perjantai 12. joulukuuta 2008

Jerusalemin temppeli 1

Meillä kristityillä on kirkko, Herran temppeli, joka kirkonkylässä. Se kertoo Kristuksen ruumiista, elävästä temppelistä, jonka "elävinä kivinä" saamme Jumalan armosta olla.

Juutalaisella kansalla on diasporassa, hajaannuksessa, synagoogia kaikkialla, missä he asuvat ja niiden yhteydessä puhdistautumiseen tarvittavia mikve-kylpypaikkoja. myös Herodeksen temppelin aikana Palestiinassa oli synagoogia, joihin Jeesus "tapansa mukaan" meni.

(Hän oli "tapa-juutalainen", omaksunut ja piti kiinni hyvistä tavoista, joten ollaan mekin Hänen mallinsa mukaan "tapa-kristittyjä" ja pidetään kiinni säännöllisestä jumalanpalvelukseen osallistumisesta ja myös seuroihin ym sen lisäksi, ei sen tilalla)

Sana synagoga tulee kreikan kielestä ja tarkoittaa paikkaa, johon tullaan yhteen, kokoontumissalia, rukoushuonetta, ruksaa.

Juutalaiselle kansalle synagoogat eivät ole "Herran temppeli".

"Herran temppeleitä" on heille yksi ainoa, kivestä ja puusta tehty rakennus, jonka täytyy sijaita yhdellä ainoalla paikalla yhdessä ainoassa kaupungissa tällä maapallolla. Se ei voi sijaita missään muualla, sillä niin on Kirjoitettu.

Daavid oli sotilas ja kätensä veressä, eikä hän saanut rakentaa Israelin Jumalalle ja liitonarkille pyhäkköä. Hänen poikansa Salomo, Batseban lapsi, sen rakensi ja komean tekikin.

Keskeinen osa Vanhan testamentin sisältöä puhuu temppelistä ja niistä monista temppeleistä ja kulttipaikoista, vihreistä puista ja alttareista, joissa rautakauden Israel Jumalaa palveli, ja eksyi sitten kanaanilaisiin ja muihin harhoihin.

Profeetta Miika uhkasi, että Salomon temppeli Jerusalemissa tulee metsäksi ja autioksi. Niin kävi ja sen mukana katosi liitonarkki. Babylonialaisten aikana se ilmeisesti kätkettiin jonnekin, eikä kukaan ole sitä vielä etsinnöistä huolimatta löytänyt.

1 kommentti: