kuva Tampereen seurakunnat |
Kirjoitti miettiipääkipeänä 7.5.2013 12:06
"Mitens sen veren syömisen kans mahtaa olla, kun se nimenomaan kiellettään ehdottomasti, ja sitten sanotte että siinä se on pikarissa Jeesuksen veri konkreettisesti.
Tarvitaanko lisälehdykkä Raamatun väliin?"
........
Pää kipeänä miettijä iskee tässä naulan kantaan ja kirjoittaa koko kristinuskon kannalta ratkaisevan tärkeästä asiasta.
Ensimmäisessä avauksessa näimme, miten väkevästi Vanha Testamentti kieltää veren syömisen ja sellaisen lihan syömisen, josta ei ole verta laskettu.
Näimme myös, että Apostolien kokous Jerusalemissa pitää tämän voimassa myös pakanoille kehottaen karttamaan epäjumalille uhrattua lihaa, verta ja lihaa, josta verta ei ole vuodatettu pois sekä haureutta.
"Mitens sen veren syömisen kans mahtaa olla, kun se nimenomaan kiellettään ehdottomasti, ja sitten sanotte että siinä se on pikarissa Jeesuksen veri konkreettisesti.
Tarvitaanko lisälehdykkä Raamatun väliin?"
Tässä kysymys kolahtaa täsmälleen kohdalleen.
Meidän pakanakristittyjen, ei-juutalaisten, jotka uskomme että Jeesus on luvattu Messias, on mahdotonta käsittää miten täydellinen ristiriita Jumalan valitulle kansalle on Herran pyhässä ehtoollisessa.
Ei tule kysymykseenkään, että juotaisiin verta mistään syystä. Ajatus ihmisen veren juomisesta on täydellinen kauhistus juutalaiselle, suoranaista Jumalan pilkkaa ja Mooseksen lain täydellistä hylkäämistä.
Vanhan liiton jumalanpalveluksessa verellä on erittäin keskeinen merkitys - ilman sitä ei ole syntien anteeksiantamista, niin on kirjoitettu - mutta koskaan ikinä milloinkaan verta ei juoda eikä mitään sellaista mainita Vanhassa testamentissa.
Tarvitaanko siis lisälehtiä Raamatun väliin selittämään ehtoollisen omituiset asetussanat?
Kyllä niitä on tarjottu ja yhä tarjotaan, niitä lisälehtiä, sillä niin outo on tämä tapaus. Mutta juutalaisuuden sisältä niitä ei löydy, joten nämä lisälehtien tarjoajat tulevat yleensä vertailevan uskontotieteen puolelta, erilaisten pakanallisten kulttien taholta.
Esimerkiksi juuri tuo Dionysos kultti, josta usein puhutaan, ja jonka rajuissa menoissa revittiin eläviä eläimiä (ja joskus ihmisiä) kappaleiksi, syötiin raakaa lihaa, verta ja sekoitettiin verta myös Dionysoksen merkkitavaraan - viiniin (ja alkoholipitoiseen simaan).
Vaan ei tämä oikke vakuuta - että evankeliumien juutalainen Jeesus olisikin pakana!
Ei.
No mitä sitten?
Juuri kuten pääkivusta kärsivä nimimerkki sanoo - täys tyssäys!
Herran pyhä ehtoollinen
Herran pyhä ehtoollinen on totaalinen murros Vanhan liiton kanssa, niin täydellinen, että sitä on ei-juutalaisen vaikea ymmärtää.
Opetuslapset eivät Kiirastorstain yönä pääsiäisaterialla lammasta syötyään ja katkeria yrttejä ja muuta, mitä Egyptistä lähdön muistelemiseen juutalaisen tavan mukaan kuuluu, tietenkään saaneet maljassa verta.
He saivat maljassa viiniä.
Ja tähän viiniin liittyy Jumalan Pojan järkyttävät, häkellyttävät sanat "tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi." Mt 26:28
Liiton veri.
Syntien anteeksiantaminen.
Veri joka vuodatetaan kaikkien puolesta - tämä tapahtui seuraavana päivänä, pitkän perjantain kuluessa, kun Jeesuksen veri hitaasti vuosi maahan, pisara pisaralta, käsien ja jalkojen haavoista, päänahan haavoista, ruoskimisen haavoista, ja Hänen kuolemansa jälkeen kylkihaavasta, jonka rautainen roomalainen keihäs puhkaisi.
Kaikkein varhaisin ja täysin luotettava alkukirkon kertomus ehtoollisesta tulee apostoli Paavalin kirjeestä korinttilaisille.
Kaikkein radikaaleimmankin Raamatun tieteellisen tutkimuksen mukaan tämä kirje on alkuperäinen, aito Paavalin kirjoittama kirje.
tieteellisen Raamatun tutkimuksen mukaan Ensimmäinen Korinttilaiskirje ajoittuu 50 luvun alkuun.
Se on siis aivan lähellä näitä tapahtumia, kun Golgatan tapahtumat ovat jossain 33-35 jKr tuntumassa.
Vain noin 15 vuotta tapahtumien jälkeen.
Aito, alkuperäinen, väärentämätön apostoli Paavalin sana siitä, mitä Kiirastorstain iltana tapahtui.
Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille:Tämä on puhdasta väärentämätöntä apostolista todistusta, jonka Pyhä Henki on ihmeellisesti meille säilyttänyt Raamatussa.
Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
1 Kor 11:23-26
Rakkauden ateria
Samassa kohdassa 1 Kor 11 apostoli antaa ohjeita korinttilaisille kristiyille.
Tämä on aiheuttanut sekaannusta, joka näkyy myös täällä suomi24 forumin keskusteluissa.
Paavali puhuu näet kahdesta asiasta, "rakkauden ateriasta" ja Herran pyhästä ehtoollisesta sen yhteydessä.
"Rakkauden ateria" on tunnettu alkukirkon vaiheista ja esimerkiksi juuri tästä Korinttin seurakunnan kuvauksesta - eräänlaiset nyyttikestit, johon kukin toi eväät mukanaan ja yhdessä aterioitiin, murrettiin leipää ja kastettiin kastikkeeseen.
"Rakkauden ateria", agape, on sittemmin jäänyt sivummalle. Mutta etkös sinäkin ole saanut kokea jonkun isännän ja emännän pirtissä krisittyjen keskinäistä vieraanvaraisuutta, pöydän notkuessa herkuista ja iloisen porukan syödessä yhdessä ja ylistäessä Jumalaa hyvästä muonasta!
Kristittyjen vieraanvaraisuus, yhteinen ateriointi, on arvokas ja suuri asia äläkä säästele, kun saarnamies pienestäkin piiristä tulee kotiisi, vaan laita parasta pöytään!
nimimerkin kirjoitus on siis ällistynyt, pähkäilee ja saa pääkipuja hyvin tärkeästä asiasta.
totaalinen törmäys Vanhan liiton opetusten ja veren syömisen kiellon kanssa Jeesuksen omien sanojen kanssa.
Nokkakolari.
nimimerkin kysymys ei saa vastausta - tässä Jeesus sanoo ominta asiaansa täysin suvereenilla, majesteettisella vallalla ja astuu yli kaiken Vanhan testamentin opetuksen ja sisällön.
tästä on oksat poissa!
Jeesus ja Paavali
Toisinaan kuulee sanottavan, että Jeesus on juutalainen opettaja, rabbi, jonka sanoma sisältyy juutalaisuuteen.
Paavali mokoma meni tekemään siitä uskonnon.
Näin monet juutalaiset ajattelevat ja jotkut muutkin Jeesus - Paavali asiasta.
Herran pyhä ehtoollinen kuitenkin räjäyttää tämän järkeilyn taivaan tuuliin.
Asettaessaan ehtoollisen, Herra Jeesus astuu totaalisesti ulos juutalaisuuden rajoista ja julistaa suvereenisti kaikkia ihmisiä kaikkialla maailmassa koskevan asian.
Tämän salaisuuden edessä on järjen suostuttava jäämään toiseksi.
Pääsiäisateria
Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, jolloin oli tapana teurastaa pääsiäislammas, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Missä tahdot syödä pääsiäisaterian? Minne menemme valmistamaan sen?"
Jeesus lähetti matkaan kaksi opetuslastaan ja sanoi: "Menkää kaupunkiin. Teitä vastaan tulee siellä mies, joka kantaa vesiruukkua. Seuratkaa häntä, ja minne hän menee, siellä sanokaa talon isännälle näin: 'Opettaja kysyy, missä on häntä varten huone, jossa hän voi syödä pääsiäisaterian opetuslastensa kanssa.' Isäntä osoittaa teille yläkerrasta suuren huoneen, jossa on kaikki valmiiksi järjestettynä. Valmistakaa sinne meille ateria."
Opetuslapset lähtivät matkaan ja tulivat kaupunkiin. Kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut, ja he valmistivat pääsiäisaterian.
Illan tultua Jeesus saapui sinne kahdentoista opetuslapsensa kanssa. Kun he olivat asettuneet aterioimaan, Jeesus sanoi: "Totisesti: yksi teistä kavaltaa minut -- mies, joka syö minun kanssani." Opetuslapset järkyttyivät ja alkoivat yksi toisensa jälkeen kysellä: "En kai minä?" Jeesus vastasi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, mies, joka syö samasta vadista kuin minä. Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään."
Jeesus asettaa ehtoollisen
Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini." Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille, ja he kaikki joivat siitä. Hän sanoi: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta. Totisesti: minä en enää maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa."
Laulettuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.
Markus 14:12-26
Virsi 229
1.
Saa ehtoollinen Jeesuksen
niin iloiseksi sydämen.
Hän elää ja hän lahjoillaan
käy tässä meitä siunaamaan.
2.
Hän elämä ja autuus on,
hän lohdutus on loputon
ja sielullemme päivän koi,
se koskaan sammua ei voi.
3.
Hän luonamme on armollaan,
lämmittää meidät paisteellaan,
ja taivasta jo päällä maan
on hetki hänen seurassaan.
4.
Kun kiitosvirttä Karitsan
soi kuoro taivaan korkean,
niin miksi emme myöskin me,
maan multa, laula Herralle!
5.
Siis sydän riemuun auetkoon
ja uusi toivo puhjetkoon,
rakkaus uusi, palava
ja Herran kiitos kirkkaana!
6.
Suin, sydämin me tahdomme
yhdessä kiittää Herraamme,
jos kulkee erämaassa tie
tai keitaan kautta matka vie.
7.
Nyt halleluja veisaamme,
taivasten kuoriin nousee se,
ja kerran luona Jeesuksen
soi kiitos iankaikkinen.
Nicolai Frederik Severin Grundtvig 1844.
Suom. Jaakko Haavio virsikirjaan 1938.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti