Kopernikuksen piirros aurinkokeskeisestä maailmankaikkeudesta vuodelta 1544 wikimedia |
Dominikaani-isä Giovanni Maria Tolosani toimi Firenzessä Pyhän Markuksen luostarissa. Hänen aikaansa kalenteri ja kirkon juhlapyhien ajankohdat olivattärkeitä kysymyksiä. Sen ajan tähtitieteen nojalla oli suuria vaikeuksia määritellä etukäteen esimerkiksi pääsiäisen edellyttämän täysikuun ajankohta eikä auringon täsmällinen vuotuinen kierto ollut ihan hanskassa. Tolosani oli erikoistunut näihin kysymyksiin teologina ja tähtien tuntijana, nojaten tuon ajan tieteen mukaan apunaan Ptolemaioksen kuuluisia, yli tuhat vuotta käytössä olleita taulukoita.
Nikolai Koopernikuksen kirjoitukset olivat matemaattisia ja teoreettisia, eivätkä siksi herättäneet julkaisemisen aikaan niin suurta huomiota. Myöhäisen Keskiajan sivistyneistö ei ymmärtänyt hänen tutkimustensa ja havaintojensa syvällistä merkitystä - ilmaus "kopernikaaninen käänne" on jälkiviissautta..
Tolosani hankki käsiinsä Kopernikuksen teoksen "Taivaallisten kehien kierroksista" De revolutionibus orbium coelestium (1544) ja vastasi siihen samana vuonna valmiiksi saamansa käsikirjoituksen "Pyhien Kirjoitusten totuudesta" De veritate Sacrae Scripturae lopussa olevassa liitteessä. Kirjaa ei koskaan julkaistu, vaan se jäi Pyhän Markuksen luostarin kirjastoon pölyttymään.
Kirkollinen vastustus kopernikaanista ajattelua vastaan kyti hiljaa, ja puhkesi ilmileikkehin vasta noin 60 vuotta myöhemmin Galileon näyttäessä kaukoputkella, että tämä ei ole pelkkää ajatusten leikkiä ja teoriaa.
On mahdollista, että toinen San Marcon domikaani, Tommaso Caccini (1574-1648), sai käsikirjoituksen luettavakseen ennen kohtalokasta saarnaansa Galileita vastaan Firenzen Santa Maria Novellan kirkossa joulukuussa 1613.
Tolosanin kolme teesiä Kopernikusta vastaan
Tolosani koettaa inhimillisen järjen avulla rationaalisesti kumota Kopernukuksen epäraamatullisen väitteen, että maa ja muut planeetat muka kiertäisivät aurinkoa. Kaikkihan tietävät ja Raamattu sen todistaa, että maa on maailmankaikkeuden keskus, jonka ylle aurinko, kuu, planeetat ja tähdet on ripustettu kulkemaan Ptolemaioksen yksityiskohtaisesti kuvaamia ratoja (geosentrinen maailmankuva).
Se, että arvostetut Ptolemaioksen taulukot eivät tarkalleen täsmänneet sen kanssa, mitä yötaivaalla näkyy, ei Tolosania huolestuttanut. Kopernikusta nämä pienet epätarkkuudet sen sijaan vaivasivat kovastikin - jossain nyt mättää ja pahasti!
1. Kopernikus esittää, että maapallo muka liikkuu auringon ympäri. Hän ei kuitenkaan pysty esittämään minkäänlaista fysiikan teoriaa, joka selittäisi tällaisen oletetun liikkumisen. (Geosentrisen maailman napana maa ei liiku yhtään mihinkään.)
2. Kopernikuksen ajattelu on nurinkurista - hänellä on ensin päässään ajatus, idea, ja hän lähtee sitten vasta etsimään tosiasioita sen osoittamiseksi todeksi. Hyvä ja oikea tieteellinen tapa olisi ensin tarkkaan katsoa, mitä todella tapahtuu, ja siitä käsin johtaa selitys tehdyille havainnoille.
3. Kopernikus käyttää tieteen alempaa astetta, matematiikkaa ja astronomiaa, ja koettaa siitä käsin vetää tieteen korkeampien asteiden tasolla, fysiikan ja kosmologian aloilla. Hänen tulisi toimia päinvastoin, lähteä liikkeelle fysiikan ja kosmologian tunnetuista tosiasioista, ja vetää niistä käsin johtopäätöksiä matematiikan ja tähtitieteen aloilla.
Tuon ajan yliopistoissa Tuomas Akvinolainen oli ehdoton auktoriteetti sekä ajallisten että hengellisten asioiden suhteen. Koska Kopernikus ei ollut saanut kunnollista filosofian ja logiikan koulutusta, hän ei ollut kelvollinen edes astronomian tai matematiikan asioita käsittelemään. Pelkkää villiä arvailua ja teoretisointia, josta puuttuu tomistien huikean kirkas ja selkeä logiikka!
Tolosanin omaa tekstiä
"Nikkolaus Kopernikus ei lukenut eikä ymmärtänyt filosofi Aristoteleen ja astronomi Ptolemaioksen argumentteja... Hän on hyvin puutteellinen fysiikan ja logiikan parissa."
"Näyttää myös siltä, että än on kovin taitamaton pyhien Kirjoitusten tulkitsemisessa, koska hän poikkeaa niistä monissa perustavissa kohdissa, aiheuttaen harhaoppisuuden vaaraa sekä itselleen että tämän kirjan lukijoille."
"Hänen argumenteissaan ei ole voimaa ja ne on helppo murentaa alkutekijöihinsä. Onhan typerää hylätä näkemys, jonka kaikki ovat hyväksyneet ja hyvin kauan ja lujin perusteluin, ellei hyökkääjällä ole voimakkaampia ja vastaansanomattomia perusteluja, jotka täysin kumoavat vastustajan johtopäätökset."
Tolosani sanoo kirjoittaneensa Kopernikusta vastaan "säilyttääkseni pyhän Kirkon totuuden yhteiseksi hyväksi"
.........
* tämä tekstini nojaa englantilaisen wikipedian artikkeliin, joka puolestaan tältä osin nojaa yksityiskohdissa teokseen
Robert S. Westman (2011). The Copernican Question: Prognostication, Skepticism, and Celestial Order. Los Angeles, CA: University of California Press.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti