nimimerkki Vääntäjä kirjoitti nettiruukussa:
"Sakramentin vähätteleminen taasen on merkki siitä, ettei asianomaisessa ole ollenkaan syntiä, lihaa, Perkelettä, maailmaa, kuolemaa, vaaraa eikä helvettiä - toisin sanoen hän ei usko mihinkään niistä, vaikka on hyvinkin korviaan myöten niihin vajonnut ja kaksinkertaisesti Perkeleen oma."
Martti Luther
Kristus ON lain loppu uskovalle ihmiselle.
Mitä syntiä uskovassa siis on ?
Jotka lain alla ovat, ovat synnin ikeen alla.
Kristus otti pois maailman synnin, mitä jäi jäljelle ?
Onko sakramentin vähättelyä, jos kotonani ystävieni kanssa nautin ehtoollisen ?
Kirjoittanut mikkoL:
on vähän nyt vääntäjällä sakramenttien asiat sekaisin - mietitään yhdessä miksi ystävien kanssa ehtoollisen viettäminen olisi tai ei olisi ongelma.
Kirjoittanut: vääntäjä
Kirkkolakiko on ongelma ?
Kirkkolaki ei perustu Jumalan Sanaan.
Kirjoittanut mikkoL:
tottakai kirkkolaki on ongelma sellaiselle Suomen ev.lut. kirkon jäsenelle, joka tahtoo itse järjestää ystäviensä kanssa koti-ehtoollisen!
jos tuon kyseisen seurakunnan vastuussa olevat henkilöt kuulevat tästä, asia on Kirkkolain ja Kirkkojärjestyksen alainen rikkomus.
kirkkoherran tai sen jolle hän on tehtävän valtuuttanut on otettava asia esille kyseisen järjestäjän kanssa, ja tarvittaessa tällainen kurittomuus on tuotava kirkkoneuvoston käsittelyyn.
omien ehtoollisten järjestäminen ilman tehtävään Suomen kirkossa tai sen hyväksymän sisarkirkon vihkimää pappia ja seurakunnan yhteisesti valtuutettamaa viranhoitajaa tai hänen tehtävään valtuuttamaansa vihittyä pappia on rikkomus kirkkolakia ja kirkkojärjestystä vastaan.
yhdistysten luvatussa maassa Suomessa ei ole mahdollista rekisteröidä yhtään sellaista yhdistystä, jolla ei ole hyväksyttyjä sääntöjä.
näissä säännöissä mainitaan yhdistyksen tarkoitusperä ja jäsenyys.
Esikoislestadiolaiset r.y. on tästä yksi esimerkki.
Suomen ev.lut. kirkko ilmaisee kirkkojärjestyksessä ja kirkkolaissa selkeästi, mitä uskoa se tunnustaa.
kuka kirkkoon kuuluu ja miten siihen liitytään jäseneksi tai siitä erotaan.
miten sakramentit kirkossa hoidetaan.
mitä ovat kirkon virat ja kuinka niihin valitaan viranhoitajia pappeja, piispoja ja muita ja mitkä vaatimukset heihin kohdistuu.
ja paljon muuta tämän kirkon elämää ohjaavaa ja sääntelevää järjestystä.
luonnollinen ja järjestyksen mukainen askel on sen vuoksi perustaa uusi kirkkokunta, joka on kenelle tahansa mahdollista Suomessa voimassaolevan uskonnonvapauslain mukaan.
Odd Minde on kirjoittanut 2004 muistion ehtoollisesta ja vanhimmat ovat lähettäneet kristityille lähetyskirjeen, jossa mainitaan ehtoollisen vieton tavoista ja varoitetaan messu-uhrista, joka kuulemma on tunkemassa evankelisen kirkon messuun.
taustalla on selkeä veto kohti esikoisten omaa kirkkoa, onhan jo rukoushuoneet pystyssä kautta maan Suomessakin ja "papisto" yllä kaiken arvostelun Pyhän Hengen suorassa johdatuksessa, kuin Rooman paavi konsanaan - hän tosin on erehtymätön vain kun puhuu ex cathedra eli "saarnatuolista" virkansa puolesta.
Ruotsissa hanke vanhoillisten eroamiseksi kirkosta on saanut vauhtia erityisesti keskustelusta homoseksuaalisuudesta ja kirkon virkojen avaamisesta näin suuntautuneille ihmisille, miehille ja naisille.
Suomi24 forumin kautta löysinkin tämän tuoreen lehtijutun Dagen lehdestä 24.7. 2009
Laestadianer bryter med Svenska kyrkan
Publicerad: 2009-07-24 03:00
Efter flera års protester mot utvecklingen i Svenska kyrkan har laestadianerna fått nog. - Nu lämnar vi och vill inte finansiera kyrkans verksamhet med våra skattepengar, säger den tongivande predikanten Karl-Göran Välivaara.
Östlaestadianska församlingen (eller fridsförbundet) i Haparanda har brutit med Svenska kyrkan och förrättar sedan en tid tillbaka egen nattvard och dop. Det huvudsakliga skälet är att Haparandaförsamlingen - och större delen av den inomkyrkliga rörelsen - anser att kyrkan har distanserat sig från Bibeln i frågor om äktenskap och samlevnad. Och nu börjar man också lämna moderkyrkan.
Inga påtryckningar
- Vi utövar ingen påtryckning på någon. Men jag, min familj och ett antal andra har lämnat Svenska kyrkan. Och ytterligare andra är på väg att göra det, säger Karl-Göran Välivaara, predikant i församlingen.
Att man inför egen sakramentsförvaltning ändrar inte gudstjänstformerna, förklarar Karl-Göran Välivaara.
- Men vi lämnar kyrkan för att vi inte längre vill finansiera Svenska kyrkans verksamhet med våra skattepengar, säger han.
Det finns i dag inga konkreta förslag till att bilda ett nytt samfund för laestadianerna, enligt Välivaara som ändå tror att fler kan följa exemplet och begära utträde ur Svenska kyrkan.
Laestadianerna vill helst inte räkna anhängare och därför är det svårt att slå fast antalet utträden. Dagen har sökt kyrkoherden i Nedertorneå-Haparanda församling men han har inte varit tillgänglig. Karl Erik Tjäder, präst i församlingen, säger att antalet utträden än så länge handlar om "en handfull" människor.
- Men det är riktigt tråkigt ändå. Jag förstår laestadianernas motvilja att stödja Svenska kyrkan vars biskopar vänder kappan efter vinden och gör som politikerna säger i äktenskapsfrågan, säger han.
- Nu har de tagit steget att ha egna nattvarder och dop och fler utträden kan det bli, säger Tjäder och tror att om kyrkomötet, kyrkans högsta beslutande organ, i höst antar kyrkostyrelsens förslag om ja till homovigsel får det "större konsekvenser" än nu.
- Då kommer vi nog att få en värre situation än den i dag med grupper som distanserar sig från kyrkan, säger han.
Starka protester
När Svenska kyrkan införde särskilda kyrkliga ordningar för välsignelse av samkönade par för tre år sedan väckte det starka protester från laestadianerna. Redan då väcktes frågor om att införa egen sakramentsförvaltning som ett led i att bryta med kyrkan. Domkapitlet i Luleå uppskattar antalet laestadianer i Sverige till omkring 10 000 personer.
Haore Sulaiman Reporter
Mitä Ruotsi edellä sitä Suomi perässä.
Säätiedotus kertoo siis että paineet tulevat edelleen kasvamaan esikoislestadiolaisten parissa erota Suomen ev.lut. kirkosta ja muodostaa oma uskontokunta.
siellä kaste ja ehtoollisen jakaminen otetaan maallikoiden käsiin ilman erityistä vihittyä papistoa - kuka heitä tarvitsee!
tämä paine johtuu siitä, että esikoislestadiolaisuuden johto on kovin ruotsalaistunut ja näkee lähinnä oman maansa kirkon tilanteen eikä ilmeisesti tunne hyvin Suomen ev.lut. kirkon oppia ja opetusta.
eivät sitä tunne suomalaiset esikoislestadiolaiset kristitytkään, vaan uskovat kaikkea hölynpölyä, mitä Kiirunasta heille syötetään.
Vääntäjän kysymykseen palatakseni.
kun esikoiset rakentavat tuon oman "ainoan pelastavan kirkkonsa" nykyiselle opilliselle ja käytännölliselle perustukselle, Esikoislestadiolaiset r.y. ja sen puheenjohtajan merkitys tietenkin entisestään korostuu ja saarnaajien asema vahvistuu hurjasti.
lopultakin päästään eroon noista kuolleen uskon papeista ja heidän rituaaleistaan, hyödyttömistä lapsikasteista ja uskottomien pappien ja ateistien jakamasta vale-ehtoollisesta ja roomalaisista messu-uhreista.
mutta älä Vääntäjä unelmoi, että siellä muka tulisi vapaus viettää ehtoollista kotona tai nuorisoseuran talolla kuten kunkin mieleen tulee, pullo punkkua ja ranskis vaan mukaan!
maallikkojohtoinen liike on nimittäin paljon ankarampi jäseniään kohtaan kuin suuri hierarkinen pappisvaltainen kirkko.
näemme sen SRK seurakuntakurista joka on helvetin kovaa.
Nettiruukku tarvitsee raamatullista näkökulmaa esikoisuuteen. Järkyttävää havaita, mille tielle oma víisaus ja ylpeys on eräät vienyt. Kohta ei eräällä ole muuta perustusta kuin oma viisaus ja laidaton hurmahenkisyys. Nyt on jo Apostolinen uskontunnustus, kastevesi ja Tuomiokapituli julistettu synniksi. Kaiken sekaisuuden takana Sepeteuksen poikien synti.
VastaaPoistaJos katsoo esikoisten tilannetta tänään,
toteutuu liikkeen sisällä juuri se sama maallinen kuri kuin Laestadiuksen aikana Härnösandin hiippakunnassa.
Keinot löytyvät kyllä, millä viivyttää Lutherin Katekismuksen käyttöön otto, Lutherin saarnojen stilisointi, keskusteleminen Galatalaiskirjeestä, ompeluseurojen järjestäminen, päiväkeskustelujen järjestäminen tai evankelinen Raamatullinen opetus.
Esikoisuus toteuttaa tismalleen nimismies Hackzellin ja Kaifaksen menetelmiä.
Ei Laestadius perustanut tällaista lestadiolaisuutta. Tämä lähteen Machiavellista. Häntä Norppakin palvoo.
Mitä syntiä uskovassa siis on ?
VastaaPoistaJotka lain alla ovat, ovat synnin ikeen alla.
Kristus otti pois maailman synnin, mitä jäi jäljelle ?
Vastaan eri kysymyksiin kuin MikkoL.Johanneksen sanoin:
1.Joh.1:6. Jos me sanomme, että meillä on osallisuus hänen kanssansa, ja vaellamme pimeydessä, niin me valehtelemme ja emme tee totuutta.
7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.
8. Jos me sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me petämme itsemme, ja ei ole totuus meissä.
9. Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
10. Jos me sanomme: emmepä me syntiä tehneet ole, niin me teemme hänet valehteliaksi ja ei hänen sanansa ole meissä.