torstai 17. joulukuuta 2009

Kolmosen katekismus

Alkusanat

Tällä palstalla on tarkoitus koettaa hahmottaa yhdessä keskustellen oman aikamme esikoislestadiolaisuuden aidointa omaa opetusta kristillisyydestä.

Tarkoitus on koettaa esittää keskeinen uskon sisältö sellaisena, kuin se todellisuudessa näkyy seuroissa, saarnoissa, lähetyskirjeissä ja keskusteluissa.

Joukkoon mahtuu varmasti sekä yhteistä kristillistä perinnettä että esikoisten omia erityispainotuksia.

Palstan nimi viittaa nettiruukun kirjoittajaan, joka on rehellisesti, rohkeasti ja ahkerasti tahtonut puolustaa kristillisyyttä kaikkia sen vihollisia vastaan.

Hän - ja kaikki muutkin asiasta kiinnostuneet nettiruukkulaiset - ovat tervetulleita sekä kirjoittamaan uskonkappaleita että kommentoimaan niitä keskustelussa.



Kirjoittanut: mama

Kaste.

Lapset kastetaan, koska Jeesuskin kutsui lapsia luokseen siunattaviksi. Kasteessa siis noudatetaan tätä Jeesuksen opettamaa hyvää tapaa. Kaste on tapa liittää lapset seurakuntaan. Lapset saavat myös nimensä kasteessa. Onhan Jeesus nimeltä jokaista kutsunut.


Ehtoollinen

Käymme ehtoollisella, koska Jeesus asetti ehtoollisen. Ehtoollisella käydessä muistelemme Jeesuksen ristinkuolemaa. On tärkeää, että ehtoolliselle mennessä ei omallatunnolla ole mitään syntiä, siksi on hyvä käydä pyytämässä anteeksi kaikkia syntejään ennen ehtoolliselle menemistä. Ehtoollinen on myös yhteysateria, eli sinne on hyvä mennä uskonystävien kanssa. Luther sanoo vakavasti siitä, että seurakunta on siellä, missä sana ja sakramentit oikein annetaan. Siksi onkin niin tärkeää, että käytetään juuri oikeita sanoja ehtoollista asetettaessa.


Rippi

Ripittäytyminen on tärkeää, koska muutoin voi jäädä jotain tunnustamattomia syntejä omalletunnolle ja sellainen estää taivaaseen pääsemisen. Rippi on mieluusti tehtävä saarnaajille tai muutoin tosi luotettaville seurakuntalaisille. Ripittäytyminen edellyttää tietynlaista nöyrtymistä ja se on tärkeä kristityn ominaisuus. Sitä on hyvä harjoittaa ripittäytymällä. Ripissä tunnustetaan kaikki mielen päällä olevat synnit rippi-isälle mahdollisimman rehellisesti. Sitten, kun on ne tunnustanut, rippi-isä todistaa kaikki ne synnit anteeksi. Sitten niitä ei saa enää muistella. Ripittäytyjän on ymmärrettävä, että ne on silloin pois pyyhkäisty iankaikkisella unhotuksella.



Parannus

Parannuksen tekoa on monenlaista. Tärkein parannuksenteko on tietenkin se, kun huomataan olevamme syntisiä ja halutaan saada syntien anteeksi todistus sellaiselta, jonka tiedämme olevan uskomassa. Eli tullaan seurakunnan hyvään hoitoon. Tuon parannuksen myötä jää pois syntielämä, joka vierottaa niin helposti juuri alkaneesta uskosta. On hyvä ottaa etäisyyttä synnintekotovereihin ja keiden kanssa on tullut syntiä tehtyä, niiltä on hyvä käydä anteeksianomassa, ettei jää omalle tunnolle mitään sieltä menneestä syntielämästä. Onhan monesti nähty, että se on sen hyvän siemenen kylvänyt niiden entisten syntikumppaneidenkin mieleen.

Uskomassa oleva ihminen vaeltaa jatkuvassa parannuksenteossa. On hyvä pitää omatunto herkkänä ja mennä heti laittamaan syntiä pois, kun jotain tulee tunnon päälle. Hyvä parannuksentekokäytäntö on pyhäseurojen saarnan jälkeen. Silloin on hyvä myös ripittäytyä seurojen jälkeen. Parannus siis tarkoittaa sitä, että sillä mielellä parannusta tehdään, ettei tuohon syntiin enää jouduta.



Laki

Laki on Jumalan kymmenen käskyä. Uskova ihminen ei ole enää lain alla. Laki ei siis siinä mielessä enää koske uskovia. Uskova ihminen noudattaa kymmentä käskyä, koska Pyhä Henki auttaa sitä noudattamaan. Uskovien yhteydessä, seurakunnassa, vallitsee rakkaus, joka onkin uskovien tärkein tuntomerkki.



Synti

Synti on kaikki sellainen, joka vie pois uskoamme. Luther sanookin sen niin hienosti, että synti on se, joka erottaa Jumalasta. Jumalasta meitä erottaa kaikki sellainen, joka on maailmallista. Raskain synti on tottelemattomuus, koska se on noituuden synti. Syntiä on musiikki, teatteri, elokuvat, (kilpa)urheilu, verovilppi, kiroileminen, tanssiminen, muutamia mainitakseni. Saarnoissa kuulee tärkeitä neuvoja tällä alueella.



Kirjoittanut: Patu

Pyhä Henki

Pyhä Henki esiintyy kahdessa muodossa: vaikuttavaisena ja asuvaisena. Vaikuttavaisessa muodossa se toimii kaikkialla, vaikka tanssilattialla.

Asuvaisena Pyhä Henki on vain tässä siunatussa kristillisyydessä, joka tänä viimeisenä etsikkoaikana on ensiksi syntynyt Ruotsin Lapin maalle köyhien poropaimenten keskuuteen. Etsikkoaikojen välissä Pyhä Henki ei ole ollut seurakunnallisessa muodossa vaan pyhä siemen on kulkenut yksittäisten kristittyjen sydämissä.

Ensimmäinen ja paras työntekijä tänä etsikkoaikana rovasti Laestadius oli esikoinen Lapin vanhimpien ketjussa, jotka vanhimmat edelleen hoitavat koko kristillisyyttä yli koko maailman Pyhän Hengen voimalla ja joilta edelleen saadaan Pyhän Hengen neuvot ja opetukset kaikkiin kristillisyyden asioihin. Pyhä Henki asuu maailman loppuun asti Ruotsin Lapin maalla ja vaikka kristillisyys näyttäisi palaneen siellä tuhkaksi, niin sieltä tuhkasta pitää pyhä tuli noudettaman.

Vain tässä kristillisyydessä syntinsä anteeksi saaneilla uskovaisilla on asuvainen Pyhä Henki ja siten Pyhän Hengen valta saarnata syntiä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, joka on avainten valta ja joka uudestisynnyttää ihmisen kristillisyyten.


Seurakunta

On vain yksi seurakunta, esikoisten seurakunta, joka koostuu kaikista maailman viattomista lapsista ja tämän kristillisyyden hengellisen hallituksen alle suostuneista asuvaisen Pyhän Hengen saaneista kristityistä. Seurakunta, Jumalan valtakunta maan päällä on lasten valtakunta ja on esiintynyt eri etsikkoaikoina seurakunnallisessa muodossa apostolisena aikana, Hussin aikana, Lutherin aikana ja näinä viimeisinä aikoina Ruotsin Lapissa syntyneenä yli sataviisikymmentä vuotta.

Vain tässä esikoisten seurakunnassa kristillinen rakkaus on täydessä voimassaan ja ne muut lampaat, jotka eivät Jeesuksen sanojen mukaan ole tästä lammashuoneesta on tähän yhteen seurakuntaan saatettava.

Esikoisten seurakunta on yksimielinen opissa, elämässa ja esikuvassa. Jos oppiin tulee vika, niin tulee vika myös elämään ja esikuvaan. Siten elämää ja esikuvaa tarkkaamalla voi päätellä, missä löytyy oikea seurakunta.

Ne jotka eivät suostu tämän kristillisyyden hengelliseen hallitukseen ovat itsensä irti reväisseet kristittyin rakkaudesta ja seurakunnan yhteydestä.



KESKUSTELUA

Kirjoittanut: elizza

Mikä tekee kolmosesta joillekin ja joita onkin monta, kiven kenkään, kannon kaskeen, kyyn kynnökselle ? Jo wanha suomalainen sananlaskukin sanoo: kierrä, älä kiroo, sano kivi kyntäjää.

Rienattavaa saatte jouluksi lisää.



Kirjoittanut: mama

Elizza, olisi kiva jos kertoisit, missä kohtaa tässä rienataan.

Eikös tämä aika tarkkaan edusta esikoislestadiolaista valtalinjan opetusta. Ja näitä asioita on kolmonen vakaasti pitänyt täällä esillä.

Miksi sanot rienaukseksi?

Eli jos jokin yllä oleva kohta ei ole paikallaan, tartu mieluummin asiaan ja kerro, miten se pitäisi kirjoittaa, että se olisi kohdallaan.



Kirjoittanut: elizza
Asenteestahan nyt on kysymys eikä ainoastaan tässä ketjussa.



Kirjoittanut: mama

Elizza, asiasta on kysymys.

Jollekin usko on harrastustoimintaa, juuri tuollaista postimerkkeilyä, mistä mikko puhuu tuolla keskustelujen puolella.

Silloin on kysymys asenteista.

Usko on kokonaisvaltaisesti elämään liittyvä asia. Se on uskon elämistä todeksi.

Silloin ei näihin "asennoiduta" siten, että asenteesta on kysymys.

Nämä ovat iankaikkisen tärkeitä asioita.


Kirjoittanut: immata

Usko on kokonaisvaltaisesti elämään liittyvä asia. Se on uskon elämistä todeksi.

Silloin ei näihin "asennoiduta" siten, että asenteesta on kysymys.

Nämä ovat iankaikkisen tärkeitä asioita.
- mama -

Aamen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti