lauantai 9. kesäkuuta 2012

Israelin siunaaminen, Esaun kiroaminen?

Israelin siunaaminen tai kiroaminen on vakava asia.

Tämä kutsu voi aiheuttaa pelonomaista ja sokeaa "kaiken siunaamista", jossa Jumalan pyhä tahto poljetaan maahan. Väärin ymmärrettynä "Israelin siunaus" voi lietsoa suorastaan uskonnollista vihaa muita arabeja, muslimeja ja etenkin palestiinalaisia kohtaan.

Tällaisesta uskonnollisesta vihasta ovat esimerkkinä Toni Airaksen hurjat nettisivut, jossa hän sulkee Ismaelin jälkeläiset, nykyään yli 200 miljoonaa ihmistä, Jumalan siunauksen ulkopuolelle ja kiroaa palestiinalaiset (Miksi siunata Israelia)

Kyseessä on koko sivustosta päätellen varsin erityinen tapaus, mutta otan tekstin esiin sen tähden, että samanlaista pyhän Raamatun huolimatonta lukemista ja sen ihanien kirjoitusten sotkemista lokaan ja mutaan hirvittävällä ja antisemitismiä synnyttävällä tavalla.

Kuinka Abrahamin kautta kaikille kansoille Israelin kautta annettu voidaankin muuttaa näin paskamaiseksi ahdasmieliseksi teologiaksi ja politiikaksi?

Näin se tapahtuu...

1. Abrahamin siunaaminen
Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."
1 Ms 12:1-3

Tämän ihanan koko ihmiskuntaa koskevan lupauksen Toini Airas polkee rasisimin ja uskonnollisen vihan mutaan. Voi mikä harmi, ettei hän ole siinä yksin.

Airas tulkitsee: Lauseen loppu viittaa Messiaaseen, joka nousisisi hänen jälkeläisistään.
Aabrahamin vaimonsa orjattaren kanssa saama lapsi Ismael (josta arabit polveutuvat) ei voi tulla kysymykseen, koska Jumala sanoo Aabrahamille "sillä ainoastaan Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset" (1.Moos.21:12)

Kommentti:
Toni Airas poikkeaa tässä tarkasta Raamatun lukemisesta lisäten (kaiketi huomaamatta) ajatuksen "jotka siunaavat sinua ja sinun siemenestäsi" eli jotka siunaavat Israelia.
 
Yllättävää kyllä, lukiessamme Raamattua tarkasti huomaamme että jakeen loppu ei viittaa Messiaaseen eikä Abramin jälkeläisiin. Kyllä tässä aivan selvästi puhutaan niistä, jotka siunaavat nimenomaan Abramia eikä tässä mainita hänen siementään, jälkeläisiään, kuten jatkossa Iisakin kohdalla.

Muslimit siunaavat Abrahamia koko sydämestään. Hän on itse asiassa Islamin uskon keskeisimpiä hahmoja, korkeasti kunnioitettu "ensimmäinen muslimi", Jumalan ystävä (el-Khalil) ja Ibrahim on suosittu pojan nimi arabimaailmassa.


2. Sinun siemenesi
Airas kirjoittaa:

Jumala vahvisti vielä Iisakille:
"Sillä sinulle ja sinun jälkeläisillesi minä annan kaikki nämä maat ja pidän valan, jonka minä olen vannonut sinun isällesi Aabrahamille. Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja annan jälkeläisillesi kaikki nämä maat, ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä." (1.Moos.26:3-4)
Kommenttini:
Jumala siunaa henkilökohtaisesti Abrahamin ja Saran ihmeellisesti vanhalla iällään saaman pojan, Iisakin. Sen sijaan Saran itse järjestämä lapsi egyptiläisen orjattaren Hagarin avulla ajetaan pois. Hagar ja Ismael saavat lähteä autiomaahan kuolemaan, Sara ei siitä piittaa eikä Abram osaa pistää vaimolleen vastaan.

Airas viittaa sinänsä oikein tähän pyhän Raamatun kohtaan, jossa ovat ilmaukset "jälkeläisesi" ja "sinun siemenessäsi". Huomaamme kuitenkin, että tässä kohdassa ei ole mitään mainintaa Iisakin siunaamisesta tai kiroamisesta!


3. Jaakobin/Esaun siunaaminen tai kiroaminen
Airas kirjoittaa edelleen:

Iisak sai kaksoispojat Eesaun ja Jaakobin, mutta heistä vain Jaakob (jonka nimeksi Jumala muuttaa Israel) saa tämän siunauksen:
"Kansat palvelkoot sinua, kansakunnat sinua kumartakoot. Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua. Kirottu olkoon, joka sinua kiroaa, siunattu, joka sinua siunaa." (1.Moos.27:29)

Kommenttini:
Kun luemme Raamattua huolellisesti, näemme että tämä siunaus ei ole Jumalan antama siunaus vaan isä Iisakin erehdyksessä kuopukselleen antama siunaus, joka olisi kuulunut esikoiselle!

Tässä on Esaulle tarkoitettu juhlava siunaus kokonaan

Poikani tuoksu on kuin maan tuoksu,
maan, jonka Herra on siunannut.
Jumala suokoon sinulle taivaan kastetta
ja maan rehevyyttä,
viljaa ja viiniä runsain määrin.
Kansat palvelkoot sinua ja kansakunnat kumartakoot sinua. Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua. Kirottuja olkoot ne, jotka sinua kiroavat, ja siunattuja ne, jotka sinua siunaavat.
1 Ms 27:27-29

Esau paralla vaan oli väärään aikaan kova nälkä ja hän ei ymmärtänyt esikoisoikeuden merkitystä, jonka älykäs ja varsin petollinen Jaakob ymmärsi! Vaan joutui Jaakob henkensä edestä nyt pakenemaan vihastunutta veljeään.


Esaun siunaus 
Kertomus on vallan mainio ja unohtumaton tapahtumasarja patriarkkojen ajalta, eikä suinkaan sisällä Esaun kiroamista vaan tällaisen merkillisen isä-Iisakin antaman siunauksen.

Iisak oli ehtinyt siunata Jaakobin ja Jaakob oli juuri lähtenyt isänsä luota, kun Esau palasi metsästämästä.  Hänkin laittoi herkkuruokaa, vei sen isälleen ja sanoi hänelle: "Nouse, isä, syömään poikasi tuomaa riistaa, että sitten voisit siunata minut." Hänen isänsä Iisak kysyi: "Kuka sinä olet?" Esau vastasi: "Minä olen poikasi Esau, sinun esikoisesi." Silloin Iisak säikähti kovin ja kysyi: "Kuka se sitten oli, joka kävi metsästämässä ja toi minulle riistaa? Minä söin jo ennen sinun tuloasi ja siunasin hänet, ja se siunaus pysyy."
   
Kun Esau kuuli isänsä sanat, hän alkoi äänekkäästi itkeä ja valittaa ja sanoi isälleen: "Siunaa minutkin, isä!"  Silloin Iisak sanoi: "Veljesi tuli kavalasti ja vei sinulta siunauksen."  Esau sanoi: "Ei häntä suotta Jaakobiksi sanota. Hän on pettänyt minut kahteen kertaan: hän vei jo esikoisuuteni, ja nyt hän riisti minulta siunauksenkin!"

Esau kysyi vielä: "Eikö sinulle jäänyt mitään siunausta minua varten?"  Iisak vastasi: "Minä asetin hänet sinun herraksesi, annoin hänelle palvelijoiksi kaikki hänen veljensä ja varustin hänet viljalla ja viinillä. Mitä minä voisin enää tehdä sinun hyväksesi, poikani?" Silloin Esau sanoi isälleen: "Yksikö siunaus sinulla vain on, isä? Siunaa, isä, minutkin!" Ja Esau itki katkerasti. Hänen isänsä Iisak sanoi hänelle:

-- Kaukana on sinun asuinsijasi oleva
rehevistä maista,
vailla taivaan kastetta.
Sinä olet elävä miekkasi varassa ja palveleva veljeäsi. Mutta kun sinä kerran riistäydyt irti, silloin karistat hänen ikeensä niskastasi.

Airaksen tulkinta Esausta
Sen sijaan Eesau, jonka nimeksi tulee myöhemmin Edom, jonka siis jo ylläolevan sanan mukaan pitäisi kumartaa Israelia, saa Iisakilta tämän kirouksen: "Katso, sinun asuinsijasi on oleva kaukana lihavasta maasta ja vailla taivaan kastetta ylhäältä. Miekkasi varassa sinä olet elävä ja palveleva veljeäsi. Mutta valtoimena kierrellen sinä riisut hänen ikeensä niskaltasi." (1.Moos.27:39-40).

Eesau/Edom täytti tämän profetian kapinoimalla useasti Juudan vallanalaisuutta vastaan (kts 2.Kun.8:20 ja 2.Aik.29:17). Tämän päivän palestiinalaisten sanotaan olevan Eesaun jälkeläisiä; mikään ei siis ole muuttunut! Tuo kansa on kirottua, toivon heille hyvää, mutta eivät he voi taistella Kaikkivaltiaan Jumalan asetusta vastaan repimättä itseään!

Kommenttini:
no comments

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti