Sakramentissa on Jumalan Sana ja aine yhdessä
jotka uskolla otetaan vastaan syntien anteeksisaamiseksi
jotka uskolla otetaan vastaan syntien anteeksisaamiseksi
Helsingin seuroissa viikoloppuna tullaan taas kuulemaan henkilökohtaisesti uskovalle lausutut sanat "Jeesuksen veressä".
Kyseessä on esikoislestadiolaisuuden kaikkein pyhin ja kirjoitan tästä raskain sydämin.
"Jeesuksen verellä" otetaan Jumalan lapsilta pois Jeesuksen veri - tällaiseen ei ihminen kykene, vaan harhan takana on etevä valehtelija, itse Saatana.
Nettiruukun huoltoasemalla on ollut aiheesta kaksi tärkeää kirjoitusta, jotka hahmottavat mistä eksytyksessä on todella kysymys:
Jumalan lapsi saatetaan uskomaan, että kun asuvaisen Pyhän Hengen saanut ihminen lausuu hänelle "Jeesuksen veressä", sillä tuodaan Jeesuksen veri mukaan todistukseen, että synnit saa uskoa anteeksi.
kirjoitan tästä "asuvaisen Pyhän Hengen" eksytyksestä toisella palstalla myöhemmin, kun kerron lestadiolaisuudessa käydystä keskustelusta "kolmen kyynärän jumalasta"
Kirjoittanut: guest, 19.09.2010 12:57
Heb.9:22 Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta.
Onko synninpäästö pätevä, jos se julistetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Eikö sovintoverta tarvitakkaan? Kuoliko Jeesus turhaan?
--- mikkoL jatkaa
Jeesuksen veri on läsnä synninpäästössä, koska se mainitaan sanallisesti "Jeesuksen nimessä ja veressä"
Kirkon kaavassa sitä ei mainita, vaan sielunhoitaja julistaa synnit anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
kirjoittaja kysyy vakavasti oman käsityksensä perusteella, eikö tämä ole Raamatun vastaista ja Jeesuksen kalliin sovintoveren halventamista - onko Jeesus turhaan kuollut?
Kirjoittanut: guest, 23.09.2010 17:49
Olen lukenut, että täällä pistetään aika halvalla esikoisten tapaa käydä ns. pöntössä kuulemassa henkilökohtaisen synninpäästön itselleen.
Haamul jossain mainitsi, että synninpäästön sanat ovat täydelliset. Niin minustakin.
Mutta tämän voi tehdä myös väärällä mielellä, kuten Herran ehtoollisellakin voi käydä väärällä mielellä.
Asiat ovat täysin verranolliset keskenään.
Raamattu siittä mainitseekin, että mitä on käydä pyhällä ehtoollisella väärällä mielellä - turmiokseen niin jotkut tekevät.
Kuten myös seuroissa - turmiokseen jotkut niin tekevät, vaikka itse asia, armoalttari, Kristus on pyhä.
--- mikkoL jatkaa
Guest kirjoittaa myös tässä vakavasti uskonsa perusteista. Niin Herran Ehtoolliselle kuin seurojen pönttöjonoon ihminen voi liittyä väärässä sydämen tilassa.
useimmat esikoiset varmaan sydämestään voivat yhtyä tuohon ajatukseen, että pönttöjonossa on monenlaisessa sieluntilassa olevaa kristittyä. Yhtä lailla kuin kirkon ehtoollispöytään polvistuvien joukossa.
Tämä on totta.
Ongelma sen sijaan on tässä - kuten kirjoittaja itsekin aavistaa:
"Asia on täysin verrannollinen"
Tämä antaa meidän ymmärtää, että tälle uskovalle Jeesuksen veri on synninpäästössä läsnä aivan samalla tavalla kuin ehtoollisessa.
Kuitenkin tässä on ero - ripissä käytetään sanoja "Jeesuksen nimessä ja veressä" ja esikoislestadiolainen saarnaaja ja uskova kokee, että Jeesuksen veri on näin ihmeellisesti läsnä.
Ehtoollisessa on sanan lisäksi aine. Ei pelkkä sana, ei pelkkä aine, vaan nämä kaksi yhdessä.
onko sillä nyt niin väliä - sillä aineella?
voi rakkaat eksyneet lampaat.
ette te ole itseänne eksyttäneet, vaan teidät on Perkele itse johtanut harhaan, opettajanne ja teidät itsenne.
Herra Jeesus itse sanoo
"tämä on minun vereni"
syntien anteeksisaaminen Jeesuksen veressä tarkoittaa sitä, kun sinä polvistut kirkossa alttarille - tai missä muualla Herran pyhä Ehtoollinen annetaan - ja saat suuhusi syötäväksi Jeesuksen ruumiin, leivän, ja juotavaksi Jeesuksen veren, viinin.
väärä opetus ripin sanoista on syvässä, luihin asti ulottunut syöpä.
ei se lähde sieltä muuta kuin Jumalan Sanaa tutkimalla ja Kristuksen oppiin syventymällä.
tämä on ensisijaisesti saarnaajien ja vanhinten vastuulla.
mutta kyllä jokainen Jumalan lapsi tässä kristillisyydessä voi itse tutkia Raamatusta asiaa.
avuksi on Pyhä Henki seurakunnalle antanut myös mitä ihanimman kirjan, Vähä Katekismus ja asiaa enemmin pohtiville Ison Katekismuksen.
Tiedä, että rovasti Lars Levi Laestadius, Juhani Raattama, Erkki Antti ja monet muut tämän herätyksen alkuajan saarnaajat, eivät tällaista harhaa edustaneet.
Lapin kristikansalle opetettiin selkeästi, mitä on Jeesuksen veri, ja oppikirjana oli yleensä Svebiliuksen katekismus.
Raattama, lestadiolaisen herätyksen ensimmäinen maallikkojohtaja, oli katekeetta - katekismuksen opettaja.
Laestadius ei itse käyttänyt sanoja "Jeesuksen nimessä ja veressä" joita ei Raamatussa ole näin yhteen kirjoitettuna.
Uudessa testamentissa on väkevästi yleensä "Jeesuksen Kristuksen nimessä", kun Pyhä Henki oikein jotain suurta tahtoi tehdä ihmisten elämässä ja särkeä Saatanan pauloja.
Jeesuksen verestä puhuttaessa Raamattu aina ja järjestelmällisesti ja vaihtumatta viittaa Golgatan uhriin, jossa Jumalan Karitsa, Pääsiäislammas, teurastettiin.
ilman verta ei tosiaan tapahdu syntien anteeksiantamista.
siksi on niin tärkeää, että jokainen kristitty ahkerasti, usein, käy Herran pyhällä Ehtoollisella.
siellä on Jeesuksen totinen ruumis ja veri syötäväksi ja juotavaksi annettu Sanan kanssa.
Ja ensimäisenä makian leivän päivänä, kuin pääsiäislammas teurastettiin, sanoivat hänelle hänen opetuslapsensa: kussas tahdot, että me menemme ja valmistamme syödäkses pääsiäislampaan?
Ja hän lähetti kaksi opetuslapsistansa, ja sanoi heille: menkäät kaupunkiin, ja yksi ihminen kohtaa teitä, kantain vesiastiaa; noudattakaat häntä.
Ja kuhunka hän menee sisälle, sanokaat perheen isännälle: Mestari sanoo: kussa on vierasten huone, jossa minä opetuslasteni kanssa söisin pääsiäislampaan?
Ja hän osoittaa teille suuren salin, rakennetun ja valmistetun, valmistakaat siellä meille.
Ja hänen opetuslapsensa menivät ja tulivat kaupunkiin, ja löysivät niinkuin hän oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan.
Ja kuin ehtoo tuli, tuli hän kahdentoistakymmenen kanssa.
Ja kuin he istuivat pöydän tykönä ja söivät, sanoi Jesus: totisesti sanon minä teille: yksi teistä, joka syö minun kanssani, on minun pettävä.
Mutta he rupesivat murehtimaan ja yksi toisen jälkeen sanomaan: ollenko minä se? ja toinen ollenko minä se?
Hän vastasi ja sanoi heille: yksi kahdestatoistakymmenestä, joka minun kanssani vatiin rupee.
Ihmisen Poika tosin menee, niinkuin hänestä on kirjoitettu; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika petetään! se olis hänelle parempi, jos ei se ihminen olis syntynyt.
Ja heidän syödessänsä otti Jesus leivän, kiitti, mursi ja antoi heille, ja sanoi: ottakaat, syökäät: tämä on minun ruumiini.
Ja hän otti kalkin, kiitti ja antoi heille. Ja he joivat siitä kaikki.
Ja hän sanoi heille: tämä on minun vereni, sen Uuden Testamentin, joka monen edestä vuodatetaan.
Totisesti sanon minä teille: en minä suinkaan silleen juo viinapuun hedelmästä, siihen päivään asti kuin minä sen juon uuden, Jumalan valtakunnassa.
Ja kuin he kiitosvirren olivat sanoneet, menivät he ulos Öljymäelle.
Markus 14:12-26 Biblia 1776
Markuksen evankeliumin kuvaus on ilmeisesti neljästä evankeliumista vanhin.
Mutta koko Raamatun vanhin kuvaus Herran ehtoollisesti on apostoli Paavalin kirjeessä korinttilaisille.
Alkuseurakunnan tapana oli kokoontua nyyttikesteihin yhteiselle aterialle (agape). Kukin toi kotoaan mukaansa ruokaa, ja näin iloittiin ja syötiin roomalaiseen tapaan hyvin matalan pöydän äärellä, kyljellään käsivarteen nojaten lattialle asetettujen patjojen päällä.
(näin nainen pesi Jeesuksen jalat, ei kuin koira pöydän alla näkymättömissä, vaan aivan siinä fariseus Simonon kotona aterialla olevien takana Jeesuksen paljaiden jalkojen luona)
Ilta-aterian "ehtoollisen" yhteydessä syötiin sitten myös leipä ja juotiin viini Jeesuksen käskemällä tavalla.
Mutta kuin minä tätä teille ilmoitan, en minä teitä kiitä, ettette kokoon tule parannukseksi, vaan pahennukseksi.
Sillä ensin, kuin te seurakuntaan tulette, niin minä kuulen eripuraisuudet olevan seassanne; jonka minä myös puolittain uskon.
Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.
Kuin te siis kokoon tulette yhteen, ei se ole Herran ehtoollista pitää.
Sillä jokainen ennättää syödä oman ehtoollisensa, yksi isoo, toinen juovuksissa on.
Vai eikö teillä huoneita ole, joissa te syödä ja juoda saatte? Taikka katsotteko te ylön Jumalan seurakunnan ja häpäisette ne, joilla ei mitään ole?
Mitä minun pitää teille sanoman?
Pitääkö minun teitä kiittämän?
Tässä en minä kiitä.
Sillä minä olen sen Herralta saanut, jonka minä myös teille annoin. Sillä Herra Jesus, sinä yönä, jona hän petettiin, otti leivän,
Ja kiitti, mursi ja sanoi: ottakaat, syökäät! tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne murretaan: se tehkäät minun muistokseni;
Niin myös kalkin ehtoollisen jälkeen ja sanoi: tämä kalkki on se Uusi Testamentti minun veressäni; se tehkäät, niin usein kuin te juotte, minun muistokseni.
Sillä niin usein kuin te syötte tästä leivästä ja juotte tästä kalkista, pitää teidän Herran kuoleman julistaman, siihenasti kuin hän tulee.
Sentähden joka kelvottomasti syö tästä leivästä ja juo Herran kalkista, se on vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista.
Sillä joka syö taikka juo kelvottomasti, hän syö ja juo tuomion itsellensä, ettei hän Herran ruumista eroita.
Sentähden on myös monta heikkoa ja sairasta teidän seassanne, ja moni makaa.
Sillä jos me itsemme tuomitsisimme, niin emme ensinkään tuomittaisi.
Vaan kuin me tuomitaan, niin me Herralta kuritetaan, ettemme maailman kanssa kadotettaisi.
Sentähden, rakkaat veljeni! kuin te kokoon tulette syömään, niin odottakaat toinen toistanne.
Mutta jos joku isoo, hän syököön kotonansa, ettette kokoon tulisi kadotukseksi. Ne muut minä tultuani tahdon toimittaa.
1 Kor 11:17-34 Biblia 1776
Rovasti Laestadiuksen ja katekeetta Raattaman opetuksessa on taustalla Svebiliuksen katekismus.
Näin siellä opetetaan ripistä.
Huomaa tarkoin, että sanaa "veri" ei ole lainkaan mainittu.
Huomaa tarkoin, että sanoja "Jeesuksen nimessä" ei ole lainkaan mainittu.
"Jeesuksen niemssä ja veressä" ei ole alkuperäistä lestadiolaisuutta, vaan siihen myöhemmin mukaan tullut kaunis ilmaus.
joka on ryöstänyt Jumalan lapsilta Jeesuksen totisen ruumiin ja veren
sakramentin, jossa Jumalan Sana ja leipä ja viini yhdistyvät ja uskossa otetaan vastaan.
samoin kuin Perkele on ryöstänyt esikoislestadiolaisilta kasteen sakramentin oikean käsittämisen.
Svebiliuksen katekismus
VIIDES PÄÄKAPPALE
Ripistä ja synninpäästöstä
1. Mitä se sana rippi merkitsee?
Vastaus: Synnin tunnustusta.
2. Miten se tapahtuu
Vastaus: Koska syntinen tuntee syntinsä, niitä katuvaisella sydämellä Jumalan edessä tunnustaa ja pyytää anteeksi antamista Kristuksen tähden.
3. Kuinka monella tavalla synnin tunnustus tapahtuu?
Vastaus: Se tapahtuu yhteisesti ja erittäin.
4. Minkä sinä kutsut yhteiseksi?
Vastaus: Koska koko seurakunta yhteisesti tunnustaa syntinsä yhteisessä jumalanpalveluksessa, eli koska yhteinen hätä käsillä on.
Neh. 9:1,2. Neljäntenä päivänä kolmattakymmentä seitsemännestä kuusta tulivat Israelin lap-set kokoon, paastoten säkeissä ja multaa heidän päällänsä ja tunnustivat heidän syntinsä ja heidän isäinsä pahat teot.
Tuom. 10:10. Israelin lapset huusivat Herran tykö sanoen: me olemme syntiä tehneet, sinua vastaan, sillä me olemme hyljänneet meidän Jumalamme ja palvelleet Baalia.
5. Minkä sinä kutsut erityiseksi?
Vastaus: Koska joku erittäin eli yksinänsä tunnustaa syntinsä.
6. Kuinka se tapahtuu?
Vastaus: Monella tavalla:
1. Jumalan edessä ainoasti, koska joku yksinänsä ollessansa, eli itseksensä huokaa Jumalan tykö, tunnus-taa syntinsä ja rukoilee niitä anteeksi, niin kuin Daavid, Manasse ja publikaani tekivät: jonkakaltainen synnin-tunnustus on aina tarpeellinen ja pitää joka päivä tehtämän.
2. Koko seurakunnan edessä; koska julkisyntinen, joka suuren pahan teon tehnyt on, tunnustaa ja anteeksi anoo syntinsä; se kutsutaan julkiripiksi.
3. Lähimmäisen edessä, jonka joku vihoittanut on, ja häneltä rikoksensa anteeksi pyytää.
4. Jumalan sanan palvelijain edessä myös synnit tunnustetaan, joko yhteisesti kaikki tai joku erityinen synti, mikä jonkun omaatuntoa vaivaa; tätä kutsutaan salaripiksi ja tunnustukseksi, eikä sitä kenkään saa ilmoittaa.
Ps. 51:6. Sinua, sinua ainoaa vastaan minä syntiä tein, ja pahasti tein sinun edessäsi, ettäs olisit oikea sanoissasi ja puhdas tuomitessasi.
1 Tim. 6:20. Nuhtele niitä, jotka syntiä tekevät, kaikkein kuullen, että muutkin pelkäisivät.
Luukk. 17:4. Jos sinun veljesi seitsemän kertaa päivässä rikkoo sinua vastaan ja seitsemän kertaa päivässä sinun tykösi palajaa sanoen: minä kadun, niin anna hänelle anteeksi.
Matt. 5:23,24. Jos sinä uhraat lahjasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä sinne lahjasi alttarin eteen ja mene sopimaan veljesi kanssa ja tule sitten lahjasi uhraamaan.
2 Sa. 12:13. Daavid sanoi Naatanille: minä olen syntiä tehnyt Herraa vastaan; Naatan sanoi Daavidille: niin on myös Herra sinun syntisi ottanut pois, ei sinun pidä kuoleman.
Matt. 3:5,6. Jerusalemi ja koko Juudea ja kaikki maakunta Jordanin ympäriltä menivät Johan-neksen tykö, ja hän kastoi heidät Jordanissa, ja he tunnustivat syntinsä.
7. Onko se tarpeellinen näin ripittää itsensä?
Vastaus: On; ei ainoastansa tarpeellinen, vaan myös hyödyllinen; sillä siitä ihminen saa sydämessänsä loh-dutuksen ja omalletunnollensa rauhan ja levon.
8. Pitääkö kaikki synnit saarnaviralle lueteltaman?
Vastaus: Ei siihen tarvetta ole eikä se ole mahdollistakaan, sillä erehdykset kaikki kuka ymmärtää?
Ps. 19:13. Erehdykset kuka ymmärtää? Anna minulle anteeksi salaiset rikokset?
9. Kuinka monta kappaletta on oikeassa parannuksessa?
Vastaus: Kaksi: ensin totinen synnin suru ja katumus, toiseksi usko Kristuksen päälle.
Mark. 1:15. Aika on täytetty ja Jumalan valtakunta on lähestynyt; tehkäät parannus ja usko-kaat evankeliumi.
Ap.t. 20:21. Paavali todisti sekä juutalaisille että kreikkalaisille sitä kääntymystä, kuin Jumalan tykö on, ja sitä uskoa, joka meidän Herran Jeesuksen Kristuksen päälle on.
10. Mistä synnin tunto ja katumus tulee?
Vastaus: Jumalan laista, joka herättää ihmisen omaatuntoa, näyttää hänen pahoin tehneen ja sillä ansain-neen Jumalan vihan, ajallisen ja iankaikkisen rangaistuksen.
Room. 3:20. Lain kautta synnin tunto tulee.
Room. 4:15. Laki kehoittaa vihaan, sillä kussa ei lakia ole, ei siellä ole myös ylitsekäymistä.
11. Mistä usko tulee?
Vastaus: Evankeliumin suloisesta opista ja armon lupauksista syntein anteeksi antamisesta Kristuksen täh-den.
Room. 1:16. En minä häpeä Kristuksen evankeliumia, sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi.
12. Mikä on synninpäästö?
Vastaus: Se on lupaus ja vakuutus syntein anteeksi saamisesta, annettu sananpalvelijoilta Kristuksen puolesta.
13. Kuka on antanut sananpalvelijalle sen voiman?
Vastaus: Kristus Jeesus, Jumalan Poika.
Ap.t.13:28. Olkoon teille tiettävä miehet, rakkaat veljet, että minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotkin anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puolesta.
14. Mistä sen tiedät?
Vastaus: Kristuksen omista sanoista, kun Hän sanoi apostoleillensa, Joh. 20:22,23: Ottakaat Pyhä Henki: joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan; ja joilla te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt. Matt. 18:18: Totisesti sanon minä teille: Kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa, ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa. Ja Pietarille, Matt. 16:19: Minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, sen pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.
15. Mitä taivaan valtakunnan avaimilla ymmärretään?
Vastaus: Se voima, jonka Kristus on antanut seurakunnalle ja erikoisesti saarnaviralle, syntiä anteeksi antaa ja pidättää.
Joh. 20:23. Katso 14 kysymys.
16. Kuinka monta näitä avaimia on?
Vastaus: Kaksi: yksi kutsutaan päästöavaimeksi, toinen side- eli pidätysavaimeksi.
17. Mikä on päästöavain?
Vastaus: Se on se voima, joka Kristuksen palvelijoille annettu on maan päällä päästää katuvaista syntistä synneistänsä ja avata hänelle taivaan valtakunta.
2 Kor. 5:20. Me ( sanoo Paavali) olemme Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
18. Mikä on side- eli pidätysavain?
Vastaus: Se on annettu voima, jolla saarnamies sitoo katumattoman hänen syntiinsä ja sulkee häneltä tai-vaan ja jota pannaksi kutsutaan.
1 Kor. 5:3-5. Minä tosin (Paavali), joka niin kuin ruumiin puolesta poissa ollen niin kuin tykönä oleva, sen tuominnut, että hän, joka sen niin tehnyt on, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, teidän kokoon tulemisessanne, ynnä minun henkeni kanssa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen voimalla annetaan saatanan haltuun lihan kadotukseksi, että henki autuaaksi tulisi Herran Jeesuksen päivänä.
Matt. 17:15-18. Jos sinun veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljesi voittanut; mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssasi, että kaikki asia kahden tai kolmen todistajan suussa olisi. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle: ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja publikaanina. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa; ja kaikki mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.
19. Mikä on panna, eli pannaan paneminen?
Vastaus: Se on: koska katumaton ja mahdoton syntinen suljetaan pois Herran ehtoolliselta, tai myös peräti pois seurakunnan yhteydestä; tämä kutsutaan suuremmaksi pannaksi, mutta ensimmäinen vähemmäksi.
20. Taitaako pannaan pantu, joka synteihinsä sidottu on, jälleen armohon ottaa?
Vastaus: Taitaa kaiketi; koska hän itsensä kääntää, näyttäin oikean katumuksen ja parannuksen, pitää hänet ojennettaman evankeliumin lohdutuksella ja vakuutettaman Jumalan armosta; sillä pidätysavain ei ole kadotukseksi annettu, vaan sielun parannukseksi ja ojentamiseksi.
Hes. 18:21. Katso 33 kysymys 4 pääkappaleessa.
2 Kor. 13:10. Sentähden minä poissa ollessani näitä kirjoitan, ettei minun pitäisi läsnä ollessani kova oleman sen voiman jälkeen, jonka Herra antoi minulle rakennukseksi, ja ei kukistukseksi.
21. Mitä Jumala sitten meiltä vaatii, kun me olemme parannuksen tehneet ja saaneet syntimme anteeksi?
Vastaus: uuden kuuliaisuuden, joka näyttää itsensä pyhässä ja jumalisessa elämässä ja kutsutaan parannuksen hedelmäksi.
Matt. 3:8. Tehkäät parannuksen soveliaita hedelmiä. Luukk. 3:8.
22. Millä meidän pitää vahvistaman meidän uskomme syntein anteeksi saamisesta?
Vastaus: Herran korkealla ehtoollisella eli alttarin sakramentilla.
...................
Kehotan sinua, esikoislestadiolainen kristitty, huolellisesti lukemaan Svebiliuksen katekismuksen yllä olevan Viidennen pääkappaleen ripistä ja synninpäästöstä.
lue jokainen Raamatun kohta myös huolellisesti, se on aitoa Jumalan Sanaa.
paina tämä opetus syvälle omaan mieleesi, puhu siitä puolisosi kanssa, opeta se lapsillesi.
näin tehden kuljet Jumalan kansan tiellä, vältät tämän Saatanan kavalan juonen ja pelastat itsesi ja ne jotka sinua kuulevat hirvittävästä harhaopista, joka kalvaa tätä herätystä.
älä vain lue vaan tee.
voit kyllä mennä pönttöjonoon, eihän tämä sitä estä, niinkuin olet lapsesta asti tehnyt.
mutta mene sunnuntainan kirkkoon ja ota vastaan Jeesuksen ruumis ja veri, leivässä ja viinissä.
Mene, kaikki on valmistettu.
Siellä Jeesus Kristus itse antaa ruumiinsa ja verensä sinulle säätämällään tavalla.
älkää eksykö!!
älkää huoliko mitään korvike-kahvia!!
tämä on meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis.
tämä on meidän Herramme Jeesuksen Jeesuksen veri.
Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä tämän varoituksen sinulle kirjoitin.
Aamen
Virsi 220
Oi Jeesus, viimeisenä yönä,
ennen kuin kävit kuolemaan,
rakkautesi suuren työnä
soit liiton merkin autuaan.
Lahjasta tästä, Jeesuksemme,
sinulle kaikuu kiitoksemme.
Nauttiessamme ehtoollista
uudelleen elpyy muistosi.
Taas sydän tuntee taivaallista,
palavaa rakkauttasi.
Taas elävämmin aavistamme
sen mitä kärsit puolestamme.
Ja omatunto vapiseva
taas tyyntyy, kun me kuulemme:
On maksanut jo Vapahtaja
painavan, suuren velkamme.
On kaikki synnit sovitettu,
haavoihin Herran upotettu.
Ruumiisi ruokani on pyhä,
veresi hengen virvoittaa.
Saa heikko usko voimaa yhä,
kun armo meitä vahvistaa.
Rohkaise, Herra, sydämemme
uskossa kilvoitellaksemme.
Myös toisiin kristittyihin liittää
yhteinen leipä meidätkin.
Ruumiisi jäseninä kiittää
sinua saamme, armoisin.
Nyt yksi leipä meille suodaan
ja henki yksi meihin luodaan.
Suo, että siteen välillämme
nyt armopöytä vahvistaa
ja rakkauteen keskenämme
se sydämemme uudistaa.
Kiinnitä meidät autuuteesi
ja armahtavaan sydämeesi.
Ja kerran alta turmeluksen
ruumiimme nousee kirkkaana.
Me siitä saamme vakuutuksen
jo täällä ehtoollisessa.
Suurelle ehtoollisellesi
vie meidät, Herra, taivaaseesi.
Näin kalliit lahjat pöydässäsi
suot meille, Uhrikaritsa.
Oi kiitos kärsimyksestäsi,
sen hedelmistä kaikista.
On tässä esikuvan tavoin
jo meille taivaan autuus avoin.
Ylistys olkoon armostasi,
suuresta rakkaudesta.
Kanssamme pyhät taivaassasi
kiittävät, Jeesus, sinua.
Ja siellä vasta kaikuu kerran
kuin vetten pauhu kiitos Herran.
Johann Rambach 1719.
Suom. Elias Lönnrot 1874.
Virsikirjaan 1886.
Uud. komitea 1937
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti