Jeesus pelasti ristin ryövärin kastamalla hänet Pyhällä Hengellä kuten Raamattu sanoo. Jeesus sanoi Joh. 3 kuinka ihminen pelastuu. Jokaisen joka pelastuu on synnyttävä ylhäältä Pyhästä Hengestä uudelleen. Kyllä kastajia löytyy joko vauvana tai sitten uskovien upotuskasteella.
Jokainen Jeesukseen Messiaana ja Jlana uskova on kastettu samalla yhdellä kasteella ja hänellä on sama yksi usko kuten Raamattu sanoo. Yksi usko ja yksi kaste. Mikä sitten voi olla tämä yksi yhteinen kaste. Sekö jonka joku saa vauvana ja ei tule koskaan elämänsä aikana Jeesukseen Jlana uskovaksi, vaiko se jonka joku saa vauvana ja tulee esim 50 v uskoon, sekö jonka helluntalaisen lapsi saa tultuaan uskoon, sekö jonka lapsena kastettu saa kun uskoon tultuaan käy upotuskasteella. Raamattu sanoo 1. Kor. 12:
13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Jokainen joka suostuu kääntymään Jeesuksen puoleen ja ottaa uskon armolahjan häneltä vastaan saa myös Jeesukselta Pyhässä Hengessä kasteen. Tätä Kalevi Lehtinen opetti joskaan luterilaiset eivät oikein tykänneet tästä opetuksesta.
Näin sen on sanonut minulle myös moni luterilainen ja jopa pappi joka on pitkään pappina ollut.
Omalta osaltani sain Jeesukselta rauhan sydämelle kun Hän kastoi minut Pyhällä Hengellä ollessani 44 v ja suostuessani kääntymään hänen puoleen. Olin vauvana kastettu mutta en saanut pienenä opetusta Jeesuksen merkityksestä eikä minulla ollut oikein edellytyksiä tulla Häneen uskovaksi.
Ehkä tämä meni hiukan aiheen ohi. Kirjoitin ehkä siksi kun uskoontulon jälkeen kysyin joltakin luterilaiselta papilta tuleeko vauva kasteessa Jeesukseen uskovaksi ja hän alkoi sössöttää kasteen armosta kuin papukaija. Kyllä vauvakastekin on pelastuksen kaste jos ihminen jossain vaiheessaan ottaa Jeesuksen Herrakseen ja myös tunnustaa tämän muille uskoville, seurakunnalle kuten Raamattu sanoo Room. 10:
9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Sanotaanko tässä, että sinun on käytävä ehtoollisella sen jälkeen kun olet saanut uskon armolahjan, jotta voit pelastua.
Tähän asti Anonyymin kirjoitus
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´
Mikon kommentti
Kaste on tapahtuma, jossa on mukana vesi ja sana.
Kaste ei siis ole vain jokin idea, jotain jota pelkästään sanotaan, jotain johon vain uskotaan, vaan tapahtuma - ihminen joko upotetaan (kolme kertaa) kokonaan veteen, kuten ortodoksit tekevät, tai hänen päälaelleen valellaan vettä (kuten roomalaiskatoliset tekevät).
Vesi voi olla virtaavaa elävää vettä, kuten Johannes Kastajan valitsemassa paikassa, tai altaan vettä (kuten usein baptistien tai helluntailaisten kastetilaisuudessa).
Kaste on tapahtuma, jossa on mukana vesi ja sana.
Anonyymi pohtii edellä monia tärkeitä asioita, jotka liittyvät kasteeseen ja erityisesti tuota keskeistä Markuksen evankeliumin "joka uskoo ja kastetaan" asiaa.
Uudelleen kastaminen
Kaste on tapahtuma.
Kiperä kysymys, vedenjakaja niin sanoakseni, ei ole kuitenkaan on tämä
kelpaako Jumalalle kristityn perheen sylivauvalle annettu kaste ja sitä seuraava kasteopetus?
Kyse ei siis ole tuleeko kastaa lapsena vai aikuisena, kristityn perheen jäsenenä vai henkilökohtaisen uskoontulon jälkeen.
Kysymys on uudelleen kastamisesta.
Sillä jos kerran sylivauvana kirkon jäseneksi ja taivasten valtakunnan kansalaiseksi kastettu tulee henkilökohtaisen uskoontulon jälkeen kastaa uudelleen, silloinhan annetaan vastaus kysymykseen
Uudelleen kastaminen kertoo käsityksestä, jonka mukaan kristityn perheen sylivauvalle annettu kaste ja sitä seuraava kasteopetus ei kelpaisi Jumalalle.
Kun uudelleen kastamalla kielletään roomalaiskatolinen, ortodoksinen, protestanttinen lapsikasteen perinne, asetutaan tekemisen, tapahtumisen tasolla eroon näistä kirkoista.
Innokas helluntaisaarnaaja voi näin käyttää aikaansa julistamalla toiminta-alueellaan, että "täällä on paljon kastamattomia ihmisiä, jotka vain luulevat, että heidät on kristillisesti kastettu".
Tällalisen tiukkapipoisen ympärillä alkaa "kaste-herätys", kun koetetaan suurten kirkkojen tekemää erehdystä korjata ennenkuin on liian myöhä.
Pyhän Hengen kaste
Olen kiitollinen Herralle Jeesukselle, että olet saanut voitelun ylhäältä ja iloitset elävän Jumalan palvelijana!
Sun Henkesi sateen alle.
Sun Henkesi sateen alle, mun sieluni uupunut vie.
:.: Oi kirkasta huokaavalle, ristin siunattu kaita tie. :.:
Ei riitä, jos kerran Sulta, Sun kasteesi siunatun sain.
:.: Mä tarvitsen uutta tulta, uutta armoa matkallain. :.:
Ei uupua kesken matkaa tien kaitaisen kulkijat saa.
:.: On määränä siksi jatkaa, kunnes eessä on toivon maa. :.:
Sun Henkesi sateen alle, mun sieluni uupunut vie.
:.: Oi kirkasta huokaavalle, ristin siunattu, kaita tie. :.:
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´
Mikon kommentti
Kaste on tapahtuma, jossa on mukana vesi ja sana.
Kaste ei siis ole vain jokin idea, jotain jota pelkästään sanotaan, jotain johon vain uskotaan, vaan tapahtuma - ihminen joko upotetaan (kolme kertaa) kokonaan veteen, kuten ortodoksit tekevät, tai hänen päälaelleen valellaan vettä (kuten roomalaiskatoliset tekevät).
Vesi voi olla virtaavaa elävää vettä, kuten Johannes Kastajan valitsemassa paikassa, tai altaan vettä (kuten usein baptistien tai helluntailaisten kastetilaisuudessa).
Kaste on tapahtuma, jossa on mukana vesi ja sana.
Anonyymi pohtii edellä monia tärkeitä asioita, jotka liittyvät kasteeseen ja erityisesti tuota keskeistä Markuksen evankeliumin "joka uskoo ja kastetaan" asiaa.
Uudelleen kastaminen
Kaste on tapahtuma.
Kiperä kysymys, vedenjakaja niin sanoakseni, ei ole kuitenkaan on tämä
kelpaako Jumalalle kristityn perheen sylivauvalle annettu kaste ja sitä seuraava kasteopetus?
Kyse ei siis ole tuleeko kastaa lapsena vai aikuisena, kristityn perheen jäsenenä vai henkilökohtaisen uskoontulon jälkeen.
Kysymys on uudelleen kastamisesta.
Sillä jos kerran sylivauvana kirkon jäseneksi ja taivasten valtakunnan kansalaiseksi kastettu tulee henkilökohtaisen uskoontulon jälkeen kastaa uudelleen, silloinhan annetaan vastaus kysymykseen
Uudelleen kastaminen kertoo käsityksestä, jonka mukaan kristityn perheen sylivauvalle annettu kaste ja sitä seuraava kasteopetus ei kelpaisi Jumalalle.
Kun uudelleen kastamalla kielletään roomalaiskatolinen, ortodoksinen, protestanttinen lapsikasteen perinne, asetutaan tekemisen, tapahtumisen tasolla eroon näistä kirkoista.
Innokas helluntaisaarnaaja voi näin käyttää aikaansa julistamalla toiminta-alueellaan, että "täällä on paljon kastamattomia ihmisiä, jotka vain luulevat, että heidät on kristillisesti kastettu".
Tällalisen tiukkapipoisen ympärillä alkaa "kaste-herätys", kun koetetaan suurten kirkkojen tekemää erehdystä korjata ennenkuin on liian myöhä.
Pyhän Hengen kaste
Olen kiitollinen Herralle Jeesukselle, että olet saanut voitelun ylhäältä ja iloitset elävän Jumalan palvelijana!
Sun Henkesi sateen alle.
Sun Henkesi sateen alle, mun sieluni uupunut vie.
:.: Oi kirkasta huokaavalle, ristin siunattu kaita tie. :.:
Ei riitä, jos kerran Sulta, Sun kasteesi siunatun sain.
:.: Mä tarvitsen uutta tulta, uutta armoa matkallain. :.:
Ei uupua kesken matkaa tien kaitaisen kulkijat saa.
:.: On määränä siksi jatkaa, kunnes eessä on toivon maa. :.:
Sun Henkesi sateen alle, mun sieluni uupunut vie.
:.: Oi kirkasta huokaavalle, ristin siunattu, kaita tie. :.:
Kaste lienee eri kristinuskon suunnissa eniten kiistelty asia ja lopulliseen ymmärrykseen emme pääse vasta kun taivaassa.
VastaaPoistaOlen tuo anonyymi jonka kirjoitus on alussa. Minut kastettiin vauvana. Vanhempani eivät olleet uskossa Jeesukseen eli Jeesus ei ollut heidän Herransa eivätkä he ymmärtäneet, eivätkä tänä päivänäkään, että vain sen takia voi päästä taivaaseen kun Jeesus on sovittanut syntimme ja tämän voit ottaa lahjaksi pelastavalla uskolla vastaan. Minulle ei annettu kasteopetusta kun vanhemmat eivät osanneet selittää mitä Jeesuksen sovitus on. Kun olin rippikoulussa niin en uskonut pätkääkään sydämellä mitä opetettiin Jeesuksesta. Kävin siellä kun kaikki muutkin kävivät rippikoulun.
Kun ei ollut pienenä oikeaa opetusta niin maailma ja sen synti sai opettaa. Arvioni on, että tämä on entistä usemman ihmisten laita nyt kuin mitä 1950 ja -60 luvulla kun olin nuori.
Lopulta käännyin Isän voimakkaasti vetämänä Jeesuksen puoleen. Sopivalla hetkellä kuulin Radio Deistä kuinka tulla uskoon. Ohjeen mukaan rukoilin syntisen rukouksen, eli tunnustin syntisyyteni ja kiitin Jeesusta kun Hän oli sovittanut minunkin syntini. Tuossa on melko tarkka malli millaisesta syntisen rukouksesta oli kyse.
http://www.4laws.com/laws/finnish/
Uskoontulon jälkeen kasteella ei ollut moneen vuoteen mitään merkitystä. Noin 5 v uskoontulon jälkeen kaste alkoi kiinnostaa. Selvitin asiaa ja alkoi tulla epäilys pitäisikö minun käydä kasteella. Tätä kesti muutama kk kunnes Herra puhui erään videon kautta. Siinä helluntalaisia ohjattiin menemään heti kasteelle kun on ottanut vastaan uskon armolahjan. Ei pitänyt odottaa jotain erillistä henkikastetta. Kun tuon näin niin koin Herran puhuneen sydämelleni, että minun tulee käydä kasteella. Käytännössä tuon tein seuraavana kesänä eli n. 5 kk kuluttua. Kaste ei ole tuon jälkeen vaivannut sydäntä ja ajatuksia.
Kaste oli mökillämme Päijänteen rannalla. Ajattelin tapahtuman olevan sellainen, että olen uimahousuissa ja käytetään veden alla. Kastaja halusi että laitan arkiset vaatteet päälle ja niissä kastetaan. Laitoin nopeasti jotain huonompaa vaatetta päälle. Vasta myöhemmin älysin, että minulla oli mustat alushousut, mustat päällyshousut, musta paita ja myös mustat varvaskengät. Myöhemmin koin, että täysin patamusta sytninen kastettiin ja hänen syntinsä kuoletettiin kasteessa. Ei minusta kylläkään synnitöntä sen jälkeen tullut. Joka päivä teen edelleenkin syntiä.
Kasteessa ei tapahtunut mitään erikoista. Olin jo n. 2 vuotta aikaisemmein saanut Pyhältä Hengeltä voiman todistaa Jeesuksesta (Apt. 1).
Lopuksi, että olen 5 hengen rukouspiirissä. Siinä on 1 helluntalainen, 1 joka on saanut luterilaisen vauvakasteen, ollut uskosta osaton ja lopulta vankilassa. Tullut uskoon ja sitten ollut helluntalaisissa ja tietysti ottanut siellä kasteen. On nyt taas pelkästään luterilaisessa kirkossa. Yksi henkilö on taas tullut uskoon USA:ssa n. 17 v ikäisenä. Kastettu vauvana ja ei ole ymmärtänyt kasteesta pätkääkään. Ottanut uskoontulon jälkeen heti upotuskasteen. Nähtävästi vain yksi henkilö viidestä on saanut vauvakasteen mutta ei ole ottanut muuta kastetta. Nyt tullaan asian ytimeen. Me emme kiistele yhtään kasteesta. Ymmärrämme kunkin tilanteen ja arvostamme toisiamme. Tärkeintä meille on henkilökohtainen suhde Jeesukseen sekä myös keskinäinen rakkkaus kuten Jeesus käski Joh. 15.
12. Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
13. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
Kasteesta on ymmärtääksekseni ja myös oman kokemukseni mukaan kiistetly aivan liian paljon. Paljon tärkeämpää olisi puhua evankeliumia, ilosanomaa Jeesuksesta. Siitä kuinka me syntiset vain Hänen sovitustyönsä takia voimme päästä taivaaseen. Ei tarvitse tehdä muuta kuin tunnustaa syntisyytensä Jeesukselle ja uskolla ottaa vastaan Jeesuksen armo.
Näkyvä kaste antaa meille oikeuden olla todellisia Jeesukseen uskovia. Olla jopa pilkan, hävistyksen ja vainon kohteena tässä kohti antikristuksen tulemusta käyvässä ajassa.
Kuvaat todellisuutta elämän arjesta ja kristillisyyden kentältä. On ilo kuulla, että Isä on vetänyt luokseen ja antanut elävän uskon lahjan Pyhässä Hengessä Jeesukseen Kristukseen. Se on tärkeintä.
PoistaApostoli Paavali jo joutui kastekiistoihin, ja huokaisi tyytyväisenä, ettei kovin montaa ole kastanut!
"Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima."
1 Kor 1:10-18