1 Ms 2:19 KR 1664
Kauniin Paratiisin luonut Herra Jumala tahtoo tehdä Miehen todella onnelliseksi. Ihmisen ei ole hyvä olla yxin.
Tuumasta toimeen! Herra Jumala ei vain mieti ja suunnittele, vaan Hän tuo Miehen eteen nähtäväksi caickinaiset linnut taivan alla.
Mies nimittää niitä, ja nijn ne cudzutan - kukin lintu on saanut nimensä.
Suomenkielessä Adamin antamat nimet ovat kauniita, kuin musiikkia
Harmaasieppo - mitä sekin sieppaa!
Kottarainen - jonkinlainen kotkottaja?
Tervapääsky - tervan musta nopeana kaarena taivaalla lentävä lintu
Muuttohaukka - teräväkatseinen koukkunokkainen muuttohommiin erikoistunut
Suomen joutsen - kansallinen lintumme, uskollisen parisuhteen esimerkki!
Kolibri - kun ei meillä lennä niin lainasana tälle pienelle lintujen jalokivelle, jonka siipien liikettä silmä ei pysty seuraamaan
Mutta nyt Jumalallamme oli pieni ongelma.
Hän oli luonut Jumalan linnun - ihmeellisen olennon, jolla on sulkapeite ja siivet ja pyrstö ja kevyt ilmava luusto. Jotain aivan ennen näkemätöntä, hämmästyttävä mestariteos jopa Jumalan luomakunnan ihmeiden joukossa.
Mutta Adamin aika ei ollut vielä.
Tämänkin Herra Jumala tahtoisi tuoda Miehen nimettäväksi, näyttää, saisiko Taiteilija hieman kiitosta upeasta työstään! Ja mikä mahtaisi tulla nimeksi Ihmisen kielellä?
Ongelmaa mutkisti se, että Adam ei pitkään aikaan olisi vielä kypsä ymmärtämään, mistä luonnonihmeestä todella on kysymys.
Miten tallentaa tuo Luojan huikea mestariteos, sulka?
Sulka hattuusi! Adam, mikä huikea neronleimaus - kevyt kynäksi kelpaava sarveisrunko, siitä lähtevät hienot, toisiinsa liittyvät ja silti itsenäiset säikeet, klassisen kaunis muoto ja mitä parhaiten ilman huiskuttamiseen sopiva.
Untuvia kun ei vain elävistä linnuista kynittäisi, pyytävät ruotsalaiset ihan aiheellisesti.
Mahdoitko seurata nettikamerasta kalasääsken perheen elämää, jonka luonnonsuojelijat ovat asentaneet tämän pesueen arkea ja juhlaa seuraamaan?
(pesintä on päättynyt joten kamera on suljettu)
niin minkä nimen Adam sille antoi
Sääksi eli Kalasääski
koot ja ässät vähän hankalasti
Herra Jumala päätti järjestää asian niin, että Jumalan lintu on Adamin nähtävissä kaikkine yksityiskohtineen - sitten kun Adam on kasvanut aikuiseksi ja ymmärtää, mistä on kysymys.
Näin Hän sen teki.
Alueelle, jota suomalainen Adam kutsuu nimellä Saksa, Jumala järjesti hyvin hienoa kalkkikiveä matalikon pohjalle - suorastaan liitukiveä, jossa ei ole lainkaan suurempia möhkäleitä.
Saksalainen Adam kutsuu tätä aluetta nimellä Solnhofen. Alois Senefelder (1771 - 1834) niminen Ihminen keksi vuonna 1776 - Ranskan vallankumouksen aikoihin - että tuon hienon liitukiven avulla on mahdollista painaa paperille kuvia.
Jumala oli valmistanut tämän kiven aivan tiettyä tarkoitusta varten, Jumalan lintua varten, mutta on siitä kekseliäälle Adamille ollut muutakin hyötyä.
Menetelmä on nimeltään litographia, kivipaino. Painolaattaa ei kaiverreta (intaglio) eikä kuvaa tai kirjoitusta tehdä reliefinä (puupaino, kirjapaino).
Täysin sileän kiven pintaan tehdään öljyn, rasvan ja arabialaisen kumin avulla alueita, jotka hylkivät vettä ja alueita jotka imevät vettä.
Vanha "valokuva" eli Solnhofenin liitukivellä tehty litografia.
Afganistanilaisia kuninkaallisia sotilaita Durran heimosta. James Rattaray 1847.
Afganistanilaisia kuninkaallisia sotilaita Durran heimosta. James Rattaray 1847.
Litografia on edelleen paljon käytetty painomenetelmä.
Näin erityisen materiaalin Herra Jumala valmisti noin 130 miljoonaa vuotta sitten - Adamin vuosina siis - jotta Hän saisi näyttää Ihmiselle Jumalan linnun.
Ja niin Hän varovaisesti antoi tämän ihmeellisen eläimen vajota tuohon pehmeään järven pohjaan, siivet levällään, pyrstö suorana, särkymättä, painumatta kasaan, muuttumatta.
Vuosisatojen aikana lintujen pehmeät osat korvautuivat Solnhofenin hienoakin hienommalla liitukivellä, niin että jopa sulkien yksityiskohdat ovat selvästi näkyvissä.
Rakkaudella, tätä erityistä luomistyötään kunnioittaen, voittaen luomakunnan ankarien katoavuuden lakien tuhovoimat ja tallentaen kuvan kiveen, jota käyttäen Adamkin on oppinut hienoja kuvia tekemään.
Jumala on tuonut Ihmisen nähtäväksi kaikkiaan kymmenen Jumalan lintua.
Kymmenen.
Parvempi pyy pivossa, kuin kymmenen oksalla - tuosta sen lukeman ehkä muistamme!
Kaikki on löydetty Solnhofenin alueelta, eikä ainakaan toistaiseksi mistään muualta tämän maapallomme kamaralta tai meristä.
Tarvittiin erityinen ympäristö, jossa tuo ihmelintu saattoi säilyä Adamin aikoihin asti.
Ensimmäinen löytö tapahtui vuonna 1860.
Sulka!
Ei mitään muuta kuin yksi ainoa sulka.
Christian Erich Hermann von Meyer (1801 - 1869) niminen Ihminen oli omistanut elämänsä varhaisten elämänmuotojen tutkimiseen.
Hän oli juuri se Adam, jonka eteen Jumala toi lintunsa odottaen, millä nimellä tämä sitä kutsuisi.
Christian Herrmann oli asioista perillä, ja hän ymmärsi, mitä näki.
Charles Darwinin kirja "Lajien Synty" (1857) oli juuri julkaistu ja yleinen keskustelunaihe.
Tähän keskusteluun Herra Jumala heitti yhden sulan, joka oli tarkasti odottanut aikaansa.
Jumala on kaukaa viisas.
Kaveri pohti ja puntaroi ja lopulta, vuonna 1861, sanoi "tämä on Archaeopteryx Lithographica"
ja niin se on. sekä Ihmisen että Jumalan kielellä - koska Adamille annettiin tehtäväksi nimetä Jumalan luomistöitä, jotka hänen eteensä tuotiin.
Suomeksi se tarkoittaa "vanha siivekäs (tai lentävä) litografia"
mukavasti siinä tuo jumalallisen taideteoksen materiaali on mukana.
Christian kirjoitti tästä artikkelin, jossa hän antaa tuon komean nimen:
Meyer, H. von (1861): Archaeopteryx litographica (Vogel-Feder) und Pterodactylus von Solenhofen. N. Jhb. Mineralogie, Geognosie, Geologie und Petrefakten-Kunde 1861: V + 678 - 679.
Koska näitä harvinaisuuksia on vain kymmenen, pistän tähän luettelon, jossa on säilytyspaikka, löytövuosi ja tieteellinen lyhenne.
Kaikki nämä wikipediassa mainitut linnut on löydetty Solnhafenin alueen kaivoksista:
1. Humboldt museo, Berliini 1860 Sulka
2. Lontoo 1861 BMNH 37001
3. Berliini 1876/7 HMN 1880
4. Maxberg 1956 S5 (kadonnut)
5. Haarlem 1855 (TM 6428) (von Meyer kutsui tätä Pterodactylus dinoksi, tunnistettiin 1970)
6. Eichstätt 1951/5 (JM 2257)
7. Solnhofen 1960? (BSP 1999)
8. München 1991 (S6)
9. Bürgermeister-Müller museo 1997
10. Thermopolis 2005 (WDC CSG 100)
Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi.
Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui.
Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille.
Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.
1 Ms 2:19-20 KR 1992
Naivia?
totta kai
Mutta mitäs sanotte, emmekö voisi näinkin koettaa opettaa lapsillemme Jumalan Sanan aarteita
tarkasti tieteen totuudessa pysyen
lapsellisesti uskoen Jumalan Sanaan
vääntämättä sitä aikamme tiedon pakkopaitaan, ihmiselle annetun hengen ja mielikuvituksen vapaudella
vaatimatta mitään ilmoituksen arvoa tulkinnallamme
vaan
"tällainenkin juolahti mieleen, kun katselimme luomiskertomusta ja archaeopteryx lintua"
Archaeopteryx - Jumalan lintu
Haluaisin tämän mielestäni erittäin tärkeän teeman suhteen kiittää Herraamme.
Erityinen kiitos kuuluu myös Nettiruukun nimimerkki Patulle, joka alleviivasi tätä nimeämisen merkitystä ja sai ajatukset lentämään vähän aikamme lintujen ohikin - eihän Raamattu sano muuta kuin yleisesti että kaikenlaisia lintuja.
Jeesus opetti Luukas 20:38 KR 1992
"Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien. Hänelle kaikki ovat eläviä"
myös Archaeopteryx.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti