sunnuntai 1. maaliskuuta 2009

Jeesuksen kiusaukset - paaston aika

Perkele kiusaa Jeesusta autiomaassa - Gustav Dore

Sunnuntaina, 01.03.2009

1. paastonajan sunnuntai


Henki ajoi Jeesuksen autiomaahan.
Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta.
Mark. 1:12-13

Virsi 305:4
Murra pahuuteni valta,
Herra, suojaa saatanalta.
Sinussa on voimani.
Asu, Jeesus, luonani.



Paastonaikana muistamme myös Jeesuksen kiusauksia autiomaassa, joista evankelistat kertovat.

Markus hyvin lyhyesti tämän päivän sanassa, kuinka kasteen jälkeen - ei sitä ennen - perkele kiusasi Jeesusta.

Matteus ja Luukas kertovattapahtumista tarkemmin ja keskenään aika samalla tavoin

Johannes ei mainitse asiaa lainkaan


Silloin vietiin Jesus hengeltä korpeen kiusattaa perkeleeltä.

Ja kuin hän oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, sitte hän isosi.

Ja kiusaaja tuli hänen tykönsä ja sanoi: jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano, että nämät kivet leiviksi tulevat.

Mutta hän vastasi ja sanoi: kirjoitettu on: ei ihminen elä ainoasti leivästä, mutta jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.

Silloin otti perkele hänen kanssansa pyhään kaupunkiin, ja asetti hänen templin harjalle,

Ja sanoi hänelle: jos sinä olet Jumalan Poika, niin laske sinus alaspäin; sillä kirjoitettu on: hän antaa käskyn enkeleillensä sinusta, ja he käsissä kantavat sinun, ettet joskus jalkaas kiveen loukkaa.

Niin Jesus sanoi hänelle: taas on kirjoitettu: ei sinun pidä kiusaaman Herraa sinun Jumalaas.



Taas vei hänen perkele sangen korkialle vuorelle, ja osoitti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden kunnian,

Ja sanoi hänelle: nämät kaikki minä annan sinulle, jos sinä lankeat maahan ja rukoilet minua.

Niin sanoi Jesus hänelle: mene pois, saatana! Sillä kirjoitettu on: Herraa sinun Jumalaas pitää sinun kumartaman, ja häntä ainoaa palveleman.

Silloin jätti hänen perkele; ja katso, enkelit tulivat ja palvelivat häntä.


Matteus 4:1-11 Biblia 1776



Tänään sain armon oppia, mistä tässä kamppailussa pohjimmiltaan oli kysymys.

Olen toki vuosikymmenet jo tätä Uuden testamentin merkillistä kohtaa lukenut ja varmaan sinäkin osaat sen miltei ulkoa.

Mistä tässä oli pohjimmiltaan kysymys?


Perkele tahtoi rikkoa Pojan suhteen Isään.



Jeesus ei lainkaan väitellyt tai riidellyt asiasta.

Jeesus tiesi, kuka Hänen Isänsä on eikä horjunut kiusauksissa.



Jumalan armosta meidätkin on kastettu

Olemme saaneet lahjaksi uskon

Perkele tahtoo horjuttaa suhdettamme Taivaalliseen Isäämme

toisin kuin Esikoinen, me usein näissä kiusauksissa horjumme.

ja niin kiusaamme Jumalaa

"rakas Taivaan Isä, osoita minulle, että olen lapsesi"

ikäänkuin Hänen Sanansa tästä ei riittäisi.

"Jos minä olen oikein uskossa ja Jumala minua rakastaa, niin.."

Perkele on tuhattaituri sotkemaan suhteemme Isään.


Jeesus oli kaikessa kiusattu niinkuin mekin.

Kuitenkin ilman syntiä.

Näin todistaa Heprealaiskirje 4:15


joten

kun tuo kiusauksen hetki koittaa, ja Perkele ovelilla keinoillaan tahtoo horjuttaa suhteesi Isään

neuvo hänet Mestarin puheille.

"minä tosin olen uskossa heikko ja eksyvä enkä jaksa lutotaa Jumalan Sanan lupauksiin. Siinä olet oikeassa. En minä sinulle pärjää väittelyssä. Mene minun Herrani ja Vapahtajani luokse keskustelemaan minusta - Hän on minun virallinen asianajajani"


Että siis meillä suuri ylimmäinen Pappi on, Jesus Jumalan Poika. joka taivaisiin mennyt on, niin pysykäämme siinä tunnustuksessa;

Sillä ei meillä ole se ylimmäinen pappi, joka ei taida meidän heikkouttamme armahtaa, vaan se, joka kaikissa kiusattu on, niin kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

Sentähden käykäämme edes uskalluksella armoistuimen tykö, että me laupiuden saisimme ja löytäisimme silloin armon, kuin me apua tarvitsemme.


Hep 4:14-16 Biblia 1776

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti