tiistai 1. helmikuuta 2011

Jeesus ja huorat

Jeesus ja syntinen nainen

Evankeliumit kertovat, että huorat viihtyivät Jeesuksen seurassa ja tulivat Hänen lähelleen.

siinä määrin, että uskova mies hermostui "jos tämä olisi profeetta, hän tietäisi..."

Jeesus tiesi itse, millainen maine hänellä oli:

Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!'
Mt 11:19


Ensinnä hieman sanasta ja käsitteestä

suomenkielessä käytetään halventavaa sanaa "huora" viittaamaan naiseen, joka rahaa (tai muuta palkkiota) vastaan myy omaa kehoaan rakastelemista varten.

lainasana tulee samasta indo-germaanisesta juuresta kuin ruotsin hore, saksan Hure ja englannin whore.

latinalaisissa kielissä on raskan putain, espanjan puta, italian puttana

.........
Kirkkoraamatun käännös heprean sanalle zanah (esim. 1 Ms 34:31) on portto.

taustalla on sana prostituutio
joka on tullut latinasta moniin kieliin pro-stature "asettaa esiin" tai "paljastaa"

....
suomalaiset miehet ovat kehittäneet omaa terminologiaansa - rakkaalla lapsella on monta nimeä:

ilotyttö
jakorasia
kiertopalkinto
lutka
narttu
panopuu


The Procurist
Jan Gerritsz. van Bronckhorst (1603-1661)

Huora on alan ammattilainen.

Toki aina on itseään myymässä myös miehiä, transvestistejä, homoseksuaaleja, heteroita, mutta ensimmäisenä mieleen nousevat "kevytmieliset tytönhupakot, joista tuli huoria"

...
Sanat haureus ja huorintekeminen viittaavat Raamatussa ensisijaisesti avioliiton rikkomiseen.

Nimenomaan tähän liittyy kuudes käsky, "Älä tee huorin"
2 Ms 20:14

Uusi kirkkoraamattu kääntääkin tässä mielessä
"Älä tee aviorikosta"

ja alkukielessä hepreassa on sana naaf, tehdä aviorikos, eikä tuota sanaa zana, huora.



"Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se!

Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi".

Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan."
1 Kor 6:15-17 KR 1938

apostoli Paavali ei puhu tässä aviorikoksesta, vaan yhtymisestä, seksuaalisesta aktista, jossa mies ja nainen tulevat yhdeksi lihaksi.

sen sijaan kristityn tulee yhtyä Kristukseen.

Hauskasti KR 1992 siivoaa tämän varsin vankan ilmaisun ja kääntää hienostellen

"Mutta joka liittyy Herraan, on samaa henkeä hänen kanssaan."


Kreikkalaisessa alkutekstissä on
τα μελη του χριστου ποιησω πορνης μελη

ottaisin Kristuksen jäsenen ja teksin porton jäseneksi

porne - portto, huora

tästä sanasta tulee johdannaisena "porton kuvaus" eli pornografia, joka - kuten hyvin tiedämme - voi olla visuaalista tai kirjallista.

The Procuress (1622)

Dirck van Baburen (1595–1624)


Apostoli on tässä varoituksessa Jeesuksen oppilas.

Nimittäin kun Jeesukselta kysyttiin, saako miehestään erota, Jeesus puhuu "siitä minkä Jumala on yhdistänyt"

usein ihmiset ajattelevat, että Jeesus tarkoittaa rabbin aamenta tai papin tai imaamin aamenta, joka virallistaa avioliiton yhteisön silmissä.

mutta Jeesus viittaa luomiskertomukseen, jossa yhtyminen on se miten Jumala yhdistää miehen ja naisen.

näin apostoli Paavali myös asian kuvaa 1 Kor 6 luvussa. Yhtyminen huoraan merkitsee yhdeksi lihaksi tulemista hänen kanssaan, Jumala itse sen tekee.

Jumala on nimittäin enemmän kuin jokin seurakunnan viranhaltijan ääni.


Jeesus viihtyi syntisten ja juomarien ja publikaanien seurassa ja huorat viihtyivät Hänen lähellään.

likaiselle kaikki on likaista, ja tämä Uuden testamentin tosiasia vetää saastaisen ihmisen suun iloiseen nauruun!

hän ei tiedä, mitä on sydämen puhtaus.

hän ei tiedä, mitä on jumalallinen rakkaus, joka ei kulje kurjimmankaan ohi.

hän luulee, että kaikki ovat yhtä saastaisia mieleltään ja teoiltaan kuin hänkin, ja pilkkaa niitä, jotka eivät samaan lätäkköön hyppää itseään sotkemaan.

Aivan riittämiin te menneenä aikana elitte niin kuin pakanat tahtovat, ryvitte irstaudessa ja himoissa, juoppoudessa, mässäilyissä ja juomingeissa ja palvelitte epäjumalia jumalattomin menoin. Nyt he kummeksuvat sitä, että te ette enää riennä heidän kanssaan samaan riettauden virtaan, ja syytävät herjauksiaan. Mutta he joutuvat tekemään tilin hänelle, joka on valmiina tuomitsemaan elävät ja kuolleet.
1 Piet 4:3-5

Liekö kukaan vetänyt yhtä tarkan viivan miehen (ja naisen) seksuaalisuuteen kuin Jeesus Vuorisaarnassa?

Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.

Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
Mt 5:27-30 KR 1938



kohta on varsin raju, ja vuoden 1992 käännöskomitea mietti, kuinka tämä saataisiin tulkittua nätisti.

he päätyivät porukalla tähän ratkaisuun:

"Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.'

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan."
Mt 5:27-28 KR 1992



tässä on rankkaa puhetta miehelle naisen katselemisesta.

Jumala on luonut naisen kauniiksi katseltavaksi, eikä mies juuri mitään mieluummin katsele.

Naisen vetovoima mieheen on kuin maan vetovoima - omena putoaa puusta maahan, vetovoima on vastustamaton.

sanooko Jeesus siis tässä, että miehen luonnollinen vetovoima naiseen on syntiä.

Näinhän ajattelevat monet ja tahtovat olla kuin enkelit taivaassa, joita "muut naiset" eivät muka kiinnosta tai naiset ylipäätään eivät herätä mitään mielenkiintoa.

siis kieltää miehuutensa ja olla kuin enkeli taivaassa.

tämä on luonnotonta, mutta tähän myös jotkut saarnaajat pyrkivät syyllistäen seuraväkeä siitä, millaisiksi Jumala on heidät luonut - mieheksi ja naiseksi, joiden välinen vetovoima on uskomattoman väkevä.


ei tarvitse katsoa katolisen ja ortodoksisen kirkon pyhien kamppailua selibaatin kanssa

ei tarvitse katsoa katolisen papiston seksuaalisuuden kohdistumista lapsiin

onhan uutisissa ihan perisuomalainen lestadiolaisen liikkeen johtohahmo ollut, ja onhan esikoisillakin tunnetut ja tuntemattomat tapauksensa

vetovoima on joskus niin vastustamaton, ettei uskontokaan siinä auta vaan jää toiseksi.

jos ei naista niin sitten vaikka vuohi!



Mannisen komitean käännös on suomenkielessä hieman epäselvä

"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa."
Mt 5:28

tarkoittaako tämä, että pelkkä naisen katseleminen on huorintekoa sydämessä.

vai tarkoittaako Herra Jeesus, että mies joka katsoo naista "himoiten häntä" on edennyt jo asiassa askeleen pitemmälle ja on jo (aikaisemmin) sydämessään, ajatuksissaan, mielikuvituksessaan huorannut hänen kanssaan.

eli ei ole katse viatonta ihailua, vaan siinä on himo "himoiten häntä".


Koska uusi käännös helposti irroittaa kytkimen alkutekstistä ja etsii selittävää tulkintaa, saamme käännöksen, joka ohjaa pois tuosta esittämästäni kysymyksestä ja antaa hieman toisen sisällön

"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan."
Mt 5:28 KR 1992

tämän vapaan käännöksen mukaan Jeesus tarkoittaisi katselemisen tilannetta, ja siinä esimerkiksi miestä joka alkaa ajatuksissaan kunnolla riisua naista ja himoita häntä omakseen.

painopiste KR 1938 käännöksessä on joko siinä, että himoiten katseleminen on jo sydämessä huoraamista tai että himoiten katsova on jo huorannut sydämessään

painopiste KR 1992 käännöksessä on itse katselemisen luonteessa - ihaile vaan, katso vaan naista, kunhan et silleen katso, että alat häntä himoita.



εγω δε λεγω υμιν οτι πας ο βλεπων γυναικα προς το επιθυμησαι [αυτην] ηδη εμοιχευσεν αυτην εν τη καρδια αυτου


blepo gynaika - katsoo naista

pros to epithumesai - himoiten

ede emeukeusen auten - on jo tehnyt (menneessä aikamuodossa)

kreikkaa paremmin taitavat voivat korjata, jos erehdyn, mutta kyllä alkuteksti mielestäni antaa merkityksen

joka katsoo naista himoiten häntä on jo (aiemmin) tehnyt huorin hänen kanssaan sydämessään.



joka tapauksessa, Herra Jeesus vetää Vuorisaarnassa Kymmenen käskyn lakia paljon tiukemmalle, kuin kansa oli tottunut kuulemaan.

"te olette kuulleet sanotuksi.."

"mutta minä sanon teille..."

sellaisella auktoriteetilla, että seuraväki oli aivan ihmeissään "kuka tämä on?"

jumalallinen katse tunkeutuu syvälle ihmisen sydämeen, josta teot kumpuavat, ei vain tekoihin, tekosynteihin.

ei vain "älä tapa" vaan jos sydämessä on viha, se on jo murhaa

ei vain "älä tee huorin" vaan jos sydämessä asuu himo, se on jo haureutta

kuka tuollaisen lain edessä kestää?



voimme Jeesukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, uskovina siis varmasti luottaa siihen, että kun Hän istui huorien parissa Hänen sydämessään ei ollut himoa heitä kohtaan.

ja huorat tajusivat sen.

ja he tajusivat, jotkut heistä, vielä enemmän.

että heidän elämänsä ei ollut kunnossa, että itsensä myymisen kautta he olivat menettäneet ihmisarvonsa, pirut olivat löytäneet tiensä heidän sydämeensä

he tajusivat kyllä rikkovansa Jumalan käskyä vastaan

ja koko heidän olemuksensa kertoi "rakasta minua,älä itsekkäästi himoitse minun ruumistani"

(tämä on monen kotonaan huoraksi tehdyn perheenäidinkin hiljainen pyyntö)

vaan eihän mies sellaista kuuntele, jakorasia!



minusta meidän ei tarvitse hurskastella ja ajatella, että kaikki Vapahtajan seuraan tulleet huorat olisivat tulleet katumukseen ja parannukseen.

ehkä tulivat, mutta saattoipa olla niitä, jotka piru vei ja sydämessä kuohuvat himot erottivat tästä oudosta ukkelista.

mutta sitten oli kyllä niitä, joita kohtasi jotain aivan sanomatonta.

ihmiset sylkivät, käyttivät hyväkseen, hakkasivat mustelmille, maksoivat mitä maksoivat jos maksoivat.

mutta tämä mies tiesi kaiken.

ja antoi anteeksi.

Luukas 7:36-40
taiteilijan näkemys


Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään.

Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä.

Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo* ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä.

Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli:

"Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen."

Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Simon, minulla on sinulle puhuttavaa."

Lk 7:36-40 KR 1992



Oi sinä kaikkein armollisin,
ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.
Armahda minua, vaivaista syntistä,
ja katso puoleeni laupeutesi silmin,
niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut,
ja niin kuin sinä katsoit syntiseen naiseen fariseuksen kodissa
ja ryöväriin ristinpuulla.
Anna minulle pyhä armosi,
että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni,
niin kuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin
ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi
taivaassa iankaikkisesti.
Aamen

1 kommentti: