keskiviikko 14. heinäkuuta 2010
Ahneuden synti
Vaan te itse vääryyden ja vahingon teette, ja semminkin teidän veljillenne.
Ettekö te tiedä, ettei väärät pidä Jumalan valtakuntaa perimän? Älkäät eksykö; ei huorintekiäin, eikä epäjumalten palvelijain, eikä salavuoteisten, eikä pehmiäin, eikä miesten kanssa makaajain,
Eikä varasten, eikä ahnetten, eikä juomarien, eikä pilkkaajain eikä raateliain pidä Jumalan valtakuntaa perimän.
Ja senkaltaiset te muutamat olitte; mutta te olette pestyt, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskaaksi tulleet Herran Jesuksen nimen kautta ja meidän Jumalamme hengen kautta.
Kaikissa on minulla valta, vaan ei kaikki ole hyväksi: kaikissa on minulla valta, mutta en minä kenenkään alamainen ole.
1 Kor 6:8-12 Biblia 1776
Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa?
Älkää eksykö!
Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät.
Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta.
"Kaikki on minulle luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on minulle luvallista" -- mutta en saa antaa minkään hallita itseäni
1 Kor 6;9-12 KR 1992
Ahneus on tässä Paavalin viestissä korinttilaisille homoilun ja varastamaisen kanssa samassa asemassa - tällainen ihminen ei peri Jumalan valtakuntaa.
Miksi ahneus on näin raskas synti? Mitä sana tarkoittaa, mistä tässä on ylipäätään kysymys.
voimme hyvin olettaa, että jos esikoisten seuroissa saarnaaja ottaa esille homoseksuaalisuuden, kuulijoiden korvat höristyvät. jos saarnaaja räpättää ahneuden synnistä, lammaskatras rauhottuu - tuttu juttu eikä niin seksikäs ja kiinnostava.
ehkä olen väärässä olettamuksineni - varmaan tuo jotenkin noin menisi myös kirkossa sunnuntain jumalanpalveluksessa kuulijoiden kanssa.
toisella palstalla on asiasta pohdintaa näin:
Kumminkin on eri asia ymmärtää olevansa ahne, tunnustaa se osallisuutena turmeltuneesta luonnosta, ja vieläpä kamppailla sen asian kanssa,
kuin julistaa, että "olen ahne, Jumala on minut tällaiseksi tehnyt. Olen ahne syntymästäni saakka, ja aion lopun ikäni toteuttaa itseäni tältäkin osin avoimesti ja mielinmäärin ja nauttia parhaani mukaan tästä erityispiirteestäni."
Toistan, että Haamul kiistää tässä epäsuorasti, kuten niin monet muutkin, että ihmisen seksuaalinen identiteetti voisi todella olla toinen kuin hänen ruumiinsa anatomia näyttää.
Luonnotontahan on, että homoseksuaalisen miehen vietti kohdistuu mieheen, kun hänet on fyysisesti rakennettu yhteiselämään naisen kanssa. Kuitenkin tällalisia ihmisiä arvioidaan olevan tietty prosentti väestöstä. Otetaan vaikkapa tuo 2.8% ja pyöristetään se 3%.
jos vanhoillisia lestadiolaisia olisi 100.000 ihmistä, tämän mukaan heistä noin 3000 olisi luonnostaan homoja tai lesboja. Laskenko oikein?
jos esikoislestadiolaisia olisi 30.000 ihmistä, heistä noin 900 olisi luonnostaan homoja tai lesboja. Laskenko oikein?
Olettaisin, että vanhoillisten ja esikoisten parissa ahneiden ihmisten prosenttimäärä olisi huomattavasti suurempi.
sanoohan Luther jossain, että nuorille ovat sukupuolisiveyden synnit iso ongelma, vanhemmille ahneus.
η ουκ οιδατε οτι αδικοι θεου βασιλειαν ου κληρονομησουσιν μη πλανασθε ουτε πορνοι ουτε ειδωλολατραι ουτε μοιχοι ουτε μαλακοι ουτε αρσενοκοιται
arsenokoitai on Paavalin oma ilmaus, jonka merkitys on hieman epäselvä. Sama sana esiintyy myös 1 Tim 1:10
arsen - mies
koitai - sängyt
ουτε κλεπται ουτε πλεονεκται ου μεθυσοι ου λοιδοροι ουχ αρπαγες βασιλειαν θεου κληρονομησουσιν
oute kleptai oute pleonektai -
melkein runollinen rytmi! eivät varkaat eivätkä ahneet
Niin minä nyt sanon ja todistan Herrassa, ettette silleen vaella niinkuin muut pakanat vaeltavat mielensä tyhmyydessä,
Joiden ymmärrys pimitetty on ja ovat vieraantuneet siitä elämästä, joka Jumalasta on, tyhmyyden kautta, joka heissä on, ja heidän sydämensä kovuuden kautta,
Jotka, sitten kuin he olivat paatuneet, antoivat ylön heitänsä haureuteen ja tekivät kaikkinaista saastaisuutta ylönpalttisessa himossa.
Ef 4:17-20 Biblia 1776
ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa.
Ef 4:19 KR 1992
Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,
Joidenka tähden Jumalan viha epäuskoisten lasten päälle tulee; Joissa tekin muinen vaelsitte, kuin te niissä elitte.
Kol 3:5-7 Biblia 1776
Suomalainen wikipedia kertoo
"Epimenides on siitä harvinainen antiikin kreikkalainen kirjoittaja, että viittauksia hänen teksteihinsä löytyy myös Raamatusta, Uudesta testamentista. Toinen vastaavanlainen kirjailija on Aratos.
Viittauksia löytyy kahdestakin kohdasta. Kummatkin tulevat Epimenideen runosta Kretika. Runossa Minos sanoo Zeukselle:
»He tekivät sinulle haudan, oi pyhä ja korkea —
Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, ahne ja laiska!
Mutta sinä et ole kuollut: Sinä elät ja pysyt ikuisesti,
Sillä sinussa me elämme, liikumme ja olemme.»
Tiituksen kirjeessä on tähän runoon viittaus:
Joidenka suu pitää tukittaman, jotka koko huoneet kääntävät pois ja häpiällisen voiton tähden kelvottomia opettavat.
Yksi heistä sanoi, heidän oma prophetansa: Kretalaiset ovat aina valehteliat, pahat pedot ja laiskat vatsat.
Tit 1:12-13
-- Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, ahne ja laiska.
KR 1992
Niin Paavali seisoi keskellä oikeuspaikkaa, ja sanoi: Atenan miehet! minä näen teidät kaikissa kappaleissa epäjumalisiksi; Sillä minä kävelin tässä ympäri ja katselin teidän jumalanpalvelustanne, ja löysin alttarin, jossa oli kirjoitettu: tuntemattomalle Jumalalle.
Jota te siis tietämättä palvelette, sen minä teille ilmoitan. Jumala, joka maailman teki ja kaikki mitä siinä on, joka on taivaan ja maan Herra, ei hän asu käsillä rakennetuissa templeissä, Eikä häntä ihmisten käsillä palvella, niinkuin hän jotakin tarvitsis; sillä hän itse antaa jokaiselle elämän ja hengen sekä kaikki.
Ja hän on tehnyt kaiken ihmisten sukukunnan yhdestä verestä kaiken maan piirin päälle asumaan, ja määräsi aivotut ajat ja heidän asumisensa rajat:
Että heidän piti Jumalaa etsimän, jos he hänen taitaisivat tuta ja löytää; vaikka ei hän tosin ole kaukana yhdestäkään meistä.
Sillä hänessä me elämme, ja liikumme, ja olemme: niinkuin muutamat teidän runosepistänne sanoneet ovat: sillä me olemme myös hänen sukunsa.
Koska me siis Jumalan sukua olemme, niin ei meidän pidä luuleman, että Jumala on kullan eli hopian eli kiven kaltaisen kuvan kaltainen, joka ihmisen taidon ja ajatuksen jälkeen on kaivettu.
Apt 17:22-29 Biblia 1776
Ahneus on kuolemansyntien listassa numero viisi - himo on viimeisellä sijalla.
1. Ylpeys (turhamaisuus)
2. Kateus
3. Viha
4. Laiskuus
5. Ahneus
6. Ylensyönti
7. Himo
rovasti Laestadiuksen listassa passioissa ahneus on lueteltu jo sijalla 3
1. Itsekkyys - passioitten hallitsija
2. Ambitio vaiko kunnianperkele
3. Ahneus
4. Viha
5. Kateus ja mustasukkaisuus
6. Huoruudenperkele
7. Valheen henki
Ahneutta Laestadius nimittää "ensimmäisen luokan kolmanneksi pääperkeleeksi".
Se on passio, joka esiintyy koko eläinkunnassa, mutta on suurin ihmisillä ja kasvaa iän myötä.
Saarnoissaan hän hyökkää lujasti ahneutta vastaan.
Ahneus saa aikaan mässäilyä, varastamista ja petosta, mutta myös saituutta, ettei ihminen raaski edes syödä.
Laestadiuksella näyttää olleen vähän vaikea määrittää ahneuden elimellistä perustaa. Hän puhuu vatsasta (§ 947), "maha ja suolisto" (§ 203) mm.
Yhdessä kirjeessään P. Wieselgrenille Laestadius kertoo episodin, joka tapahtui Pajalan pitäjän yhdellä pientilalla.
Muuan herännyt väitti, että "parannuksen on alettava peräsuolesta".
Tämä ilmaisu hänen mielestään viittasi ahneuteen. Kun talon isäntä kuuli tämän, hän tarttui kirveeseen ja särki miehen varsipiipun.
Tuomioistuin käsitteli intermezoa ja tuomari teetätti pöytäkirjaan merkinnän, "että parannuksen on alettava peräsuolesta".
ensimmäisen luokan kolmas pääperkele.
Rovasti toteaa, että eläimet voivat olla ahneita. Kyseessä on siis todellakin Jumalan luoma asia etenkin kun puhutaan ruoan ahnehtimisesta.
nettiruukussakin on ollut koskettavaa keskustelua äidin rintaa ahmivasta pikkunaperosta, jota toiset sanovat esimerkiksi perisynnistä ja toiset kutsuvat vastasyntyneen lapsen elämän ja kuoleman taisteluksi.
itse asiassa Pietarin kirje ei pidä vauvan ahnehtimista syntinä ollenkaan, vaan suorastaan esimerkkinä kristityille!
Ja halaitkaat sitä terveellistä sanan rieskaa, niinkuin äsken-syntyneet lapsukaiset, että te sen kautta kasvaisitte.
1 Piet. 2:2 Biblia 1776
(vanhan kielen "rieska" on siis maitoa)
Ruoan ahnehtiminen on siis yksi alalaji tässä ensimmäisen luokan kolmannessa pääperkeleessä. Raamattu mainitsee myös juomingit ja ylensyömisen, joissa on samaa sävyä - kohtuutonta mässäilyä.
asia ei ole aivan mitätön vaan voi vaarantaa pelastuksen - Jumalan valtakunnan perimisen.
roomalaiset niin tykkäsivät ruoan mausta ja syömisestä, että isoissa pidoissa kun massu oli täynnä kutittivat sulalla kitaansa ja oksensivat, sitten taas syömään lisää!
kohtuuton juominen, viinan ahnehtiminen, on juopottelua ja oma luokkansa. Tupakan himo on varmaan samaan tapaan eräänlaista ahnehtimista, ja muut riippuvuudet, esimerkiksi seksiriippuvuus.
mutta joku voi olla Coca Cola riippuvainen ja ahnehtii virvoitusjuomia järjettömästi.
tällaisen ahneuden vastakohta lienee "kohtuu kaikessa"
ruoan, juoman ahnehtiminen, mässäily, on ensiksikin epäterveellistä. toiseksi, se voi olla lähimmäisen unohtamista, nälkäisen ja janoisen Jeesuksen jättämistä varjoon.
mutta kuolemansynti??
rahan ja muun maallisen omaisuuden ahnehtiminen on tämän ensimmäisen pääluokan kolmannen pääperkeleen varsinainen temmellyskenttä.
tämä on se iän mukana tuleva ahneus, josta Luther puhuu.
"lisää, lisää..."
Uusi testamentti kutsuu ahneutta epäjumalan palvelukseksi.
koska ihminen luonnostaan tarrautuu mammonan "vanhuuden tukeen ja turvaan" eikä voi olla yhtä aikaa Jumalan ja mammonan palvelija.
Maallisen omaisuuden ja muiden Jumalan lahjojen, viisas hoitaminen ei ole vain Raamatun hengen mukaista, vaan suoranainen kristillisyyden edellytys.
Se yhden talentin (leiviskän) saanut palvelija ei todellakaan ollut ahne!
mutta eivät nämä toisetkaan palvelijat panneet pääomaa kasvamaan kapitalismin ahneudessa, voiton maksimoimiseksi
vai laittoivatko... Erikson?
kommunistit syyttävätä kapitalisteja ahneudesta, voiton tavoittelusta
he kuvaavat varsin tarkasti ja ankarasti länsimaisen yhteiskunnan ja kapitalistisen järjestelmän haittavaikutuksia, ihmisoikeuksien sortamista ja monia yhteiskunnallisia ja yksilöön kohdistuvia seurauksia.
varsinaista parannussaarnaa, joka antaa syvyyttä kirkon opetukselle, että ahneus on todella vakava synti.
se kun johtaa rikkomuksiin lähimmäistä kohtaan.
kristillisen etiikan ja kommunistisen etiikan välillä on kuitenkin pieni ero - kommunismi ruokkii kateutta ja sanoo "mikä on sinun on minun"
- kristitty jakaa omastaan ja sanoo "mikä on minun on sinun"
on sanottu että tässä on erä helvetin ja taivaan välillä.
valitettavasti kristittyjä on todella vähän.
koetan nyt piirtää tätä halakaa, lain tulkintaa, siihen esikoislestadiolaiseen miljööseen, jota olen opetellut tuntemaan. tämä voi karahtaa karille huonon asiantuntemukseni takia.
otetaan esimerkiksi taas tämä kuviteltu esikoislestadiolainen perikunta, jossa lapset ovat jakamassa isän ja äidin perintöä.
veli ottaa tässä perunkirjoituksessa taitavasti, mitä psykologisia ja muita keinoja käyttäen, tahdoltaan heikommalta sisareltaan, äidin arvokkaan asunto-osakkeen.
hän ahnehtii.
otetaan esimerkiksi tämä kuviteltu esikoislestadiolainen asuntosijoittaja.
hän on oppinut asuntokaupan hienouksia, ja havainnut, miten oikeaan aikaan sijoittaminen ja myyminen tuottavat hyvän voiton.
etevä asuntokauppias rikastuu ankaralla työllään, saavuttaa myös esikoisten parissa arvovaltaa ja ihailua ja myös kiitollisuutta rukoushuoneen korjauksiin tulevan taloudellisen tuen takia.
harva ajattelee, että tämä hurskas ja seuroissa nähty ihminen on uponnut kaulaansa myöten ahneuden syntiin.
hänen taivasosansa on vaarassa, mammonan palvontaa eivät kymmenykset nimittäin poista.
tulemme sitten tuohon "luonnolliseen" homoiluun ja ahneuteen, josta alussa mainitsin.
lähdetään siitä, että homoseksuaalinen käyttäytyminen on apostoli Paavalin syntilistassa mainittu synti, samoin ahneus. Tämän syntilistan voi kuka tahansa lukea 1 Kor 6 luvusta.
Haamul sanoo, että samalla lailla kuin ihminen voi olla synnynnäisesti homoseksuaalinen, hän voi olla synnynnäisesti ahne - mutta ei voi vedota siihen puolustautuakseen.
tulemme tässä hyvin keskeiseen asiaan siitä, mitä on kristillinen usko.
esikois-fariselaiasen lakihenkisyyden mukaan ihmisen tulee pitää käskyt, neuvot ja ohjeet, olla tekemättä syntiä, taistella sitä vastaan ja etsiä anteeksiantamusta ja sovitusta ja parannusta rikkomuksistaan.
synti on olennaisesti sitä, mitä tehdään tai jätetään tekemättä, asioita, mistä on omat ratkaisut ja henkilökohtainen vastuu.
kuten olen selittänyt, tämä synti-parannus on juutalaisen ihmisen vanhurskautta ja islamin vanhurskautta eikä mitenkään erityisesti kristillistä olemukseltaan.
tämä oli Johannes Kastajan sanomaa - tehkää parannus, sillä kirves on pantu puun juurelle. Ja sitten tämän parannuksen selitystä, mistä on kyse.
Mutta entä jos tutkimme syvemmin ahneutta?
jos katsomme noita kuviteltuja esimerkkejä, tai niitä todellisia aikuisia ihmisiä esikoisten seuraväessä, joiden todellisuudessa tiedämme olevan mammonan palvelijoita, hyvinvointinsa eteen kaikkensa tekeviä, omat lapsensa laiminlyöviä jatkuvan tulon nousun perässä juoksevia, lähimmäisiään säälimättömästi mammonan takia hyväksi käyttäviä ja sortavia.
siis tavallisia kristittyjä.
perkeleen kapitalisteja ja pikkuporvareita kommarien mielestä.
näemme jotain pelottavaa - ahneuden synti ja sen seuraukset eivät ole jokin pikku tekonen maanantaina tai torstaina, vaan tämän ihmisen olemukseen syvälle syöpynyt omianisuus, piirre, joka näyttää hallitsevan häntä.
kristillisyyden pintasilaus, se ettei hän edes johtokunnan kokouksessa käytä kravattia ja suorastaan inhoaa homoja, ei lainkaan tuota tosiasiaa muuta.
hän ei tee ahneita tekoja, vaikka on kristitty, vaan hän tekee ahneita tekoja, koska on syntiinlankeamisen jälkeen syntynyt Aadamin ja Eevan lapsi, ihminen.
voimme verrata ahneuden syntiä, joka on saanut kasvaa hillittömäksi mammonan palvonnaksi, epäjumalan palvelukseen.
todellisuudessa Jumala ei ole elämän tuki ja turva - ehkä Hän auttaa nettoamaan osakkeilla, antaen viisautta myydä tai ostaa Nokiat oikealla hetkellä.
todellisuudessa raha, asunto-osakkeet, maaomaisuus, perintötilat, metsät, kaivokset, kulta siellä Sveitsin pankissa, ovat elämän tuki ja turva.
niitä vaalitaan, palvotaan, hoidetaan ja niihin pannaan luottamus, jos sodat ja vallankumoukset, sairaus tai onnettomuus kohtaisi.
"olen sosiaalisesti turvattu" jo suomalaisena
mutta ahne ei saavuta sitä turvaa, jota hän todella haluaa vaikka olisi voittanut sen 1.8 miljoonaa euroa lotossa. "lisää, lisää, lisää..."
kuolemansynti.
kristillinen usko ei ole siis näpertelyä ahneuden aiheuttamien tekojen kanssa.
kristillinen usko tähtää tuohon vanhaan ihmiseen, joka on ahne. olemuksellisesti, siinä missä homoseksuaalinen on homo tai heteroseksuaalinen on hetero tai kleptomaani on varas.
tämä vanha ihminen ei voi tehdä parannusta, vaan on surmattava.
Teille minä sanon näitä häpiäksi: eikö niin yhtään viisasta ole teidän seassanne, joka taitais tuomita veljiensä välillä? Vaan veli riitelee veljensä kanssa, ja sittenkin uskottoman edessä.
Niin on siis kaiketi vika teidän seassanne, että te toinen toisenne kanssa käytte oikeuden eteen.
Miksi ette paremmin vääryyttä kärsi?
miksi ette ennen suo teitänne vahingoittaa? Vaan te itse vääryyden ja vahingon teette, ja semminkin teidän veljillenne.
Ettekö te tiedä, ettei väärät pidä Jumalan valtakuntaa perimän?
Älkäät eksykö; ei huorintekiäin, eikä epäjumalten palvelijain, eikä salavuoteisten, eikä pehmiäin, eikä miesten kanssa makaajain, Eikä varasten, eikä ahnetten, eikä juomarien, eikä pilkkaajain eikä raateliain pidä Jumalan valtakuntaa perimän.
Ja senkaltaiset te muutamat olitte;
mutta te olette pestyt, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskaaksi tulleet Herran Jesuksen nimen kautta ja meidän Jumalamme hengen kautta.
1 Kor 6:5-11 Biblia 1776
apostoli nuhtelee kristittyjä, jotka haastavat kristityn maallisen oikeuden eteen.
(asia on tietenkin hieman toinen kristillisessä valtiossa, vai onkohan ... Erikson?)
hän varottaa kristittyjä huoruudesta, juopottelusta, ahneudesta, homoilusta - vaikka he ovat vanhan Aataminsa ja Eevansa hukuttaneet kasteessa ja heidät on pesty puhtaiksi Jeesuksen veressä ja pyhässä nimessä ja Pyhällä Hengellä täytetty.
omituista neuvoa... kuinka Jumalan lapsi voisi olla ahne.
aikamme israelilainen vastaa joskus lyhyesti tuollaiseen paradoksiin, vastakohtaisuuteen
"uvdaa..."
tarkoittaen, että näin on asiat, teorioistamme ja ideoistamme huolimatta, tässä on faktat.
Ettekö te tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäsenet? Pitäiskö siis minun Kristuksen jäsenet ottaman ja porton jäseniksi tekemän? Pois se!
Taikka ettekö te tiedä, että se, joka porttoon ryhtyy, hän on yksi ruumis sen kanssa? Sillä he tulevat, sanoo hän, kaksi yhdeksi lihaksi.
Mutta joka Herraan ryhtyy, se on yksi henki hänen kanssansa.
Välttäkäät huoruutta. Kaikki synnit, joita ihminen tekee, ovat ulkona ruumiista; vaan joka huorin tekee, tekee syntiä omassa ruumiissansa.
Vai ettekö te tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen templi, joka teissä on, jonka te Jumalalta saitte, ja ettepä te ole teidän omanne?
Sillä te olette kalliisti ostetut; kunnioittakaat siis Jumalaa teidän ruumiissanne ja teidän hengessänne, jotka Jumalan ovat.
1 Kor 6:14-20 Biblia 1776
Tilastot valehtelevat mutta eiköhän tämä tilasto kuitenkin pidä paikkansa.
normaalina seurailtana rukoushuoneella istuu sanankuulossa huomattavasti enemmän ahneita epäjumalanpalvelijoita kuin synnynnäisesti homoseksuaalisia tai lesboja ihmisiä.
ahneus - kuolemansynti
ahneus - ensimmäisen luokan kolmas pääperkele
(voi siellä istua jokunen huorintekijäkin enempi kuin lesbo, mutta tämä palsta on ahneudesta)
ja on siellä esikois-farisealaisia kilvoittelijoitakin joukossa, jotka ajattelevat "hyi kauhea noita homoja"
onneksi siellä on myös kristittyjä, jotka iloitsevat siitä, että Jeesus Kristus on sovittanut maailman synnin.
hekin, viheliäiset ja kurjat syntiset, saavat pukeutua Kristuksen antamaan verellä pestyyn puhtaaseen pukuun, eikä Isä Jumala tahdo katsoa sen sisällä tässä ajassa vielä vaeltavaan maan matoseen, syntisäkkiin, joka ansaitsisi iankaikkisen eron pyhästä Jumalasta.
heidän sydämessään ei asu veljen tai sisaren tuomitseminen, vaan palava rukous, että tuokin - syntinen niinkuin minäkin, mutta monin tavoin minua parempi - saisi pukea päälleen Kristuksen Jeesuksen ja ryhtyä elävän Jumalan palvelijaksi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti