torstai 28. toukokuuta 2009

Eevan rangaistus

Aatami ja Eeva
Lucas Cranach nuorempi 1537
Gemäldegalerie, Dresden

Ja he kuulivat Herran Jumalan äänen, joka käyskenteli Paradisissa, kuin päivä viileäksi tuli. Ja Adam lymyi emäntinensä Herran Jumalan kasvoin edestä puiden sekaan Paradisissa.

Ja Herra Jumala kutsui Adamin, ja sanoi hänelle: Kussas olet?

Ja hän sanoi: minä kuulin sinun äänes Paradisissa, ja pelkäsin: sillä minä olen alasti, ja sen tähden minä lymyin.

Ja hän sanoi: kuka sinulle ilmoitti, ettäs alasti olet? Etkös syönyt siitä puusta, josta minä sinua haastoin syömästä?

Niin sanoi Adam: vaimo, jonkas annoit minulle, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin.

Silloin sanoi Herra Jumala vaimolle: miksis sen teit? Ja vaimo sanoi: kärme petti minut, ja minä söin.

Ja Herra Jumala sanoi kärmeelle: ettäs tämän teit, kirottu ole sinä kaikesta karjasta, ja kaikista eläimistä maalla: sinun pitää käymän vatsallas, ja syömän maata kaiken elinaikas.

Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille, ja sinun siemenes ja hänen siemenensä välille; sen pitää rikki polkemaan sinun pääs, ja sinä olet pistävä häntä kantapäähän.

Ja vaimolle sanoi hän: Minä saatan sinulle paljon tuskaa, koskas raskaaksi tulet: sinun pitää synnyttämän lapsia kivulla, ja sinun tahtos pitää miehes alle annettu oleman, ja hänen pitää vallitseman sinua.

Ja Adamille sanoi hän: ettäs kuulit emäntäs ääntä, ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: ei sinun pidä siitä syömän: kirottu olkoon maa sinun tähtes; surulla pitää sinun elättämän itses hänestä kaiken elinaikas.

Orjantappuroita ja ohdakkeita pitää hänen kasvaman, ja sinun pitää maan ruohoja syömän.

Sinun otsas hiessä pitää sinun syömän leipää, siihen asti kuin sinä maaksi jällensä tulet, ettäs siitä otettu olet: sillä sinä olet maa, ja maaksi pitää sinun jällensä tuleman.


1 Ms 3:8-19 Biblia 1776



oikeuden pöytäkirja on lyhyt ja ytimekäs.

Adam kärähtää heti sanoistaan ja rikkomus paljastuu, on menty omenavarkaisiin.

Omistaja sanoi, että tästä puusta ei saa ottaa hedelmiä, vaan Aadam ja emäntänsä olivat käyneet atrialla.

Pöytäkirja kertoo, että Adam ja emäntänsä saavat kumpikin tilaisuuden vastata Tuomarille ja selittää miksi oli rikkonut kiellon.

Ensin vastaa Adam ja syyttää Jumalaa itseään - mitäs annoit tollaisen emännän, hän minulle ompun antoi.

Vaimo syyttää käärmettä, että "käärme petti minut" ja minä söin.

Käärmeeltä ei kysytä mitään.



Rikos on havaittu, syylliset tunnistettu, puolustukselle on annettu puheenvuoro ja nyt seuraa kaikille kolmelle syylliselle yksilöity tuomio:

rikos on saanut alkunsa käärmeestä, joka petti Adamin vaimon. Rangaistus on suorastaan arvoituksellinen - käärmeestä tulee käärme, ikäänkuin selitetään miksi sillä ei ole jalkoja ja luikertelee tomussa.

sitten seuraa omituinen kuoleman uhkaus, käärme kuolee kun sen pää murskataan. Tämän tulee tekemään "vaimon siemen" ja käärme tulee pistämään sitä kantapäähän.

no nythän vaimoilla ei niinkään ole siementä vaan munasolu.

toiseksi, mitä ihmettä kantapäähän pistämisellä on tässä yhteydessä asiaa.

kuvataanko tässä ihmistä, joka kohtaa sandaalit jalassa tiellä käärmeen ja astuu sen pään päälle mutta nopea eläin ennättää pistää ennenkuin päänsä murskaantuu?

mikä se tämmöinen puhuva käärme oikein on?



Eevan rangaistus 1

"Minä saatan sinulle paljon tuskaa, koskas raskaaksi tulet: sinun pitää synnyttämän lapsia kivulla"


Heti näiden tapahtumien jälkeen Adam antaa vaimolleen nimeksi Eeva, Heva, Hava, heprean "Elämä" - koska hän on "elämän äiti"

tässä mainitaan, että synnytyskivut ovat Jumalan rangaistus Eevalle.



Eevan rangaistus 2

"ja sinun tahtos pitää miehes alle annettu oleman"

KR 1938 kääntää toisella tavoin: "mutta mieheesi on sinun halusi oleva"

KR 1992: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan."

Uudemmat käännökset siis viittaavat siihen, että nainen haluaa miestä.

Mutta eikö tämä ole aivan luonnollinen asia, siinä kuin mieskin haluaa naista?

Onhan Raamatun alkulehdillä käsky ihmiselle "olkaa hedelmälliset ja täyttäkää maa". Ja sangen hedelmällisiä ihmiset ovat olleet, tehden mieluusti paljon lapsia.

Uusin käännös sisältää vivahteen, joka asettaa synnyttämisen tuskan ja miehen kaipuun vastakkain mielenkiintoisella tavalla lisäämällä sanan "kuitenkin".


Eevan rangaistus 3

ja tämä saattaa olla näistä rangaistuksista pahin.

"ja hänen pitää vallitseman sinua."


Adam saa viimeisenä kuulla tuomionsa

ettäs kuulit emäntäs ääntä, ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: ei sinun pidä siitä syömän:

kirottu olkoon maa sinun tähtes;

surulla pitää sinun elättämän itses hänestä kaiken elinaikas.

Orjantappuroita ja ohdakkeita pitää hänen kasvaman, ja sinun pitää maan ruohoja syömän.

Sinun otsas hiessä pitää sinun syömän leipää, siihen asti kuin sinä maaksi jällensä tulet, ettäs siitä otettu olet: sillä sinä olet maa, ja maaksi pitää sinun jällensä tuleman.



aivan järkyttävä rangaistus, jossa ei näytä olevan mitään muuta toivoa kuin että kerran savesta tehty saa palata takaisin multaan.

hirvittävät sanat

"kirottu olkoon maa sinun tähtesi"


tosia ovat sanat
"otsasi hiessä pitää sinun leipäsi syömän"


KR 1992 kääntää nykykieleen:

Ja miehelle hän sanoi:

Koska teit niin kuin vaimosi sanoi
ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä,
niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi
niin kauan kuin elät.
Maa kasvaa sinulle
orjantappuraa ja ohdaketta,
mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.



Tää korutont' on kertomaa.

Tämä luetaan usein kovin naisvastaiseksi kertomukseksi ja radikaali feminismi on ottanut tämän myyttisen kertomuksen erityisesti kohteekseen.

Miehet mielellään myös juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa kuulevat, että he saavat vallita naista.

Jatkuvaa kärsimystä tämä miehen valta on naiselle tuonut. Amnesty International on juuri moittinut Suomen valtiovaltaa, ettei se puuttu riittävästi miesten väkivaltaan naisia kohtaan.

hiljaisuudessa kärsitään sekä henkisiä että fyysisiä lyöntejä, myös essukodeissa, joskus ihan lasten nähden.


Ensinäkemältä näyttäisi, että myös apostoli Paavali liittyy tähän naista syyttävään mieskuoroon:

Niin minä tahdon siis, että miehet rukoilisivat joka paikassa ja nostaisivat ylös pyhät kädet, ilman vihaa ja epäilystä,

Niin myös että vaimot kohtuullisissa vaatteissa olisivat ja kaunistaisivat itsensä hävyllä ja kainoudella, ei kahara-hiuksilla, eli kullalla, eli päärlyillä, eli kalliilla vaatteilla,

Vaan niinkuin niille vaimoille sopii, jotka jumalisuuden hyväin töiden kautta osoittavat.

Oppikaan vaimo hiljaisuudessa, kaikella nöyryydellä.

Mutta en minä salli vaimon opettaa enkä miestänsä vallita, vaan että hän on hiljaisuudessa.

Sillä Adam on ensin luotu ja sitte Eva.

Ja ei Adam petetty; mutta vaimo petettiin ja saatti ylitsekäymisen.

Mutta kuitenkin hän lasten synnyttämisen kautta autuaaksi tulee, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhyydessä siveyden kanssa.

1 Tim 2:4 Biblia 1776


Varsin hankala kohta - nainenko pelastuu lasten synnyttämisen kautta, kunhan on uskova ja siveä?

KR 1992 antaa tällaisen käännöksen:

Tahdon, että kun miehet rukoilevat, he kohottavat kätensä rukoukseen puhtain mielin, ilman vihaa ja ilman epäilyä.

Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet, vaan hyvät teot, niin kuin sopii naisille, jotka tunnustavat palvelevansa Jumalaa.

Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.

Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

Ensinhän luotiin Aadam ja sitten Eeva, eikä petetyksi joutunut Aadam, vaan nainen antoi pettää itsensä ja rikkoi käskyn.

Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää.


Mannisen käännös 1938

Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä;

niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla, vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.

Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;

mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;

eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.


hetkinen, sanoi putkinen,

arvon herra Paavali, nyt menee pikkusen sormi suuhun

"eikä Aadamia petetty vaan Eeva".

tästä kyllä nyt saamme hieman misogynistisen fiiliksen, että nainen on melkein ihmiskunnan kaiken pahan alku ja juuri ihan siinä hopeamitalipaikalla käärmeen jälkeen?



näin todella on.

hopeamitali Eevalle, kultamitali käärmeelle siitä että paratiisi on kadotettu.

mutta katsotaas tarkemmin vielä tuota kohtaa "ei Adamia petetty vaan Eeva"

Ei Adamia petetty. Hän tiesi mitä teki "vaimo antoi ja minä söin"

Adamin rikoksen ydin oli, että kuuli vaimoansa.

siinä on oppimista kaikille tohvelisankareille.


sen sijaan Eeva petettiin.

tämä viattomuuden tilassa paratiisissa ollut Jumalan luomistöiden ihanin helmi, nainen, miehelle soppiva kumppani, tuli petetyksi.

Adam tehtiin maan mullasta, Eeva Adamin kylkiluusta...

ja näin se pettäminen tapahtui:

"Ja kärme oli kavalin kaikkia eläimiä maan päällä, jotka Herra Jumala tehnyt oli, ja se sanoi vaimolle: sanoiko Jumala, älkäät syökö kaikkinaisista puista Paradisissa?"

viaton ensimmäinen ihminen ihanassa paratiisissa.

vaan Herra Jumala on tehnyt sinne myös käärmeen, joka on eläimistä kavalin (viisain).

siinä on meille miettimistä pahan alkuperästä.


Paratiisin laintaulu oli varsin yksinkertainen, oli vain yksi ainoa käsky, huoneentaulu, joka oli helppo muistaa.

"Älä syö tästä puusta"

kaikista muista ihanista puista sen kun vain napostelemaan, yksi puu kuitenkin kiehtoo kaikkien mieltä.

Älä syö.

Parempaa motivaatiota syntiin ei ole kuin laki.

vaikka se ei olisi tuon kummempi.


Käärme ei suinkaan ole tyhmä vaan viisas ja kavala. Se ei sano suoraan "riko tuo ainoa käsky"

Keskustelu alkaa epäsuorasti ja viistosti

"sanoiko Jumala, älkäät syökö kaikkinaisista puista Paradisissa"

onko Jumala todella sanonut, että ei saa syödä mitään hedelmiä. Täysi kielto, no smoking, no drinking no eating fruits in this paradise"



viaton emäntä selittää käärmeelle - joka tietenkin on varsin hyvin perillä mitä Jumala on kieltänyt -


"me syömme niiden puiden hedelmistä, jotka ovat Paradisissa; Mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä Paradisia, on Jumala sanonut: älkäät syökö siitä, ja älkäät ruvetko siihen, ettette kuolis"

Tarkentavaa Jumalan käskyn selittämistä. "Olet, käärme, kuullut väärin. Kyllä me saamme syödä hedelmiä. Kuolemanrangaistuksen uhalla on kielletty syödä vain tuon yhden puun hedelmiä"


ansa on viritetty, jousi jännitetty, syötti heitetään nyt koko voimalla vaimon mietittäväksi, itse Herraan Jumalaan viitaten


Niin kärme sanoi vaimolle:

ei suinkaan pidä teidän kuolemalla kuoleman. Vaan Jumala tietää, että jona päivänä te syötte siitä, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala, tietämään hyvän ja pahan."

mikä kiusaus!

ei tässä ole omenista kyse.

Jumala on vähän semmoinen oman kunniansa perään oleva.

Hän tietää, että jos tuosta puusta syötte niin ...

Lisää tietoa Jumalasta annetaan vaimolle - jotain uutta tietoa mitä hän ei ole aikaisemmin tajunnut.

mitäs me täällä puutarhassa vain ihmisinä tappuroimme ja jotain omenapuuta kartamme.

"tulette tietämään kuin Jumala"

eiköhän nosteta itsetuntoa vähän korkeammalle, ja hankita jumalallista tietoa.

"niinkuin Jumala"


Eeva varmaan arveli, että hei, tämähän olis Aatskullekin hyvä juttu.

Vai oliko kuolemanrangaistuksen uhka sen verran kuitenkin siellä korvantakana, että otetaan varmuudeksi toinenkin syyllinen..

"Ja vaimo näki siitä puusta olevan hyvän syödä, ja että se oli ihana nähdä ja suloinen puu antamaan ymmärryksen: ja otti sen hedelmästä ja söi, ja antoi miehellensä siitä, ja hän söi."


Adamia ei petetty.

hän tiesi tarkkaan mitä teki.

otti kuitenkin ja söi.


Apostoli Paavalin suurissa kristillisen uskon selityksissä kertomus syntiinlankeamisesta on avainpaikalla.

Missään Paavali ei syytä Eevaa.

Aadam on se ihminen, joka luotiin ensin.

Aadam lankesi

Aadamin kautta synti ja kuolema on tullut maailmaan

yksi Timoteuskirjeen outo kohta ei näitä väkeviä suuria linjanvetoja kumoa.

ja niin on armollinen Jumala, että hän miltei ilman Aadamin siementä toi pelastuksen ihmiskunnalle (sillä olihan Marialla isä).

vanha kirkko sanoo kauniisti

Neitsyt Maria maksoi Eevan velan.

eikä ollut Marialla tuossa asiassa "halua mieheen" vaan tapahtui jotain pyhää ja ihmeellistä tytön sitä ymmärtämättä tai tietämättä.

Neitsyt tuli raskaaksi ja synnytti pojan.

Tämä poika lyötiin ristille ilmeisesti siten, että jalkojen naulat lyötiin sivulta kantapään luun läpi ristin puuhun.

pirullinen tapa tappaa ihminen.

(tästä naulan lyömisen tekniikasta on todesteena ainoa arkeologien koskaan löytämä ristiinnaulittu, Givat HaMivtarin mies)



tahtoisin vielä korostaa Raamatun läpitunkevaa katsetta ihmissielun syvyyksiin:

Aadamia ei petetty. Aadam tiesi täsmälleen mitä teki.


lapsellinen, kokematon, herkkäuskoinen Eeva petettiin kavalasti.

Eeva kertoi Herralle Jumalalle totuudellisesti: käärme petti minut ja minä söin.

Aadam sen sijaan syytti Jumalaa: mitäs annoit minulle tuollaisen naisen.


Eeva ei sanonut "käärme, jonka sinä olet luonut, petti minut"

Hän tunnusti.

ja Eevan tyttären kautta Jumalan oma poika tuli maailmaan ja tappoi tuon käärmeen, murskaten sen pään.

ja käärme pisti Poikaa kantapäähän.

on siinä Adamilla miettimistä.






kuljen päivittäin Jerusalemissa ortodoksi-juutalaisen kaupunginosan läheltä, ja katselen siellä kulkevia nuoria perheitä. Yleensä siinä kulkee reippaasti nuori mies mustassa puvussaan ja musta hattu päässä, takanaan tulee sitten huivipäinen pitkään hameeseen sangen siveästi puettu nainen työntäen lastenrattaita ja helmoissa siinä neljä viisi pientä lasta.

harvemmin näen että perheen isä pitäisi jotain lasta kädestä tai mitenkään auttaisi emäntäänsä lapsikatraan kanssa. voi olla silmälaseissani vikaa.

erityisesti juuri tiukemmassa juutalaisuuden suunnassa missä Raamattu ja isien perinnäissäännöt eli Talmud otetaan vakavasti, löyty melko vakavaa naisen halveksuntaa.

vastapainona toki ovat sitten Israelin moderin valtion naissotilaat ja upseerit ja poliisit ja ministerit.

eli uskonnollisuuden määrä vaikuttaa naisen rooliin yhteisössä. mutta kielteisellä tavalla.

sattuneista syistä nainen koetaan hurskauden vähentäjäksi...


olen kovin pahoillani, että sama trendi näyttää olevan Suomessa ainakin nyt lestadiolaisuudessa.

vakavasta hartaudestaan tunnettujen esikoisten parissa ei niinkään loista miehisten saarnojen ja opetuksen kautta syvä Jumalan rakkaus vaimoja, äitejä, tyttäriä ja isoäitejä kohtaan vaan alistava, suorastaan halventava ja haureudesta syyttävä ilmapiiri.


ikäänkuin Adam yhä sanoisi "miksi Jumala tällaisen syntiin viekottelevan seuralaisen minulle hurskaalle miehelle loit?"

tästä tulee tehdä parannus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti