keskiviikko 19. syyskuuta 2012

alku-VESI Sumerissa

Ihmiskunnan vanhimmat kirjoitukset tulevat Sumerista, jossa kiilapäisellä tikulla painettiin kirjoitusmerkkejä savitauluihin. Näissä vanhimmissa tunnetuissa muistiin kirjoitetuissa uskonnollisissa perinteissä sumerilaiset kertovat, kuinka jumalat ovat syntyneet ja kuinka heidän vaiheidensa kautta kaikki on saanut alkunsa.

Sumerin kosmogoniassa ei ole Luojaa, vaan jumalat syntyvät, kuten kreikan lainasana sanookin (kosmos, gonia). Mesopotamian uskonnot olivat kristinuskon tuloon asti polyteistisia, ja niissä oli Intian hinduismin tapaan paljon jumalia.



Alussa oli äiti ja isä
Eikö tämä ole aivan luonnollinen lapsen ajatus?

Äiti on Nammu, joka synnytti suuret jumalat.
Isä on Anu, taivaan jumala ja suuren Urukin kaupungin jumala.


Keskinäisestä pyhästä avioliitosta äiti Nammu ja isä Anu saavat pojan
Enki ... Maan herra


Nammu äiti synnyttää (itsekseen?) tyttären ja pojan
Tiamat ti = "elämä"    ama = "äiti" ... Elämän äiti
Abzu    ab = "meri"       zu = "tietää" ... Meren tietävä


Sukurutsaus?
Tiamat tytär ja veljensä Abzu saavat neljä lasta
Mummu
Lahmat
Lahamu
Kingu

Lahmat ja Lahamu, "mutaiset" Eridun temppelin vartijat, ovat siitä mielenkiintoisia, että Jeesuksen syntymäkaupungin alkuperäinen nimi on saattanut olla bit lahmu, Lahamu-jumalan temppeli.

Kun Abzu on nukutettu, Kingu poika on äitinsä Tiamatin rakastaja. Hän koettaa saada Tiamatin surmaamaan muut jumalat. Sen sijaan Kingu itse uhrataan, ja hänen verensä sekoitetaan maan saveen ihmiskunnan tekemiseksi. (Sumerissa ihminen on jumalan verestä ja maan savesta tehty)



Abzu
Enki-jumala Abzun sisällä ottaa vastaan toisen jumalan.
Akkadi-kauden sinetti Urin kaupungista
B. Bandstra
Abzu on käsitteenä syvällä maan alla oleva vesien lähde, josta sumerilaisten käsityksen mukaan kaikki raikkaan veden lähteet, joet, suot ja kaivot saivat vetensä.

Abzu oli jumalten asuinsija, siellä viihtyivät Nammu, Enki ja Lahmu.

Kaiken isän roolin Abzu saa ainoastaan Enuma elish runoelmassa, joka on ehkä kirjoitettu 1100-luvulla eKr. ja on siten paljon sumerilaista kulttuuria myöhäisempi. Se sisältää kuitenkin vanhaa perintöä, jota oli luettavissa Babylonian savitaulu-kirjastoissa.

Runoelma alkaa
"Kun taivasta ei vielä ollut ylhäällä (enuma elish) eikä maata alhaalla, oli Apsu, raikkaan veden meri, ensimmäinen, siittäjä, sekä Tiamat, suolainen meri, hän (fem.), joka synnytti kaiken; he sekoittivat vielä vesiään, eikä ollut vielä laidunmaita, ei edes ruokoisia suota."
(oma sangen vapaa käännökseni englannista)


Vesi
Etelä-Irakin suoalueen asutusta ennen sodan tragediaa
Kuva Nick Wheeler 1974
Kaksoisvirtain maan eteläosassa sijainnut Sumer on Persian lahden tuntumassa, mutta elämää hallitsee Eufratin ja Tigriksen yhteinen laskujoki. "Sinearin maan" tasainen ja savinen ympäristö ja kaukana olevat vuoret vaikuttivat myös uskonnollisten ja kosmologisten käsitysten perustaa. Ns. "marsh-Arabs" eli "suo-arabien" maailma etelä-Irakissa on tänään apuna yrittäessämme ymmärtää sumerilaisissa sineteissä näkyviä ruokotaloja ja veneitä.

Urin kaupungin osittain restauroitu ziqqurrat
wikimedia

Ylös kohti taivasta tahdottiin nousta, ja ziqqurrat temppelit sen tekivät majesteettisella tavalla. Ne olivat portaita, joita myöten jumalat laskeutuivat ihmisten luo. Tornin huippu oli "Taivaan portti", jossa jumalan kuva oli.

Mesopotamialaiset tornit, joista osa seisoo pystyssä yhä tänään, ovat varmaankin Baabelin torni kertomuksen historiallista taustaa.

Sumerilaiseen temppeliin kuului muun ohella myös alkumeri, vesi.


Kääritään hihat!
Olisiko tässä mitään apua opintoihin Raamatun äärellä?
  • Miten perus-jumaluus Abzu Nammun poika littyy veteen?
  • Miksi suolaisen ja makean veden sekaantuminen koettiin maailman alkutapahtumaksi, eikä niiden erkaantumista?
  • Minkä kosmisen merkityksen sumerilaiset antoivat temppelien pyhille merille?
  • Miten babylonialainen Tiamat perinteet, suolaisen ja makean veden jumaluuksien pyhä avioliitto ja taistelu Tiamat kaaoshirviön kanssa juontuu Sumerista? 
  • Oliko Salomon temppelissä pyhä järvi?
Enuma elish eepoksesta kirjoitan hieman enemmän blogissani

Kirjamerkki Inside a Sumerian Temple: The Ekishnugal at Ur
Mielenkiintoinen englanninkielinen artikkeli, jonka kirjoittaja E. Jan Wilson toimii Brigham Young yliopiston Neal A. Mawell insituutissa Utahissa (mormonit). Artikkelissa on havainnollisia yksityiskohtia sumerilaisten temppelien rakenteista, pyhästä vedestä ja siihen liittyvistä ajatuksista ja palvontamenoista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti