tiistai 24. helmikuuta 2009

Jumalan suuruus - sammakko

Sammakko kantamassa hiirtä selässään Intian monsuunisateen aikana
(National Geographic)


Pienet sammakot

Pienet sammakot, pienet sammakot
ne lystikkäitä on:
Ei korvia, ei korvia,
ei häntää laisinkaan.

Pikku possukat, pikku possukat
ne lystikkäitä on:
on korvia, on korvia,
on hännänsaparo.

Pupujussikat, pupujussikat,
ne lystikkäitä on:
on korvia, on korvia,
on hännännypykkä.


kyllä tyttönen voi illan pimeydessä kirkaista saunapolulla, kun pikku sammakko hyppää paljaalle jalalle.

sammakko. kumma sana! mistähän se tulee kieleemme? varmaankin se on hyvin vanha.

joku sanoo, että "kala" olisi suomenkielen vanhin sana.

jotka tietävät, sanovat että sanan taustalla on "sammas" - esimerkiksi Sammatti, jossa Elias Lönnrot synty Paikkarin torpassa 1802.

E.N. Setälä oli sitä mieltä, että Sampo on sukua sammas ja sammakko sanoille. Mene tiedä - sehän on taivaan kirjokankaan kannattaja, maailman pylväs.


Joonas Gustafsson:Sinä konna! Senkin sammakko!

"Sana konna tarkoittaa suomen kielessä useampaa asiaa, joista herpetologisessa mielessä mielenkiintoisia ovat ajatuksen kilpikonna ja (rupi)konna sisäänsä kätkevät merkitykset. Toisaalta myös kolmatta merkitystä sanalle konna, 'heittiö, pahalainen', kannattaa myös tarkastella, sillä se on todennäköisesti lähimpänä sanan alkuperäistä merkitystä. Raamatussa paholaisen suusta tulee sammakoita (tai konnia), ja kaikkihan tietävät että myös pakanallisen ajan paholaiset, noidat, käyttävät konnia taikojensa raaka-aineina. Termien Bufo (konnien tieteellinen sukunimi) ja konna (suomalainen nimi) yhdistäminen on kirjallisuudessa ensi kerran tehty vähän Agricolan jälkeen, 1600-luvun alussa. Sitä ennen konnat oli laskettu samaan ryhmään sammakoiden kanssa.


Sanan sammakko merkitys on vaikeampi selittää. Sana kuuluu ilmeisesti sanaperheeseen, jonka pääsana on sammas, jonka uskotaan tarkoittavan Kalevalan ihmekone Sampoa. Toisaalta sammakkoa on aikain kuluessa käytetty lievänä kiro- ja haukkumasanana. Liekö tämä käyttö sitten peräisin sammio-suursyömäri-ajatusmallista? Ihmisethän ovat kuitenkin aina suhtautuneet ristiriitaisesti sammakoihin, joten myös nimen alkuperässä oleva ristiriita vaurautta tuovan ihmekoneen ja haukkumasanan välillä on enemmän kuin mielenkiintoinen."


todellakin, mikä noita se semmoinen loitsuja on, joka ei jotenkin sammakoiden kanssa ole sujut!

ehkä niiden salaperäinen kurnutus, kun uros kutsuu naarasta valitsemansa pesälammen luokse, niiden yöllinen liikkuminen ja ihon niljakkuus tähän vaikuttavat.

sen verran on kuulemma ison konnan kurnutuksessa voimaa, että se joissain maissa kuuluu lähes kahden kilometrin etäisyydelle.

sammakoita kun on koko maailma täynnä.



Englantilaiset ja saksalaiset haukkuvat toisinaan "sivistyneitä ranskalaisia" sammakoiksi.

johtuneeko siitä, että Ranskan kieli voi joskus olla melkoista kurnutusta, qui qui?

vai siitä, että sammakon koivet ovat ranskalaisten herkkusuiden arvostama ruokalaji.

en ole koskaan maistanut, oletko sinä?



èivät kaikki inhoa sammakoita, ne ovat itse asiassa oikein kivoja lemmikkejä.

jotkut järjestävät sammakoiden pituushyppykilpailuja, ja kyllä ne tosiaan osaavat loikata.


rupikonna on aika konnamaisen näköinen!

sammakkoeläimiä on Suomessa kolmea sorttia,

matosammakot - Apoda, eli ei jalkoja. ei ole hännän nypykkää, ei korvia, mutta ei jalkoja eikä käsiä eikä oikein mitään. niitä luultiin aikaisemmin pieniksi käärmeiksi.

pyrstösammakot eli salamanterit (mikähän tuokin sana on sala-manteri, salaman-teri) vai olisiko lainasana salamander sanasta?

sammakko ja konna - An'ura eli kreikaksi "ei häntää" ei pyrstöä - kuten tuo lastenlaulukin sanoo




Raamatussa sammakoilla on aika huono maine.

Egyptin faarao ei tahdo antaa Moosekselle ja kansalle lupaa lähteä

Ja Herra sanoi Mosekselle: mene Pharaon tykö, ja sano hänelle: näin sanoo Herra: päästä minun kansani palvelemaan minua.

Vaan jos et sinä tahdo päästää; katso, niin minä rankaisen kaikki sinun maas ääret sammakoilla.

Niin että virran pitää kuohuman sammakoista, ja ne pitää astuman ylös, ja tuleman sinun huoneesees, ja sinun lepokammioos, ja sinun vuoteesees, niin myös sinun palveliais huoneesen, ja sinun kansas sekaan, ja sinun pätsiis, sinun taikina-astioihis;

Ja sinun päälles, ja sinun kansas ja kaikkein sinun palveliais päälle, pitää sammakot hyppelemän.

Ja Herra sanoi Mosekselle: sanos Aaronille: ojenna kätes sauvoinensa virtain, jokein ja järvein ylitse, ja anna sammakot nousta ylitse koko Egyptin maan.

Ja Aaron ojensi kätensä Egyptin vetten ylitse; ja sammakot tulivat sieltä ylös, ja peittivät koko Egyptin maan.

Tekivät myös noidat niin noituuksillansa: ja antoivat sammakot tulla Egyptin maan ylitse.


Sammakoita Shanghain kadulla

Niin Pharao kutsui Moseksen ja Aaronin, ja sanoi: rukoilkaat Herraa, että hän ottais pois sammakot minulta ja minun kansaltani; niin minä päästän kansan uhraamaan Herralle.

Moses sanoi: pidä sinä se kunnia, (ettäs määräät) koska minun pitää rukoileman edestäs, ja palveliais ja kansas edestä, että sammakot pitäis hukutettaman sinulta, ja sinun huoneistas, ainoastansa virtaan jäämän.

Hän sanoi: huomenna. Hän vastasi: olkoon sanas jälkeen, ettäs tietäisit, ettei yksikään ole niinkuin Herra, meidän Jumalamme.

Silloin sammakot pitää otettaman pois sinulta, ja sinun huoneistas, ja sinun palvelioiltas, ja sinun kansaltas, ainoastansa virtaan jäämän.

Niin Moses ja Aaron läksivät Pharaon tyköä: ja Moses huusi Herran tykö sammakkoin tähden, jotka hän Pharaon päälle pannut oli.

Ja Herra teki Moseksen sanan jälkeen: ja sammakot kuolivat huoneista, kylistä ja kedoilta.

Ja he heittivät ne suuriin roukkioihin, ja maa haisi siitä.

Kun Pharao näki levon saaneensa, paadutti hän sydämensä, ja ei kuullut heitä: niinkuin Herra sanonut oli.


2 Moos 8:1-15 Biblia 1776



G.F. Händelin oratorio Israel Egyptissä on juhlavuoden ohjelmassa ja sen löytää musiikkikauppojen hyllyltä.

eräs sen monista eloisista kohdista on tuo jakso, jossa kuorolaiset laulavat sammakoista - siinä alkaa väkisin hypellä ja loikkia niiden kanssa!

(kohtaus on hauska, sen sijaan faaraon ja hänen sotajoukkojensa syöksy Kaislamereen on todella dramaattisen hurja)



Ja minä näin lohikärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän prophetan suusta lähtevän kolme rietasta henkeä, sammakkoin muotoista;

Sillä he ovat perkeleiden henget, jotka ihmeitä tekevät ja menevät maan ja koko maanpiirin kuningasten tykö, kokoomaan heitä sotaan suurena kaikkivaltiaan Jumalan päivänä.

Katso, minä tulen niinkuin varas: autuas on se, joka valvoo ja kätkee vaatteensa, ettei hän alasti kävisi, ettei hänen häpiäänsä nähtäisi.


Ilmestyskirja 16:13-15 Biblia 1776


Siellä, Harmagedonin jo häämöttäessä,Egypin faaraon vitsaus tulee mieleen näistä sammakon näköisistä hengistä, jotka lähtevät maailmaa kiertämään.

Psalmin kirjoittaja miettii Jumalan suuruutta

Ja he puhuivat hänelle ulkokullaisesti suullansa, ja valehtelivat hänelle kielellänsä.

Mutta heidän sydämensä ei ollut oikia hänen puoleensa, ja ei he pitäneet uskollisesti hänen liittoansa.

Mutta hän oli armollinen, ja antoi pahat teot anteeksi, ja ei hukuttanut heitä; ja hän käänsi pois usein vihansa, ettei hän laskenut kaikkea vihaansa menemään.

Sillä hän muisti heidän lihaksi, tuuleksi, joka menee pois ja ei palaja.

Kuinka usein he vihoittivat hänen korvessa ja kehoittivat hänen erämaassa?

Ja he kiusasivat taas Jumalaa joka aika, ja laittivat pyhää Israelissa.

Ei he muistaneet hänen kättänsä sinä päivänä, jona hän lunasti heitä vihollisista:

Niinkuin hän oli merkkinsä Egyptissä tehnyt, ja ihmeensä Zoanin kedolla,

Koska hän heidän virtansa vereksi muutti, ettei he ojistansa taitaneet juoda:

Koska hän turilaat heidän sekaansa lähetti, jotka heitä söivät, ja sammakot, jotka heitä hukuttivat;

Ja antoi heidän tulonsa ruohomadoille, ja heidän työnsä heinäsirkoille;

Koska hän rakeilla heidän viinapuunsa löi, ja heidän metsäfikunansa jääkivillä;

Koska hän löi heidän karjansa rakeilla, ja heidän laumansa pitkäisen tulella;

Hän lähetti heidän päällensä vihansa, närkästyksen, julmuuden ja ahdistuksen, pahain enkelien lähettämisellä;

Hän päästi vihansa heidän sekaansa, ja ei päästänyt heidän sielujansa kuolemasta, ja heidän eläimensä rutolla kuoletti;

Koska hän kaikki esikoiset löi Egyptissä, ensimäiset perilliset Hamin majoissa,

Ja antoi kansansa vaeltaa niinkuin lampaat, ja vei heidät niinkuin lauman korvessa,

Ja saatti heitä turvallisesti, ettei he peljänneet; vaan heidän vihollisensa peitti meri.


Psalttari 78:36-53 Biblia 1776


palstan otsake voi herättää kummastusta

Jumalan suuruus - sammakko

mutta tämä oli jostain syystä yksi niistä monista vitsauksista, jolla Israelin Jumala painosti Egyptin faaraota antamaan kansansa lähteä juhlimaan korpeen.

Hän käyttää erikoisia luonnonilmiöitä, joita Egyptissä yhä tunnetaan.

Rakeet - Kairossa sataa joskus niin suuria rakeita, että osuessaan aasin korvan taakse ne tappavat sen ja pistävät autot lommolle.

Heinäsirkat - suurten heinäsirkkalaumojen aiheuttamat tuhot ovat aika totaalisia, kun tuhannet ja tuhannet pilvenä lentävät otukset vahvoilla leuoillaan syövät kaiken vihreän

mutta sammakot?

miksi Jumala osoitti voimansa juuri sammakoilla, ja tässä faarao ensimmäisen kerran osoitti heikkouden merkkejä, pyytäen että ne otettaisiin pois.

ja sitten taas perui lupauksensa Moosekselle..


TOIVO

Olipa kerran kaksi sammakkoa, jotka löysivät tuvan nurkasta korkean kirnun. Aikansa kirnua kierrettyään sammakot totesivat sen olevan puolillaan ihanaa kermaa. Eipä aikaakaan, kun sammakot olivat jo kirnun reunalla. Kerman houkutus oli vastustamaton ja niin sammakot hyppäsivät kirnuun. Kirnussa sammakot ymmärsivät, ettei enää ollut mahdollisuuksia päästä sieltä pois. Ihan kerman alla, mutta epätoivo mielessä sammakot pohtivat mitä tehdä. Toinen sammakoista ajatteli: koska poispääsyä ei ole, on otettava kaikki irti viimeiseen pisaraan asti. Ja niin se alkoi juoda ja juoda, ihanaa maistuvaa kermaa. Aikansa juotuaan sammakko ei enää jaksanut pysyä pinnalla. Toinen sammakoista ajatteli: niin kauan kun on elämää, on toivoa. Niin se alkoi polkea ja potkia, polkea ja potkia. Voimien jo alkaessa ehtyä sammakko huomasi yhtäkkiä seisovansa voivuoren päällä!
Sammakon epätoivoinen yritys palkittiin. Silloinkin, kun kaikki edessä olevat vaihtoehdot tuntuvat huonoilta, kannattaa yrittää. Niin kauan kun ihmisessä on elämänliekki, niin kauan on toivoa. Ihmisen elämän etuoikeus on tuntea toivoa toivottomuudessa. Juuri tätä samaa korosti uskonpuhdistaja Martti Luther todetessaan: _Vaikka tietäisin, että huomenna kuolisin, haluaisin tänään istuttaa omenapuun_.

Seppo Nyyssönen



kuuluisa on satu sammakosta, joka pyytää prinsessaa suutelemaan itseään. varmaan sadunkertojan tarkoituksena on kertoa jostain tosi iljettävästä tilanteesta.

prinsessa kuitenkin ajattelee, "rohkea rotan syö" ja tekee työtä käskettyä ja poks - sammakosta tulee upea sadun prinssi, jonka paha noita oli taikonut konnaksi.




Sammakko

Syvällisin jengissä,
sammakko,
on hengissä ja voi hyvin
järven pohjimmaisena,
näkinkengän vuokralaisena.

Sen elämä on iisiä.
Se laatii rokkibiisiä,
jonka levylle voi kurnuttaa,
keväällä
kun rintaa jurnuttaa.

Pahin riesa sammakon mielestä
on keväällä satakielestä:
silloin vaikka millä hinnalla
on sammakon oltava pinnalla.

Kaivautuen lietteeseen
sammakko turvautuu mietteeseen:
- Satakielen laulu ei kuulosta hyvältä.
Se ei lähde tarpeeksi syvältä.

(Jukka Itkonen: Raparperitie)


tuohon Jukka Itkosen neronleimaukseen en pysty palstaa jatkamaan ennenkuin vähän rauhotun..

kiitetään Jumalaa myös sammakoista, jotka elämäämme rikastuttavat!

ja varotaan noita sammakkohenkiä, jotka ovat jo liikkeellä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti