torstai 18. marraskuuta 2010
Asturian kuningaskunta
Ajatellaan mielessämme, että Espanja ja Portugal olisivat kuin neliömäinen laatikko Euroopan nokassa Atlantin suunnalla.
kun se Italiakin on kuin saapas.
Vedetään suurinpiirtein neliön yläviivan puolivälistä viiva Atlantin puoleisen viivan ylimpään neljännekseen. Siinä suurinpiirtein on Astouria.
Visigootit eivät olleet tämän seudun asukkaita onnistuneet alistamaan valtaansa.
Goottien valtakuntansa romahdettua islamin ratsujoukkojen tsunamiin, Asturian alueelle nousi vuonna 718 pieni itsenäinen kristillinen kuningaskunta.
Tämä pystyi vastustamaan muslimien hyökkäyksiä ja vuonna 925 Asturian kuningas Fuela II liitti mukaan Leónin ja näin syntyi uusi suurempi kristillinen valtakunta ja sotilasmahti.
Juuri pienestä vuoristoisesta Asturiasta käsin alkoi Espanjan reconquista - maan valtaaminen takaisin Muhammedilta Kristukselle.
Asturia sijaitsee noin 300 km pitkässä Cantabrian kalkkikivestä pimuttuneessa vuoristoketjussa pohjois-Espanjassa.
Astuluetta hallitsevat Picos de Europa - "Euroopan huiput - noin 20 kilometriä Atlantin rannalta sisämaahan päin. Nimensä ne saavat siitä, että kun Kolumbus ja seuraajansa palasivat rapakon takaa, nämä näkyivät ensimmäisenä maston huipussa keikkuvalle tähystäjälle kertoen rakkaan kotimaan lähestyvän.
Vuorista korkein on Torre de Cerredo (2,648 m), jonka luimuipuilta aukenee majesteettinen näkymä Cares-joen mutkitteleviin laaksoihin ja Cantabrian vuoristoon.
Jumala on luonut tämän kulman Espanjaa varmaan ajatellen myös lapsiaan, jotka joutuvat pakenemaan vihollista. Ja myös maisemaa, jossa ihmiskunnan kulttuurin monet eri vaiheet ovat saaneet jättää jälkensä aivan erityisellä tavalla.
Seutu on erittäin vaikeakulkuista ja jajääkausien vedet ovat repineet sinne suunnattomia karstisia luolia, luolaverkostoja, joihin tuntematon saattaa helposti eksyä eikä koskaan palata päivänvaloon.
Picos de Europa luolat eivät ehkä ole vain Espanjan vaan koko Euroopan mantereen syvimpiin kuuluvia. Ainakin neljä verkostoa ulottuu yli kilometrin syvyyteen:
Torca del Cerro (−1589 m)
Sima de la Cornisa (−1507 m)
Torca los Rebecos (−1255 m)
Pozo del Madejuno (−1252 m)
Astureseihin kuuluva Picos de Europas on nykyään merkittävä UNESCO:n rekisteröimä luonnonsuojelualue, jonka kaukaisissa kätköissä elää oma karhulaji, susia sekä vuohi-antilooppeja ja taivaalla kaartelee haukkoja ja kotkia saalistaan tähyillen.
Tämän merkillisen ja rikkaan luonnon keskellä asui jo muinaisista ajoista alkaen myös merkillisiä vuoriston ja laaksojen ihmisiä.
Roomalaiset Strabo ja Dio Cassios että
Vadinienses asuivat Picos de Europa vuoristossa
Orgenomesci kansaa asui Asturian itäosissa
Saelinit asustivat Sella joen laaksoa
Luggones asuivat Sella ja Nalón jokien välisellä alueella ja olivat rakentaneet sinne kaupungin, Lucus Asturum.
Astures asuivat Asturian sisäosissa
Paesici asuivat Asturian länsiosissa Navia joen suiston ja Espanjan nykyisen kaupungin Gijónin välisellä alueella.
nuo latinalaisten maantietelijöiden antamat nimet Iberian niemimaalta eivät ole alunperin latinaa vaan tuon seudun omaa alkuperäistä kieltä.
ei, se ei ole kantauralia!
roomalaiset valloittivat Iberian niemimaan ja hiljalleen latina, tai pikemmin vulgaari kansanlatina, alkoi tulla yleskieleksi. Asturian kuningaskunnan kieli oli kertomuksemme aikoihin esihistoriallisten Espanjan kielten äänteiden ja sanojen muokkaamaa kansan latinaa.
Sitä suojelemaan perustettiin 1981 Asturian kielen instituutti ja kieltä osaa yhä nykyajan Espanjassa laskelmien mukaan noin 100.000 ihmistä.
Arviot saamelaisten määrästä vaihtelevat 50 000:n ja 100 000:n välillä
Tapellessaan roomalaisten legioonien kanssa Asturian alueen kovin erillään asuneet ja eläneet heimot alkoivat lähestyä toisiaan ja niille alkoi muodostua yhteistä kansallista identiteettiä.
Tätä yhteistä fiilistä vahvisti entisestään tappelu visigootteja vastaan, jotka myöskään eivät onnistuneet heitä kukistamaan.
Asuinalueensa kun on eräänlainen ylpeän itsenäinen Sveitsi, jonka natsitkin viisaasti kiersivät. Olkoot siellä, ei kannata...
Visigooteille ja heidän kunikaalleen Rodricolle kävi tosi huonosti Guadaleten joen taistelussa 712 ja maahan tunkeutuneet muslimit tuhosivat heidän armeijansa täysin.
Katastrofista säilyi hengissä hispano-visigootti ylimys, joka tunnetaan nimellä Pelagios Asturialainen (k. 737).
Espanjalaisessa muodossa nimi on Pelayos.
Kerrotaan, että juuri maan valloittaneiden muslimit asettivat Asturian hallitsijaksi berberin nimeltä Munuza. Hallintokeskus oli "legiona" eli joko Gijón tai León,
Ah ne naiset!
Munuza ihastui Pelagiuksen kauniiseen sisareen, ja lähetti Tariq ibn Ziyadille tästä tiedon.
Tämä kertoo islamin ulottuneen jo aivan tuonne syvälle - mutta taisi olla vikatikki tämä ihastuminen hispanialais-visigootin sisareen.
Vuonna 718 kapinaan nousseella Pelagioksella ei ollut järin suurta armeijaa, vaan muslimien historioitsijat kertovat että "ehkä noin kolmekymmentä aasia..."
kun muslimien joukot lähestyivät, miehet käyttivät paikallistuntemustaan hyväkseen ja pakenivat Auseva vuoren Covadonga luolaan. sateisessa hämyisessä ilmassa kalifin joukot jäivät Pelagioksen miesten käsiin ja surmattiin viimeiseen mieheen.
Pelagios palasi nyt sankarina ja tieto pienen berberien joukon tuhosta nostatti todellisen kapinan Asturian vuoristossa.
Munuza parka - oli vaan ihastunut nätiin kristittyyn tyttöön - katsoi viisaammaksi lähteä hankalaksi käyneeltä alueelta, jossa hänen sotilaitaan uhkasi väijytys milloin missäkin.
Hän lähti sotajoukkonsa kanssa kulkemaan kohti tasankoa (Meseta) pitki ns. Meseta reittiä.
ei onnistunut.
Olalies nimisellä alueella Pelagios joukkoineen saavutti Munuzan ja surmasi hänet ja koko porukkansa.
Vauhti vain kasvoi, seuraavaksi Pelagios valloitti takaisin muslimeilta Leonin kaupungin.
kohta tilanne oli sellainen, että moorilaiset olivat väistyneet tyystin hullujen asturialaisten ulottuvilta ja Pelagios perusti 718 ensimmäisen kristillisen kuningaskunnan islamin valtaamalle Iberian niemimaalle.
ja näin alkoi normaal varhais-keskiaikainen diplomatia ja elämä kuningaskunnassa. Pelagios antoi tyttärensä Ermesindan vaimoksi vielä visigoottien käsissä olleen Cantabrian kuninkaan pojalle Alfonso Pietarin pojalle. Poikansa Favila sai puolisokseen ylhäisen Froiliuban.
Pelagios hallitsi Asturian kuningaskuntaa kuolemaansa asti 737 eivätkä moorit sitä saaneet koskaan enää haltuunsa.
Täällä, korkeiden vuorten suojassa, säilyi espanjalaisen kristillisyyden kekäle, joka sitten paljon myöhemmin syttyi ilmiliekkiin reconquistassa - Espanjan valtaamisessa takaisin Kristukselle.
näiden vuorten kiehtovuus on siinä, kuinka kapeat solatiet, mutkittelevat jokilaaksto, luolaverkot ovat säilyttäneet vanhaa.
kielestä jo mainitsimme, kuinka vanhat paikalliset heimokielet sulautuivat kansan latinaan.
visigootit eivät olleet saaneet Asturiaa valtaansa ja siellä oli 500-luvulla vielä voimassa vahva kelttiläinen ja iberialainen pakanuus voimassa.
kuinka siitä sitten tuli kristillisen Espanjan pelastus?
tapahtui kielen kanssa samantapainen sulautuminen, vanha pakanuus ja lähetysmiesten julistama evankeliumi muodostivat hengellisen elämän perustan.
Cantabrian korkeiden ja vaarallisten vuoristomaisemien evankelistoina toimivat 500-luvulla sinne asumaan asettunut erakkomunkki Santo Toribio de Liébana ja Dumion piispan ja Bragan arkkipiispan San Fructuoso Bragan (k.665) lähettämät munkit.
Paikallisten asukkaiden uskonto oli ikivanhaa luonnonuskontoa, jossa oli monenlaisia henkiä - ei varmaan kovin erilainen suomalaisten vanhasta pakanuudesta. Piispa San Martin de Braga valittaa kuinka he yhä "...uhraavat Neptunukselle meren rannalla, jokien varsilla Lamiakselle, ja metsissä Dianalle."
Sella-joen laaksossa oli ikivanha suurista kivistä tehtyjen hautojen alue (dolmen) - näitä kai on Suomessakin löydetty - korkea-arvoisten heimopäälliköiden ja sitten ruhtinaiden pakanallinen hautausmaa.
Kulttuurin jatkuvuudesta kertoo, että Palegioksen pika Favila Asturialainen haudattiin juuri sinne vuonna 739.
Suomessa on sukunimenä Pöytäkivi
ilmeisesti tällaisia on löydetty, ainakin joku ihmettelee valokuvan kanssa outoa asetelmaa
Taivalkosken Haapovaarasta on myös löytynyt pöytäkivi. ( Metsähallitus )
asia on varsin merkillinen.
Santa Cruz eli Pyhän Ristin kirkko rakennettiin vuonna 738 tälle esihistoriallisten hautojen paikalle (Cangas de Onís).
Sieltä löydetyssä kirkon rakentamiseen liittyvässä kirjoituksessa on arvonimi "vates". Tämä ei ole laisinkaan tyypillistä kirkon kieltä, sillä vates oli vanhan kelttiläisen pakanuuden papistoa.
Ja kerrotaan että Santa Cruz kirkon luona matkaajat saattava yhä tänään kohdata siron neitosen, joka kultaisella kammalla sukii ruskeita kiharaisia hiuksiaan ja on lähteiden, jokien herkkyyttä täynnä! Monet Asturian paikannimet sisältävät tämän muinaisen pakanuuden ajan xanas nymfin nimen.
...ja hänen lapsensa,joille, oi Kristus, uhrisi tuokoon kaiken armon ja saavuttakoot he tämän elämän jälkeen sinun runsaan laupeutesi.
täällä vates Asterius vihki alttareita Kristukselle vuoden kolmantenasadantena päivänä maailman kuudennella kaudella ajalla 775.
Santa Cruz kirkon kivilaatassa oleva kirjoitus (suurinpiirtein noin suomeksi...)
Erikoinen on siis tämä seutu, erikoinen sen historia, sen uskonnollinen miljöö.
ja jotenkin Asturian kuningaskunta on ihmeellisesti sädehtivä, sadunomainen kaikesta hurjasta verenvuodatuksesta huolimatta.
Kristus piti siellä valtaa ihmisten sydämessä, kun pitkin Iberain niemimaata islam juurtui kansaan.
Eräs näistä säihkyvistä jalokivistä on Liébanan pyhä Beatus (730-800).
Ei vain mikkoL ajattele, että islam on aidosti anti-kristillinen uskonto. Tämä näkemys on tosi ja nousee Jeesuksen Jumaluuden järjestelmällisestä kieltämisestä.
Islamin vallassa olleessa Espanjassa koettiin juuri näin - anti-kristillinen uskonto haluaa alistaa heidät.
Tässä tilanteessa Picos de Europa seudulla asunut pyhä Beatus kirjoitti Ilmestyskirjan selitysteoksen, jossa keisari Neron ja pakanallisen Rooman tilalle asettuu anti-kristillinen islam.
Ilmestyskirjan Babylon on nyt Córdoban emiraatin pääkaupunki ja peto on nyt islam.
pyhän Beatuksen "Ilmestyskirjan selitys" teoksesta tehtiin upeita taideteoksia käsikirjoituksiin lisätyillä kuvilla.
Umberto Eco sanoo näistä beati käsikirjoituksista (34 on säilynyt) yksikantaan "niiden upea kuvitus johti ihmiskunnan historian merkittävimpään ikonografiseen tapahtumiseen".
sillä nämä pyhän Beatuksen tekstiin lisätyt kuvat olivat Asturian kristittyjen kamppailua olemassaolostaan.
"Ilmestyskirjan selitysten" toiseen osaan pyhä Beatus antoi piirtää tuon ajan parhaimpiin kuuluvan maailmankartan. Siinä hän kuvaa, miten apstolit lähtivät maailmalle julistamaan evankeliumin sanomaa.
Maailma on taso, jota valtameret ympäröivät joka suunnalta. Siihen on merkitty mm Eurooppa, Aasia, Afrikka, Välimeri, Niilin virta, Aegeian meri ja Bosporin salmi.
Asturian kuningaskunta varttui ja vahvistui 700-luvulla ja tuotti tällaisen kauniin hedelmän, kuin pyhä Beatus ja hänen upea Ilmestyskirjan selityksensä.
Mutta mistäs saataisiin vähän kansainvälistä tuulta purjeisiin, kun ollaan täällä Espanjan neliön nurkalla maailman reunalla Atlantin äärellä?
pyhän Beatuksen kartta antoi varmaan sysäyksen idealle, josta on sitten tullut UNESCO:n suojelemaa maailmanperintöä...
mihin ne apostolit oikein reissasivat Pyhältä maalta, kun Jeesus heidät lähetti koko maailmaa evankelioimaan?
500-luvulta oleva kirjoitus "Breviarius de Hyerosolima" kertoo, että opetuslapsi Jaakob, Sebedeuksen poika, julisti evankeliumia ja hänet kuoltuaan haudattiin outoon paikkaan nimeltä Aca Marmarica.
Sevillan arkkipiispa, pyhä Isidora (560-636) oli Espanjan kristillisen ajan suuria hengenmiehiä, joka erityisesti tutki historiaa. Hän oli suurella arvovallallaan sitä mieltä, että tuo Aca Marmarica tdoella tarkoittaa Espanjaa (De ortu et obitu patrium)
Ja näin Jaakob saapui Espanjaan!
700-luvulla runoiltu O Dei Verbum ylistää, kuinka pyhä Jaakob on "Espanjan kultainen pää, suojelijamme ja kansallinen pyhimyksemme"
tässä on pyhimyskultti täydessä vauhdissa jo! hymnin on mahdollisesti kirjoittanut itse pyhä Beatus Asturian kuningaskunnassa.
Asian vakiinnutti lopulta Asturian kuningas Alfonso II (759–842), jonka monin legendoin kerrotaan löytäneen pyhän Jaakobin, Sebedeuksen pojan ja kahden hänen seuraajansa luut metsästä josta ihmeellistä valoa oli loistanut...
Kuningasta ohjasi yöllä sinne Linnunrata, joka siitä lähtien on espanjalaisille ollut Camino de Santiago "pyhän Jaakobin tie".
Nyt Asturian kuningaskunnalla oli ihan oma pyhä paikka - pyhän Jaakobin hauta!
Santiago de Compostela oli pian kristillisen maailman suuria pyhiä paikkoja, ja pyhiinvaellus sinne etenkin Ranskasta käsin kätsympää kuin kauas Roomaan saati sitten Jerusalemiin.
Asturian kuningaskunnan merkillinen pakanuuden ja kristinuskon yhdistelmä näkyy pyhän Jaakobin pyhiinvaelluksen monissa yksityiskohdissa ja esineistössä (simpukka).
Se näkyy myös voiton ristissä Cruz de la Victoria, jonka sanotaan syntyneen, kun salama löi tammeen. Salama on Asturin muinainen pakanallinen symboli, jonka Nuberu, sateen ja ukkosen jumala teki. Tammi taas on Asturian kuninkaallisen suvun tunnus.
Köyhäksi pyhiinvaeltajaksi pukeutunut Neitsyt Maria pyysi yösijaa kaikista taloista, mutta ei missään otettu vastaan. Vain paimentyttö hänelle yösijan tarjosi, ja niin yöllä vesi hukutti koko kylän väen Ercina järven alle. Tässä taas on taustalla vanha pakanallinen kelttiläinen kertomus.
Asturian kuningaskunnan jännä ilmapiiri, pakanuuden ja kristinuskon kohtaaminen, tuo mieleemme tuoreemman tapauksen.
Rovasti Lars Levi Laestadiuksen äidin ja saamelaiset juuret, Lapin noidat ja kertomukset luonnosta, hengistä, menninkäisistä.
Kiehtova maailma!
.....
olen käyttänyt paljon englantilaista wikipediaa ja muita verkossa olevia lähteitä
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti