sunnuntai 24. kesäkuuta 2012

Taiwan merkit ja tieteellisen ajattelun nousu Suomessa

JA Jumala sanoi: tulcon walkeudet taiwan wahwuteen/ eroittaman päiwä ja yötä/ ja olcon merkeixi/ ajoixi/ päiwixi ja wuosixi.
Ja olcon walkeudexi taiwan wahwudes/ paistaman maan päälle. Ja tapahtui nijn.
Ja Jumala teki caxi suurta walkeutta/ suuremman walkeuden päiwä hallidzeman/ ja wähemmän walkeuden yötä hallidzeman/ ja tähdet.
Ja Jumala pani ne taiwan wahwuteen/ paistaman maan päälle/ Ja hallidzeman päiwä ja yötä/ ja eroittaman walkeutta ja pimeyttä. Ja Jumala näki sen hywäxi.
1 Ms 1:13-15 Kirkkoraamattu 1642
Pyhän Raamatun alussa luomiskertomuksessa kerrotaan, kuinka aurinko, kuu ja tähdet asetetaan taivaankanteen ihmisen havainnoitaviksi merkeiksi, jotka antavat järjestelmällistä tietoa hetkistä (tunneista) ja ajanjaksoista. Professori Tammelin ilmaisi asian merkityksen näin:
Että he myös näkisit, Prändätystä Almanacasta, Wuoden Juoxun, Alusta nijn loppuun asti, nijden Caxitoistakymmenen Taiwan merkein ymbärins käymisen jälken, ja että he sijtä tulisit kehoitetuxi kijttämän HERra, ja ylistämän caickein Corkeinda, joca nijn ihmellisesti on asettanut ne Taiwalliset walkeudet, Taiwan corkeudella walistaman Maata, ja eroittaman aicoja, Päiwä Yöstä, Suwe Talwesta, yhden Cuucauden ja Wijcon, ja yhden Hetken ja Minutin toisesta.
Tammelinin almanakka 1705

Astrologia oli aikansa tiedettä
Taiwan merkkien seuraaminen laajeni jo Raamatun maailmassa, muinaisessa Lähi-idässä, hetkien ja päivien ja kuukausien ja vuosien kalenterien laatimisesta myös paljon laajempaan taivaankappaleiden merkityksen selvittelyyn. Tämä maailmankatsomuksen elementti löytyy hyvin monista kulttuureista ja on jatkanut elämäänsä myös nykyisenä tieteellisenä aikana, kuten jokainen voi iltapäivälehtien horoskoopeista todeta.

Astrologia on syvää yhteyttä taivaankannen kappaleiden liikkeiden ja asetelemien ja ihmisen elämän, terveyden, arkisten tapahtumien välillä. Ihminen näkee historiaansa ja nykypäivää, mutta tulevaisuus on hämärän peitossa. Ajatus, että tähdet kertovat tulevaisuudesta antoivat - ja antavat - astrologialle paljon lisää merkitystä ja kiinnostusta. 

Tähtien palvonta on Raamatussa ankarasti kielletty Jumalan kansalta. Danielista kerrotaan kuitenkin ihaillen, että hän oli todella viisas mies, jolle Jumala antoi kyvyn selittää unia ja kuinka hänet asetettiin hallituksen toimesta kansainvälisesti maineikkaiden kaldealaisten tietäjien päämieheksi.
Sitten kuningas nosti Danielin korkeaan arvoon, antoi hänelle runsaasti kalliita lahjoja ja teki hänestä Babylonin maakunnan käskynhaltijan ja koko Babylonian viisaiden ylivalvojan.
Dan 2:48
Aikamme kielellä Daniel oli lähellä valtion hallintoa toimivan Tiedeakatemian kunnioitettu puheenjohtaja. Astrologia, tähtien merkkien tunnistaminen ja lukeminen, vaati melkoista oppineisuutta ja perinteiden tuntemusta, koska systeemi oli varsin monimutkainen. Se edusti aikansa tiedettä siinä, missä muutkin tutkimuksen alat ja oli niistä vaativimpia ja arvostetuimpia.

Evankelista Matteus kertoo idästä tulleista viisaista miehistä (magoi ex anatole), jotka sanovat "me näimme hänen tähtensä". Tämä kuvaus Jeesuksen syntymän ajan tapahtumista on koko Raamatun väkevin ilmaus astrologian suuntaan, joka ei ole jäänyt ihmisiltä huomaamatta.

Nykyään meillä tieteellisen ajan ihmisillä on tapana heittää astrologia taikauskon kanssa roskakoppaan. Mutta emme ylpeillessämme rationaalisuudestamme silloin riittävästi paneudu ihmiskunnan tieteellisen ajattelun kehitykseen ja tähtien merkkien ratkaisevaan rooliin uuden tieteellisen aikakauden alussa. Galileo Galileita pidetään modernin tieteen isänä hyvästä syystä, koska hän perusti näkemyksensä havaintoihin tähdistä ja niiden liikkeistä.

Emme ehkä myöskään muista, että Jumala aikoo taivaan merkein kertoa suurista lopunajan tapahtumista ja että Ihmisen Pojan merkki myös kerran taivaankannella näkyy idästä länteen!

Myös metsien, järvien ja soiden hallitsemasas Ruotsin kuningaskunnan itäosassa, jota me Suomeksi kutsumme, astrologialla ja tähtien tutkimisella on ollut syvällinen merkitys tieteellisen ajattelun nousuun.


Agricolan rukouskirja 1544
Agricolan Rukouskirjassa (vuodelta 1544) on kuun ja kiertotähtien aspekteihin perustuvia ennustuksia myös muista asioista kuin tulevista säistä. Rukouskirjassa on taulukko, joka kertoo, minä päivänä on edullista esimerkiksi harjoittaa ystävyyttä, ajella partaa, välttää herroja, ostaa ja myydä – päivänvalinta ulottui hyvin monelle elämänalalle.

Vuonna 1705 ei ilmeisesti enää uskottu, että astrologia kykenisi välittämään näin runsaasti tietoa. Tammelinin almanakassa annetaankin sää- ja sairausennustusten lisäksi tieto vain "Hywän saunan ja Cuppamisen" ajoista. Tällaisina aikoina tähdet vaikuttivat edullisesti ihmisen nesteisiin.
kotus


Valistuksen aika
Cuitengin pitä waari otettaman ettei caicki Mathematicusten, taiwan menoista päätetyt arwiot ole ilman perustuxet waan heille owat heidän wahwat ojennus Nuorans, joiden jälken he itzens ojendawat, sillä taitawat, edelläpäin lukea, joca päiwän päälle Auringon, Cuun ja muiden Planetein tilan säännön, sijtä he sitte näkewät Aspectein olon keskenäns, misä säännösä ne macawat toinen toistans wastan, jos ne owat yhdistyxes eli wastuxes eli neljä culmaiset eli colme-culmaiset, tai jollaculla muulla tawalla, sitten ottawat he auxens, yhdellä ja toisella ajalla muistoxi pannut merkit, ja catzowat mingäcaldaisen Poluxen [lause jäänyt kesken].
kotus
Todellisen tieteellisen havaintoihin ja luonnonlakeihin suuntautuvan ajattelun nousu näkyy edellä olevasta lainauksesta ja monista Tammelinin antamista varoituksista, että Jumala säätää kohtalot, eivät tähde. Tämä ajatus vapauttaa pelonomaisesta ja taikauskoisesta tähtien orjuudessa elämisestä (kenet vapauttaa).

"Jumala Caickiwaldias taita caicki sencaldaiset estä, hänellä ja eij kellengän muulla ombi tiettäwä kenen tänä Wuonna cuoleman pitä ja wijmeistämatca waeldaman." Laurentius Tammelin 1705 


Tieteen juurilla
Itse astrologian Tammelin selittää "taiwan merckein juoxun arwioksi". Se on myös "Taiwan ja maan menon tutkimista".

Tähtitieteilijöistä Tammelin käyttää sanaa Tähtein Tutkiat. Sana esiintyy jo Agricolan tekstissä. Tieteilijä on paljon myöhemmin syntynyt sana: se on johdos tiede-sanasta, joka luotiin 1800-luvulla. Merkityksessä ’tiede’ on vanhassa kirjasuomessa sana tieto, myös Tammelinin almanakassa:
On myös Suomen Kieli nijn runsas Ymmärryxestä ja ricas Sanoisa cuin muutkin Kielet nijn että sillä taitan edes tuoda caickinaiset asiat, ja tämän nimitetyn tiedon puhen parret nimitettä.
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti