Haamulin ja maman keskustelussa on tällainen varoituksen kohta, joka mielestäni koskee kyllä meitä jokaista eikä ainoastaan Haamulia.
...........
Sinulle näyttää Raamattua lukiessasi usein käyvän samoin kuin "lukiessasi" tekstejäni. Kun luulee jonkin asian tuntevansa tarkkaan, "mitä sillä on sanottavaa", lukee sieltä koko ajan sitä, mitä on mielikuvissaan siihen sijoittanut. Ei tarvitsekaan lukea tarkemmin ja oikeasti tutkia, mitä siinä sanotaan ja mitähän tämä sittenkin mahtaa tarkoittaa, mitähän Jumala haluaakin minulle tässä sanoa.
..........
Nyt on ollut kyse siitä, miten Jumala puhuu meille Raamatun kautta. Sinä olet antanut esimerkkejä siitä, miten sinä puhut Raamatulle, kerrot, mitä Jumala sinun mielestäsi, sinun opinkäsityksesi mukaan puhuu näissä Raamatun paikoissa.
.........
maman huomautukset koskevat nimenomaan tuttuja ja turvallisia asioita, joiden kohdalla helposti käy niin, että emme enää pysähdy miettimään tai ihmettelemään vanhaa totuutta.
tämä uhkaa meitä kaikkia, sillä siten aivomme toimivat, edeten tutusta tuntemattomampaan.
koetan tällä palstalla antaa tästä esimerkin
asia on vaarallinen, sillä kuten mama tuossa sanoo, käy niin että emme pysähdy kuuntelemaan, mitä Herra sanoo
vaan selitämme oman uskonkäsityksemme mukaan Herralle, mitä Hän sanoo.
Harjavallan seurakunnan pappi Tuomo Lindgren kirjoittaa tutulta kuulostavaa tekstiä:
"Lankeemus toi mukanaan synnin ja häpeän. Ihminen piiloutui ja yritti olla jotakin muuta kuin on. Hän verhosi itsensä viikunapuun lehdillä.
Kun Jumala korjaa ihmisten särkyneen pyhyyden, hän ei jätä heitä alastomiksi. Ilmestyskirjan näyssä Jumalan valtaistuimen edessä ei ollut alastomia ihmisiä. Jumala oli pukenut heidät valkoiseen vaatteeseen.
Se vaate on Jeesuksen lunastustyössä ihmiselle hankittu pyhyys.
Syntinen ihminen saa lahjaksi pyhyyden ja vanhurskauden vaatteen.
Tuo vaate puetaan päällemme kasteessa. Siinä meidät liitetään Jeesuksen pelastustekoon.
Meidän omatekoiset ja kuraiset viikunanlehtiviritykset laitetaan syrjään ja saamme valkean vaatteen.
Saamme syntimme täydellisesti anteeksi ja meille lahjoitetaan Jeesuksen pyhyys."
Sinut on kastettu ja Jeesuksen valmistama pelastus on puettu päällesi kuin tuo valkoinen vaate.
Mutta kasteesta on kulunut jo aikaa ja synnin valta on kuitenkin voimakas ja syvempi kuin haluamme tunnustaa ja myöntää. Taivasvaatteet tahriintuvat reissussa.
Siksi ei turhaan sanota Ilmestyskirjassa, että perille päässeet pyhät ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan veressä.
Me tarvitsemme vaatteiden valkaisua aina uudestaan ja uudestaan.
Johannekselta kysyttiin: “keitä ovat nämä valkeavaatteiset.”
Voimme vastata siihen, että he ovat niitä, jotka tiesivät tarvitsevansa vaatteidensa valkaisua, sisimpänsä puhdistusta; niitä joilla oli armon ja anteeksiantamuksen ikävä.
He olivat niitä, jotka taistelivat synnin valtaa vastaan turvautumalla Jeesukseen.
Jumalanpalvelus ja ehtoollinen on taivasvaatteiden pyykkipäivä. Täällä Kristus hoitaa ja uudistaa meitä Henkensä kautta. Tänne saa tulla ne jotka kaipaavat sitä puhtautta, jonka Jumala antaa."
Tuomo pastori kulkee tässä Raamatun kanssa samoja polkuja kuin nimimerkki Haamul nettiruukun raamattupiirissä.
Luemme tuon, nyökkäämme päätämme, näin se on, tuttua ja turvallista ja ihana on se kasteessa saatu Kristuksen vanhurskauden valkea puku ja näinhän Ilmestyskirja on esillä pastorin saarnassa.
mikä mättää?
no
tämä ei ole Raamatun mukaista opetusta, vaan Tuomo pastori laittaa omiaan Jumalan suuhun.
huomaatko miten?
no jatketaan tutkimista...
tässäkään analyysissä ei puututa saarnaajan omaan persoonaan, vaan saarnan sisältöön pyhän Raamatun valossa.
Pyhäinpäivän saarnan pitänyt pastori Tuomo Lindgren kertoo itsestään julkisilla Web-sivuillaan näin:
Olen 40-vuotias perheellinen mies. Toimin pappina Harjavallan seurakunnassa.
Pidän työstäni.
Olen kiinnostunut ihmisistä, heidän elämänkatsomuksestaan ja kokemuksistaan.
Olen ankkuroitunut kristinuskon mukaiseen käsitykseen ihmisestä, maailmasta, Jumalasta ja pelastuksesta.
Minulla on useampi blogi
Puujalka - pääblogi
Saarnatuoli - saarnoja
Pieniä puheita - muita kuin saarnoja (ei kirkollisiin toimituksiin tarkoitettuja puheita)
Sormus annettu merkiksi - vihkipuheita, kihla- ja polttaripuhekin löytyy
Maasta sinä olet tullut - hautaukseen liittyvää pohdintaa
Ristinmerkki otsaasi - kastepuheita
jouluaika - saarnoja ja puheita joulun tienoolta.
Toiseksi on todettava, että Tuomon saarna ei herätä kuulijassa minkäänlaista opillista tai muuta huolta itse asian suhteen.
Arvelen, että Harjavallan seurakuntalaiset saivat kuulla Pyhäinpäivänä Jumalan sanaa ja opetusta ja palasivat iloisina ja kiitollisina koteihinsa.
Näin on myös täällä nettiruuksusa käsiteltyjen esikoislstadiolaisten saarnojen suhteen, joita maallikkosaarnaajat ovat seuroissa pitäneet ja seuraväki on iloisena ja kiitollisena palannut koteihinsa.
mikä tässä Tuomon saarnassa siis mättää?
melkein kaikki!
johdantona tahdon muistuttaa, että kun suomenkielistä Bibliaa laadittiin 1642, siihen otettiin mukaan Martti Lutherin saksankieliseen raamatunkäännökseen kirjoittamat esipuheet.
Paitsi yhtä - Lutherin esipuhe Ilmestyskirjaan suhtautuu siihen niin kriittisesti, että se jätettiin kokonaan pois Bibliasta.
Ei Martti Luther ole suinkaan ainoa kirkon opettaja, joka suhtautuu kovin varauksellisesti Ilmestyskirjaan.
Jo alkukirkon aikana käytiin melkoista polemiikkia siitä, otetaanko Ilmestyskirjaa laisinkaan mukaan pyhän Raamatun ohjeelliseen ja Kristuksen kirkon hyväksymään kaanoniin.
Pastorien ja maallikkosaarnaajien tulee siis olla tarkkana kuin porkkana käyttäessään Ilmestyskirjaa ja sen kielikuvia julistuksessaan.
Tuomo-pastori ottaa Pyhäinpäivänä suoraan Ilmestyskirjasta kuvan valkeista vaatteista, ja antaa sille selityksen Aatamista alkaen!
--------
T: Lankeemus toi mukanaan synnin ja häpeän.
M: 1 Mooseksenkirja 3 kertoo, että ihminen rikkoi sen ainoan käskyn Paratiisin puutarhassa. Sanaa "synti" siinä ei lainkaan käytetä.
Häpeä ei ole katumusta synnin tähden, näemme heti kohta hedelmästä syömisen paljastuttua, että sekä Aatamilla että Eevalla on hyvät selitykset eikä teko itse heitä hävetä.
Silmänsä aukenivat, olivat alastomia ja sitä alastomuuttaan häpesivät, nakupellen viattomuus oli mennyt ja tuli halu peittää hävettävän paljaat sukuelimet viikunanlehdistä tehdyllä lannevaatteella.
kaikkea arviointiani tässä tulee ja saa ja pitääkin arvostella pyhän Raamatun valossa
T: Kun Jumala korjaa ihmisten särkyneen pyhyyden, hän ei jätä heitä alastomiksi.
M: Hei Tuomo, Herra Jumala teki nahasta vaatteet ja vieläpä itse puki ne Aatamin ja Eevan ylle.
"Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin."
1 Ms 3:21
Mikä ihmeen särkynyt pyhyys??
T: Ilmestyskirjan näyssä Jumalan valtaistuimen edessä ei ollut alastomia ihmisiä. Jumala oli pukenut heidät valkoiseen vaatteeseen.
M: hmmm. Tämä ei nyt mene ihan tarkkaan Ilmestyskirjan mukaan, siellä näiden valkeiden vaatteiden asian hoitelee pikemmin Karitsa.
"Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä."
Ilm 3:5
T: Se vaate on Jeesuksen lunastustyössä ihmiselle hankittu pyhyys.
Syntinen ihminen saa lahjaksi pyhyyden ja vanhurskauden vaatteen.
Tuo vaate puetaan päällemme kasteessa. Siinä meidät liitetään Jeesuksen pelastustekoon.
M: kaunista, hurskasta, mutta kyllä nyt tämä saarnasi alkaa kaartaa koko lailla pahasti ohi pyhän Raamatun oman sanoman!
samalla lipsumme kauas pois kristillisen kirkon opetuksesta, joka yhteisissä ekumeenisissa tunnustuskirjoissa on ilmaistu.
samoin etäännymme Augsburgin tunnustuksesta ja luterilailsen kirkon Tunnustuskirjoista.
kauniisti ja hurskaasti!
T: Se vaate on Jeesuksen lunastustyössä ihmiselle hankittu pyhyys.
M: mikä ihmeen "ihmiselle hankittu pyhyys?"
T: Syntinen ihminen saa lahjaksi pyhyyden ja vanhurskauden vaatteen.
M: koetahan tarkentaa, tämä on hiukan epäselvää, mitä tarkoitat?
T: Tuo vaate puetaan päällemme kasteessa. Siinä meidät liitetään Jeesuksen pelastustekoon.
M: hetkinen sanoi putkinen?
Pastori Tuomo on tehtävissään nyt Harjavallan seurakunnassa ja aikaisemmissa papin paikoissaan saanut olla kastamassa valkoisiin puettuja lapsia Kristuksen seurakunnan yhteyteen, Jeesuksen opetuslapsiksi.
Näin hänen mielessään - niinkuin meidän kaikkien - on tuo itsessään alaston ja suojaton ihana napero, joka on puettu kauniiseen kastepukuun.
Ja tästä sitten tuo todella pahasti ontuva vertaus "meidät on kasteessa puettu pyhyyden ja vanhurskauden vaatteeseen"
Mihin Kristuksen kirkko perustaa kasteopetuksensa?
Toisaalta Herran Jeesuksen sanoihin evankeliumeissa, toisaalta Hänen valitsemansa ja henk. koht. kouluttamansa pakanain apostolin, Paavalin kirjeisiin vastasyntyneille Vähän Aasian ja Kreikan ja Rooman seurakunnille.
Raamatussa ei missään sanota, että meidät puetaan kasteessa pyhyyden ja vanhurskauden pukuun.
Tästä Tuomon hyvin ymmärrettävästä ja kauniista kielikuvasta seuraa sitten jatkossa mahdotonta sekoilua kristillisen uskon pyhimpien asioiden kanssa.
No mitäs siinä kasteessa sitten puetaan, jos ei Jeesuksen ansaitseman ihmisen pyhyyden ja vanhurskauden valkea vaatetta?
Tämä on raamattupiiri ja jätän asian sinun ratkaistavaksesi.
lukeeko Raamatussa pastori Tuomon kertoma asia?
mitä apostoli Paavalin opetuksen mukaan kasteessa puetaan ja mitä riisutaan?
kotitehtävä :-)
T: Siksi ei turhaan sanota Ilmestyskirjassa, että perille päässeet pyhät ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan veressä.
M: Ilmestyskirjan kanssa on oltava tarkkana kuin porkkana.
Tuomon sanat ovat sinnepäin - mutta sisältöä ei ole tarkasti ymmärretty. Tämä on kovin tyypillistä myös esikoisten saarnoille.
Yksi vanhimmista kysyi minulta:
"Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?"
Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle:
-- Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
He ovat pesseet vaatteensa
ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä
ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään
päivin ja öin,
ja hän, joka istuu valtaistuimella,
on levittänyt telttansa heidän ylleen.
Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano,
enää ei heitä polta aurinko
eikä paahtava helle.
Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet.
Ilm 7:13-17 KR 1992
Valtavan upea näky Ilmestyskirjassa, eikö olekin!
mutta hetkinen...
mitäs tässä tarkalleen sanotaan sinne taivaaseen tulleiden ahdingosta pelastuneiden ihmisten tehneen täällä ajassa?
"Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
He ovat pesseet vaatteensa
ja valkaisseet ne Karitsan veressä."
Ilm 7:14-15 KR 1992
...
voiko tämä mitenkään olla se sama vaate, josta pastori Tuomo kertoo kasteen hetkellä puettavaksi, vanhurskauden vaate.
ja jos luemme tarkasti Raamattua, kasteessa ei pueta mitään valkoista albaa vaan itse Kristus!
kuinka me voisimme sitten tätä Kristus -vaatetta vielä puhdistaa ja pestä??
eikös tässä puhuta heidän omista vaatteistaan, jotka he ovat itse pesseet ja vieläpä valkaisseet Karitsan veressä?
pastori Tuomo selittää asian näin:
"Sinut on kastettu ja Jeesuksen valmistama pelastus on puettu päällesi kuin tuo valkoinen vaate.
Mutta kasteesta on kulunut jo aikaa ja synnin valta on kuitenkin voimakas ja syvempi kuin haluamme tunnustaa ja myöntää. Taivasvaatteet tahriintuvat reissussa."
...
johan on markkinat!
Jeesuksen valmistama pelastus on puettu kuin valkoinen vaate?
ja sitten Jeesuksen valmistama pelastus tahraantuu synnissä??
en ole moista opetusta Raamatusta löytänyt, oletko sinä?
T: Siksi ei turhaan sanota Ilmestyskirjassa, että perille päässeet pyhät ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan veressä.
Me tarvitsemme vaatteiden valkaisua aina uudestaan ja uudestaan.
M: ups, nyt arvon pastori kyllä menet pahasti ojasta allikkoon tuon kastevaatteen luoman mielikuvasi kanssa..
Ja nyt kun on täydellisesti sotkettu kaikki kasteen, ehtoollisen, ripin ja vanhurskauttamisopin asiat
rakennetaan tälle perustalle sitten Pyhäinpäivän sanomaa Harjavallan seurakunnalle ja meille kaikille Tuomon saarnaa verkosta lukeville.
Tässä näemme, kuinka luterilaisen kirkon pappi korjaa Raamattua, lisää siihen omiaan ja tunkee Jumalan sanaan omaa oppiaan.
....
Pastori Tuomo kirjoittaa:
Johannekselta kysyttiin: “keitä ovat nämä valkeavaatteiset.”
Voimme vastata siihen, että he ovat niitä, jotka tiesivät tarvitsevansa vaatteidensa valkaisua, sisimpänsä puhdistusta; niitä joilla oli armon ja anteeksiantamuksen ikävä.
He olivat niitä, jotka taistelivat synnin valtaa vastaan turvautumalla Jeesukseen.
ja sitten saarnan loppuun oikein kunnon mukkelis makkelis:
"Jumalanpalvelus ja ehtoollinen on taivasvaatteiden pyykkipäivä.
Täällä Kristus hoitaa ja uudistaa meitä Henkensä kautta. Tänne saa tulla ne jotka kaipaavat sitä puhtautta, jonka Jumala antaa."
..............
no, arvon nettiruukkulainen.
olenko liian ankara, olenko väärässä?
vai menevätkö Pyhäinpäivän saarnassa valkeat vaatteet ihan sekaisin pastori Tuomo Lindgrenin opetuksessa
hurskas kurjuus!
laitan tämän palstan tiedoksi myös Tuomo Lindgrenille itselleen, ettei hänen selkänsä takana saarnastaan puhuttaisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti