perjantai 8. maaliskuuta 2013

Yksi, kaksi, kolme




"Alussa Jumala loi taivaan ja maan." 1 Ms 1:1

heprean sana on monikossa - elohim. se on "juhlava monikko" samalla tavoin kuin shamaim - taivas, Siksi jaetta ei käännetä "Alussa Jumalat loivat taivaat ja maan" vaikka monikkomuodoista on kyse.

kieliopillinen monikko sen sijaan on ihmisen luomisen kohdalla
"Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme" 1 Ms 1:26

Tähän jotkut kirkkoisät sanoivat, että kyseessä on pyhä Kolmiyhteys, Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Mutta pyhä Kolmiyhteys ei ole kolme Jumalaa vaan yksi.


Yksi
Pyhä Kolminaisuus on salattu Jumala.

Oppi Kolminaisuudesta muotoiltiin kirkossa suurissa trinitaarisissa tunnustuksissa, Apostolinen ja Nikea-Konstantinopoli. Kaikki maailman kristityt pitäytyvät näihin, ja jotka eivät pitäydy, eivät lukeudu kristikuntaan.

Suuret trinitaariset unnustukset ovat kristittyjen pohdintaa siitä, miten Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat suhteessa toisiinsa.

Jumala on yksi, mutta Hänessä on kolme Persoonaa

Isä ei ole Poika. Isä ei ole Pyhä Henki. Isä on Jumala.
Poika ei ole Isä. Poika ei ole Pyhä Henki. Poika on Jumala.
Pyhä Henki ei ole Isä. Pyhä Henki ei ole Poika. Pyhä Henki on Jumala.

Kaksi
Edelleen koko yhteinen (ekumeeninen) kristikunta opettaa, että

Kristus on Jumala, mutta Hänessä on kaksi luontoa

jumalallinen ja inhimillinen

nämä ovat Hänessä yhdessä erottamattomasti eikä näitä luontoja voi jakaa toisistaan erilleen. Silti ne ovat muuttumattomat eivätkä ole toisiinsa sekaantuneet.

Kristus on täysi Jumala ja täysi ihminen.


Yhdestä vai kahdesta?
Pyhä Henki on Jumala.

Pyhä Henki lähtee Isästä.

Kristikunnassa on syvä haava siinä, että Läntinen kirkko lisäsi myöhemmin 500-luvulla Nikean uskontunnustukseen sanat .. ja Pojasta (latinaksi et filioque)

.. joka Isästä ja Pojasta lähtee.

Itäinen kirkko ei ole koskaan hyväksynyt tätä lisäystä eikä tänäkään päivänä sitä hyväksy.

(riita kävi niin kuumana papistossa ja hallituksissa, että kansan keskuudessa latinan sanoista et filioque syntyi hokema "hokkus pokkus filiokkus")


Kaksi on yksi
Jumala on yksi.

Kuitenkin Luomiskertomuksessa sanotaan monikossa

Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme" 1 Ms 1:26

Tätä arvoitusta sekä juutalaiset että kristityt ovat pähkäilleet läpi vuosisatojen. Kuten sanottu, pyhä Augustinus ja monet muut näkivät tässä viittauksen pyhään Kolminaisuuteen.

Mutta Raamatun teksti viittaa johonkin aivan muuhun, kuin yhteen Jumalaa

Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 1 Ms 1:27

Tässä sana Jumala on yksikössä, ei enää oudossa "me muodossa"

mutta Jumalan kuva se vasta outo onkin!

Yhden Jumalan kuva on kaksi - mies ja nainen.

Mies ja nainen yhdessä, ettemme sanoisi yhtyneenä, ovat Jumalan kuva.

Yhdynnällä yhdeksi


Hedelmäkärpästen yhdyntä

Tämä vasta merkilliseksi käy!

Mutta kun katselemme luomakuntaa, näemme kaikkialla seksuaalisuuden, on miespuolisia ja naispuolisia, on mehiläisiä ja kukkia, on rakastelevia hedelmäkärpäsiä, on uros leijonia ja naaras leijonia, on kutua ja on mätiä, on kukkoja ja on kanoja...

Kaikkialla on kaksi sukupuolta, joiden yhtyminen merkitsee hedelmällisyyttä, lisääntymistä.




Ulalla!
No nyt herää mielessämme isoja kysymyksiä

- onko taivaassa siis miespuolinen Jumala ja naispuolinen Jumalatar kuten pakanoiden uskonnoissa (siellä näitä jumalallisia aviopareja on paljon)? El ja Elat, Allah ja Allat, Baal ja Baalat?

- onko Jumala androgyninen, yhtä aikaa sekä mies että nainen, jotenkin kuitenkin jakomielitautinen (puhuu itsestään me muodossa)?

Kysymyksiä herää, ja varmaan sanomme monessa kohtaa EI NÄIN.

ja kun kysyvät, MITEN SITTEN?

vastaavat EMME TIEDÄ sitä ei ole meille ilmoitettu.


Yhden kuva on kaksi?
Saatamme myös kysyä, että jos mies ja nainen yhdessä (yhtyneenä) on yhden Jumalan kuva

- onko naimaton mies tai nainen sitten puolikas jumalankuva?

vaistomaisesti sanoisimme, että yksin jäänyt mies tai nainen on Jumalan kuva.

Ajankohtaisempi kysymys on

- onko samaa sukupuolta olevien ihmisten liitto Jumalan kuva?

vastaamme EI sillä homopari ei voi yhtyä.


Yksi, kaksi, kolme - ei vain teoriaa
Eikös ole ihmeellinen Jumalan ilmoitus itsestään ja meistä.

Siinä riittää purtavaa koko elämän ajaksi ja saamme toivoa, että kerran perillä vastauksia löytyy myös arvoituksiin, jotka eivät ajassa meille selvinneet.

Asiasta kirjoitetaan myös Efesolaiskirjeessä, joka sanoo että tämä salaisuus on suuri, Kristus ja seurakunta.

"Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." Tämä on suuri salaisuus; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta se koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään.
Ef 5:31-32





Ja suuri todella on tämä salaisuus, Kristus ja seurakunta!

4 kommenttia:

  1. Kyllä homopari voi yhtyä ja yhtyykin. Ei vain anaalisen aktin kautta vaan harjoittaessaan seksiä he kokevat,jos rakastavat toisiaan, samanlaisen symbioosi-elämyksen kun hetero parikin. Eihän heterotkaan yhtyessään kytkeydy toisiinsa biologisesti. Heterojen yhdynnän seurauksena saattaa syntyä lapsi jossa mies ja nainen on yhtynyt myös biologisesti. Nykymaailmassa teollisuusmaissa tällainen yhtyminen tapahtuu n 1.8 kertaa per pari.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitat "henkisestä" ja "biologisesta" yhtymisestä, jonka avulla sitten teet anaalisesta seksistä tasa-arvoisen. On epäilemättä "biologista" yhtymistä, josta täysin puuttuu "henkinen" esimerkiksi raiskaustapauksissa ja avioliitossakin.

      Oma näkemykseni siitä, että homopari ei voi yhtyä rakentuu termejäsi käyttäen "biologiseen" näkemykseen ja luomiskertomuksen vahvaan kytkentään sukupuolisuuden ja lisääntymisen välillä.

      Lisääntyminen on luonnossa seksuaalisuuden keskeinen merkitys koko luonnossa, olla hedelmällinen ja lisääntyä. Ihmiset ovat olemukseltaan paljon monimutkaisempia kuin eläimet, ja "henkinen" elementti ja rakkaus ovat mukana vahvasti, ei vain lisääntyminen.

      Perusteksti on

      Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu."

      Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

      Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu."
      1 Ms 1:26-28

      Poista
  2. Myöskin katolinen kirkko kytkee yhteen seksin ja lisääntymisen ja pitää sitä seksuaalisuuden ainoana funktiona.On tietenkin olemassa itsekästä seksiä joka on puhdasta tarpeentyydytystä mutta parhaimmillaan seksi on mitä parhain esimerkki psykologisesta symbioosi kokemuksesta.
    Sen ollessa molemminpuolinen rakkauden akti ,se on myöskin hengellinen kokemus joka sitoo osapuolet yhteen toisiinsa osittain sulautumiskokemuksena. Akti jättää jäljen joka on represationa siitä toisesta, nyt osana minun psyykkistä olemustani tavalla joka on hyvin konkreettisesti koettavissa.
    Tällainen kokeminen ei ole heterojen monopooli vaan myöskin homoseksuaalit kokevat vastaavaa aivan yhtä inteesiivisesti toisiaan rakastaessa.

    Rakkaus on se yhdistävä tekijä ollessaan myöskin Jumalan olemusta.Kokiessaan rakkautta myöskin homot kokevat Jumalan läsnäoloa partnerinsa kautta ja avulla.

    Jollei sukupuolisuuden ruumillista puolta hyväksytä homoseksuaaleille niin silloin heiltä kielletään myöskin rakkaus niinkuin se ihmisten välillä ilmenee heijastuksena jumalisesta rakkaudesta ihmisiä kohtaan.

    Jopa seksiä harjoittaessamme olemme Jumalan työkaluina toteuttamassa Hänen rakkauttaan niin kuin se on ihmisille mahdollista.Pitäisikö se kieltää heiltä jotka kykynevät rakastamaan vain oman sukupuolensa edustajia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei marcus sr
      ymmärrän kyllä, mitä kirjoitat rakkaudesta ja ettei seksuaalista aktia tule eristää tekniseksi fyysiseksi asiaksi, jossa partnerista tulee objekti.

      pidän kuitenkin kiinni luomiskertomuksen sanomasta, että Jumalan kuva on mies ja nainen ja siitä, että "miehuus" ja "naiseus" käyvät läpi koko elollisen luomakunnan ihmeellisen kauniilla tavalla.

      tiede ei kykene evoluution perusteella selittämään tätä kahden sukupuolen salaisuutta, ying ja yang niin sanoakseni, saati rakkautta, joka kulkee vastoin luonnontieteellistä "heikot sortuu elontiellä, jätkä senkun porskuttaa" teoriaa.

      Juutalaisuudessa, ja sen perintönä kristinuskossa ja islamissa, on voimakas homoseksuaalisuuden torjunta, joka on johtanut todella traagisiin seurauksiin, kun ei ymmärretä, että luomisjärjestyksessä ja luonnonlaeissa on myös poikkeuksia. Elämä voittaa.

      Poista