perjantai 4. helmikuuta 2011

Hyviä tekoja tekemään!

Caravaggio Sette opere di Misericordiais (1607)

ei tämä asia silleen muuten ole tärkeä, paitsi että jos emme näitä hyviä tekoja nyt viimeistään ryhdy tekemään, emme pääse taivaaseen.

unohdetaan nyt hetkeksi Martti Luther ja saksalaiset ja ranskalaiset uskonpuhdistuksen isät. Eivät he ole jumalansanaa, vaan ovat saaneet palvella Kristuksen kirkkoa sanan selittäjinä.

kuunnellaan ihan Häntä itteään, Herraa Jeesusta

saamme näin tämmöisen seitsemän kohdan muistilistan tällekin viikonlopulle, että nämä hyvät teot tulisivat hoidettua



1. Käy vierailulla vankilassa

2. Ruoki joku nälkäinen

3. Käy tervehtimässä sairasta

4. Vaateta joku alaston

---
Nämä ovat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen neuvomien hyvien töiden listan kärjessä.

Jos emme näitä tee, emme pääse taivaaseen Hänen luokseen.
---

5. Anna juotavaa janoiselle

Tämä hyvä teko ei ole välttämättömien joukossa, mutta suositeltava

---
lisäksi on kaksi armollista asiaa, jotka tehtiin Herralle Jeesukselle ja jotka kannattaa vielä tähän listaan laittaa

6. Auta järjestämään kunnialliset hautajaiset (tai jos siihen äärimmäiseen tilanteeseen joudut, hautaa vainaja)

7. Anna suojapaikka tai järjestä yöpaikka apua tarvitsevalle



Muistilista on lyhyt ja helppo pitää mielessä

Hylkää se omalla vastuullasi.

tämän listan olen ottanut Caravaggion maalauksesta Sette opere di Misericordiais "Seitsemän armollista tekoa" vuodelta 1607.


................
Taisi mennä toi mun lista hiukka väärin.

otetaan uusiksi - tämä on se sangen suositeltava hyvien töiden lista, jota ilman emme pääse perille:

1. minä isosin, ja te ruokitte minun

2. minä janosin, ja te juotitte minun

3. minä olin outo, ja te minun huoneeseen otitte

4. Alasti, ja te vaatetitte minun

5. sairaana, ja te opitte minua

6. minä olin vankina, ja te tulitte minun tyköni


ja näiden hyvien töiden palkka on tämä:

Silloin sanoo kuningas niille, jotka hänen oikialla puolellansa ovat: tulkaat, minun Isäni siunatut, omistakaat se valtakunta, joka teille on valmistettu maailman alusta.
Mt 25:34-37



vakiovastaus, jolla tästä listasta yritetään luistaa on

"eiväthän he tienneet mitään hyvää tehneensä"

tämä on lähellä Raamatun tekstiä, niin lähellä että joku raukka voi erehtyä näin luulemaan.


Ei Jeesus todellakaan tässä vertauksessa sano, että he eivät muka tienneet

antaneensa ruokaa nälkäiselle
antaneensa janoiselle juotavaa
antaneensa turvapaikan oudolle
vaatettaneensa alastoman
käyneensä tervehtimässä sairasta
käyneensä vankilassa

he vain eivät tienneet, että se olikin Jeesus.



oletko koskaan käynyt vankilassa vankia tapaamassa?

etkö?

alleviivaa listassasi tuo kohta


oletko sulkenut kotisi oven oudolta avunhakijalta?

uh...

annoitko kodittomien jouluun taloudellista apua - se meni Jeesukselle

asia siltä osin kunnossa

oletko muita sairaita tai vanhuksia käynyt tervehtimässä kuin omia sukulaisiasi ja ystäviäsi?

(papit, diakonit ja muut kirkon työntekijät ovat tästä kysymyksestä vapautetut - työn puolesta kun tekevät)

mites se jotenkin repalaisesti puettu lapsi, eikö marketista olisi löytynyt lämmintä takkia näillä pakkasilla, alle satasella?

ai, et huomannut lasta



toinen tapa kiertää tämä lista on "ai nyt se mikko kehuu hyvillä teoillaan"

ja sekö sinut vapauttaisi?!

no kato kun en kehu vaan mietin kuumeisesti, mitä kaikkea on jäänytkään tekemättä



saatat sanoa "no kun enhän minä voi noin vain lähteä vankilaan"

et voi

mutta kimpassa voitte

itse mennä tai tukea vaikkapa vankilalähetystä, että sen lauluporukan automaksut tulisi hoitoon

tai että sen saarnaajan vankilassa käynti sujuisi hyvin

esimerkiksi esikoislestadiolainen herätysliike voisi pyytää Pyhän Hengen silmävoidetta, neuvoa ja johdatusta miten ruveta tätä listaa noudattamaan

että edes joku pääsisi sieltä taivaan portista sisään


Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville:

'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.

Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa.

Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa.

Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne.

Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua.

Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.'

Silloin nämäkin kysyvät:
'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?'

Silloin hän vastaa heille:
'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'

Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.


Mt 25:41-46 KR 1992



Verukkeeksi käy tämäkin Jeesuksen edessä viimeisellä tuomiolla

"Mutta Luther opetti, että me olemme vanhurskaita ilman lain tekoja"

Silloin Jeesus voi sanoa

"Minun palvelijani Martti Lutherko vapautti teidän minun käskystäni?

Miksi te ette oppineet hänen kirjastaan Kristityn vapaus miten tämä asia on?"

mutta silloin on jo liian myöhäistä katua.

nyt olisi vielä ehkä hetki aikaa hoitaa muistilista kuntoon.

vaikka tänä viikonloppuna!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti