perjantai 25. maaliskuuta 2011

Ei kadotustuomiota (korjattu versio)

Nettiruukun raamattupiirissä on vuosien aikana ollut esillä kysymys Kristuksen tuomioistuimesta.

On sellaista opetusta, että sellainen on tulossa 2 Kor 5:10 mukaan ja on sellaista opetusta, että ei kristityille ole mitään tuomiota tulossa kuoleman jälkeen tai tämän maailman lopussa.

Tässä yhteydessä nousevat mieleemme apostoli Paavalin kuuluisat sanat Roomalaiskirjeessä


Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lihan, vaan hengen jälkeen.
Rm 8:1 Biblia 1776

...

Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
Rm 8:1 KR 1938

...

Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa.
(Eräissä käsikirjoituksissa on lisäys: "ja jotka eivät vaella lihan vaan Hengen mukaan.")
Rm 8:1 KR 1992



Katsotaan yhdessä nyt tätä kohtaa hieman lähemmin - ja jos väärin selitän, korjatkaat ihmeessä!

"Niin ei NYT siis ole mitään KADOTUStuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat."
Rm 8:1 KR 1938



tuo on suurenmoinen evankeliumin julistus!

samoin tämä on niin vapauttavaa

"Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa."
Rm 8:1 KR 1991


ja vanhemmalla kielellä

"Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lihan, vaan hengen jälkeen."
Rm 8:1 Biblia 1776



näinhän asia on käsitelty oikeastaan jo Raamatun tasolla

mutta lisään tähän varmuuden vuoksi myös opin näkökulmasta muutaman todisteen.

ensinnäkin Nikaian uskontunnustuksen jakso Jeesuksesta



ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta, Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin TUOMITSEMAAN ELÄVIÄ JA KUOLLEITA, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.


Vähässä Katekismuksessa Martti Luther opettaa uskontunnustusta Apostolisen tunnustuksen perusteella.

TOINEN USKONKOHTA
Lunastus

Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva TUOMITSEMAAN ELÄVIÄ JA KUOLLEITA.



Mitä se merkitsee?

Vastaus:

Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin KUULIAISENA hänen valtakunnassaan ja PALVELISIN HÄNTÄ IKUISESSA VANHURSKAUDESSA, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti.

Tämä on varmasti totta.


Näin olemme pyhän Raamatun, Nikaian tunnustuksen ja uskonpuhdistajan kristillisen uskon opetuksen perusteella nähneet, miten tämä apostoli Paavalin Roomalaiskirjeen jae on käsitettävä:

Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lihan, vaan hengen jälkeen.
Rm 8:1 KR 1776



koska olen Herran pappi niin kerron, että tällä palstalla olevasta kirjoituksestani on positettu siihen tehdyt vakavat ja tarkoitukselliset virheet.

Tämän saarnajan tekstiä on lupa arvostella ja hänen kanssaan saa olla tässä kohdassa ihan eri mieltä ilman, että Pyhä Henki siitä suuttuu tai puolestaan loukkaantuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti