sunnuntai 27. helmikuuta 2011
Pederastia Spartassa
varoitus: tämä palsta käsittelee antiikin Kreikan homo-erootista suhdetta, pederastia, taustana Vanhan testamentin ymmärtämiselle. Palsta on tarkoitettu vain aikuisille.
-----
Vanhassa testamentissa kuvattu Daavidin ja Joonatanin rakkaussuhde on varsin hankala ymmärtää pelkästään omasta ajastamme käsin, noin kolmetuhatta vuotta myöhemmin.
(Saul ja Daavid ajoitetaan tavallisesti noin 1000 ennen Kristusken syntymää)
Omassa kulttuurissamme ja ajassamme on monenlaista käsitystä homoeroottisen suhteen rakkaussuhteen luonteesta. Mikään tästä ei välttämättä kuitenkaan anna todellista kuvaa siitä, mitä rautakauden miesten välinen rakkaus oli.
Raamatussa on hyvin niukasti mitään aineistoa, mutta antiikin Kreikka vie meidät ajassa 2500 vuotta taaksepäin.
Tosin hieman myöhempään aikaan, jonkin matkan päähän Välimerestä - ja kulttuurien kosketus tapahtui enimmäkseen Libanonin foininkialaisten kautta, joilla oli yhteyksiä sekä Kreikkaan että Pyhään maahan.
Pederastia (paiderastia) tarkoittaa miehen ja miehen, tavallisesti vanhemman miehen ja teini-ikäisen pojan, välistä rakkaussuhdetta.
Tapaan viitataan enemmän vasta klassisen ajan alusta seitsemänneltä vuosisadalta ennen Kristuksen syntymää. Esimerkiksi Homeroksen eepoksissa Ilias ja Odysseia siitä ole mainintaa (pronssikauden Kreikan maailmaa 1300-1200 eKr)
Klassisen Kreikan kulttuurissa oli vahva homoeroottinen piirre. Myös naisten välinen lesbous saa nimensä Kreikan Lesbos saaresta, jossa aiheesta kirjoittava runoilijatar Sappho eli.
Kreikan sana παιδεραστία viittaa kyllä "lapsen rakastamiseen" paides erastes.
Mutta kyseessä on aivan toinen ilmiö kuin seksuaalinen lapsen himoitseminen, pedofilia (lapsen rakastaminen).
Pderastia sana käännetään usein "poikarakkaus" eikä ole varmuutta, missä määrin sillä oli seksuaalinen luonne.
Vanhemman miehen ja nuoren miehen rakkaus on tapa, joka saattaa juontaa juurensa Kreetan saarelta. Siellä se on voinut liittyä nuoren miehen aloittamaan asepalveluun ja Zeus ylijumalan kulttiin.
Pederastia liittyy antiikin Kreikan alastomuuteen, taiteessa ihmiset kuvattiin usein alastomina, etenkin kuvanveistossa, ja Olympia-kisoissa urheilevat miehet olivat alasti (naiset eivät päässeet kisoja antiikin Kreikassa seuraamaan).
Tällaista tapaa ei ollut Raamatun maissa, alaston ihminen on tyypillinen kreikkalais-roomalaiselle sivilisaatiolle jonka "renesanssi" vaikutti sitten niin voimakkaasti Eurooppaan. Keskiajan Raamatun pyhät olivat lämpimästi vaatetettuja, kun taas Michelangelon kuuluisa yhdestä marmorilohkareesta veistetty Daavid on vilpoisen alasti.
Kreikkalaiset keskustelivat itse paljon pederastiasta, puhuen sen puolesta ja sitä vastaan.
Tapa oli yläluokan parissa yleinen, vanhemmilla miehillä oli oikeastaan sosiaalinen velvoitus ottaa oppipoika, joka hänen seurassaan sitten sai henkilökohtaisen koulutuksen yhteiskunnan ja elämän tärkeisiin asioihin.
Pederastia kuului ylemmille kansanluokille, vapaille miehille, ja oli näin myös merkkinä vanhemman miehen korkeasta sosiaalisesta asemasta.
Seksuaalisen väärinkäytön välttämiseksi toiset kreikkalaiset isät toivat pojalle opettajaski vanhemman lahjakkaan orjan, pedagogin.
Toiset isät taas rukoilivat jumalia, että heidän pojistaan tulisi kauniita ja komeita ja että erotiikan takia miehet suorastaan tappelisivat tappelisivat keskenään heistä.
Tällaista kasvatustapaa rakastavan vanhemman miehen sylissä ei Raamattu tunne.
Hieman outoja tapoja 3000 vuotta sitten oli, vai ovatko ne niin outoja
Meillä on vain kaunis kuvaus vanhasta kuningas Daavidista, joka ei tahtonut enää varmaan heikon verenkierron tähden pysyä öisin lämpimänä.
mutta "lämpöpeitoksi" etsittiin nuori nainen, ei poikaa.
Kun kuningas Daavid oli käynyt vanhaksi ja iäkkääksi, ei hän enää voinut pysyä lämpimänä, vaikka häntä peitettiin peitteillä.
Silloin hänen palvelijansa sanoivat hänelle: "Etsittäköön herralleni, kuninkaalle, tyttö, neitsyt, palvelemaan kuningasta ja olemaan hänen hoitajattarenaan. Jos hän makaa sinun sylissäsi, niin herrani, kuningas, pysyy lämpimänä."
Ja he etsivät koko Israelin alueelta kaunista tyttöä ja löysivät suunemilaisen Abisagin ja veivät hänet kuninkaan tykö.
Hän oli hyvin kaunis tyttö ja tuli kuninkaan hoitajattareksi ja palveli häntä. Mutta kuningas ei yhtynyt häneen.
1 Kun 1:1-4 KR 1933
Pederastia merkitsi vapaille pojalle astumista aikuisten maailmaan ja henkilökohtaista koulutusta rakastajan luona.
Kyseessä ei ilmeisesti kuitenkaan ole homoseksuaalinen seksi. Sitä tarjosivat ja myivät nuoret orjat, sekä suullista että anaalista.
Kaikki tällainen oli vapailta pojilta kiellettyä ja jos he siihen syyllistyivät tai myivät seksiä, heidän sosiaalinen asemansa putosi ja myöhemmässä iässä huonomaineinen poika ei ehkä saisi tiettyjä arvostettuja virkoja luonteensa tähden.
Näinhän 1800-luvun nuoriso seurusteli Suomessa, nuori mies sai kyllä olla yöllä aitassa, jos tyttö oven avasi - mutta mitään ei saanut tehdä. Nuorten vartiot kiersivät ja voi sitä paria, joka ylitti sopivuuden rajat!
Vanhemman ja nuoremman miehen erotiikkaa kyllä kuvataan kreikkalaisessa runoudessa, taiteessa - etenkin ruukkumaalauksessa - ja kirjoituksissa.
Anaalinen ja oraalinen seksi oli tabu ja se kuului orjille ja prostituoiduille. Mutta sallittua ja hyveellistä oli peniksen työntäminen yhteenpuristettujen reisien väliin ja suuteleminen.
Eräässä kreikkalaisessa maljakossa on kuvattuna kaksi alastonta miestä, joista toinen pitää toista kättä rakkaansa jalkojen välissä ja toisella kädellä kohottaa tämän leukaa, että hän katsoisi silmiin.
Vanhassa testamentissa ei tällaista intiimiä kuvausta ole, ja Mooseksen lakihan kieltää kuoleman uhalla miehen kanssa makaamisen "niinkuin naisen kanssa maataan".
Abrahamin ajalta on kuitenkin kaunis kertomus, jossa Abraham lähettää uskotun palvelijansa hyvin tärkeälle matkalle entiseen kotimaahan - hakemaan hänen pojalleen sieltä vaimoa.
Hän vannottaa palvelijaansa, ja tämä ottaa kiinni Abrahamin haarojen välistä ja vannoo hoitavansa asian oikein.
a Abraham oli vanha ja joutunut ijälliseksi: ja Herra oli siunannut hänen kaikissa.
Niin sanoi Abraham vanhimmalle huoneensa palvelialle, joka kaikki hallitsi, mitä hänellä oli: laske nyt kätes minun kupeeni alle.
Ja minä vannotan sinua Herran taivaan ja maan Jumalan kautta; ettes ota emäntää minun pojalleni Kanaanealaisten tyttäristä, joiden seassa minä asun.
Vaan mene minun isäni maalle ja minun sukuni tykö; ja ota minun pojalleni Isaakille emäntä.
Ja palvelia sanoi: jos niin tapahtuis, ettei vaimo tahtoisi seurata minua tähän maahan: pitääkö minun kumminkin viemän jällensä sinun poikas sille maalle, jostas lähtenyt olet?
Abraham sanoi hänelle: kavahda sinuas, ettes vie minun poikaani sinne jällensä.
Herra taivaan Jumala, joka minun otti isäni huoneesta ja syntymä-maaltani, ja joka minun kanssani puhui, ja myös vannoi minulle, sanoen: sinun siemenelles minä annan tämän maan: hän lähettää enkelinsä sinun edelläs, ettäs ottaisit minun pojalleni emännän sieltä.
Jos ei vaimo tahtoisi seurata sinua, niin sinä olet vapaa tästä minun valastani; ainoastansa älä vie minun poikaani sinne jälleen.
Niin laski palvelia kätensä herransa Abrahamin kupeen alle; ja vannoi hänelle sen.
1 Ms 24:1-9 Biblia 1776
Sparta on kuuluisa askeettisuudestaan, miehisistä miehistä, jotka nuoresta asti valmistautuivat taisteluun. Elämän tarkoitus oli sota ja spartalainen kuri oli kova.
Pederastia suorastaan virallistettiin Spartassa.
agoge - vapaiden nuorten miesten kasvatus vanhepien miesten rakastajina - oli kansalaisvelvollisuus.
Mutta toisin kuin muualla Kreikassa, kaikenlainen seksuaalinen toiminta miehen ja pojan välillä oli jyrkästi kiellettyä.
Kyseessä oli ideaalinen rakkaus, "platoninen rakkaus" miehen ja miehen välillä. Seksuaalinen koskettaminen oli tabu ja kauhistus, sukurutsauteen verrattava teko.
Plutarkos kertoo, että Spartassa ei tullut mieleenkään, että rakastavat miehet mitenkään koskisivat fyysisesti toisiinsa seksuaalisesti. Kyseessä on kuin isän ja pojan välinen rakkaus.
Aelius kertoo tästä myös kahdelta suunnalta
Spartassa vanhempaa miestä rangaistiin, jos hän ei ottanut itselleen poikarakastettua. Hän rikkoi yhteisöä vastaan kun ei suostunut tekemään nuoresta miehestä yhtä erinomaista kuin itse on.
Mutta jos miehet alkavat lähennellä lihallisesti, heidän suhteensa muuttuu rikolliseksi ja heidät joko karkoitetaan Spartasta tai odotetaan, että molemmat arvottomat tekevät itsemurhan.
Spartan nuorison sotilaskasvatuksessa pederastia oli siis olennainen osa, jossa vanhempi mies opetti nuorempaa.
Elettiin yhdessä hyvin kiinteästi, rakastavaisia kun oltiin.
Sota ja rakkaus kulkivat käsi kädessä - ennen jokaista taistelua, spartalaiset uhrasivat Eros jumalalleen.
Nämä muutamat viitteet pederastiasta etenkin Spartassa ovat siis paljon lähempää Daavidin ja Joonatanin aikaa kuin me.
Siinäkin on kaksi miestä, vanhempi Daavid ja nuorempi Joonatan.
Siinäkin on kyseessä taistelu, sotaan valmistautuminen ja hyvin läheinen yhdessä eläminen.
Raamattu ei kerro meille asiasta sen enempää kuin tuo paljon lainattu:
"Minä suren sinua, veljeni Joonatan; sinä olit minulle ylen rakas. Rakkautesi oli minulle ihmeellisempi kuin naisen rakkaus."
2 Sam 1:26 KR 1933
tämä voisi olla lähellä pederastian spartalaista muotoa - tai sitten ateenalaista, emme varmaan koskaan siitä pääse varmuuteen.
(tämänkin hienon kohdan uusi KR 1992 menee "siivoamaan" ja samalla särkee sen mielenkiintoisen ja koskettavan viestin vuosituhanten takaa.
"Raskas on suruni sinun tähtesi, veljeni Jonatan.
Sinä olit minulle rakas.
Minulle oli sinun ystävyytesi
naisen rakkautta ihanampi."
2 Sam 1:26 KR 1992)
....
taustalähteenä tässä olen käyttänyt engl wikipedian artikkelia pederastiasta
Tunnisteet:
1 Kun 1:1-4,
1 Ms 24:1-9,
2 Sam 1:26,
daavid ja joonatan,
pederastia,
sparta
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti