maanantai 7. heinäkuuta 2014

Esikoislestadiolaisten saama Ilmoitus sakramenttien ottamisesta omiin käsiin

Saarnaaja Heikki Purtanen luki oheisen ilmoituksen sunnuntain iltaseuroissa Helsingissä 6.7. 2014. Nimilista käsittää johtavat suomalaiset saarnaajat ja neljä Lapin vanhinta kannattaa päätöstä täydestä sydämestä:
Suomen lähetysmiesten ja vanhimpien yhteisessä kokouksessa on päätetty perustaa työryhmä, joka tutkii ja valmistelee alttarin sakramentin toimittamista omilla rukoushuoneillamme, kuten Ruotsissa, Norjassa ja Amerikassa, ja kasteen toimittaisivat omat saarnaajamme. Lähetysmiehet esittelevät tulevana jouluna Jellivaarassa työryhmän esityksen, joka sisältää kaste- ja ehtoolliskaavat. Ja asiasta keskustellaan loppiaisena 2015 saarnaajien kokouksessa, missä määrätään jatkotoimenpiteistä. Ja tähän mainittuun työryhmään kuuluvat: Pekka Liuksiala, Heikki Purtanen, Seppo Karhu, Unto Rantanen, Reino Haimilahti, ja Veli-Matti Koskimaa.

Ja, täällä on Suomen lähetysmiesten nimet ja luen ne: Pekka Liuksiala, Eino Ruusula, Seppo Karhu, Arvo Konttinen, Raimo Haimilahti, Tatu Helvilä, Unto Rantanen, Reino Haimilahti, Pauli Nuutinen, Sakari Siltala, Seppo Parviainen, Timo Hämäläinen, Veli-Matti Koskimaa, Ilkka Salomaa, Heikki Purtanen, Toivo Kärki, Tapio Laukkanen, ja Pauli Väänänen.

Sitten tässä on Lapinmaan vanhinten lausuma. Tuemme edellä mainittua päätöstä täydestä sydämestämme. Päätös on Lapinmaan neuvon mukainen. Gunnar Persäter, Håkan Gustavsson, Lars Larsson ja Odd Minde.


Kyseessä ovat siis sekä kaste että ehtoollinen, joista loppiaisesta 2015 päätetään, miten ja milloin ne ryhdytään toimittamaan rukoushuoneilla esikoisten saarnaajien itse laatiman kaavan mukaan.

Kasteen ja ehtoollisen liturgioiden kaavat tietenkin ilmaisevat esikoislestadiolaisen kirkkokunnan - sehän lakkaa olemasta ev.lut. herätysliike - käsityksen näistä sakramenteista.

Näin tuhoutui Ruotsin kirkon rovasti Lars Levi Laestadiuksen ympärillä syntyneen Lapin herätyksen läntinen haara.

Itäinen haara on jo lahkoutunut kauan sitten ja Kristus siellä laumaansa hoitaa taivasten valtakunnan muurien takana.

10 kommenttia:

  1. Tiedotteen luki Heikki Purtanen

    VastaaPoista
  2. Miksi ev. Kutina oleminen tuohon lakkaisi? Pari vuotta sitten ev. Lut. Kirkko mainosti laittomia ehtoollisia viestintänsä kautta, markkinoiden ruotsin nykyisen suomalaistaustaisen piispan opetusta, jonka mukaan ehtoollispöytä ei uskontorajoja tunne, ja joka jakaa ehtoollisen siksi muslimeillekin. Ei hänkään kirkosta ulos näin toimien lentänyt, vaan sai piispan istuimen. Vielä vähemmän lentävät maallikot.

    ev lut kirkon lain mukaan kastaa saa kuka tahansa kristitty hätätilanteessa. Yhtään kastavaa maallikkoa ei ole kirkosta pois potkittu nykyisin aikana. Eikä niin edes voi tehdä, sillä kirkolla on kurinpitomahdollisuus nykyään vain papiston ja työsuhteessa siihen olevien osalta. Maallikkojen toimintaan Se ei pysty puuttumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei lakkaa olemasta eikä kaadu kirkon kuriin sen enempää kuin helluntaikirkko tai Lähetyshiippakunta. Puhun hengellisestä tuhotyöstä, nopeasta lahkoutumisesta väärän ja epäraamatullisen opin ja sitä tukevan Raamatun vääristelyn aiheuttamana kuoliona.

      Poista
  3. Kyllä tämä ikävä kyllä kirkon näkökulmasta merkitsee juuri sitä, että esikoislestadiolaisuus eriytyy vähitellen omaksi kirkkokunnakseen. Kirkon sisältä katsottuna rukoushuoneella toimitettu kaste tai ehtoollinen ei ole pätevä yhtään sen enempää kuin vaikkapa Lähetyshiippakunnan piispan toimittama ehtoollinen. Erittäin valitettava ratkaisu.

    VastaaPoista
  4. Kannattaa muistaa, että Luther-Säätiön toim. sakramentit ovat sentään luterilaisen tunnustuksen ja Raamatun mukaisia. Esikoisten sakramentit ovat harhaoppisia niin että raikaa, ja harhaoppisia ovat niiden ontuvat perustelutkin.
    Sitten sanotaan "Me ja Pyhä Henki olemme päättäneet!"
    Onko Pyhä Henki valheen ja manipuloinnin henki?
    Onko Pyhä Henki ilmoittamasssa sellaista, joka ei perustu Raamattuun perusteluiltaan ja toimintatavoiltaan.
    Ajatelkaa nyt, hyvät ihmiset, mihin teitä on johdatettu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä miettimään pistää, että miten olette aivan kirkkojenne kahleissa. Miten Jeesus Kristus sopisi mukaan? Kastaa voi kuka tahansa uudestisyntynyt Jumalan lapsi ja ehtoollista eli leivänmurtoa voi nauttia joka kodissa missä on Jumalan lapsia koolla. Näihin ei tarvita mitään palkka- pappeja tai muita, sillä Uusi Liitto sanoo yleisen pappeuden olevan nyt voimassa. Hellittäkää nyt ihmeessä näistä kaavoistanne ja olkaa vapaita Herrassa.

      Poista
    2. eivät esikoiset suinkaan suunnittele vapaata ehtoollista ilman järjestystä ja virkaa, jossa kuka tahansa jakaa ehtoollista tai kastaa tai ottaa vastaan ripin. Tarkka hierarkia siellä vallitsee ja vanhimmat päättävät tarkasti, kuka saarnaaja missäkin kaupungissa saa puhua ja toimia - virkaansa valtuutettuna Lapin määräyksin.

      kuvittelet vain - ei alkuseurakuntakaan viraton ollut!

      Poista
  5. Tällaisilta papeiltako se ehtoollinen sitten on pakko ottaa, muuten ei ole hyvä...?

    http://www.iltalehti.fi/iltvmusiikki/201411120111240_a4.shtml

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laitoitpa hankalan.
      Kuulun niihin Sjuomen ev.lut. kirkon pappeihin, joiden käsityksen mukaan Kristus on viisaudessaan tarkoittanut papin viran miehille ja antanut naisille yllin kyllin muuta tehtävää valtakunnassa.

      Kuulun niihin Suomen ev.lut. kirkon pappeihin, joiden käsityksen mukaan 1 Ms 1 on perustava Raamatun opetus miehen ja naisen suhteesta. Herramme Jeesus Kristus viittaa siihen, kun häneltä kysytään avioerosta. Sydämestäni toivon, että SETA avioliiton mahdollisesti mennessä läpi eduskunnassa, kirkkoni pitäytyisi raamatulliseen opetukseen avioliitosta miehen ja naisen teknisenä yhtymisenä, seksuaalisena aktina, yhdeksi tulemisena.

      Eli kysyt, pitäisikö sinun silti pysyä tässä kirkossa ja sen ehtoollisyhteydessä.

      Ehtoollisen jakajan sukupuoli, rotu, ikä, terveydentila ei vaikuta sakramentin arvoon, jonka sille antaa Herramme Jeesuksen Kristuksen omat sanat.

      Älä siis mene ojasta allikkoon, monissa tuulissa huojuvasta kirkkolaivasta opillisesti epämääräiseen lahkoon, jota Ruotsin Lapista johdetaan pitäen lauma täydessä pimennossa ja jossa opetetaan väärin ehtoollsiesta.

      Poista