Alvin Plantinga 2004 Kuva wikimedia |
Uskon kuten kuka tahansa kristitty (ja toki teistikin) että Jumala on luonut maailman ja se on siten "älykkäästi suunniteltu".
Älykkään suunnittelun tuntomerkki on kuitenkin väite, että älykäs suunnittelu voidaan näyttää toteen tieteellisesti. Tähän suhtaudun epäillen.
Niissä puitteissa kuin kykenen näkemään, Jumala olisi varmasti voinut käyttää Darwinin kuvaamia prosesseja luodessaan elävän maailman ja johtaa sitä tahtonsa mukaan. Evoluutio sellaisenaan ei sisällä väitettä, että elämän historialla ei ole suuntaa. Kehitysopin teoriakaan ei itsessään sisällä tätä väitettä.
Ohjaamattoman evoluution teoria sen sijaan sisältää ajatuksen, ettei Jumala eikä kukaan muukaan persoona ole ohjannut, johtanut tai orkestroinut elämän kehityksen kulkua.
Tieteellinen evoluutioteoria jättää järkevästi sanomatta jumalallisesta ohjaamisesta yhtään mitään suuntaan eikä toiseen: se ei sano, että evoluutio olisi jumalallisesti johdatettua, eikä väitä, etteikö se olisi johdettua.
Kuten miltei kuka tahansa teisti, hylkään ohjaamattoman evoluution.
Nykyinen tieteellinen teoria sellaisenaan - ilman filosofisia tai teologisia lisäyksiä - ei sano että kehitys on ohjaamatonta. Kuten tiede yleisestikin, se ei anna lausuntoja Jumalan olemassaolosta tai toimista.
(käännökseni wikipedia tekstistä)
Kommentti
Plantinga kiistää ajatuksen siitä, että elämän kehitys olisi täysin sattumanvaraista ja että ihminen olisi itsestään ohjautuvien prosessien onnellisten sattumien tulos, kuten esim professori D.C. Dennett ajattelee.
Plantinga ei silti väitä, että tieteellinen kehitysbiologia voisi tämän johdatuksen - tai sen puutteen - metodeillaan osoittaa, kuten Älykkään Suunnittelun (Intelligent Design) edustajat arvelevat nimeämättä johdattajaksi välttämättä Jumalaa.
Kertoisitko, mitä mieltä olet Michael Rusen näkemyksestä Plangingan vastaukseen? Rusen kritiikkihän koski sitä, että hänen mukaansa evoluutioteoria on ymmärretty täysin väärin, jos ajattelee että evoluutioteoria ei sisältäisi aivan ytimessään ajatusta, että kehitys on ollut sattumanvaraista, ja että mikään Jumala ei ole kehitykseen voinut vaikuttaa.
VastaaPoistaLinkki kirjoitukseen ja sitaatti siitä löytyy täältä, joskin Ruse on jatkanut kritiikkiään sen jälkeenkin:
http://mikkol-miettii.blogspot.fi/2013/01/platinga-ja-intelligent-design-la-2010.html
Yksikään evoluutiobiologi ei tietääkseni asettunut tukemaan ajatusta, että evoluutioteoria voisi olla uskonnollisesti neutraali, vaan iso joukko tunnettuja evoluutoibiologeja hyökkäsi Plantingaa vastaan.
Plantingan mukaanhan usko Jumalaan on perususkomus, jolle siis ei edes tarvita (ja välttämättä edes voi olla) minkäänlaista tieteellistä näyttöä. Hyökkäyksen kohteena ei siis ollut se, että Plantinga olisi esim. väittänyt tieteen näyttävän Jumalan ohjanneen evoluutiota. Vaan evoluutiobiologit hyökkäsivät sitä ajatusta vastaan, että evoluutio ylipäätään voisi olla edes ajatuksena jotain muuta kuin ateistista. En tiedä yhdenkään nimekkään evoluutiobiologin asettuneen tukeneen Plantingaa tuossa asiassa. Monet filosofit, teologit ja muun alan tiedemiehet kyllä ovat asettuneet Plantingan kannalle. Mutta evoluutiobiologit eivät.
Evoluutiobiologit ymmärtävät evoluutioteorian ilmeisesti täysin toisin kuin teologit. Jopa niin toisin, että esim. Rusen mukaan (joka on maailman tunnetuimpia evoluutiobiologian filosofeja) ohjatun evoluution ajatus on suorastaan täysin vastoin evoluutioteoriaa.
Rusen mukaan uskon Jumalaan voi kyllä yhdistää evoluutioteoriaan, kunhan uskoo, ettei Jumala ole koskaan tehnyt eikä tule tekemään mitään tässä maailmankaikkeudessa.
Vastaan tärkeään viestiisi taas avaamalla blogin Rusen tekstistä, joka on verkossa.
PoistaKaiken omistaja ja ylläpitäjä:
VastaaPoistahttp://www.koivuniemi.com/raamattu/?viite=roo+1%3A20
Room. 1:20
PoistaSillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
Amen