tiistai 15. joulukuuta 2009

Ehdoton kuuliaisuus esivallalle?

Martti Luther:

Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä - hän ei voi olla minun opetuslapseni.
Luuk. 14:26


Älköön kukaan ottako näistä sanoista aihetta hylätä isäänsä ja äitiään tai halveksia heitä, sillä vanhemmilleen on oltava kuuliainen.

Itse kukin suhtautukoon kunnioittavasti ja nöyrästi esivaltaan sekä rakkaasti ja ystävällisesti omaisiinsa.

Mutta kun Jumala määrää jotakin muuta ja vaatii kuuliaisuutta häntä kohtaan siinä, mikä koskee hänen sanaansa, kaiken muun on jäätävä sikseen.

Kun häntä on palveltava, kaikki muu jääköön.

Olkoon siis kirottu helvetin syvyyteen kaikki kuuliaisuus esivaltaa, isää ja äitiä ja lisäksi jopa kirkkoakin kohtaan, mikäli se kumoaa Jumalaa kohtaan osoitettavan kuuliaisuuden.

Onhan kristillinen kirkkokin vain Jumalan palvelija, joka ei kuule eikä tee mitään muuta, kuin minkä tietää hänen sanakseen ja käskykseen.

Miltähän sinusta tuntuisi, jos käskiessäsi alaistasi toimittamaan jotakin tämä ensin kysyisi työtoverinsa mielipidettä siitä!

Niin ikään jos vaimosi tai miehesi tahtovat estää sinua evankeliumista, sano sinäkin näin: Kirottu olkoon kaikki sellainen rakkaus, joka erottaa minut Jumalan sanasta.

Oppikaamme siis: kun meillä on Jumalan sana, heittäkäämme sivuun kaikki, mikä siitä estää.

Martti Luther
Mannaa Jumalan lapsille



täällä nettiruukussakin on annettu paljon nuhteita siitä, että Lapin vanhimpien saarnoja ja opetuksia arvostellaan Raamatun ja luterilaisen kirkon tunnustusten valossa.

monet eivät tahdo näitä kirjoituksia edes lukea sen tähden, että niissä esivaltaa arvostellaan.

unohtuu varmaan joiltain näistä ihmisistä, että olisivat kiltisti edelleen paavin aneiden ostajia, jos Luther olisi noin toiminut ja kunnioittanut esivaltaa.

unohtuu varmaan joltain näistä ihmisistä, että ei olisi mitään lestadiolaista herätystä eikä Lapin vanhimpia lännessä eikä SRK idässä, jos Laestadius olisi noin toiminut ja kunnioittanut esivaltaa.

ei kaikki arvostelu osu kohdalleen.

ei kaikki arvostelu ole asiallista.

mutta arvostelun kieltäminen on vastoin sekä Lutherin että Laestadiuksen tapaa toimia kristillisyydessä.


minusta veli Martti sanoo tuossa tärkeää Jeesuksen merkillisestä sanasta.

"vihata isää ja äitiä"

siis kyse on Jeesuksen oman puheen ymmärtämisestä, jossa Martti sedällä on paljon Herran hänelle sitä varten antamia lahjoja.


niille tässä on tietenkin ristiriita, joiden mielestä esivaltaa ei saa vastustaa vaan pitää joko sopeutua tai lähteä pois.

maassa maan tavalla.


näemme tässä asian eri tavoin, kuten on ilmeistä näistä nettiruukun keskusteluistakin.

....
Room 13:
Kuuliaisuus esivaltaa kohtaan

1. Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa.
2. Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa.
3. Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta.
4. Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen.
5. Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta.

Tiit 3:
Kristittynä maailmassa

1. Muistuta heitä kaikkia, että heidän on toteltava esivaltaa ja viranomaisia ja oltava näille kuuliaisia ja valmiita tekemään kaikkea hyvää.
2. He eivät saa parjata ketään eivätkä haastaa riitaa, vaan heidän on oltava ystävällisiä ja osoitettava lempeyttä kaikille ihmisille.

...

aivan oikein huomautettu, Paavali todellakin opettaa näin.


Luther opettaa myös esivallan kunnioittamista ja pohtii sekä tuomarin että pyövelinkin tehtävää.

muistuttaisin vain mieliimme, että tämän Paavalin esivalta virallisesti tuomitsi kuolemaan ja iski miekalla niskasta päänsä pois Roomassa 63 tai 64 jKr.

ei ollut tarpeeksi kuuliainen kuitenkaan, eikä kumartanut keisari-jumalaa.


Kirjoittanut: immata

Lapin wanhimmat eivät ole esivalta tuossa mielessä ollenkaan. Suomalaisilla on oma maallinen esivalta, heille kristityn tulee olla kuuliainen.

Maallisissa asioissa kuuliainen.

-- viesti poistettu kirjoittajan toivomuksesta --

Kirjoittanut: mama

eipä olisi maailmassa marttyyrin marttyyriä, jos tuolla tavoin Raamattunsa lukisivat Jeesukseen uskovat.

X mielestä on varmaan edelleenkin ihan typerää porukkaa ne onnettomat intialaiset, joita tapetaan ja vainotaan, kun eivät suostu esivaltansa alaisiksi ja luopumaan uskostaan.

Ihan pimeää porukkaa Venäjällä, Kiinassa ja Iranissa.

Pitäisi X:n mennä heille opettamaan, että Paavali kyllä opettaa esivaltaa tottelemaan! Ihan turhaan Jeesuksen tähden kuolette.

Samoin ihan turhaan kukaan antaa esikoissaarnaajille palautetta siitä, ettei ole saarnansa Kristuksen opin mukaisia. Ihan turhaan menettää maineensa ja saa pahoja puheita osakseen Jeesuksen tähden.

Aika moni tuon kaltaisen opetuksen on nielaissutkin. Helpompaahan elämä on jos vain sulkee silmänsä, eikä kuule väärää opetusta, eikä näe sitä ahdistusta, mitä se aiheuttaa. Eikä näe sitä pitkää jonoa pillipiiparin perässä, joka vaeltaa kohti tuhoa.


Kirjoittanut: MikkoL

minulta on kysytty:

"Pidätkö totena, että lapinwanhimmat hamuilevat miekka kädessä "oikeamielisten" kristittyjen kauloja?"

vastaan:

en ajattele näin, vaan he tekevät jotain paljon julmempaa.

Rooman kansalaisena Paavalin pää lyötiin miekalla pois. Se on tuon ajan esivallan miekka, armollinen ja nopea.

Samassa tilanteessa keisarin käskystä galilealainen Simon Pietari, joka ei ollut Rooman kansalainen, ristiinnaulittiin orjien ja kapinallisten tapaan. (ilmeisesti omasta pyynnöstään pää alaspäin)

ruumiit annettiin omaisille haudattavaksi. Roomassa on molemmille haudoille rakennettu sitten kirkot, Pietarille "vähän" isompi.

Lapin vanhimmat sen sijaan tuomitsevat ne, jotka uskaltautuvat heitä arvostelemaan, tämän kristillisyyden ulkopuolelle ja ikuisesti elävältä poltettaviksi perkeleen ja hänen enkeleidensä kanssa.

aina ja iankaikkisesti.

ja eksytetty lammaslauma sanoo "Aamen, sinne meidän johtajiemme arvostelijat omasta syystään joutuvat"

eikä vain arvostelijat, vaan kaikki ne satatuhatta itä-lestadiolaista ja muu ihmiskunta, joka ei heidän valtaansa yli kaiken Kristuksen hallituksen tunnusta.


-- viesti poistettu sen lähettäjän toivomuksesta --



Kirjoittanut: mama


Valittaminen tilanteesta on ihan turhaa. Jumalan sanan julistaminen ei ole, siihen on meitä kaikkia kristittyjä kutsuttu.

Voisit siis X siirtyä valittamismoodista julistamaan Jumalan sanaa, Kristusta.

Kuten X yllä näet, Paavali ei opettanut tuota, miltä pyrit saamaan Paavalin opetuksen näyttämään.

Tuolta se varmaan näyttää, kun hengellisiä katsoo lihallisin silmin.

Uskon asioissa on silloin kysymys jonkun ihmisen tottelemisesta ja jonkun ihmisen vallan alla olemisesta.

Sinun opetuksesi mukaan
-koko kristikunnan marttyyrihistoria on ollut täysin turha.

-Lutherin työ on aikanaan ollut väärää.

-Paavalin oma toiminta on ollut täysin väärää.


-- viesti poistettu sen lähettäjän toivomuksesta --


Kirjoittanut: mama

Just joo. Ei siis Paavalin teloitus johtunutkaan uskostaan Jeesukseen vaan uskonveljistä johtui..?

Ja Pietarin tuhoutuminen ja kaikkien muiden Rooman vallan aikana marttyyrikuoleman saaneiden... huh!


Kuule X. Ihan ystävällisenä vinkkinä kerron sulle, että Lutherilla on tuota hengellistä viisautta, neroutta suorastaan, enemmän kuin varmaan kaikilla tuntemillani ihmisillä yhteensä.

Voisit oppia aika paljon, kun lukisit Lutheria hieman nöyremmällä sydämellä.

Kuulostat kyllä tällä hetkellä siltä, ettei sinussa ole tilaa millekään hengelliselle, olet ehkä täytetty juuri nyt jollain muulla.

Eli opetuksesi mukaan Paavalin olisi kannattanut alistua uskonveljiensä vallan alle, ettei olisi vielä tuolloin Neron vainoissa kuollut.


-- viesti poistettu sen lähettäjän toivomuksesta --


-- viesti poistettu sen lähettäjän toivomuksesta --


Kirjoittanut: mama


"Olkoon siis kirottu helvetin syvyyteen kaikki kuuliaisuus esivaltaa, isää ja äitiä ja lisäksi jopa kirkkoakin kohtaan, mikäli se kumoaa Jumalaa kohtaan osoitettavan kuuliaisuuden. "


"Miltähän sinusta tuntuisi, jos käskiessäsi alaistasi toimittamaan jotakin tämä ensin kysyisi työtoverinsa mielipidettä siitä!"


Lutherin manna-annoksessa ei ole kyse X:n uskosta.

Vaan X tuo esiin niin mainiolla tavalla juuri tuota samaa, mikä tätä herätysliikettä vie harhaan.

X on tämän niin syvästi sisäistänyt, että koettaa saada Raamatunkin näyttämään siltä, että se ajatustaan tukisi.

Samaan vetoaa moni esikoissaarnaajakin: Koska puhumme PH johdatuksella ei meidän puheita saa arvioida Raamatun valossa.

Onkin ensisijaisen tärkeää, että tuon tyyppiseen opetukseen, joka estää puuttumasta väärään opetukseen ikäänkuin synniksi se leimaamalla pitää puuttua.

X itse asettaa opetuksensa arvioitavaksi nettiruukkuun.

X opetus tulee myöskin arvioida Raamatun valossa kuten meidän kaikkien, jotka täällä kirjoitamme. Ei ole yhtään poikkeusta.

- viesti poistettu sen lähettäjän toivomuksesta --
Matt 12:25. Jeesus tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka jakautuu ja taistelee itseään vastaan, tuhoutuu, eikä myöskään kaupunki tai perhe kestä, jos sitä repivät riidat.


- viesti poistettu sen lähettäjän toivomuksesta --

Kirjoittanut: mama

tunnet varmasti C.S. Lewis nimisen kirjailijan ja hänen ystävänsä J.R. Tolkien, jonka "Tarina sormusten herrasta" on valloittanut maailmaa myös elokuvana.

C.S. Lewis kirjoitti lapsille tarkoitetun kirjasarjan "Narnian tarinoita", joissa lapset siirtyvät taianomaisesti vaikkapa vaatekaapin läpi Narniaan. Siellä lapset ovat mukana leijona Aslanin taisteluissa pahaa vastaan.

C.S. Lewis, kuten Tolkien, oli uskova mies ja leijona Aslan on Kristuksen vertauskuva. Lapset ovat mukana huikeissa taisteluissa pahaa vastaan, eivätkä alistu noitien ja paholaisten yrityksiin vallata ja tuhota Aslanin valtakunta.

Kertomukset ovat huikeita ja täynnä seikkailua, sankaruutta, hyvän ja pahan huipentumaa, mahtavia sotakohtauksia.

Ne on käännetty 42 kielelle ja yli 170 miljoonaa kirjaa on myyty kautta maailman, elokuvia, televisiosarjoja.

Ei Kristus leijona tosiaankaan kutsu meitä pakenemaan ja luikkimaan pahaa karkuun, vaan kuten C.S Lewis niin upeasti kuvaa, taisteluun Juudan jalopeuran joukoissa uljaasti, pelkäämättä tällaisessa aseistuksessa:

Lopuksi: vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä. Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan.

Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.

Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. Seiskää lujina!

Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia.

Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet.

Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.
Ef 6:10-17




Paavali oli näin taistellut, ja esivalta ei sitä hyvällä katsellut


Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen. Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin. Pysykää valveilla ja rukoilkaa hellittämättä kaikkien pyhien puolesta.

Rukoilkaa myös minun puolestani, että minulle annettaisiin oikeat sanat suuhun, kun ryhdyn puhumaan, ja että voisin rohkeasti julistaa evankeliumin salaisuutta, jonka vuoksi olen lähettiläänä, nyt vankilassa. Rukoilkaa, että voisin puhua rohkeasti, niin kuin minun tulee.

Ef 6:18-20

- viesti poistettu sen lähettäjän toivomuksesta --

Kirjoittanut: MikkoL

kyllä hengellinen sota on osa nettiruukunkin todellisuutta, onhan tässä kysymyksessä nimenomaan se että tultaisiin lähelle Kristusta.

silloin kun tullaan lähelle Kristusta tullaan myös lähelle toisiamme, herätysliikkeiden rajojen ja myös kristillisten kirkkojen rajojen yli, koetaan pyhäin yhteyttä.

kauempana Kristuksesta sen sijaan ihmiset alkavat määräillä toisiaan ja tulee riitaa ja eriseuraa ja lahkolaisuutta ja hajaannusta, lihan hedelmää.

vaan eipä se vanha vihollinen tahtoisi esikoisten tulevan lähelle Kristusta.

Siionin virsi 89 on Matti Paavolalta ja se kertoo tästä omituisesta sodasta, jota käydään kovin omituisin asein.



Jo joudu, mun sieluni, heräämähän
ja Jumalan Karitsaa kiittämähän.
Hän pelastusarmonsa sullekin suo,
ja tien avas elävän Jumalan luo.

Miks vaivaat sä itseäs orjuudellas
ja aina vaan katselet puutoksias,
kun Jumalan Karitsaa katsella saa,
myös sinua verellään puhdistavaa.

Ah, usko ja luota jo Jeesuksehen
ja käy Herran eteen kuin kerjäläinen
ja heittäy helmaansa puutoksines
ja anna sun sydämes Jeesukselles.

Et itsessäs olekaan mahdollinen,
vaan Jeesus on laupias, voimallinen.
Kun puutteines kiirehdit Jeesuksen luo,
hän haavoistaan lääkettä tunnolle suo.



Sä itseäs miks yhä piilottelet
ja Herrasi kasvoja vain pakenet?
Sua hän verellään tuli puhdistamaan
ja Jumalan kaupunkiin johdattamaan.

Oi armoa suurta, oi autuutta sen,
ken uskossa yhdistyy Jeesuksehen,
saa vaatteeksi hältä vanhurskauden
ja ikuisen armon ja ystävyyden.

Tääll' on sota, kilvoitus, vaiva ja työ,
vaan siellä on päiväksi muuttunut yö,
kun nähdä saan kirkkaita kasvojasi
ja veisata iäti kiitostasi.

- viesti poistettu sen lähettäjän toivomuksesta --

- viesti poistettu sen lähettäjän toivomuksesta --

Kirjoittanut: MikkoL

Luther sanoo tuossa:

"Niin ikään jos vaimosi tai miehesi tahtovat estää sinua evankeliumista, sano sinäkin näin: Kirottu olkoon kaikki sellainen rakkaus, joka erottaa minut Jumalan sanasta.

Oppikaamme siis: kun meillä on Jumalan sana, heittäkäämme sivuun kaikki, mikä siitä estää."


tämä on aidointa esikoislestadiolaisuutta, Jumalan Sana ja Lutherin oppi - näinhän yhdistyksen säännöissäkin sanotaan.

Raamattu tuo meitä lähelle Kristusta, aivan lähelle, koska Ihmisen Poika on lihaksi tullut Jumalan Sana.

on aivan sama, estääkö Jumalan Sanaa vikaan mennyt perinne-opetus, vaikka olisi kuinka hengellinen ja kuinka tuttua tavaraa isoisän ajoilta, Kiirunassa asuva ihminen, joka opettaa vastoin Jumalan Sanaa, paikallinen saarnaaja, joka puhuu omiaan ja keksii uusia jakeita Raamattuun.

nämä kaikki ovat sellaista kuonaa, joka tästä liikkeestä tulee karsia pois, heittää pihalle ja sulkea ovet.

esikoisten uskonpuhdistuksen tulee alkaa Lapista, sieltä tarvitaan lähetyskirjeitä, jotka kehottavat Jeesuksen luokse!

2 kommenttia:

  1. Justin Marttyyrin dialogi juutalaiselle Tryphoolle: Me jotka olimme täynnä sotaa, teurastusta ja kaikkea pahuutta, niin meidän sotaiset aseet ovat muuttuneet - miekat auranteriksi ja keihäämme maanviljelyksen välineiksi. (The Ante-Nicene Father, Vol. I. p. 254)

    Todisteiden mukaan yhden ainoankin kristityn sotilaan olemassaolo 60-165 jKr. vuosien aikana on erittäin pieni ... Marcus Aureliuksen valtakaudella yksikään kristitty ei alkanut sotilaaksi kasteensa jälkeen. (The Early Church and the World by C. J. Cadoux (pp. 275, 276)

    Toisella vuosisadalla kristinusko vahvisti ettei asepalvelus ja kristinusko ole keskenään yhteensopivia. (A Short History of Rome, by G. Ferrero and C. Barbagallo (p. 382)

    Kristittyjen käyttäytyminen oli täysin toisenlaista kuin roomalaisten. ... Koska Messias oli julistanut rauhaa, niin he (kristityt) kieltäytyivät tulemasta sotilaiksi. (Our World Through the Ages, by N. Platt and M. J. Drummond (p. 125)

    Ensimmäisen ja toisen vuosisadan uskovien todistus osoittaa heidän uskoneen ettei Uuden Liiton järjestyksessä ole yhtään poikkeusta koskien älä tapa käskyyn, eivätkä he osallistuneet armeijoiden sotatoimiin. Raamatun ulkopuolinen todiste ei ole Raamatun veroinen todistus, mutta koska ensimmäisen ja toisen vuosisadan uskovien todistus pitää yhtä Uuden Liiton järjestyksen kanssa, niin sen todistus on varteenotettava sekä Raamatun sanan opetuksen mukainen.

    Teksti kopsattu; http://koti.phnet.fi/petripaavola/esivalta.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on hyvin toisenlainen käsitys Raamatun Jumalasta, Israelin Jumala Herra Sebaot on sotajoukkojen Jumala ja taivaassakin on käyty sotaa, asia on siellä tuttu.

      Sodat ovat osa ihmiskunnan luonnolista elämää ja kuuluvat siihen, niillä on monella tavoin myos merkittäviä ja hyviä vaikutuksia ihmisen elämään.

      Jeesus ei ole pasifisti vaan odotamme suurta taistelua, jonka johtajana Hän on oleva ja pistävä varsin ranttaliksi vihollisen leirissä.

      Poista