keskiviikko 7. heinäkuuta 2010

Jeesus ei ole ruotsalainen

Elisabeth Ohlson Wallin

Jeesus ei ole ruotsalainen.

apostoli Paavali kirjoitti galatalaisille, että hänen täytyy aivan kivulla synnyttää heidät uudelleen, että Kristus saisi muotoa heissä.

"Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihenasti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais!"
Gal 4:19 Biblia 1776

paljon helpommin näyttää käyvän se, että Kristus alkaakin muistuttaa ihmistä.

Todellinen Herra Jeesus ikäänkuin liukenee johonkin, ja yhteisö alkaa nähdä oman kuvansa Jeesuksessa.

Tästähän on ollut nettiruukussa aikaisemmin puhetta, että myös taiteilijoiden kuvat Jeesuksesta kertovat heidän omasta kuvastaan Jeesuksesta.

Vuonna 1998 ruotsalainen valokuvaaja Elisabeth Ohlson Wallin (s. 1961) järjesti Ecce homo nimisen näyttelyn, jossa on 12 kuvaa Jeesuksesta.

Ohlson Wallin on erikoistunut vähemmistöryhmien kuvaamiseen: näissä valokuvissa Jeesus hahmo on homojen, lesbojen, transvestistien ja nahkaan pukeutuneiden ihmisten parissa.

Hän näyttää sopeutuvan joukkoon oikein hyvin ja on heidän näköisensäkin. Etenkin Jeesuksen kastetta esittävä kuva, jossa Johannekseksi pukeutunut malli valaa vettä altaassa seisovan Jeesuksen päälle ja tämän penis on näkyvissä.

Viimeistä ehtoollista kuvaava asetelma perustuu Leonardo da Vincin freskoon, mutta pöydässä Hänen kanssaan istuu nyt apostolien sijasta sateenkaariväkeä.

Jeesuksen ottaminen alas ristiltä perustuu Michelangelon kuuluisaan pieta veistokseen, joka on Pietarin kirkossa Roomassa. Ristin sijasta Maria äidin sylissä on AIDS tautiin kuoleva Jeesus.

Ecce homo näyttely sai silloisen Ruotsin arkkipiispa K.G. Hammarin (s.1943) siunauksen ja Tuulikki Koivunen Bylund (s. 1949) tuotti sen Uppsalan katedraaliin. Tämä ensimmäinen papiksi vihitty suomalainen nainen ja teologian tohtori (Uppsala 1994). Hänet valittiin 8.11. 2009 Hämsöndin piispaksi.

Ecce homo näyttely on kiertänyt Uppsalan jälkeen muissa Ruotsin luterilaisissa kirkoissa ja muuallakin vuosina 1998-2004.

Elisabeth on asettanut kuusi valokuvaa Ecce homo näyttelystä verkkoon omalle sivulleen




Miksi tällainen aihe valokuvaajalle tuli mieleen?

Elisabeth Ohlson Wallinin hyvä ystävä kuoli 1990-luvun alussa AIDS tautiin. Eräät ihmiset sanoivat, että tämä oli pyhän Jumalan rangaistus homoseksuaalisuudesta.

Vastauksena Elisabeth sijoitti Jeesuksen homojen ja lesbojen maailmaan ja varmaan juuri tuo "pieta", AIDSiin kuoleva Jeesus Marian sylissä, on hänelle ollut henkilökohtaisesti hyvin tärkeä.

Mielestäni tämä tausta osoittaa, että Ecce homo -näyttelyn idea ei ole irstailu ja Jumalan pilkka, kuten monet Ruotsin kirkon kauhistuneet jäsenet sitä kuvasivat - hävityksen kauhistus Uppsalan katedraalissa.

Elisabeth näkee Jeesuksen näiden seksuaalisten vähemmistöjen joukossa, ja Hänen hahmonsa alkaa siihen sulautua. Valokuvat perustuvat kuuluisiin taideteoksiin, eivät Raamattuun.



Ecce homo valokuvia voidaan varmaan tästä syystä verrata myös Jesus Christ Superstar musikaaliin, joka on kulkenut voittokulkuaan maailmalla.

Sen omat perusideat Jeesuksesta eivät niinkään nouse Raamatun antamasta kuvasta kuin Tim Ricen (1944) ja Sir Andrew Lloyd Webberin (s. 1948) tavasta nähdä Hänet.



Elisabeth Ohlson Wallin on tullut näistä valokuvistaan tunnetuksi, ja niillä on kyllä varsin shokeeraava teho.

Ymmärrän, että AIDS Jumalan rangaistuksena homoille oli monen mielessä 1990-luvun alkupuolella tuon kauhean taudin alkaessa levitä ilmeisesti Afrikan apinoista alkaen.
(Acquired immune deficiency syndrome)

Kastettava ei koskaan ollut eikä ole näin alastomana, etenkään juutalainen mies roomalaisaikana.

Viimeisellä ehtoollisella Jeesusta esittävä malli on pukenut naisen korkokengät jalkaansa.

Mielestäni tässä on näiden kuvien todellinen ongelma - Raamattu kuvaa Jeesuksen terveenä, todellisena miehenä ja sanoo yksikantaan, että vaikka syntiset viihtyivät Hänen seurassaan, Hän ei koskaan rikkonut Jumalan tahtoa vastaan.

Jeesus ei ole ruotsalainen.

Ecce homo näyttelyn mies ei ole Raamatun Jeesus, vaan nopeasti muuttuvan ruotsalaisen kulttuurin haastava ja väkevä tuote 1990-luvulta - ihmisen kuva.

1 kommentti:

  1. Kiitos ajatusten selventämisestä "Ecce homo näyttelyn mies ei ole Raamatun Jeesus, vaan nopeasti muuttuvan ruotsalaisen kulttuurin haastava ja väkevä tuote 1990-luvulta - ihmisen kuva."

    VastaaPoista