Pyhä Henki on tässä kristillisyydessä erityisen merkittävä siksi, että ihmisen pelastus on riippuvainen Hänestä. Nimittäin ainoastaan sellainen voi julistaa synnit anteeksi, jossa on asuvainen Pyhä Henki.
Muutkin voivat sanoja sanoa, mutta ilman Pyhän Hengen valtuuksia kyseessä on kuolleen uskon harjoitusta, joka ei todella tuo autuutta vaan on pelkkää harhaa.
Esikoislestadiolaiset pystyvät melko herkästi haistamaan, kenessä Pyhä Henki on asuvaisena sillä onhan siitä monia ulkonaisiakin merkkejä. Näille voi turvallisesti sanoa Jumalan terve eikä rauhantoivotus mene hukkaan.
Kun seuraväki valitsee keskuudestaan uuden saarnaajan, tähän tulee Pyhä Henki asuvaiseksi, julistukisensa on täyteläistä niin että koko laki ja evankeliumi tulevat siinä esiin ja Henki vaikuttaa sen, että kuin Herran enkelin julistama puhdas evankeliumin sana osuu seuraväen sydämiin ja saa aikaan katumusta ja parannusta.
Asuvainen Pyhä Henki luo yhteishenkeä, keskinäistä rakkautta sisarten ja veljien välillä, on rauhan side ja synnyttää, pitää yllä ja vahvistaa oikean uskon. Tämä armotyö tapahtuu rukoushuoneissa ja seuratuvissa, eikä siihen sen ohella tarvita henkilökohtaista Raamatun lukemista saati Tunnustuskirjojen tutkimista.
Sellainen opillinen tutkiminen ja asioiden arviointi voidaan huoleti jättää vanhinten käsiin, onhan heissä Pyhä Henki asuvaisena.
Se Mark 8:31-33 oli aivan loistava ja paljastava SANA. Toisessa jutussa
VastaaPoista