Pysykää siis siinä vapaudessa, jolla Kristus meitä vapahtanut on ja älkää taas itseänne sekoittako orjuuden ikeeseen. (Gal. 5: 1)
Paavali kehottaa näin Galatian kristittyjä, kun hän voimalla ja innolla puolustaa oppia kristityn vapaudesta vääriä apostoleita vastaan. Paavali valvoi kuin silmäteräänsä sitä, etteivät ne jotka olivat tulleet uskoon, kadottaisi tätä vapauttaan, johon Kristus oli heidät vapauttanut lain orjuudesta ja synnin syyllisyydestä ja vallasta. Pahat työmiehet olivat onnistuneet johtamaan monia juutalaiskristittyjä luottamaan lain töihin, minkä vuoksi he olivat uudelleen joutuneet lain orjuuteen. Siksi Paavali kehottaa näin voimakkaasti: Te olette Kristuksen kadottaneet, jotka lain töillä tahdotte vanhurskaaksi tulla ja olette armosta luopuneet. (Gal. 5 :4)
Galatalaiset eivät tosin tahtoneet luopua kokonaan Kristuksesta, vaan tahtoivat asettaa autuuteen tarpeelliseksi hänen rinnalleen ympärileikkauksen, joka oli säädetty Mooseksen laissa. Mutta Kristusta ei voi paloitella. Se, joka ei pidä Kristusta ainoana ja täydellisenä autuuden perustuksena, menettää hänet ja torjuu Jumalan armon.
Miten kristityille sopii tänä aikana apostolin kehotus pysyä vapaudessa, jonka Kristus on heille ansainnut? Hehän eivät yritä saada vanhurskautta ympärileikkauksesta niin kuin nämä juutalaiskristityt. Mutta syntiin langenneen ihmisen luonto ei ole muuttunut alkukristillisyyden ajoista. Langenneen luonnon taipumus syntiin ja omaanvanhurskauteen ja hengelliseen orjuuteen näyttää vielä nykyisinkin olevan samanlainen kuin näillä ensimmäisillä kristityillä. Ihmisen turmeltuneessa luonnossa paholainen harjoittaa saatanallista peliään saadakseen vahingoittaa Jumalan armotyötä. ******* on kateellinen Jumalan lapsille ihanasta vapaudesta, jossa he hengittävät armon ja rakkauden raitista ilmaa, vapautettuina synnin orjuudesta ja omistaen uskon ja hyvän oman- tunnon.
Alkukristillisyyden aikana koetti sielunvihollinen voimakkaasti sitoa kristittyjä Mooseksen lain orjuuteen ja siten johdattaa heidät pois vapaudesta, jonka Kristus oli heille hankkinut. Meille tämä omanvanhurskauden ******* ilmestyy toisessa muodossa, nimittäin kristillisyyden varjon alla. Mutta hänen tavoitteensa on aivan sama eli kristityn johtaminen lain ja synnin orjuuteen pois vapaudesta, jonka Kristus on hänelle ansainnut. Nyt hän tulee vanhan ja kokeneen kristityn muodossa vartioimaan oikeata oppia, joka on peritty kristillisyyden vanhimmilta. Hän yrittää muuttaa lain vaatimukseksi Jumalan sanan kehotuksen pyhään elämään eli siihen, kuinka meidän Jumalan lapsien tulee käyttäytyä tässä maailmassa, saadakseen sillä sitoa kristittyjen omattunnot orjuuteen. Sielunvihollinen sallii mielellään, että kristityt tunnustavat uskoa huulillaan.
Hän on heihin tyytyväinen, vaikka he seuraavat tarkoin, miten evankeliumi vaatii heitä käyttäytymään tässä maailmassa ja käyttämään armon välikappaleita, jos he vain tekevät sen ulkonaisesti, orjallisessa kuuliaisuudessa. Mutta ******* ei halua kristittyjen valvovan sitä puolta vaelluksestaan, jossa ilmenevät kateuden, ahneuden ja itsekkyyden vaikutukset. Se Jumalan sana, joka rankaisee näitä syvälle epäuskoon juurtuneita syntejä, paljastaa saatanan oman todellisen luonteen.
Kun tämä kuuliaisuus Jumalan käskyjä kohtaan ei tule uskon hedelmänä vaan laillisessa mielessä, silloin sielunvihollinen on onnistunut tavoitteessaan ja saanut kristityn luottamaan omiin töihinsä. Hän ei ole silloin enää vapaudessa, jonka Kristus on voittanut hänelle, vaan hän on joutunut orjalliseen mielentilaan. Ja näyttää olevan tunnusomaista ihmiselle, joka on joutunut orjuuteen, ettei hän tunne enää helmasyntejä, jotka raivoavat hänen lihassaan. Silloin hänestä on tullut niin vakaa kristitty, ettei hänen enää tarvitse parannuksen tekijänä valittaa synneistään, vioistaan ja puutteistaan. Sota hengen ja lihan välillä on lakannut. Niin on ******* onnistunut sammuttamaan kaiken oikean itsensä tuntemisen ja koettaa näin kristillisyyden varjolla johtaa Kristuksen vapauttamaa ihmistä takaisin orjuuteen.
Paavali varoittaa kristittyjä myös: Karttakaa, ettette salli vapauden antaa lihalle tilaa. (Gal. 5:13) Armoitettu Jumalan lapsi ei saisi käyttää väärin hengellistä vapauttaan tekosyynä johonkin pahan tekemiseen, vaan että he säilyvät evankeliumin vapaudessa. Apostoli luudas sanoo niistä, jotka pitävät väärässä vapaudessa itseään oikeina kristittyinä vaikka he elävät tahallisissa synneissä, että he vetävät Jumalan armon haureuteen. (Juud. 1 :4) He tekevät syntiä armon päälle ja paaduttavat siten omantuntonsa.
Säilyttäköön Jumala, meidän taivaallinen Isämme, armossaan ja rakkaudessaan meitä lapsiaan uskomassa hyvällä omallatunnolla ja antakoon Henkensä voimaa, että voisimme vaeltaa sopivan vaelluksen uskossa ja pyhityksessä ja siten pysyisimme siinä vapaudessa, jonka Kristus on meille ansainnut.
Oi jospa aina säilyisi elävänä sielumme silmien edessä, kuinka kalliisti lu-
nastettuja me olemme synnin, kuoleman ja helvetin vallasta. Silloin saisimme tuntien Jumalan suuren armon ja rakkauden meitä ikuisen tuomion ansainneita kohtaan kokea sydämissämme ja omissatunnoissamme näiden Jeesuksen sanojen toteutuvan: Jos siis Poika teidät vapaaksi tekee, niin te totisesti olette vapaat. (Joh. 8:36)
Wettaisen saarna lainattu s24 Vapauteen Kristus meidät vapautti
_____________________
kommentti:
Sam Wettaisen kirjoitus on raamatullinen, sisältää oikein tehtyjä viittauksia Jumalan Sanaan ja kipristää terveellisellä tavalla ohjaten katsomaan Kristukseen.
tämä saarna vuodelta 1974 on todistus siitä, että esikoislestadiolaisuus on Pyhän Hengen aikaansaama herätysliike Pohjolassa ja että se kuuluu Kristukselle. tervaskannossa on vankka ydin, johon lahovika ei pysty ja joka palaa kirkkaasti ja hyvältä tuoksuen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti