torstai 13. kesäkuuta 2013

Suomen Lähetysseura - Kambodžaan!

Phnom Pen - työtä riittää!
kuva Cities in World.com

Seurasin täältä etäältä etelästä Lähetysseuran juhlaa viime sunnuntaina 9.6. 2013, jossa piispa Irja Askola vihki papiksi miehen ja jossa tämä tuore pastori ja hänen kanssaan parisuhteensa rekisteröinyt toinen mies siunattiin lähetystyöhön.

Pari lähtee SLS alaisuudessa kehitysyhteistyöhön, koska Kambodžan luterilainen kirkko ei halunnut heitä suoraan työyhteyteen (Kotimaa24). Espoonlahden kirkkoherra Jouni Turtiainen kysyykin SLS johtaja Seppo Rissaselta, kuka lopulta heidät on tähän työhön kutsunut ja miten lähettäminen asettuu SLS itselleen säätämiin toimintaperiaatteisiin (Kotimaa24). Rissanen vastasikin pian näihin kysymyksiin keskeltä Luterilaisen maailmanliiton kokousta Genevessä (Kotimaa24).

Helsingin piispa Irja Askola on saanut asiasta sekä maallisten lehtien lööppeihin asti ulottunutta sangen vihaista palautetta (Aamulehti) ja toisaalta sangen lämmintä tukea. Rankkaa on ollut!

Tähän liittyen piispa Askola sanoi Radio Dein haastattelussa diplomaattisesti, ettei hän tällä työhön siunaamisella ota kantaa sukupuolineutraaliin avioliittoon (seurakuntalainen.fi). Tuo lause sai minut miettimään, että miksi ei? Onhan eduskunnan käsittelemä asia suomalaisesta perheestä toki piispallisenkin kannanoton arvoinen.


Meillä on laki!
Meillä on laki ja sen mukaan heidän on kuoltava ja jouduttava ikuisesti elävältä poltettaviksi!

»Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa.»
3. Mooseksen kirja 20:13
Toisinaan tässä tuoksinassa unohtuu, että Mooses on muutenkin tiukkana seksuaalisuuden suhteen. Kuolemantuomio homoseksuaalisesta aktista on voimassa edelleen monissa maissa wikipedia

Seurakuntalainen.fi areenalla sen sijaan keskustelun kärki on kohdistunut rovasti Eero Junkkaalan raamattutuntiin ennen jumalanpalvelusta, jossa hän kertoi toisaalta huolestaan asian suhteen ja toisaalta kutsui erilaisuuden hyväksymiseen kirkossa.

Puheenvuorot ovat siellä olleet etupäässä Raamatun puolustamisen linjalla Martti Vaahtorannan reippaaseen tyyliin
Eero,
OLEMME lukeneet - ainakin riittävästi. Siinäpä se ongelma onkin.
....
Olen pahoillani, mutta olen pahasti pettynyt puheenvuoroosi, Eero, sen monista ansioista huolimatta. Sellaista tilaisuutta, joka sinulla oli sunnuntaina, ei ihan äkkiä tule uudelleen. Ja sen jätit käyttämättä."
Martti Vaahtoranta 10.06.2013

Monet kristityt lienevät samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa
Hei Eero Junkkaala! Kannatit tätä ajatusta: "Kyllä synti täytyy sanoa synniksi". Voisitko nyt sanoa, että homosuhteet on syntiä, josta tulee tehdä parannus!
Harri Latvala 12.06.2013
Ja Jukka R rymäytti omista lähtökohdistaan
En ole ollenkaan yllättynyt Eeron kannanotosta (sillä kannanottohan tuo on juuri SLS:n linjan puolesta, vaikka onkin peitelty tekopyhään ja hurskastelevaan "rakkauteen"). Kirjoitin viime keväänä, että Eero tulee kohta julkisesti luopumaan juuri näistä Paavalin kirjeen ajankohtaisista opetuksista ja tulkitsee niitä samoilla teologisilla luopumukseen johtavilla välineillä kuin luomiskertomustakin.
Jukka Rahkonen 11.06.2013

Synti synniksi!
Kristittyjen suuri huoli kautta maailman on siinä, että homoseksuaalisuuden hyväksyminen on levinnyt myös kirkkoihin ja niiden työntekijöiden maailmaan vastoin pyhän Raamatun opetusta. Eikö homous muka ole synti, jotain jota Jumalakin kauhistuu?

Henkilökohtaisesti arvelen löytäneeni alion lakipykäliin, joka laukaisee tätä jännitettä Raamatun selkeän opetuksen kanssa ja pitää homouden ja lesbouden synnin voimassa, kuten luontokin meille sanoo. Papit voivat tällä pohjalla aivan rauhassa - ja heidän tuleekin - opettaa Jumalan tahtoa, kuten se pyhissä Kirjoituksissa näkyy joutumatta yhteiskunnan lakien kanssa välirikkoon.

Nimittäin heterolle homoilu on iljettävä synti, vastenmielistä ja kiellettyä. 

Vastapainona tälle kuuluu sitten homolle heteroilu on iljettävä synti, vastenmielistä ja kiellettyä. 

Jos hyväksytään se, että Jumalan luomien ihmisten keskuudessa on aidosti homoseksuaalisia ja lesbolaisia täysin normaaleja, yhteiskunnan kaikkii tehtäviin, taiteen, tieteen, palveluammattien, kirkonkin tehtävien hoitamiseen hyvin kykeneviä ihmisiä.

Ei silti hyväksytä heterojen irstailua, avioliiton ulkopuolista rellestystä, syttymistä oman sukupuolen edustajan kanssa kokeiluihin ja leikkeihin, kun kaikkea muuta on jo tullut kokeiltua...

Ja silloin voidaan vilpittömästi iloita homopareista, jotka kunniallisesti tahtovat sitoutua uskolliseen parisuhteeseen sen sijaan, että maailman turuilla kalastaisivat heteroita kokeiluihin ja seikkailuihin, kun homoja on vähemmistönä niin vähän.

Valitettavasti taidan olla jokseenkin vähemmistössä tämän Homoseksuaalisuuden tuomitsemisen lakipykälän alion kirjoittamisen kanssa. Se kun ei ole Raamatusta nouseva vaan pyhän tekstin uutta "tarkennettua" tulkintaa aikamme valossa, joka pyrkii pitämään Raamatun sanan kunniassa.


Kambodžaan!
Pariskunnan avoin homoseksuaalisuus on peittänyt alleen heidän tavattoman syvällisen omistautumisensa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen valtakunnan työhön. Toinen on kokonaan ryhtynyt papiksi, antaen elämänuransa Herran huomaan.

Molemmat ovat lähdössä maahan, jonka kansa on KÄRSINYT SUUNNATTOMASTI aivan uskomattoman hirveällä tavalla viimeisten vuosiokymmenten aikana.

Sinä tahdot ylläpitää seksuaalimoraalia, hyvä niin! Julista kanssani homoseksuaalinen käyttäytyminen synniksi - heteroille.

Mutta mitä sinä olet itse tehnyt Kambodjan kammottavan lähihistorian uhrien edestä?

Mites olisi tukea SLS työtä siellä ja myös iloita Ulkoministeriön kehitystavun kautta sinne menevistä tavallisten suomalaisten verorahoista?


10 kommenttia:

  1. Mitä ajattelet biseksuaaleista. Mikä on heille syntiä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Irstailu, uskottomuus, ylensyöminen, juopottelu, varastaminen, verovilppi, murha, epäusko, Pyhän Hengen pilkka, pedofilia, puolison pahoinpitely, valehteleminen todistajana oikeudessa, lunttaus koulussa, punaista vaoa päin ajaminen, abortti ilman kunnon perusteluja, isän tai äidin halveksunta, eläinrääkkäys,

      Poista
  2. Entä mikä on seksuaalisesti pedofiilisesti suuntautuneille syntiä?

    VastaaPoista
  3. Ehkä varastaminenkin pitää julistaa synniksi vain ei-kleptomaaneille. Kleptomaaneille se on taipumus.

    Biologinen tutkimus on näyttänyt, että uskottomuuskin on osalle biologinen taipumus. Alkoholismikin on perinnöllistä. Mahdollisesti myös taipumus verovilppiin on osin biologista perua. Sellaiseen on viitanneet monet taloustutkimukset, joissa on tutkittu ihmisten taipumusta tehdä taloudellisia väärinkäytöksiä. Sekin taipumus voi olla jo geeneissä.

    VastaaPoista
  4. Lain tulkinnasta tässä kiistelemme, Israelin rabbien tapaan eri näkökulmia tuoden.

    En suinkaan sano, että taipumuksemme oikeuttavat ne.

    Sen sijaan tahdon korostaa sitä, että kahden homoseksuaalisen tai lesbolaisen aikuisen keskinäinen rakkaussuhde on aito ja sitä mitä on. Jeesus ei puhu heistä mitään.

    Suutari pysyköön lestissään. Homoseksuaalinen raiskaus on väkivaltaa toista ihmistä kohtaan, heteron vietteleminen homon kumppaniksi on synti, jossa hetero rikkoo Jumalan tahdon ja jossa homo rikkoo toista ihmistä.

    Näin luen lakia.

    Pedofiili himoaa viatonta lasta, joka on helppo vietellä esimerkiksi isän, sedän tai namujen avulla. Jeesus sanoo yksikantaan... lapsen viettelijän olisi parempi saada raskas myllynkivi kaulaansa ja tulla heitetyksi Kinneretin syvyyksiin. Lapsen vahingoittuminen on väistämätön ja usein jopa fataali vaikeuttaen hänen koko elämäänsä.

    Veronkiertäjä varastaa toisilta, syntejä on monenlaisia Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan!

    VastaaPoista
  5. "Valitettavasti taidan olla jokseenkin vähemmistössä tämän Homoseksuaalisuuden tuomitsemisen lakipykälän alion kirjoittamisen kanssa. Se kun ei ole Raamatusta nouseva vaan pyhän tekstin uutta "tarkennettua" tulkintaa aikamme valossa, joka pyrkii pitämään Raamatun sanan kunniassa." (lainaus: Mikko Louhivuori)

    Kiitos rehellisyydestäsi. Yllä oleva lainaus on kuitenkin sisäisesti pahasti ristiriitainen ja kertoo juuri siitä, että et pidä Raamatun sanaa kunniassa. Mietipä näitä kahta kohtaa yllä olevassa tekstissäsi:

    "Se kun ei ole Raamatusta nouseva vaan... tulkintaa aikamme valossa"

    "pyrkii pitämään Raamatun sanan kunniassa"

    Miten ihmeessä sellainen tulkita voi olla Raamatun sanaa kunniassa pitävää, joka ei edes nouse Raamatusta, vaan ajanhengestä?.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. osut kyllä asian ytimeen, miten pitää Raamattua kunniassa?

      ensinnäkin - heterojen homoiliu on edelleen synti ja kauhistus, minusta tästä turhaan nyt vaietaan. homojen heteroilu on heille luonnonvastaista, näin olen ymmärtänyt

      toiseksi, kuinka voi puhua rehellisesti Israelin Jumalasta Luojana jos ei pidä kiinni siitä, että maailma on luotu vuonna 4000 eKr.

      kolmanneksi, pidän valtavasti koirista ja uskon - vastoin Raamatun kirjoituksia - että taivaassa on koiriakin kultaisin ja hopeisin välkehtivin turkein!

      Poista
  6. Ensinnäkin, heterojen homoilu on Raamatun mukaan synti ja jos kerran homoilu on syntiä se on syntiä myös homoille. Room. 1. luku kertoo hyvin yksiselitteisesti siitä, että näin on. Samoin kertoo Mooseksen laki (ottamtta huomioon mitään muuta kuin itse homoseksuaalisen aktin eli koskee kaikkia seksuaalisen taipumusten omaavia). Homojen heterokäyttäytymisen tuomitsemisesta ei Raamatussa nimittäin puhuta yhtään mitään, joten tämä argumenttisi perustuu täysin ilmaan. Pääpointti ei voi olla siis mikään muu kuin se, että homoilu itsessään on luonnonvastaista. Luonnonvastaisuus tarkoittaa siis Jumalan luomistahdon vastaista toimintaa. Jumalan luomistahto on se, että Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi (ei kahdeksi mieheksi tai kahdeksi naiseksi) ja lisääntymään. Miehet eivät lisäänny keskenään eivät naiset lisäänny keskenään. Tämä on Paavalinkin ymmärryksen taustalla Vanhan testamentin tuntevana juutalaisena oppineena. On täysin käsittämätöntä edes ajatella, että Paavali olisi voinut ajatella toisella tavalla. Eikä tähän tarvita edes Paavalia. Itse luontokin jo tämän opettaa.

    Paavalin Roomalaiskirjettä ja Raamattua yleisemminkin tunteva tuntee myös ajatuksen syntiinlankeemusta ja ihmisessä asuvasta synnillisesta luonnosta, joka aiheuttaa erilaisia taipumuksia tai himoja (=voimakkaita haluja) Jumalan tahdon vastaisiin tekoihin. Homoseksuaalinen taipumus on yksi tällainen synti muiden joukossa (joista Paavali samassa Room. 1. luvun luettelossa puhuu). Kullakin on omat syntiset taipumuksensa. Sinänsä homonkin seksuaalivietti on hyvä ja Jumalan luoma, mutta synnin vaikutuksesta tai seurauksesta (emme tiedä homosekuaalisen taipumuksen syytä eli onko se ihmisessä syntyjään oleva ”annettu” asia vai esim. elämänkokemusten ”antama” taipumus vai kenties itse tietoisesti valittu tapa vai ovatko kaikki näistä mahdollisuuksia) se kohdistuu väärään eli samaan sukupuoleen eikä täytä Jumalan luomistahtoa sukupuolisen käyttäytymisen ja sen tarkoituksen suhteen.

    Toisekseen, maailman luominen 4000 eKr. ei edes Raamatun pohjalta ole mikään välttämättömyys. Yleisempänä periaatteena: jos ei pysty uskomaan Raamattuun olisi syytä miettiä voiko siitä antaa mitään kristilliseen vakaumukseen perustuvaa lausuntoakaan. Mielestäni ei.

    Kolmanneksi, uskosi Raamatun vastaisesti (tai ainakin tavalla, josta ei kovin paljon ilmoitusta ole annettu) puhtaalta tunnepohjalta johtaa minut vain siihen johtopäätökseen, että en voi keskustella kanssasi millään järkevällä tasolla mitä tulee Raamatun tulkintaan ainakaan sinulle emotionaalisesti tärkeissä asioissa. Eräässä mielessä turhauttavaa, mutta osoittaa jälleen kerran, että esim. homoilun puolesta esitetyt argumentit johtuvat jostain muusta kuin Raamatun tulkinnasta, monesti noista tunnepuolen asioista.

    Tällä en tarkoita, etteikö ihmisten seksuaalikysymyksiä ja niihin liityviä tunteita tulisi ottaa vakavasti. Päinvastoin ne tulee ottaa vakavasti ja keskustella sielunhoidollisesti jos niissä on kysymyksiä ja ongelmia. Sielunhoidolliset kysymykset ja tunteet eivät saa kuitenkaan ohjata Raamatun selviä ohjeita vastaan eivätkä tunteet ja sielunhoitokysymykset saa olla ohjamassa Raamatun tulkintaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten sanottu, Raamatusta ei löydy hyvää sanaa homoseksuaalisuudesta, tämän olemme todenneet. Nigerian islamilaiset ovat tässä raamatullisempia kuin aikamme suomalaiset, määräten ruoskittavaksi homoseksuaalisesta teosta tavatut neljä miestä. Siellä myös avionrikkojanainen kivitetään Mooseksen lain mukaan, jonka sharia on perinyt.

      Mutta kuinka sinä noin kevyesti ohitat jumalallisen ilmoituksen maailman iästä? Onhan Luukkaan evankeliumin 3 luvun lopussa selvästi kerrottu ajanlaskun runko:
      Jeesus oli noin kolmenkymmenen vuoden ikäinen aloittaessaan työnsä. Hän oli -- näin luultiin -- Joosefin poika. Joosefin isä oli Eeli, tämän isä Mattat, tämän Leevi, tämän Melki, tämän Jannai ... tämän Metuselah, tämän Henok, tämän Jered, tämän Mahalalel, tämän Kenan, tämän Enos, tämän Set, tämän Aadam, tämän Jumala.
      Jeesuksesta Adamiin on laskettu moneen kertaan, juutalaiset viettävät nyt vuotta 5774 luomisen jälkeen ja monet Raamattuun luottavat kristityt pitävät vuotta 4000 eKr luomisen ajankohtana?
      Ja sanoohan Raamattu selvästi, että maa luotiin ensin, sitten aurinko ja kuu. Aurinko vasta kun vihreä ruohokin oli jo luotu.
      Ei näitä asioita voi noin vain kevyesti sivuuttaa ja pitäytyä tiettyihin moraalisiin kohtiin, ohittaen toiset, kuten ahneuden.

      Poista
    2. Niin, nigerilaiset ovat ehkä vanhatestamentillisempia, mutta eivät kuitenkaan uusitestamentillisia kuten kristittyjen tulisi olla. Vanha liittohan ei ole enää voimassa kristityille, vaikka Jumalan luomistahto ja rakkauden laki, jotka näkyvät Vanhan testamentin eettisissä käskyissä ja jotka Uusi testamentti pitkälti vahvistaa, ovat yhä voimassa, sillä Jumala eikä hänen luomisessa antamat lakinsa muutu. Vanha liitto siis on kumottu sanktioineen (jotka kuuluivat Israelin kansan kanssa Moseksen kautta solmittuun liittoon), mutta sen eettiset käskyt ovat rakkauden ja Jumalan luomistahdon mukaisesti pysyviä.

      Joo, olen minäkin Adamin poika ja monen muunkin hänen jälkeläisensä poika. Pidän täysin perusteltuva sitä ajatusta, että sukuluettelot eivät välttämättä kata kaikkia sukupolvia, vaan esim. jollain tavoin tärkeimpien henkilöiden nimet ja voi näin hypätä tiettyjen sukupolvien yli jättäen varaa kohtuullisen pitkiin ajanjaksoihin.

      Juutalaiset uskovat luomisen tapahtuneet 5774 vuotta sitten ja monet kristityt runsas 6000 vuotta sitten.Tämäkin osoittaa, että eroja löytyy jopa Raamattuun uskovien kesken. En toki usko, että tästä vuosimiljooniin vielä päästää kuten mahdollisesti haluaisit. En kyllä usko sitäkään, joku todella tietäisi enempää ihmiskunnan kuin maailmankaan ikää olkoon sitten uskovat tai ei-uskovainen, luonnontietieilijä tai ei. Nämä ovat melko vaikeita kysymyksiä, jossa uskolle ja luoville rekonstruktioille jää riittävästi tilaa oman maailmankatsomuksen tueksi, vaikka perusteltuja vasta-argumenttejakin on puolin ja toisin.

      Poista