keskiviikko 3. marraskuuta 2010

Kristus meissä, kirkkauden toivo

suurella ilolla ja suorastaan riemuiten Hengessä olen nettiruukun raamattupiirissä lukenut nimimerkki maman pohdintoja pyhän Athanasiuksen kuuluisista sanoista "Jumala tuli ihmiseksi, että meistä tulisi Jumala".

maman kirjoitus huipentuu juuri siihen Toisen Pietarinkirjeen kohtaan 2 Piet 1:3-11, joka kaikuu synkeän Nilivaaran lähetyskirjeen taustalla ikäänkuin sitä pönkittämässä.

tässä on nyt tuotu esiin esikoislestadiolaisen herätyksen hengellinen teologinen vedenjakaja kuinka tuo pyhän Raamatun syvällinen opetus käsitetään ja uskossa otetaan vastaan.

nimimerkki mama tuo esiin kolikon toisen puolen ja nimimerkki Haamul toisen - ihmisen jumalallisuus!

tämä ei näet ole vain esikoislestadiolaisen saarnan ydintä tutkiva asia vaan itse asiassa koko langenneen ihmiskunnan tilaa koskeva Pyhän Hengen inspiroimien kirjoitusten kautta tuleva kirkas valo.

Paratiisikertomuksessa kuulemme, miten käärme sihisee "te tulette kuin Jumala tietämään hyvän ja pahan..."

vastustamaton kiusaus!

ja todella, tuo Tyyron kuningas on tällaisen itsensä jumalaksi korottavan langenneen ihmisen perikuva.

tähän myös - tietämättään - esikoislestadiolainen saarna tähtää.

että Jumalan armon avulla ihminen luopuu synnistä ja tekee parannuksen ja lähtee kilvoitellen vahvistamaan oman kutsumisensa. sillä - kuten isä Luther sanoo - tämä, synnin poispaneminen, on vain Jumalalle mahdollinen.

eikä Toinen Pietarinkirje sitä tarkoita, vaan kääntää katseen kokonaan Jeesukseen Kristukseen!

Herran Jeesuksen tunteminen, Hänen luokseen etsiytyminen, Hänen kanssaan rukouksessa puhuminen, Hänen Sanansa tutkiminen, Hänen ystävyytensä ja rakkautensa

tämä on se yhteys, joka kantaa hedelmää myös arjen elämässä ja tekee ihmisen vaelluksesta jumalisen.

tämä on se hurskaus, joka Jumalalta tulee eikä ole ihmisen omaa vanhurskautta, ihmisen omaa jumalisuutta, pyhyyttä ja Saatanan petosta - katso kuinka olet parempi kuin nuo muut.

olen niin iloinen siitä, että tämä kirkas opetus "Kristus meissä, kirkkauden toivo" annetaan nyt esikoisten oman tyttären kautta, joka tuo mainitulla palstalla esiin esikoislestadiolaisen herätyksen sisimmän aarteen

Jeesuksen Kristuksen tuntemisen, jonka myötä tulee kaikki

ja jota ilman "yksi sinulta puuttuu, ja sen mukana kaikki"

no joku ehkä tuhahtaa - sillä viimeisinä aikoina on paljon tomppeleita - ihminenkö jumalaksi?

mutta ei!

mama kirjoittaa aivan oikein:

Athanasius, olkoon hänen muistonsa siunattu ja opetelkoon jokainen sanasta sanaan ulkoa paljolti juuri hänen kauttaan annetun Nikean uskontunnustuksen! - ei sano, että näin uskossa Kristukseen kautta maailmaan tulee paljon pikkujumalia, uskovia ihmisiä.

vaan kaikki nämä pienet ihmiset, luodut, ovat yksi Jumala.

yksi kaste, yksi usko, yksi Kristus yksi Jumala.

ei ole kolmea Jumalaa

ei ole kahta Kristusta

on vain yksi Jumala

josta meidät on tehty osallisiksi

Kristus meissä, kirkkauden toivo

ja niin en enää elä minä (himokas, syntinen, täynnä pahaa Jumalan vastaista halua ja ylpeyttä ja ...)

vaan Kristus elää minussa (olenhan Hänen omakseen kastettu vedessä ja Hengessä)

ja minkä minä elän, sen elän Jumalan Pojan uskossa.

tämän apostoli Paavalin uskontunnustuksen saamme mekin lausua.

ja silloin vedetään Nilivaaran lippu alas salosta ja nostetaan esikoislestadiolaisen heränneen kansan silmiin ristinlippu, joka on punainen ja valkoinen

Virsi 105

Aurinkomme ylösnousi,
paistaa voittovuorella.
Lämmin valo sieltä loistaa,
surut, murheet hajottaa.
Kokoon tulkaa, taivaan linnut,
suvi-ilmaan puhtaaseen.
Visertäkää, pienet leivot,
viinipuussa tuoreessa.


Kylmä talvi pois on mennyt,
myrskysää on lakannut,
lumipilvet hajotetut,
kylmä sumu selvinnyt.
Lehti puhkeaa jo puihin,
valkoruusut aukeilee.
Lounatuuli hiljaisena
Eedomista puhaltaa.


Kesälinnut taivaan alla
iloisina lentävät.
Sulaneella sydämellä
laulaa toukomettiset.
Elämä ja autuus loistaa
Herran seurakunnassa.
Aurinko on ristin päällä
valkea ja punainen.


Armon Henki täyttää mielet
murheelliset ilolla.
Rauhan tyven, puhdas ilma
Jeesuksesta virtailee.
Epäilysten alta nousee
köyhä sielu kiittämään.
Ikävöitsen täältä päästä
kotimaahan ikuiseen.

Leonard Typpö 1902.
Virsikirjaan 1986.


(henk. koht. pidän tätä ihanaa pääsiäisen valoa tulvivaa aamuvirttä lestadiolaisen herätysliikkeen kautta annettuna suurena lahjana koko Suomen kristikansalle samoin sen riemullista säveltä, joka on meille annettu Jonas Anderssonin kautta 1889)


"Rauhan tyven, puhdas ilma
Jeesuksesta virtailee"

tässä on meidän Rauhamme todellinen Side

Jeesuksessa Kristuksessa


.......
Tauno Väinölä kertoo:

Virren säveltäjä Jonas Andersson (1851-1913) oli ruotsalainen maanviljelijä, kotoisin Forsasta Hälsinglandista.

Jo lapsena hän oli kiinnostunut hengellisestä musiikista, ja nuorukaisena hän rakensi itselleen virsikanteleen eli psalmodikonin oppiakseen laulamaan ja soittamaan kuulemiaan sävelmiä.

Andersson hoiti sekä kunnallisia että seurakunnallisia luottamustehtäviä kotiseudullaan ja oli myös valtiopäiväedustajana.

Vuodesta 1903 hän toimi Evankelisen Isänmaasäätiön (Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen, EFS) maakunta-asiamiehenä.

Anderssonin säveltämistä hengellisistä lauluista tunnetuin on "Oi katsohan lintua oksalla puun".

Reipas sävelmä, jolla lestadiolaiset ovat tätä Leonard Typön virttä laulaneet, on syntynyt EFS:n laulukirjaa Sionstoner ('Siionin sävelmiä') varten.

....................

Kolossalaiskirjeen ensimmäinen luku

Paavali, Jesuksen Kristuksen apostoli Jumalan tahdon kautta, ja veli Timoteus,

Niille, jotka ovat Kolossissa, pyhille ja uskollisille veljille Kristuksessa: armo olkoon teille ja rauha Jumalalta meidän isältämme ja Herralta Jesukselta Kristukselta!

Me kiitämme Jumalaa ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isää, ja rukoilemme aina teidän edestänne, Sittekuin me kuulimme teidän uskonne Kristuksessa Jesuksessa ja teidän rakkautenne kaikkia pyhiä kohtaan,

Sen toivon tähden, joka teille taivaissa tallelle pantu on, josta te ennen sen totisen evankeliumin saarnan kautta kuulleet olette, Joka teidän tykönne tullut on, niinkuin myös kaikkeen maailmaan, ja hedelmän kantaa, niinkuin teissäkin hamasta siitä päivästä, jona te sen kuulleet olette ja Jumalan armon totuudessa tunsitte;


Niinkuin te myös meidän rakkaalta kanssa palvelialtamme Epaphraalta opitte, joka teidän edestänne Kristuksen uskollinen palvelia on,
Joka myös on meille ilmoittanut teidän rakkautenne hengessä.


Sentähden myös me siitä päivästä, jona me sen kuulimme, emme lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että te hänen tahtonsa tuntemisella täytettäisiin kaikkinaisessa hengellisessä viisaudessa ja toimessa, Että te soveliaasti vaeltaisitte, kelvaten kaikissa Herralle, ja hedelmän tekisitte kaikissa hyvissä töissä ja kasvaisitte Jumalan tuntemisessa,

Ja vahvistetuksi tulisitte kaikella voimalla, hänen kunniansa väkevyyden jälkeen, kaikkeen kärsivällisyyteen ja pitkämielisyyteen ilon kanssa.

Ja kiittäkäät Isää, joka meitä soveliaaksi tehnyt on pyhäin perimisen osallisuuteen valkeudessa, Joka meitä pimeyden vallasta pelasti ja on meidät siirtänyt rakkaan Poikansa valtakuntaan, Jonka kautta meillä on lunastus hänen verensä kautta, nimittäin syntein anteeksi antamus,


Joka näkymättömän Jumalan kuva on, esikoinen ennen kaikkia luontokappaleita.Sillä hänen kauttansa ovat kaikki luodut, jotka taivaassa ja maan päällä ovat, näkyväiset ja näkymättömät, thronit ja herraudet, vallat ja hallitukset: ne ovat kaikki hänen kauttansa ja häneen luodut.

Ja hän on ennen kaikkia ja kaikki ovat hänessä.

Ja hän on ruumiin, nimittäin seurakunnan pää, joka on alku ja esikoinen kuolleista, että hän kaikkein ylitse kävis;

Sillä niin kelpasi Isälle, että hänessä kokonainen täydellisyys asuis, Ja kaikki olisivat hänen kauttansa hänen itse kanssansa sovitetut, sekä ne jotka maassa että ne jotka taivaissa ovat; sillä hän teki verensä kautta ristin päällä rauhan, itse kauttansa.


Ja te olitte muinen oudot ja viholliset ymmärryksen puolesta, pahoissa töissä; mutta nyt hän on teidät sovittanut,

Lihansa ruumiissa kuoleman kautta, että hän teidät saattais pyhäksi, laittamattomaksi ja nuhteettomaksi kasvoinsa edessä.

Jos te muutoin uskossa pysytte perustettuna ja vahvana ja horjumattomana evankeliumin toivosta, jonka te kuulitte, joka on saarnattu kaikkein luontokappalten edessä, jotka taivaan alla ovat; jonka palveliaksi minä Paavali tullut olen, Joka nyt minun vaivoistani iloitsen, jotka minä kärsin teidän edestänne, ja täytän Kristuksen kärsimiset minun lihassani hänen ruumiinsa edestä, joka on seurakunta, Jonka palveliaksi minä tullut olen Jumalan toimituksen jälkeen, joka minulle teidän kohtaanne annettu on, täyttämään Jumalan sanaa;


Sitä salaisuutta, joka ijankaikkisesta ja sukukunnista on salattu ollut, mutta nyt hänen pyhillensä ilmoitettu,Joille Jumala tahtoi sen julistaa, mikä tämän salaisuuden kunniallinen rikkaus pakanain seassa on, joka on

Kristus teissä, kunnian toivo,

Jonka me ilmoitamme, ja kaikkia ihmisiä neuvomme, ja kaikkia ihmisiä kaikkinaisessa viisaudessa opetamme, että me jokaisen ihmisen Kristuksessa Jesuksessa täydelliseksi saattaisimme: Jota minä myös ahkeroitsen ja hänen vaikutuksensa jälkeen kilvoittelen, joka minussa väkevästi vaikuttaa.

Apostoli Paavali
käännös KR 1776

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti