sunnuntai 1. helmikuuta 2009

Raamattu, uskontohistoria ja ilmoitus

Ahura-madza ja kuningas Khosroes

Lestadiolaisten keskustelupalstalla eräs kyselevä kirjoittaja kehottaa luopumaan vanhoista taikauskoista ja omaksumaan oman aikamme tietoa vastaavan maailmankatsomuksen. Hän antaa kehoituksen kristitylle: "Otapa selvää essealaisista, egyptin ja sumerialaisten jumalista ja uskomuksista, mithralaisuudesta, zarathutralaisuudesta jne."

Kysymys uskontojen keskinäisestä suhteesta ja vaikutuksesta toisiinsa on Raamatun kannalta tärkeä. Jos käsitys persoonallisesta pahasta tulee Iranin suunnalta, missä on Raamatun jumalallinen "ilmoitus" suoraan ylhäältä, jotain jota Jumala on antanut ohi ja piittaamatta ihmisen todellisuudesta?

Ei missään, mistä ihmisen tiede sen tavoittaisi ja todistaisi. Raamattu on aikansa lapsi, lihaa ja verta, henkistä ja hengellistä ihmiskunnan todellisuutta, johon se osallistuu ja jota se on syvällisesti muokannut ja muokkaa. Mutta uskon kautta Jumalan ainutlaatuinen ilmoitus näkyy kaikkialla luonnossa, pyhässä Raamatussa ja erityisesti Jeesuksesa Kristuksessa.

Jeesus Nasaretilainen on aikansa lapsi, lihaa ja verta, henkistä ja hengellistä ihmiskunnan todellisuutta, roomalaisajan juutalainen, joka on osallistunut ja osallistuu syvällisesti ihmiskunnan historian vaiheisiin. Jumalan Sana ennen lihaksitulemista Beetlehemissä, Herra Kristus Jeesus ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen jälkeen.

Ei ihmisen todellisuuden yläpuolella vaan sen keskellä, aidosti ja kiirehtimättä. Tarkalla ajoituksella, kunnes tulee aika kerätä Taivasten valtakunnan sato ihmiskunnan keskuudesta.

... ajatukseni on että ilman uskoa ihminen ei myöskään tiedä mitään Jumalan ilmoituksesta vaan Raamattu on kokoelma vanhoja kirjoituksia, jotka heijastelevat kirjoittajiensa maailmaa, varsin suhteellinen aikamme kirkolle. tätä linjaa esiintyy kirkossa nykyään paljon juuri tieteellisen Raamatun tutkimuksen seurauksena, jossa omaksutaan nämä pelisäännöt kaiken kattavana todellisuutena eikä huomata, miten koko uskon maailma unohtuu

Näin sanoi Zarahustra
tieteellinen Raamatun tutkimus on jo kohta kahdensadan vuoden ajan selvitellyt juutalaisuuden ja kristinuskon uskontohistoriallisia taustoja, ja kaikki nuo mainitsemasi aiheet ovat tärkeitä ja paljon puhuttuja teemoja.

Raamatun tieteellinen tutkimus alkoi samoihin aikoihin 1800-luvulla kun tämä tieteellis-tekninen vallankumous, jonka perustalla moderni ihminen hankkii tietoa maailmankuvaansa ja jonka perustalla moderni ihminen luo henkilökohtaista maailmankatsomustaan.

varsin moni on tullut samaan johtopäätökseen kuin Taikauskoinen että uskonnot ovat entisaikojen ihmisten kehittämiä ajatusmalleja, joita on kyllä mielenkiintoista tutkia ja joiden merkitystä ihmiskunnan historiassa on hyvä tutkia ja ymmärtää, mutta jotka edustavat aikansa elänyttä maailmankuvaa ja siksi myös asiallisesti virheellistä maailmankatsomusta. Vaikka matematiikan hinduprofessori Mombayn yliopistossa uskookin Vishnaan, tämä on muinainen arjalainen jumaluus, joka ei vastaa mitään todellisuutta.

listassasi on
essealaiset, juutalainen uskonnollinen suuntaus joka on Kuolleen meren kirjakääröjen löytymisen jälkeen 1947 tullut varsin intensiivisen tutkimuksen kohteeksi
Egypti, suurenmoinen sivilisaatio Niilin rannoilla, josta Raamattu kertoo paljon
ihmiskunnan ensimmäinen kirjakulttuuri Sumer, jonne asti Raamatun syvät juuret ulottuvat
Mithra, väkevä roomalaisajan mysteeriuskonto, jonka kanssa varhainen kristinusko kävi ankaraa painia
Zarahustra, huikea uskonnollinen ajattelija ja filosofi Akhmenidien ajan Persiassa. Uuden testamentin ja testamenttien välisen ajan tutkijat pitävät persialaista uskontoa erityisen merkittävänä taustana Raamatun uskonnon kehitykselle, ja mahdollisesti persoonallisen pahan ajatus sekä ajatus ylösnousemuksesta tulevat siltä suunnalta. Juutalaiset kohtasivat persialaiset pakkosiirtolaisuuden aikana ja saivat sieltä kyllä vaikutteita.

Listastasi puuttuu Raamatun kannalta kaksi hyvin tärkeää uskonnollista maailmaa -

kreikkalais-roomalainen hellenismi, jonka osuutta kristinuskon varhaisessa kehityksessä - Jerusalemista Roomaan ja Ateenaan - on erittäin paljon pohdittu.
esimerkiksi Ruotsin kirkossa on viime vuosina korkealta piispalliselta taholta puhuttu Sofia-viisauden palvonnasta

gnostilaisuus, hellenismin pohjainen uskonnollinen virtaus, jonka kanssa varhainen kirkko kävi tarkkaa rajanvetoa ja joka on etenkin viimevuosina taas noussut voimakkaasti keskusteluihin, Egyptin kuiva hiekka on tallentanut gnostilaisia kirjoituksia, jotka muistuttavat kristinuskon tekstejä, esimerkiksi tuo Juudas Iskariotin evankeliumi tai Tuomaan evankeliumi.

3 kommenttia:

  1. Gnostilaisuuden muodostivat monet synkretistiset uskonnolliset ryhmät. Gnostilaisuus piti itseään kristinuskon kilpailijana sekä parempana uskontona kuin kristinusko. Gnostilaisuus tulee kreikankielen sanasta gnosis, joka tarkoittaa tietoa ja ymmärrystä. Gnostilaisuudessa oli monenlaista vaikutusta esim. jotkut gnostilaiset opettivat, että jumalallisuus saavutetaan miehen ja naisen ykseydellä. Tämä ajatus johti myös jotkut gnostikot tavoittelemaan jumaluutta miehen ja naisen seksiaktin kautta. Mutta oli myös olemassa gnostilaisia, jotka pidättäytyivät sukupuolisuhteista. Kun tiedämme sen tosiasian, että gnostilaiset pitivät kristittyjä vihollisinaan sekä sen että he pitivät itseään kristittyjä parempina ja he halusivat kaikella tavalla osoittaa kristinuskon vääräksi, niin sen tähden syntyivät ns. gnostilaiset evankeliumit, joiden tarkoituksena oli mustamaalata ja vääristää Raamatun evankeliumi. Gnostilaiset menivät niin pitkälle tässä, että he kirjoittivat evankeliumit "uusiksi" väärentämällä ne; joissa he kuvasivat Jeesuksen tavalliseksi mieheksi, joka yhtyi jumalallisuuteen Maria Madgaleenan kautta. Tuo gnostilainen väite, että Maria Madgaleena oli Jeesuksen vaimo sopi gnostilaisille, koska sillä tavalla he pyrkivät väittämään oman oppinsa oikeaksi ja saivat tukea ajatuksilleen. Ajatus Jeesuksen naimisissa olosta (yhtyminen jumalallisuuteen naisen kanssa) on gnostilaista evankeliumia. Samoin myös tuo toinen seksuaalikielteinen ryhmä sai lisää vettä myllyynsä väittäen "uusien" evankeliumien kautta, että Jeesus vietti synnillistä ja paheellista seksielämää. Näin nuo molemmat ryhmittymät saivat itselleen "uusista evankeliumeistaan" oivia puhemiehiä, joilla he hyökkäsivät kristittyjä ja Raamatun sanomaa vastaan. Se oli ovela juoni toisten mustamaalaamiseksi, mutta onneksi tiedämme sen, että näiden gnostilaisten tekstien innoituksen lähde on ollut pimeyden päämajassa, ja että Raamatussa on totuus siitä kuinka asiat ovat. Raamattu ei kerro Jeesuksen olleen naimisissa, eikä Hän ollutkaan naimisissa, koska Hän ei syntynyt maailmaan naimisiinmenoa varten, vaan siksi, että kuolisi syntiuhrina maailman synnin tähden.

    Gnostilaisille teksteille on myös ominaista seuraavat piirteet; gnostilaisuus asetti itsensä korkeampaan asemaan kuin kristinusko sekä gnostilaisuus ei uskonut Jeesuksen olevan Jumala. Nuo edellä olevat seikat jo itsessään todistavat sen ettei gnostilaisapokryfisilla teksteillä voida todistaa Raamatun opetusta, sillä gnostilaisuus asetti itse itsensä kristinuskoa korkeammalle sekä uskominen Jeesukseen tavallisena ihmisenä teki heistä ihmisiä, joilla ei ollut halua Raamatulliseen uskoon, vaan pikemminkin he halusivat todistaa sen vääräksi korottamalla omaa uskontoaan. Näin gnostilaisia tekstejä ei voida mitenkään pitää kristinuskon alkuperäisinä teksteinä tai kristinuskoon kuuluvina teoksina, sillä gnostilaiset pitivät kristinuskoa vihollisenaan ja gnostilaiset pitivät itseään "oikeaoppisina" ja kristinuskoa vihollisenaan. Gnostilaisilla evankeliumeilla ei voida todistaa Raamatullisia asioita ja tapahtumia, koska gnostilaiset evankeliumit kirjoitettiin siinä tarkoituksessa, että niiden kautta vääristettiin Raamattu sekä mustamaalattiin Raamatun henkilöitä kuten Jeesusta Kristusta.

    http://koti.phnet.fi/petripaavola/mariamagdaleena.html

    VastaaPoista
  2. Lainaat tässä osan gnostilaisuuden torjuvasta Petri Paavolan tekstistä Maria Magdaleenasta ym.

    VastaaPoista
  3. Petrillä ja Marja-Liisalla on oikein kiva perheen esittely lasten kuvien kanssa.
    http://koti.phnet.fi/petripaavola/Perheemme

    VastaaPoista