lauantai 27. syyskuuta 2014

Galatalaiskirje 4:19

Jotain oli mennyt todella pahasti pieleen. Evankeliumi oli käsitetty ja uskottu sydämessä ja ilo oli ollut suunnaton. Mutta nyt ilo oli kadonnut, toiset opettajat astuneet remmiin ja apostoli ei tiedä, mitä enää sanoisi.

Sitten hän sanoo jotain varsin ihmeellistä. Paavalin täytyy kivulla synnyttää nämä galatalaiset kristityt uudelleen.

Ei uudelleen kasteelle vaan syntyä kokonaan uudelleen, ei tämä meininki muuten tästä parane!

Mannisen komitea käänsi rajusti:
"Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä"

Nikolaisen komitea tuppasi tyynnyttelemään ja pehmentelemään, selittämään käännöksellä vaikeita kohtia ja näin se kuuluu 1992 paljon järkevämmin:
"Rakkaat lapseni, teidän vuoksenne minun on jälleen kärsittävä synnytystuskia, kunnes Kristus saa muodon teissä".

Biblia on mitä on, ei yritä mitään muuta kuin suomentaa kreikkalaista Uuutta tetamenttia, kävi miten kävi. Otto Mannisen tarkan työn kanssa samoin käänsivät entiset kirkonmiehet:
"Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihenasti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais!"

Kristus saa muodon teissä.

Apostolin tavoitteena on, että tässä kristillisyydessä vaeltavat olisivat eivät vain Kristuksen kuvan kaltaisia, kuten jonkun esikuvan noudattajat. Ei hänen tätä varten tarvitsisi synnytystuskiin mennä (tiedän kyllä, miten es.lest. saarnaajat tämän tulkitsevat, se ei ole nyt aiheenani)

ei vain, että kristitty olisi Kristuksen näköinen, vaan että Kristus itse saisi hänessä muotoa.

Outo ilmaisu.

Gal 2:20
Voisimme ehkä ajatella marmoripatsasta, jota apostoli vasaralla ja taltalla veistelee - tuosta kappale irti nenän kohdalta, tuosta leukaa hiotaan, tuosta jalasta kimpale irti... no niin, nyt alkaa olla hieman jo Kristuksen näköä, muotoa.

Tämä olisi kaiketi sitä lain saarnaa - "tässä tilanteessa Jeesus tekisi näin, tee sinä samoin"

Paavali puhuu jostain paljon syvällisemmästä, kerrassaan nämä pitää synnyttää uudestaan Jumalan lapsiksi, sen verran on pieleen menty.

Mitä hän sitten odottaa?

Että Jeesus Kristus itse saisi muotoa tässä kristillisyydessä.

Mystiikkaa, joka ei käy järkeen?

Juuri niin.

No milläs perustelet, lumiukko, kun ei meidän saarnaajat tämmöistä koskaan opeta tästä pyhän Raamatun kohdasta?

No perustelen sillä, mitä apostoli Paavali kertoo itsesetääån

"Minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."
Gal 2:20

Nilivaaran pääkallolipun alla
Kristus elää minussa

Näin apostoli Paavalissa on Kristuksen muotoa.

Aika velikulta hän sitten kuitenkin oli, usein aivan masentui itsestään, ja tahtoi jo pois tästä kuoleman ruumisita.

Mikä muuten galatalaisten ilon oli pilannut.

No se laki tietenkin, onhan sitä jauhettu jo 50 vuotta että ei lain kautta vaan uskomalla evankeliumi.

Vaan ei ole kukaan kivulla ryhtynyt isakssonilaisia ja Nilivaaran pääkallolipun kanssa marssivia uudelleen synnyttämään.

Pihalle on semmoiset totuudenpuhujat susina ajettu, kuten tiedämme.

"Sillä minä annan teistä sen todistuksen, että te, jos se olisi ollut mahdollista, olisitte kaivaneet silmät päästänne ja antaneet minulle.
Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?"
Gal 4:15-16

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti