Usko ja teot johtavat ajatuksemme Paavalin opetukseen vanhurskaudesta ja myös "lain kolmanteen käyttöön" josta Melanchton ja kumppanit taittoivat peistä.
nettiruukussa keskustelu vääntyy aina "vanhurskas yksin uskosta" akselille kuin suuren magneetin vetämänä, ja kaikki muu puhe koetaan itsevanhurskaudeksi ja lakihenkisyydeksi.
aitoon esikoislestadiolaiseen tyyliin.
"ne ovat niin kovia sydämeltään, siellä on sellainen ankara lakihenksiyys vallalla" sanovat nettiruukun kirjoituksista isaksonilaisetkin - kuulopuheiden varassa tietenkin.
Mutta nyt on niin, että Jeesuksessa Kristukseesa ei auta sitten mikään muu kuin...
niin mikä
usko? yksin usko Jeesukseen pelastaa
mitäs se ex-Saulus Tarsolainen sanoo galatalaisille?
tutkikaamme Kirjoituksia eikä niin näitä omia mielipiteitämme ja niiden perusteita.
mitä on Kirjoitettu.
... Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
Gal 5:6
juutalaista ei auta "Kristuksessa Jeesuksessa" se, että pojat on ympärileikattu - kuten Mooses, Jesaja, Jeremia, Esra ja Nehemia ja Jeesus.
ei-juutalaista ei auta "Kristuksessa Jeesuksessa" se, että häntä ei ole Jumalan antaman liiton merkin mukaan ympärileikattu.
Kristuksessa Jeesuksessa ei auta kumpikaan - ei ympärileikkaus eikä sen puute.
mitä apostoli tarkoittaa tällä oudolla ilmauksellaan
"Kristuksessa Jeesuksessa ei auta"
KR 1992 kääntäjät tahtovat olla avuliaita aatuja, ja auttaa meitä ymmärtämään kreikankielen kääntämisen kautta näitä hankalia kohtia.
tässä he eivät selittele kovin pitkälle, antavat tosin sujuvamman ilmauksen suomeksi
"Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei."
sama -ssa sijamuoto, mikä sen hieno nimi kieliopissamme sitten onkin.. elatiivi, ablatiivi, inessiivi?
no, genetiivi se ei ole eikä datiivi.
Kristuksessa Jeesuksessa
mutta voihan nenä!
jokin auttaa "Kristuksessa Jeesuksessa" mitä tuo sitten tarkoittaakin...
KR 1938 kääntää:
rakkuden kautta vaikuttava usko auttaa.
KR 1992 kääntää:
Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.
heetkinen, sanoi puuutkinen
mikä käännös tämä on olevinaan
keitä käännöskomitean jäsenet oikein luulevat olevansa
AINOA TÄRKEÄ!
jos olet Kristuksessa Jeesuksessa ei ole niin tärkeää oletko essu
onko sinut kastettu ipanitzina vai aikuisena
uskovana uskovan kastamana vai kuolleen uskon papin kastamana
ei ole mitään merkitystä onko kravaattia vai oletko siviili-kristitty kravaatein
jne
AINOA TÄRKEÄ
on rakkauden kautta vaikuttava usko
miksei pelkkä usko niinkuin nettiruukussa tahdotaan korostaa, usko ilman mitään näkyviä rakkauden tekoja ja hedelmiä
pelkkää surua omasta onnettomasta lihallisuudesta ja vanhan aatamin ja eevan taakasta
hedelmät ovat näkymättömiä, ei niitä näe itse eivätkä muutkaan
tähän sopii mainiosti eilen kuulemani vitsi
suurena ilonani ja uutena ystävänäni on ranskalainen torvi, jota rakastan ja jota koetan oppia soittamaan. sitä pidetään hyvin vaikeana soittimena, eikä syyttä.
tämä linja "yksin uskosta" kun se pelkistetään siihen, minkä päälle Luther neuvoi heittämään hevosen kakkaroita ja usuttamaan kylän koirat perään
usko ilman tekoja
se on kuin tuo vitsi
"why French Horn is called a divine instrument?"
"because man blows into it and only God knows what comes out"
(miksi ranskalaista torvea sanotaan jumalalliseksi soittimeksi? koska ihminen puhaltaa siihen, ja vain Jumala tietää mitä ääntä sieltä sitten tulee ulos)
usko ilman tekoja - vain Jumala tietää mitä hedelmiä se kantaa.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2010 08:11
[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle] [Kommentoi] [Poista]
voi olla että apuna on myös "saksalainen teoria"
koska olen älykäs, oppinut, lukenut ja ymmärrän renesanssiajan olosuhteita, tiedän mitä Martti Luther tarkoitti kirjoituksillaan
tunnen Kristityn Vapauden, Vähän ja Ison Katekismuksen, Tunnustuskirjat ja etenkin Augsburgin tunnustuksen mutta Yhtenäisyyden sääntökin on hanskassa.
tiedän tämän "saksalaisen teorian" miten usko on määriteltävä oikein.
tämän tiedon avulla pystyn sitten arvioimaan erilaisia kirjoituksia ja niiden opillista sisältöä.
annettuna sertifioijana lyön "hyväksytty" leimani sinne, missä oppi on "saksalaisen teorian" mukaan oikein ja varoitan "epäilyttävä" "horjuva" "ristiriitainen" "harhaoppinen" leimoilla sitten tarpeen mukaan tarkkaavaisia lukijoita.
tämä tuo monille turvallisuutta, että on tilannetta tarkkaileva ja inkvisition varmuudella puhtaita oppeja ja vääriä opetuksia hallitseva sertifioija paikalla!
"Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko."
mistä Paavali sitten näin hikeentyy?
itse asiassa tuo sivulause ei ole asian kannalta edes keskeinen tässä Galatalaiskirjeen kohdassa.
mutta se herättää ajatuksia.
"Kristuksessa Jeesuksessa auttaa rakkauden kautta vaikuttava usko."
Gal 5:6 ἐν γὰρ Χριστῷ ᾿Ιησοῦ οὔτε περιτομή τι ἰσχύει οὔτε ἀκροβυστία, ἀλλὰ πίστις δι᾿ ἀγάπης ἐνεργουμένη.
alla pistis dia agapee energoumenee
hauskasti alkukielessä on voimallisia sanoja tässä peräkkäin
vaan (alla)
usko (pistis)
kautta (dia)
rakkaus (agape)
energisoituva (energoumenee)
heh
oma käännökseni tuo sillä tuleehan suomenkieleenkin sana "energia" juuri tuosta kreikan kielen sanasta
energeo - olla aktiivinen, vaikuttava
Kirjoitukset sanovat siis - ja vieläpä vanhurskauttamisopin kirkkain apostoli Paavali, Augustinuksen ja Martti Lutherin suurin opettaja Jeesuksen armotyön merkityksestä
Kristuksessa Jeesuksessa auttaa
AUTTAA
siis Jeesuksessa olemisessa on merkittävä juttu
usko joka aktivoituu, tulee energiseksi rakkauden kautta
siinä riittää meille puuhaa koko elämän ajaksi
hyviä tekoja määrättömästi
satakertainen hedelmä Jumalan Sanan siemenelle, joka on meihin kylvetty
rakkauden kautta energisoituva usko
ei kuollut pään tieto, teoreettinen "näin se on", peruukissa tai kallossa oleva oppi vanhurskauttamisesta
ei omasta pelastuksesta niin hirmuisesti huolehtiminen - asia on kunnossa kun se on Jeesuksen kanssa kunnossa
nyt auttaa rakkaudessa energisoituva usko, elävä usko, joka ei voi nähdä kadulla makaavaa miestä ilman samarialaisen sydäntä
ei voi olla toimettomana kun Haitissa tärisee
ei voi olla hiljaa kun naapurin rouvaa taas hakataan nahkavyöllä
rakkauden kautta vaikuttava usko
se auttaa Kristuksessa Jeesuksessa
no mihis se oppi sitten?
ei se mihinkään kadonnut tässä kohdassa
mikä on Paavalin suurin huoli näiden hyypiöiden kanssa, joille hän itse ensimmäiseksi julisti evankeliumia?
pistän koko kohdan KR 1938 mukaan niin asia käy selväksi
opetus kato pitää olla kohdallaan
opin vartijoita, susikoiria tarvitaan
kyllä Herra heitä antaa lammaslaumaa suojelemaan lampaiksi kätkeytyviltä susilta
joskus aika yllättävstikin
sillä me ihmiset olemme ihan oikeasti syntisiä
hurskaimmatkin
Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat:
- haureus
- saastaisuus
- irstaus
- epäjumalanpalvelus
- noituus
- vihamielisyys
- riita
- kateellisuus
- vihat
- juonet
- eriseurat
- lahkot
- kateus
- juomingit
- mässäykset
ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Mutta Hengen hedelmä on
- rakkaus
- ilo
- rauha
- pitkämielisyys
- ystävällisyys
- hyvyys
- uskollisuus
- sävyisyys
- itsensähillitseminen
Sellaista vastaan ei ole laki.
Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.
Galatalaiskirjeen 5 luku
KR 1938 käännöksen mukaan
eikö ole tuokin erikoinen kehotus, että jos olemme Pyhässä Hengessä niin vaeltakaamme, eläkäämme elämäämme myös Hengessä?
eikö se ole itsestään selvää?
näköjään ei ole
apostoli Paavalikin kehottaa
"Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme."
mitä se sitten tarkoittaneekin...
henkimaailman juttuja...
Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.
VastaaPoista