perjantai 25. maaliskuuta 2011

Ei kadotustuomiota (3)

Viedäkseni eteenpäin keskustelua tuomiosta, joka on kohtaava meitä jokaista, tein vaikeasti huomattavia muutoksia pyhään Raamattuun, Nikaian uskontunnustukseen ja Martti Lutherin Vähään Katekismukseen.

Laitan tekemäni pienet, mutta hyvin vaaralliset muutokset tähän selityksin.


"Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka uskovat Kristukseen Jeesukseen."

Raamatussa ei lue näin.

Raamatussa on nimenomaan kirjoitettu, että kadotustuomio kohtaa sellaisia, jotka uskovat Kristukseen Jeesukseen.

... jos tämä papin väite ei vakuuta sinua, ole kuin Berean juutalaiset, jotka tutkivat kirjoituksista, onko näin.

ja näet, että Raamatussa on paljon vakavia varoituksia niille, jotka uskovat Kristukseen Jeesukseen.



"Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lain, vaan uskon jälkeen."

Raamatussa ei lue näin.

Apostoli Paavali ei koskaan käytä ilmaisua "vaeltaa uskon jälkeen" tai "vaeltaa lain jälkeen"


"...astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin ja jonka valtakunnalla ei ole loppua."

"viimeiset ajat" ovat kokolailla haihtuneet aikamme kristillisyydestä. Niiden sijaan ovat tulleet tämän maailman loppua koskevat huolet ja pelot, mikä maanpiiriä on kohtaava.

"maanjäristyksiä on monin paikoin" kuten Herramme ennusti ja saamme niistä kuulla. Suomessakin vähän tärähteli.

kristillisyydessä on kokolailla haihtunut käsitys siitä, että Herra Jeesus on tuleva takaisin Jerusalemiin ja että Hän tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

Siis niitä, jotka Hänen tulemisensa hetkellä vielä elävät tässä ajassa ja niitä, jotka haudoista ja merestä jne nostetaan Hänen eteensä.

Hän on myös tuleva tuomitseva omiaan, hengellisesti eläviä, siitä mitä he eläessään ovat tehneet hyvää tai pahaa.

-- tämä järkkymätön kristillisen opin kohta on pahasti hukassa aikamme uskovilta.



"Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseena hallitsee iankaikkisesti."

Miksi sinut on pelastettu?

Häh? No minut on pelastettu että pelastuisin!

Tämä on monen vastaus, että eläisin viattomuudessa ja autuudessa, ylösnousemuksen uudessa aamunkoitossa.


Koko esikoislestadiolaisen herätyksen seuraperinne on suunnattu tätä tarkoitusta varten, että Jumalan lapset eläisivät nuhteettomina valkeuden lapsina tässä pahassa ajassa.

Katse on suunnattu omaan vaellukseen, uskoon tai epäuskoon, hengelliseen elämään tai kuolleen uskon kadottavaan tilaan.

Jatkuvaa oman pelastuksen hoitoa ja synnin poispanemista ja parannusta ja kilvoittelua syntiä, lihaa ja kavalaa perkelettä vastaan.


Uskonpuhdistajamme Martti Luther antaa kuitenkin aivan toisen vastauksen.

Se on yhä ulkoa opettelemisen väärtti kristillisyyden helmi ja varmasti totta.



Mitä se merkitsee?

Vastaus:

Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani.

Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan.

Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti.

Tämä on varmasti totta.



Niin ihanan yksinkertaisesti, lapsen uskolla ja henkilökohtaisesti (mitä tämä minulle merkitsee?) Luther opettaa kristikuntaa:

Hän lunasti minut,
- jotta tulisin hänen omakseen

- eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja

- palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa,

niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti.



Juuri tähän tähtää tuo Hyvän Paimenen kutsuva huuto seurakunnissa


Anna elämäsi Jeesukselle!


tule Jeesuksen omaksi siten, että annat itsesi ihan kokonaan Hänelle, Hänen valtaansa ja sydämesi Hänen asunnokseen tässä maailmassa.


Kuuntele Herrasi ääntä!

Pyydä rukouksessa "Puhu Herra, palvelijasi kuulee" - kuuntele sitten mitä Herrasi sanoo valtakunnassaan äläkä ole kovakorvainen tomppeli.


Palvele elävää Jumalaa!


sillä sitä varten sinut on lunastettu, että palvelisit Herraa Jeesusta Kristusta ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa.

Tällainen vaellus Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa ei tule tuomiolla rangaistuksen aiheeksi vaan sinä hyvä ja uskollinen palvelija saat lisää hommia sitten siellä.

Ei näet Jumalan palvelemisella ole loppua - eikä Jumalan lapsella ole suurempaa iloa kuin saada Häntä palvella.



Ortodoksisessa kristillisydyessä ihmistä puhutellaan niin jalosti arvonimellä Jumalan palvelija.

Ja kauniisti puhutellaan myös ihmistä rakastavaa Jumalaa.


rakasta sinäkin Jumalaa - yli kaiken

rakasta sinäkin ihmistä - niinkuin Jumala, Herra Jeesus Kristus ihmistä rakastaa.

Tässä on laki ja profeetat.

Tässä on laki ja evankeliumi.

Eikä ole kadotustuomiota niille, jotka vaeltavat Hengessä, antavat Jumalan Hengen kuljettaa itseään niissä teoissa, jotka Jumala on jo ennen maailman luomista valmistanut.

Tuomio kyllä on. Mutta siellä ei vain rangaista vaan myös palkitaan siitä, mitä elämässämme olemme tehneet hyvää tai pahaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti