lauantai 5. helmikuuta 2011

Saatanassa ei ole totuutta

Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi:
--- Jeesus puhuu tässä uskoville juutalaisille!

"Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita."
-- Jeesuksen sana opettaa tuntemaan totuuden, joka vapauttaa

He vastasivat hänelle:
Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?"
-- uskovat juutalaiset eivät ymmärrä, mistä vapaudesta Jeesus puhuu

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy. Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita.
-- tämä on paljon syvällisempi ja hankalampi kohta, kuin ensilukemalta näyttäisi!


"Minä tiedän kyllä, että te olette Abrahamin jälkeläisiä. Silti te haluatte tappaa minut, koska sanani ei saa teissä sijaa."
-- Jumalan kansa, lapsesta asti uskonasioista perillä, ja kuitenkaan Jeesuksen sanat eivät saa heissä sijaa.


"Minä puhun, mitä olen Isäni luona nähnyt -- ja te teette, mitä olette omalta isältänne oppineet."
-- Jeesus puhuu, mitä on Isän Jumlaan luona nähnyt. Ja silti ihmiset eivät piittaa sanoistaan vaan siitä, mitä ovat Saatanalta oppineet.


He vastasivat Jeesukselle: "Meidän isämme on Abraham."
-- isoisämme oli jo lestadiolainen!

Jeesus sanoi: "Jos olisitte Abrahamin lapsia, te myös tekisitte Abrahamin tekoja. Mutta nyt te haluatte tappaa minut -- miehen, joka on sanonut teille totuuden, sen, minkä on Jumalalta kuullut. Niin ei Abraham tehnyt."
-- ei Laestadius ja Raattamaa näin suhtautunut Jeesuksen sanoihin

"Te teette aivan samoin kuin isänne."
-- jotain on pahasti pielessä!


He sanoivat:
"Me emme ole porton poikia. Meillä on yksi isä, Jumala."
-- hyvämaineista porukkaa, on isä ja äiti... ei niinkuin tämä Jeesus, vähän hämärä taustansa, kuka lie isänsä.. kaikenlaista puhetta.
-- uskovaa porukkaa, uskontunnustus on hallussa "Kuule Israel, Herra sinun Jumalasi, Herra on yksi"

Tähän Jeesus sanoi:
"Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut."
-- rajua ja rohkeaa todistusta aina pilkkaajia kivittämään valmiin miesjoukon keskellä.

"Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon."
-- miksi? siksi?

"Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää."
-- nämä ovat Jeesukseen uskovia juutalaisia, joten melkoisen kovaa tekstiä Hän latelee

"Saatana on ollut murhaaja alusta asti."
-- alusta asti murhaaja. Yksi Jumalan luomista hengistä, joka tahtoo vain surmata syyllisiä ja syyttömiä, himomurhaaja.

"Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras."
-- kaukana totuudesta, ei piittaa siitä eikä se merkitse mitään.
-- Itse asiassa koko käsite totuus on hänelle vieras

"Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä."
-- tässä Jeesus vetää melkoista rajaa valkeuden ja pimeyden, Jumalan ja Saatanan, totuuden ja valheen välille
-- olkaamme kaikki hyvin varovaisia kaiken valheellisuuden suhteen


"Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden."
-- te ette usko juuri siitä syystä, että Jeesus puhuu totta. aika outoa ihmisen käyttäytymistä, eikö olekin?

"Kuka teistä voi osoittaa, että minä olen tehnyt syntiä?"
-- ei kukaan. Jeesus on täysi ihminen, mutta ilman syntiä.
Kaikki mitä Jeesus teki ja sanoi oli ja on Jumalan tahdon mukaista.


"Ja jos puhun totta, miksi ette usko minua?"
-- tosiaan outoa käyttäymistä Jeesukseen uskovilta juutalaisilta

"Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu."
-- ei mitään oikeita Aabrahamin lapsia, ei mitään oikeita lestadiolaisia, ei mitään oikeita luterilaisia, ortodokseja, katolisia...

"Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta."
-- jotka eivät kuule Herran Jeesuksen sanoja

...
pieni tutkielmani on Johanneksen evankeliumin luvusta kahdeksan, jakeet 31-47. KR 1992 käännös.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti