunutta tietoa.

      Väittäessään, että Raamattu on erehtymätön ja virheetön, kreationistiset uskovat tekevät siitä kirjan, joksi Pyhä Henki ei sitä ole tehnyt - vääristävät Raamatun ja luomakunnan.

      Ja heillä on pakonomainen tarve niin tehdä ja pelko, että jos ei valetta osoiteta todeksi, koko usko romahtaa.

      Etevä tuo sielujemme vihollinen, eikö totta.

      Poista
    4. Luther (http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/mle.html):

      " Lisäksi on tämänkaltainen Jumalan sanan harjoittaminen, mietiskeleminen ja siitä keskusteleminen tehokas apu Perkelettä, maailmaa, lihaa ja pahoja ajatuksia vastaan. Julistaahan ensimmäinen psalmi autuaaksi ne, jotka 'tutkistelevat Jumalan lakia päivät ja yöt'. Millään suitsuttamisella et varmasti kykene torjumaan Perkelettä yhtä tehokkaasti kuin seurustelemalla Jumalan käskyjen ja sanojen kanssa, puhumalla niistä, laulamalla ja ajattelemalla niitä. Tämä on todella oikea vihkivesi ja ristinmerkki, jota hän pakenee ja jolla hänet saadaan karkotetuksi. Jo tämänkin vuoksi sinun tulisi mielelläsi näitä kappaleita lukea, lausua, mietiskellä ja käsitellä, vaikka sinulle ei siitä muuta hedelmää ja hyötyä olisikaan, kuin että pystyt siten karkottamaan Perkeleen ja pahat ajatukset. Jumalan sanaa hän ei nimittäin voi kuulla eikä sietää. Jumalan sana ei näet ole mitään Dietrich Berniläisen tarinaan verrattavaa tyhjää jaarittelua, vaan se on 'Jumalan voima', niin kuin pyhä Paavali Roomalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa sanoo. Se on todellakin Jumalan voima, joka polttaa Perkelettä tuskallisesti, mutta vahvistaa, lohduttaa ja auttaa meitä ylen määrin.

      " Mutta mitä paljoista puheista? Mistä saisi tarpeeksi paperia ja aikaa voidakseen kertoa kaiken hyödyn ja hedelmän, minkä Jumalan sana vaikuttaa? Perkelettä on tapana kutsua tuhattaituriksi. Miksi tulisikaan kutsua Jumalan sanaa, joka karkottaa ja tuhoaa tuollaisen tuhattaiturin kaikkine mahtikonsteineen? Vähintäänkin satatuhattaituriksi! Pitäisikö sitten juuri meidän, jotka haluaisimme olla pappeja ja saarnaajia, noin kevytmielisesti halveksia tuollaista valtaa, hyötyä, voimaa ja hedelmää? Siinä tapauksessa meille ei riittäisi rangaistukseksi, että meidät jätettäisiin ilman ruokaa, vaan koirat olisi usutettava hätyyttämään meidät tiehemme ja peräämme olisi heitettävä hevosen sontaa. Jumalan sanaa me tarvitsemme joka päivä, emme ainoastaan niin kuin jokapäiväistä leipää, vaan myös sitä varten, että voisimme vastustaa Perkelettä, tuhattaituria, joka päivittäin herkeämättä meitä ahdistelee ja väijyy. "

      Jos olisit tätä noudattanut, olisit varmasti itsekin välttänyt tuon sielujemme vihollisen välikappaleeksi joutumisen etkä olisi käynyt opettamaan, julistamaan ja Raamatun vakavasti ottavia yksilöitä ja ryhmiä vastaan hyökkäilemällä edistämään sellaista uskonnollisuuden muotoa, joka omankin todistuksesi mukaan perustuu vain ihmisten pakostakin vaihtelevaiseen viisauteen eikä Jumalan iankaikkiseen voimaan.

      Poista
    5. Martti Luther ei ollut "Raamattu fundamentalisti", jolle pyhät kirjoitukset olisivat virheettömiä ja erehtymättömiä kaikessa, mitä ne opettavat ajallisesta ja iankaikkisesta.

      Tämä on Chicago 1978 julistajien harhaoppia ja hengellisesti vaarallista myrkkyä, jossa vääristetään sekä Raamattu että Jumalan luomakunta.

      ---
      Olen useamman henkilön kanssa ollut tässä tilanteessa ja ehdottanut kesäistä kalamatkaa. Yksikään ei ole paattiini uskaltanut lähteä, vaikka olen tämmöinen rauhallinen suomalainen.

      Uskallatko sinä, Petri, lähtisitkö kanssani kalaan?

      Poista
    6. " Pyhä Raamattu ainoastaan on kaiken totuuden lähde ja alkuperä. Raamattu on se kirja, jonka Jumala, Pyhä Henki, on antanut Jumalan seurakunnalle, jotta se voisi oppia tietämään, mikä se on, mitä sen pitää tehdä, mitä sen tulee kärsiä ja mitä siitä tulee. Se on Jumalan Sana, jota on ehdoitta seurattava ja toteltava, kaikkien tulee olla sille alamaisia. Kirkossa ei saa julistaa tai kuulla mitään muuta oppia kuin puhdasta Sanaa, Pyhää Raamattua. "

      Harhaoppia ja hengellisesti vaarallista myrkkyä vuoden 1978 Chicagostako?

      Poista
    7. Olen sanonut ja toistan - Chicagon 1978 julistus sisältää "opin Raamatusta" jonka mukaan se on erehtymätön ja virheetön kirja.

      En ole sanonut, etteikö julistuksessa olisi mukana hyviäkin asioita.

      Totuus on vapauttava. Myös totuus Raamatusta.

      Miten on, lähdetäänkö kalaan?

      Poista
    8. Kiitos sinänsä vinkistä; Chicago 1978 ei ensin sanonut minulle mitään, mutta nettihaulla oli helppo löytää lähde (http://www.spurgeon.org/~phil/creeds/chicago.htm), josta tekstin saattoi lukea ja mielessään allekirjoittaa - nähdäkseni erinomainen tiivistelmä raamatullisesta raamattukäsityksestä, sen soveltamisesta eri kysymyksiin ja sen merkityksestä kristilliselle seurakunnalle.

      Allekirjoittajien joukossahan oli myös Robert Preus (http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Preus), jota TT Anssi Simojoki on luonnehtinut viime vuosisadan merkittävimmäksi luterilaiseksi teologiksi. En siis tekstiin mielessäni yhtyessäni suinkaan ollut mitenkään huonossa seurassa.

      Totuus tosiaan on vapauttava: "Sinun sanasi on totuus."

      Poista
    9. Hyvää Juhannusta, Petri, löysihän lintunen pesän!

      Ehkä oletkin huomannut, että Chicagon julkilausuma Raamatun virheettömyydestä on suomennettuna liitteenä kirjassa "Jumalan sana - inspiroitu ja erehtymätön" (Kuva ja Sana 2010).

      Teoksen on toimittanut kaksi teologia, Petri Mäkelä ja Pasi Turunen, joista jälimmäinen on kääntänyt tekstin.

      Mainittuun kirjaan on ovat kirjoittaneet artikeleita Raamatusta myös Martti Ahvenainen, Juha Ahvio, Leif Nummela, Tapio Puolimatka ja Hannu Vuorinen.

      Pasi Turusen käännös on huolellinen ja liitteeseen on otettu mukaan koko teksti, johdanto, Lyhyt julkilausuma, laajemmat artiklat sekä selitykset. Julkilausuma löytyy osoitteesta http://www.patmos.fi/filebank/1190-Chicagon_julkilausuma.pdf

      Poista
    10. Kirjoitin Pasin ja Petrin kirjan herättämästä teemasta kaksi blogia 2011

      yleisempi: http://eraamattu.blogspot.com/2011/01/chicagon-julistus-raamatun.html

      vasta-julkilausuma: http://eraamattu.blogspot.com/2011/01/vasta-julkilausuma-chicago-1978.html

      mutta epäilen, kiinnostaako sinua Petri kuulla toisinajattelevia. se on pelottavaa.

      Taitaa meiltäkin yhteinen kalareissu jäädä.

      Totuuden kanssa kulkija jää helposti yksinäiseksi. Mukavampi on uskovien liikkua kalareissuillakin samoin uskovien seurassa, jotka eivät hankalia kysele.

      Poista