lauantai 24. lokakuuta 2009

Jumalan suuruus - kuukautiset

nisäkkäiden joukossa on useampia lajeja, joissa naarailla on säännöllinen kuukautiskierto.

monilla lajeilla elimistö ottaa kierron päättyessä talteen raskautta varten kohtuun luodut valmiudet "sisäisissä kuukautisissa".

erityisesti simpanssien ja ihmisten kohdalla talteen otetaan vain osa näistä ja osa poistuu ulkoisena vuotona.

syy tähän eroon on siinä, että näiden lajien sikiöt tarvitsevat huomattavasti vankemman istukan kasvaessaan kohdussa.

Tämä paksumpi istukan alkio, endometrium, poistuu 2-7 vuorokauden aikana repeytyen kappaleiksi ja aiheuttaen verenvuotoa ja joskus myös kohdun lievää kivuliasta supistumista.

verta vuotaa keskimäärin 35 ml mutta 10 - 80 ml pidetään normaalina. joillekin tämä vuoto voi aiheuttaa anemiaa eli raudan puutosta.

kuukautiskiertoa hallitseva monimutkainen aivojen ja hormoonien toiminta vaikuttaa myös mielialoihin hermostuneisuudesta ja apeudesta aina masennukseen asti.



Mitä enemmän tutkimuksissa on saatu selville naisen kuukautiskierrosta, sitä ihmeellisemmäksi tämä prosessi on osoittautunut - taas todellinen Jumalan mestariteos.

ajattelen jo pelkästään tuota biologista rytmiä, joka tavallisesti on 28 vuorokautta eli yhtä paljon kuin helmikuussa on päiviä.

meillähän on aurinkovuosi ja 365 päviää ja karkausvuodet, joten kuukausien päivien määrää vaihdellaan.

mutta tuo kuu-ukko taivaalla

se kierähtelee omaan tahtiinsa, joka on tarkalleen 27 vuorokautta seitsemän tuntia 43 minuuttia ja 11.6 sekuntia (sideraalinen kierros)

Eevan tyttäret siis seuraavat luonnollisessa rytmissään kuun kierrosvauhtia.

tämä tuskin on sattuma, mutta vaikea sitä on selittää!



aivoissa on hypthalamus, joka pitää rytmiä yllä ja ohjailee osaltaan tätä tärkeää suvun jatkumisen prosessia.

ennen munasolun lähtemistä liikkeelle se antaa käskyn tuottaa Luteinizig hormoonia ja FSH hormoonia valmistelemaan solua tehtäväänsä (cumulus laajenema).

kun homma on hoidettu, avautuu pieni ovi, stigma, josta tämä solu lähtee matkalleen munajohtimia pitkin kohti kohtua.

kohdussa sijaitseva "endometrium" alkaa valmistaa tulokkaalle kotia ja kehittää tuon paksun herkän suojaavan kalvon, joka on täynnä verisuonia.

tämä pieni peti odottaa hedelmöittynyttä munasolua ja alkaisi sitten kehittyä istukaksi ja koko pienen ihmisen sikiön kasvu alkaisi uskomattoman monimutkaisella ja hienolla tavalla äiteen omien systeemien säätelemänä.

jos tuona hedelmällisenä aikana kohdun ja munasarjojen systeemit eivät havaitse uuden ihmisen alkua, tämä pikku peti revitään irti ja poistetaan.



on paljon pohdittu myöskin kehitysteorian näkökulmasta, miksi kuukautiskierrossa ihmisten ja simpanssien kohdalla niin paljon kudosta ja verta poistuu kehosta.

eikö olisi "taloudellisempaa" pitää systeemit jatkuvasti yllä sen sijaan että ne ovat tämmöisessä kierrossa?

on ymmärtääkseni tultu siihen tulokseen, että ihmisen alkion tarvitsema laukaisualuasta, "pikku kehto" äidin kohdussa, on sen verran laaja ja mutkikas, että on elimistölle kuitenkin taloudellisempaa vaihtaa se kuukausirytmissä kuin säilyttää.


Pyhässä Raamatussa on aika mainio kertomus kanta-äiti Raakkelista, jossa kuukautiset mainitaan.

ymmärrämme kaikki, kuinka suuressa arvossa Raakel on juutalaisen kansan parissa ja häntä ylistetään myös kauneudestaan Raamatun sivuilla.

mutta niinpä vain ryhtyi varkaaksi ja valehtelijaksi Raakel eikä Raamattu silottele kuvaa yhtään.

laitan tekstin uudesta käännöksestä, jossa se on aikamme kielellä selkeästi luettavaissa.



Laban kohtasi Jaakobin, kun tämä oli leiriytynyt Gileadin vuorille, ja myös Laban leiriytyi sinne miehineen.

Laban sanoi Jaakobille: "Mitä oletkaan tehnyt! Sinä olit petollinen ja veit tyttäreni mukanasi, ikään kuin he olisivat olleet sotasaalista! Miksi pakenit salaa minun luotani etkä kertonut minulle aikeistasi mitään? Minä olisin saattanut sinut iloisesti matkaan lauluin, tamburiinein ja harpuin. Et antanut minulle edes tilaisuutta suudella lapsenlapsiani ja tyttäriäni hyvästiksi. Siinä teit kovin tyhmästi!

Minä voisin tehdä teille paljonkin pahaa, mutta teidän isienne Jumala sanoi minulle viime yönä: 'Varo, ettet puhu pahasti Jaakobille.'

No hyvä! Sinä lähdit matkaan, koska niin kovasti ikävöit isäsi luo, mutta miksi varastit minulta jumalankuvat?"

Jaakob vastasi: "Minä lähdin salaa, koska pelkäsin, että sinä riistäisit minulta tyttäresi.

Mutta kuolema sille, jonka hallusta sinä löydät jumalasi!

Saat sukumme miesten läsnä ollessa itse tutkia, mitä minulla on mukanani, ja ottaa omasi pois."

Jaakob ei tiennyt, että Raakel oli varastanut jumalat.



Laban kävi Jaakobin teltassa, sitten Lean ja molempien orjattarien teltassa, mutta ei löytänyt mitään.

Lean teltasta tultuaan hän meni Raakelin telttaan.

Mutta Raakel oli pannut jumalankuvat kamelin satulasäkkiin ja istui niiden päällä.

Laban penkoi koko teltan eikä löytänyt niitä.

Silloin Raakel sanoi isälleen: "Älä vihastu, herrani, vaikka en voikaan nousta tieltäsi. Minulla on se naisten tavallinen vaiva."

Eikä Laban löytänyt jumalankuvia, vaikka kuinka etsi.

1 Ms 31:25-35 KR 1992


aika mainiota, kuinka nokkelasti Raakel käyttää kuukautisia pelastukseen suorastaan hengenvaarallisesta tilanteesta.

Isä parka ei aavista mitään.

huomaamme myös, kuinka reippaasti kertomus piirtää kuvaa näistä patriarkoista ja heidän vaimoistaan.

ei mitään pyhimyslegendoja, vaan todellisen ja aidon tuntuisia kertomuksia muinaisilta ajoilta jännittävine yksityiskohtineen.


Kanta-äiti Raakelin hauta on Efratan tien varressa lähellä Betlehemiä ja näkyy kotimme katolle. Se on nykyään melkoinen sotilaallinen bunkkeri, intifadan takia suojattu.

etenkin ortodoksijuutalaiset tulevat sinne usein rukoilemaan ja monet hedelmättömyydestä kärsivät tahtovat nimenomaan rukoilla Raakelin haudalla.

Uudessa testamentissa on katkera Raakelin itku mainittu lapsista, joita ei enään ole - samalla kun kerrotaan Beetlehemin lasten murhasta, kaikki kaksi vuotiaat poikalapset ja sitä nuoremmat.



Raamatussa kuukautiskierto on erityisesti naisen hedelmällisyyteen liittyvä.

Kanta-äiti Saaran kohdalla on naisen hedelmätömyys aihe monella eri tavoin esillä.

eräässä kohdassa sanotaan, että naisen kuukautiskierto on jo korkean iän tähden päättynyt:

"Mutta Aabraham ja Saara olivat iäkkäät, eikä Saaran enää ollut, niinkuin naisten tavallisesti on."
Gen 18:11 KR 1933


aikaisemmin kerrotaan paljon jyrkemmin. Vaikka Abramin vaimo Saarai on kaunis terve nuori nainen Kaldean Urissa

"Mutta Saarai oli hedelmätön, hänellä ei ollut lasta."
Gen 11:30 KR 1933


kertomuksessa enkelien vierailusta Saara miettii seksuaalisesta ruokahaluaan - ei kiinnosta enää tällä iällä kuukautisten loputtua - ja toteaa että onhan toi ukkokin ja satavuotias.

(Saara oli miestään kymmenen vuotta nuorempi)

Sentähden Saara naurahti itseksensä ja ajatteli: "Heräisikö minussa, näin kuihduttuani, vielä halu? Ja myös minun herrani on vanha."

Gen 18:12 KR 1933



Kirjoittanut: MikkoL, 24.10.2009 11:55

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle] [Kommentoi] [Poista]

kuten aikaisemmin oli puhetta, aina muistelemme Saaran naurua ja pojan nimeä Izhaq, nauru

mutta kyllä Raamatun kertomuksen mukaan myös isä Abraham Jumalan lupaukselle naurahti sydämessään



Aabraham lankesi kasvoillensa ja naurahti, sillä hän ajatteli sydämessään: "Voiko satavuotiaalle syntyä poika, ja voiko Saara, joka on yhdeksänkymmenen vuoden vanha, vielä synnyttää?"

Ja Aabraham sanoi Jumalalle: "Kunpa edes Ismael saisi elää sinun edessäsi!"

Niin Jumala sanoi: "Totisesti, sinun vaimosi Saara synnyttää sinulle pojan, ja sinun on pantava hänen nimekseen Iisak, ja minä teen liittoni hänen kanssaan iankaikkiseksi liitoksi hänen jälkeläisillensä.

Mutta myös Ismaelista minä olen kuullut sinun rukouksesi; katso, minä siunaan häntä ja teen hänet hedelmälliseksi ja annan hänen lisääntyä ylen runsaasti. Hänestä on polveutuva kaksitoista ruhtinasta, ja minä teen hänestä suuren kansan.

Mutta liittoni minä teen Iisakin kanssa, jonka Saara sinulle synnyttää tähän aikaan tulevana vuonna."

Kun Jumala oli lakannut puhumasta Aabrahamin kanssa, kohosi hän ylös hänen luotansa.


1 Ms 17:17-22 KR 1933


huomaamme tuon Raamatussa hyvin erikoisen ilmauksen - taitaapi olla ainoa kohta:

"Kun Jumala oli lakannut puhumasta Aabrahamin kanssa, kohosi hän ylös hänen luotansa."

Gen 17:22 KR 1933



varsin mieliinpainuva naishahmo Vanhassa testamentissa on Hanna, joka oli hedelmätön:



Raamataim-Soofimissa, Efraimin vuoristossa, oli mies, nimeltä Elkana, Jerohamin poika, joka oli Elihun poika, joka Toohun poika, joka Suufin poika, efratilainen.

Hänellä oli kaksi vaimoa; toisen nimi oli Hanna, ja toisen nimi oli Peninna. Ja Peninnalla oli lapsia, mutta Hanna oli lapseton.

Tämä mies meni joka vuosi kaupungistansa Siiloon rukoilemaan Herraa Sebaotia ja uhraamaan hänelle. Ja siellä oli kaksi Eelin poikaa, Hofni ja Piinehas, Herran pappeina.

Niin Elkana eräänä päivänä uhrasi. Ja hänellä oli tapana antaa vaimollensa Peninnalle ja kaikille tämän pojille ja tyttärille määräosat.

Mutta Hannalle hän antoi kahdenkertaisen osan, sillä hän rakasti Hannaa, vaikka Herra oli sulkenut hänen kohtunsa.


1 Sam 1:1-5 KR 1933



kauniisti Samuelin kirja kertoo, kuinka Elkana rakasti vaimoaan siitä huolimatta, että tätä oli kohdannut ehkä raskain mahdollinen isku tuon ajan naisten maailmassa - hän oli hedelmätön.

tämä syvä vamma katsottiin Israelin Jumalan aiheuttamaksi, "Herra oli sulkenut hänen kohtunsa".

Elkana oli tuon ajan tavan mukaan ottanut toisen vaimon, jonka nimi oli Peninna.

karusti teksti kertoo näistä kahdesta kilpailijattaresta Elkanan suosiosta ja siitä, kuinka armottomasti toinen nainen saattoi kiusata ja ivata toista naista, jolle oli tämä raskas kohtalo tullut.

Peninnalla kun oli itsellään lapsia, niin mikäs oli toista kiusotellessa... häh häh ähäkutti!

ehkä vauhtia antoi Peninnan naisellinen vaisto, että Elkana rakasti tuota Hannaa... mahdollisesti enemmän kuin häntä, Elkanan lasten äitiä?


Hanna ei ollut katkeroitunut Jumalalle.

näimme kuinka Maria Curie menetti uskonsa Jumalaan, kun äitinsä ja sisarensa kuolivat hänen vielä lapsena ollessaan.

Hannan kohtalo oli synkeä ja kaikki ymmärsivät, että Jumala oli syypää naisen hedelmättömyyteen.

mutta Hanna kääntyi ankaran Jumalansa puoleen sen sijaan että olisi lähtenyt katkerana pois.


Ja hänen kilpailijattarensa kiusasi häntä kiusaamistaan suututtaaksensa häntä, koska Herra oli sulkenut hänen kohtunsa.

Ja näin tapahtui joka vuosi, niin usein kuin hän meni Herran huoneeseen. Niinpä Peninna nytkin kiusasi häntä, ja hän itki eikä syönyt mitään.

Silloin hänen miehensä Elkana sanoi hänelle: "Hanna, mitä itket, miksi et syö ja miksi olet noin apealla mielellä? Enkö minä ole sinulle enempi kuin kymmenen poikaa?"

Kun he sitten olivat syöneet ja juoneet Siilossa ja pappi Eeli istui istuimellaan Herran temppelin ovenpielessä, nousi Hanna

ja rukoili Herraa mieli murheellisena, itki katkerasti

ja teki lupauksen sanoen: "Herra Sebaot, jos sinä katsot palvelijattaresi kurjuutta, muistat minua etkä unhota palvelijatartasi, vaan annat palvelijattarellesi miehisen perillisen, niin minä annan hänet Herralle koko hänen elinajaksensa, eikä partaveitsi ole koskettava hänen päätänsä".


1 Sam 1:6-11 KR 1933


kyseessä on eräänlainen "votiivi lupaus"

jos sinä, Herra, vastaat pyyntööni niin minä puolestani teen näin.

täällä Betlehemin seudulla näkee toisinaan pieniä poikia äitinsä ja isänsä seurassa puettuna munkin kaapuun.

kyseessä on tällainen lupaus. poika on ehkä sairastunut tai jotain muuta uhkaavaa on tapahtunut ja vanhemmat ovat sanoneet "jos poikamme toipuu tästä, niin hän kulkee pyhän munkin kaavussa kuukauden päivät"


Ja kun hän kauan rukoili Herran edessä, tarkkasi Eeli hänen suutansa,

sillä Hanna puhui sydämessänsä ja ainoastaan hänen huulensa liikkuivat, mutta ääntä häneltä ei kuulunut; niin Eeli luuli, että hän oli juovuksissa.

Ja Eeli sanoi hänelle: "Kuinka kauan sinä siinä olet juovuksissa? Haihduta humalasi."

Mutta Hanna vastasi ja sanoi: "Ei, herrani, minä olen murheen raskauttama vaimo; viiniä ja väkijuomaa en ole juonut, vaan minä vuodatin sydämeni Herran eteen.

Älä pidä palvelijatartasi kelvottomana naisena, sillä tuskani ja suruni suuruuden tähden minä olen näin kauan puhunut."

Eeli vastasi ja sanoi: "Mene rauhaan, Israelin Jumala antakoon sinulle, mitä olet häneltä pyytänyt".



Hän sanoi: "Salli palvelijattaresi saada armo sinun silmiesi edessä". Niin vaimo meni pois ja söi eikä enää näyttänyt murheelliselta.

Varhain seuraavana aamuna he nousivat ja kumartaen rukoilivat Herran edessä; sitten he palasivat ja tulivat kotiinsa Raamaan. Ja Elkana yhtyi vaimoonsa Hannaan, ja Herra muisti tätä.

Ja Hanna tuli raskaaksi ja synnytti vuoden vaihteessa pojan ja antoi hänelle nimen Samuel, sanoen: "Herralta olen minä hänet pyytänyt".

Sitten se mies, Elkana, ja koko hänen perheensä lähti uhraamaan Herralle jokavuotista teurasuhria ja lupausuhriaan,

mutta Hanna ei lähtenyt, vaan sanoi miehellensä: "Kun poika on vieroitettu, vien minä hänet sinne, niin että hän tulee Herran kasvojen eteen ja saa jäädä sinne ainiaaksi".

1 Sam 1:18-22 KR 1933



Hänen miehensä Elkana sanoi hänelle: "Tee, niinkuin hyväksi näet, jää kotiin, kunnes olet hänet vieroittanut; kunhan Herra vain täyttää sanansa". Niin vaimo jäi kotiin ja imetti poikaansa, kunnes hän vieroitti tämän.

Mutta kun hän oli hänet vieroittanut, vei hän hänet kanssansa ottaen mukaansa kolme härkää, yhden eefa-mitan jauhoja ja leilin viiniä; niin hän toi hänet Herran huoneeseen Siiloon. Mutta poika oli vielä pieni.

Ja teurastettuaan härän he toivat pojan Eelin tykö.

Ja Hanna sanoi: "Oi, herrani, niin totta kuin sinä elät, herrani, minä olen se vaimo, joka seisoin tässä sinun luonasi rukoillen Herraa.

Tätä poikaa minä rukoilin; Herra antoi minulle, mitä häneltä pyysin.

Sentähden myös minä suostun antamaan hänet Herralle: kaikiksi elinpäiviksensä hän olkoon Herralle annettu." Ja Samuel rukoili siellä Herraa.


1 Sam 1:23-28 KR 1933



näemme sekä Saaran että Hannan kertomuksista, että Jumala ei ole ainoastaan luonut nuo ihmeelliset systemmit naisen kehoon, jotka tekevät hänet hedelmälliseksi ja antavat tuon suurimman lahjan, tulla elävän ihmisen äidiksi.

kyseessä ei ole vain kaukainen kylmä luonto-jumala, joka suunnittelee ID menetelmillä solutason ja hormoonitason järjestelmiä, joiden viisautta ja ajatuksen syvyyttä nykyajankin ihmisen on vaikea käsittää.

Hän myös osallistuu aktiivisesti tähän prosessiin joka kerta.

Jokainen ihminen on ainutlaatuinen.

Jokainen syntymä on ainutlaatuinen tapahtuma.

Ei ole ketään, ei yhden yhtäkään, jota Jumala ei olisi taiten kohdussa kokoon kutonut.


Raamattu puhuttelee tässä erityisesti naisia ja korostaa, kuinka vaikeuksien ja vastoinkäymisten käyttä Herra saattaa valmistaa tuon "erityisen lapsen" syntymän.

ehkä hedelmöittyminen kestää kauan ja johtaa isän ja äidin rukouksiin ja näin valmistamaan polkua sille, joka tuleva on.

ehkä tuo syntynyt lapsi on mongoloidi, josta tulee koko perheen lemmikki ja siunaus vaikeasta kehitysvammasta huolimatta.

tiedämme että mahdollisuudet virheisiin, lääkäreiden mokiin, lääkkeiden vika annostuksiin, synnytyksen vaarat ja monet muut saattavat johtaa hyvin katkeriin elämänkohtaloihin.

Saara ja Hanna saivat synnyttää tähän maailmaan ihmiset, joilla on ollut ratkaiseva merkitys ihmiskunnan historiassa ja Jumalan suuressa pelastussuunnitelmassa.

Abraham sai lupauksen lapsen.

Juopoksi luultu Hanna sai rukoustaistelussa Samuelin, oikeastaan Elkana on siinä vain sivuosassa.

usko merkitsee kääntymistä Herran puoleen kaikkein vaikeimmassakin tilanteessa, jossa Jumala itse on tapahtumiin syyllinen.

Virsi 467

Oi Jeesus, siunaa äitiä,
suo rauhan, onnen päiviä.
Pois pyyhi murheen kyyneleet.
Hyväksi kaiken, Jeesus, teet.

Kun äiti meitä palvelee
ja puolestamme rukoilee,
niin kuule äidin huokaus
ja anna huoliin lohdutus.

Näin ole hyvä äidille
ja turva meille kaikille.
Suo, ettei meitä mikään saa
sinusta, Jeesus, erottaa.

Nyt kädet yhteen liitämme
ja äidistämme kiitämme.
Lahjoita, Jeesus laupias,
äidille ilo autuas.


Väinö Malmivaara 1933.
Uud. Jaakko Haavio 1962.
Virsikirjan lisävihkoon 1963.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti