tiistai 16. marraskuuta 2010

Missä Jeesus - jessä Miisus?

nimimerkki K. nosti esiin mielestäni erittäin tärkeän näkökohdan vastauksessaan mamalle:

"Mama. Hieno juttu, mutta yksi heikko kohta. Hän sanoi: Teille on hyväksi, että minä menen pois.

Kun sinun fokuksesi menee pois näkyvistäsi taivaaseen, niin miten aiot jatkaa eteenpäin?"

.....
Ajatuksena käsittääkseni tässä on useammalla sanalla sanoen, että Jumalan pelastussuunnitelmassa on erilaisia aikoja,

Profeettojen ennustama Jeesus Nasaretilainen vaelsi täällä Pyhän maan kamaralla opetuslastensa seuraamina. Hänet tuomittiin kuolemaan ja naulattiin ristille. Hän nousi haudasta ja astui ylös taivaaseen.

Uskontunnustus sanoo että "istuu Isän oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita."

Jäähyväispuheessaan Johanneksen evankeliumissa Jeesus puhuu siitä, että lähtee pois ja Puolustaja, Pyhä Henki tulee.

Pian Jeesuksen taivaaseenastumisen jälkeen apostolit olivat koolla ja saivat Pyhän Hengen.

Alkoi seurakunnan aika, jossa Pyhä Henki on täällä keskuudessamme ja Jeesus on siellä Isän oikealla puolella taivaassa.


... K. voi korjata, jos olen väärin ymmärtänyt tämän ajatuksen. Hän antaa Johanneksen evankeliumista seuraavan kohdan Jeesuksen jäähyväispuheesta:

Mutta nyt minä menen hänen luokseen, joka on minut lähettänyt. Kukaan teistä ei kysy minulta, minne minä menen,
vaan sydämenne on täynnä murhetta sen johdosta, mitä teille sanoin.

Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne, ja hän tulee ja paljastaa, että maailma on väärässä, hän paljastaa, mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio.
Joh 16:5-8 KR 1992



Kirjoittanut: Patu

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle] [Kommentoi] [Poista]

"Jeesuksen ymmärrämme olleen täällä ihmisen muodossa ja silloin Hän voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan." K.

Tarkoitatko norppa sitä, että Jeesus tuli lihaan ja on edelleen lihassa ja siten voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan?



Kirjoittanut: MikkoL

Uskokaat minua, että minä olen Isässä ja Isä on minussa; mutta jos ei, niin töiden tähden uskokaat minua.

Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, ne työt, joita minä teen, hän on myös tekevä, ja suurempia, kuin ne ovat, on hän tekevä; sillä minä menen Isäni tykö.

Ja mitä ikänä te anotte minun nimeeni, sen minä teen: että Isä kunnioitettaisiin Pojan kautta.

Mitä te anotte minun nimeeni, sen minä teen.

Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni.

Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Lohduttajan, että hän teidän kanssanne olis ijankaikkisesti:

Totuuden Hengen, jota ei maailma taida ottaa vastaan, sillä ei he näe häntä, eikä tunne häntä: mutta te tunnette hänen, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

En minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä tulen teidän tykönne.

Joh 14:11-18 Biblia 1776



henkilökohtaisesti olen niin syvästi rakastunut Jeesukseen, että en voi yhtään päivää tai yötä elää ilman Hänen läsnäoloaan.

ei ole mitään ihanampaa, ei mitään makeampaa, ei mitään suloisempaa kuin Herra Jeesus Kristus, Jumalan ainoa Poika.

minä elän Hänessä minkä vielä näitä päiviä tässä ajassa saan elää.

ilman Jeesusta elämälläni ei ole mitään syvempää todellista merkitystä, ilman Jeesusta en näe muuta kuin tyhjyyttään kolisevaa kristillisyyttä, ihmisten omaa yrittämistä.

en ymmärrä, miten niin korkea Herra suostuu näin matalan miehen elämään osallistumaan sellaisella rakkaudella, jota sanat eivät riitä kuvaamaan - aivan tuhlailemaan hyvyyttä ja armoa ja laupeutta.



se että Jeesus on Isän luona taivaassa ei tarkoita, että Hän on jossain sateenkaaren tuolla puolen, tähtitarhojen takana kalassa ja odottelee radiota kuunnellen milloin hommat taas alkavat ihmisten parissa.

sillä Jumala on kaiken olevaisen ydin ja keskus, kaikkialla läsnäoleva, kaikkitietävä, iankaikkinen,

kuten Paavali Ateenalaisille sanoi Areopagilla "Hänessä me elämme, olemme ja liikumme" ... ei yksikään atomin pieninkään hiukkanen värähdä tässä maailmankaikkeudessa etteikö Isä Jumala sitä tietäisi. Hän kutsuu jokaista tähteä äärettömässä avaruudessa nimeltä.

myös minua Hän kutsuu nimeltä.

kristillisyys tarkoittaa sitä, että olemme Kristuksen Jeesuksen kasteessa yllemme pukeneet ja Hän asuu meissä.

Kristus meissä, kirkkauden toivo.



Tule kanssani, Herra Jeesus,
Tule, siunaa päivän työ.
Tule illoin ja aamuin varhain
Tule vielä, kun joutuu yö.
Tule vielä, kun joutuu yö.

Tule askele askeleelta
Minun kanssani kulkemaan,
Sua ilman en saata olla,
Pysy luonani ainiaan.
Pysy luonani ainiaan.

Virsi 516



Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät.

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin:

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.


Mt 28:16-20 KR 1992

Kirjoittanut: Patu
"Jeesuksen ymmärrämme olleen täällä ihmisen muodossa ja silloin Hän voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan." K.

"Tarkoitatko norppa sitä, että Jeesus tuli lihaan ja on edelleen lihassa ja siten voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan?" Patu

"Pyhässä Hengessä Jeesus voi olla missä haluaa, mutta me tunnustamme, että Hän on Isän oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita." K.

Ymmärrän tämän käsityksesi niin, että Jeesus on ihmisenä, lihana ja verenä, vain Taivaassa Isän oikealla puolella ja Jumalan kolmiyhteisyydestä maan päällä on vain Pyhä Henki. Olenko ymmärtänyt sinut oikein ?



Kirjoittanut: MikkoL

joo, pääsiäisestä neljäkymmentä päivää --

"Kun hän oli sanonut tämän, he näkivät, kuinka hänet otettiin ylös, ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään.

Ja kun he Jeesuksen etääntyessä vielä tähysivät taivaalle, heidän vieressään seisoi yhtäkkiä kaksi valkopukuista miestä.

Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."

Apt 1:9-11 KR 1992


K. on oikeassa siinä, että Apostolien teot kuvaavat Jeesuksen lentelyä Öljyvuoren yläpuolella.

Asia kuvataan hyvin hauskasti "Ja kun he Jeesuksen etääntyessä vielä tähysivät taivaalle..."

yksi lähtee - toinen tulee

... yksikön, Jeesus Nasaretilaisen, tilalle tulee monikko - Jeesuksen todistajat


"Silloin he lähtivät tuolta vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan päässä. He palasivat Jerusalemiin ja menivät siellä siihen taloon, jonka yläkerrasta oli tullut heidän kokoontumispaikkansa:

Pietari, Johannes ja Jaakob, Andreas, Filippus, Tuomas, Bartolomeus, Matteus ja Jaakob Alfeuksen poika, Simon Kiivailija ja Juudas Jaakobin poika.

He pitivät kaikki yhtä ja rukoilivat lakkaamatta yhdessä joukkoonsa kuuluvien naisten sekä Jeesuksen äidin Marian ja Jeesuksen veljien kanssa."
Apt 1:12-14 KR 1992



lisäksi Apostolien tekojen alussa oleva ihmeellinen kohta - jota ei ole missään muualla Uudessa testamentissa näin tarkasti kuvattu - kertoo että tämä leijailija on mennyt ja leijailee kerran samalla tavalla takaisin samaan paikkaan, Öljyvuorelle!

"Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."
Apt 1:11 KR 1992



edelleen norppa on oikeassa siinä, että kristillinen kirkko on pitänyt tätä Apostolien tekojen kohtaa niin merkittävänä, että se on mukana jo apostolisessa uskontunnustuksessa (varhainen roomalainen kastetunnustus)

"...astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan..."


...
se on mukana myös koko kirkon hyväksymässä Nikean-Konstantinopolin uskontunnustuksessa, joka on uskomme opillinen peruspilari, kivijalka.

siinä lausumme yhteisen uskomme, että Jeesus sekä "astui alas taivaasta" että astui "ylös taivaaseen" eli palasi takaisin Isän luo, mistä oli tullut (Johanneksen evankeliumin sanoin)



--- joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,

tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi,

meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana,

kärsi kuoleman ja haudattiin,

nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,

astui ylös taivaisiin,

istuu Isän oikealla puolella

ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.


Nikean-Konstantinopolin uskontunnustuksesta



tästä voidaan todellakin vetää sellainen johtopäätös, että Jeesus on mennyt pois

vain näin oli - Johanneksen evankeliumin 16 luvun sanojen mukaan - mahdollista, että Lohduttaja, Puolustaja, Pyhä Henki tuli helluntaina Häntä odottavien Jeesuksen valitsemien apostolien ylle ja Jeesus näin kastoi heidät tulella.

ja äkkiähän se tuli sitten leimahti ja kohta 3000 jerusalemilaista otti vesikasteen.

.......
K. kirjoittaa tästä näin:

"Mama. Hieno juttu, mutta yksi heikko kohta. Hän sanoi: Teille on hyväksi, että minä menen pois.

Kun sinun fokuksesi menee pois näkyvistäsi taivaaseen, niin miten aiot jatkaa eteenpäin?"


tämä on tärkeä asia ja olen kiitollinen että norppa on tämän nostanut esiin nettiruukussa.

kyse ei nimittäin ole vain hänen henkilökohtaisesta uskon näkemyksestään, vaan ajattelusta ja uskosta, joka varmaan on paljon laajemminkin juurtunut esikoislestadiolaiseen herätykseen.

näin myös Lapin vanhimmat opettavat, että Jeesus on jättänyt tämän maailman ja lähtenyt Isän luo ja Jumalan läsnäolo on nyt Pyhä Henki seurakunnassa

Jeesus on lähimmäisessä, sisaressa ja veljessä ja myös saarnassa ja ripissä läsnäoleva Jumalan Sana, joka todistaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Esikoisuudessa (ja SRKssa) tämä syntien anteeksiantamisen todistus Kristuksen ruumiissa, seurakunnassa, on pätevä ainoastaan niissä, jotka on siihen suljettujen ovien takana valtuutetut "ottakaa Pyhä Henki"

ja olemme todenneet myös, että sanat "Jeesuksen nimessä ja veressä" ymmärretään todellakin Jeesuksen vereksi Herran pyhän ehtoollisen sijasta tai rinnalla.



"...menee pois näkyvistäsi taivaaseen..."

näin kävi aivan konkreettisesti Öljyvuorella. Jeesus etääntyi nousten loppukevään säässä Öljyvuorelta ylös kohti sinistä taivasta.

Jeesuksen sanat myös toteutuivat pian, kymmenen päivän jälkeen juutalaisen sadonkorjuun juhlan aikaan, helluntaina

"Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."



missä siis sukset menevät ristiin?

ajatuksessa, että Jeesus menee pois ja jättää omansa tänne asuvaisen Pyhän Hengen johdossa selviämään elämän seikkailuista.

ajatus on silloin että "istuu Isän oikealla puolella" tarkoittaa jossain siellä sateenkaaren tuolla puolen, jossain tähtitarhojen takana, kaukana poissa,

kuten Jeesuksen vertauksen kuningas, joka lähti kauas pois - ja sitten palasi katsomaan, miten palvelijat ovat selvinneet heille annettujen leivisköjen kanssa.



sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;

yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.

Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.

Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.

Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.

Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.


Mt 25:14-19 KR 1938


tiedämme myös, että jo Uuden testamentin aikana hieman myöhemmin kristityt odottivat Jeesuksen paluuta.

hieno sana on kreikan "parousia"

pian Jeesus tulee!

tämä on eräs Uuden testamentin tutkimuksen tärkeä linja, missä tämä Jeesuksen paluun odotus näkyy ja mitä sitten tapahtui, kun alkoivat viimeisetkin Jeesuksen henkilökohtaisesti tunteneet heput kuolla pois - eikä Jeesus tullutkaan.

eikä ole vieläkään tullut vaikka on niin pitkä aika jo mennyt

"Herramme tulo viipyy.."



Jeesus on siis siellä Isän oikealla puolella "..et futurum est..." -- iso futuuri, on tuleva takaisin

UT vanhimmissa kirjeissä Tessalonikalaisille apostoli Paavali tuppuuttelee kreikkalaisia krisittyjä joskus 50-luvun alussa ... vain parikymmentä vuotta Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen.

älkää säikkykö - se on iso juttu kun Hän tulee, mutta sitä ennen tapahtuu erinäisiä asioita, tulee laittomuuden ihminen (2 Tess 2:1-4)

Jeesus itse sanoo "Tämä valtakunnan evankeliumi on saarnattava kaikkialla maailmassa todistukseksi kaikille kansoille. Sitten tulee loppu."
Mt 24:14 KR 1992



näistä tosiaan voi saada sellaisen kuvan, että Jeesus on kaukana sateenkaaren takana, poissa "somewhere over the rainbow..."

mutta Uudessa testamentissa ja kristillisen kirkon historiassa on punaisena lankana taivasten valtakunta, jonka Herra ja Kuningas Jeesus Kristus on. Daavidin valtaistuin, iankaikkinen valtakunta, jolla ei ole loppua.

Ylösnousemus on eräässä mielessä Jeesuksen kruunajaiset ja kruununprinssi vietti sitten nuo 40 päivää antaen vielä jälkihoitoa omilleen ennenkuin lähti Kuninkaan luo.

mutta mikä se sellainen kunkku on, joka ei mitenkään osallistuisi valtakuntansa asioihin?

jättäisi, niin sanoakseni, Lapin vanhinten haltuun koko jutun niin että he ja Pyhä Henki yhdessä hoitelevat tämän taivaaseen pääsemisen eli pelastumisen homman ja ihmisen huulin, kielellä, hampaiden välistä tätä pelastusta jakaa sinne, mihin tämän kristillisyyden laajuus ulottuu.

eiköhän tuo kuulkaa ole ihmisten yrittämä vallankaappaus!



taivaalla ajattelemme taivaan korkeuksia ja puhumme sinitaivaasta, ajatuksemme ovat jossain siellä mitä lentokoneesta näemme pilvien yläpuolella.

joskus vapaa-ajattelijat naureksivat kristittyjä - mikä on ylhäällä, kun Australia on alhaalla down under??

useimmissa uskonnoissa taivas on näin päämme yläpuolella ja siellä se Ukko ylijumala jyrisee, Thor viskoo tulisia nuoliaan ja Helios kirkkailla vaunuillaan ratsastaa.

"Taivaassa" siellä Zeus saavuttamattoman Olympoksen huipulla hoviaan pitää.

(Dosentti Kari Kuula voisi kirjoittaa taivaasta samanlaisen mielenkiintoisen uskontohistoriallisen tutkielman kuin helvetistäkin)


Apostolien teoissa, jossa alussa kuvataan tuo Jeesus-leijan leijailu Jerusalemista itään ja ylös - monen naurun aihe tämän pahan ja epäuskoisen maailman keskellä - nimittäin käy heti kohta pian selväksi, ettei Jeesus mihkään kauas lähtenyt.

Kyseessä on hengellinen taivas johon Jeesus ylösnousemuksen hengellisessä ruumiissa esikoisena nousi.



Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa. Se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana. Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa.

Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis.

Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen.

Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento."

Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.

Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen.

Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta.

Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset.

Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi.

1 Kor 15:42-49 KR 1992



kuten K. aivan oikein toteaa eräässä viestissään, taivaallinen Jeesus jonka asunto on nyt "taivaan maja" eikä enään tämä ajallinen ruumis

söi ajallista ruokaa.

Hän aivan tahallaan pyysi ympärillään olevia koskemaan itseensä (tosin Johanneksen evankeliumissa kieltää Mariaa koskemasta itseensä)

osoittaakseen, että ei ole henki vaan että Hänelle on esikoisena kuolon uneen nukkuneista annettu ylösnousemus ruumis, hengellinen ruumis.

tämä kohta tuli pian tärkeäksi alkukirkossa, kun gnostilaisuus nosti päätään ja alkoi anti-kristillisesti kieltää Jeesuksen tulemisen lihaan.

pelkkä henki vain...


Ei saa koskea!

Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Maria." Maria kääntyi ja sanoi: "Rabbuuni!" -- se on hepreaa ja merkitsee: opettajani.

Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."

Magdalan Maria riensi opetuslasten luo ja ilmoitti: "Minä olen nähnyt Herran!" Sitten hän kertoi, mitä Herra oli hänelle sanonut.

Joh 20:16-18 KR 1992



Katso, älä koske!

Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia.

Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"

Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran.


Joh 20:19-20 KR 1992



Kosketa minua!

Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"

Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!"

Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!"

Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe."

Joh 20:25-29 KR 1992



kuten mainitsin, Apostolien tekojen alussa saamme heti kohta käsityksen, että ei kuningas valtakuntaansa jättänyt lähtemällä kauas pois.

voimme ajatella, että Jeesus oli tehnyt kalliin työnsä ja sovittanut Isän ihmiskunnan kanssa.

Nyt on muiden vuoro, Pyhässä Hengessä saarnata ja uskoa Pyhän Hengen antamalla voimalla uudestisyntyneinä anteeksiantamuksen evankeliumi.

Jeesus voi näin ajattelevan kristityn mielestä vaikka nukkua prinsessa Ruususen unta, eräänlaista ikiunta poissa tästä todellisuudesta, niinkuin ajattelemme Herrassa kuolleiden nukkuvan ja odottavan viimeistä päivää.

Hän aktivoituisi sitten kun on aika pistää tilanne toiseksi, maailman lopulla.


Raamattu kuitenkin todistaa toisin - Jeesus ei nuku siellä mukavalla valtaistuin-nojatuolilla Isän oikealla puolella Taivaan Sanomia lueskellen ja taivaallista viiniä särppien.

Jeesus ei ole virtuaalisesti kuollut, tehoton, vaikutukseton, jonka esikuva vain toimii Jumalan tahdon mukaisena mallain, jonka puheiden miettiminen vain vaikuttaa mielessä ja jonka muistelu vaikuttaa Hänen säätämällään ehtoollisella.


kun meidän aikamme tulee jättää tämä maailma, silmämme suljetaan, ruumiimme kylmenee ja kohta alkaa maatua maaksi ellei sitä heti oitis polteta.

tätä maallista majaamme.

ja tässä ajasssa elävinä ja aikaan sidottuina me odotamme sitä Herran päivää kun Jumalan basunaan puhalletaan ja kuolleet avaavat silmänsä ja meri antaa ne kuolleet jotka siinä ovat.

näin ei Jeesus.

vaan esikoisena ihmiskunnassa, ensimmäisenä kuolon uneen nukkuneista, Hänen pyhät silmänsä aukenivat näkemään, Hänen huulensa puhumaan, Hänen kätensä koskettamaan.

ei enään tässä ajallisessa kuolevaisessa majassa vaan taivaallisessa majassa. Hengellisessä ruumiissa.

Jeesus elää!

jos et sitä ole kuullut niin paina nyt sydämeesi

Jeesus elää!

tämä on kristinuskon voittosanoma joka kaikuu läpi koko maailman kaikilel kansoille ja kielille.

ja sitten tulee loppu.


"Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet."

1 Kor 15:20 KR 1992


Paavalin tarttis tietää, sillä hän kohtasi tämän kuolleista herätetyn miehen Damaskon tiellä.

ja jotain tapahtui hänen elämässään.


Apostolien teot kertoo, kuinka Jeesus nousi Öljyvuorelta taivaaseen, etääntyi ja katosi näkyvistä.

Mutta hyvin pian ensimmäinen veritodistaja, Stefanus, näkee Hänet - ei ajallisin silmin, vaan hengellisin silmin.

paikalla olleet muut eivät Jeesusta nähneet.

tämä on yksi niitä upeita kohtia pyhässä Raamatussa

tämä kuningasten Kuningas ja herrojen Herra, jolla itse maailmankaikkeuden Luoja on henk koht antanut kaiken vallan taivaassa JA maan päällä

nousee valtaistuimeltaan seisomaan joko jännityksestä tai kunnioituksesta - tai molemmista, kun Stefanos surmataan.


"Tämän kuullessaan neuvoston jäsenet olivat pakahtua raivosta ja kiristelivät hampaitaan.

Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella."
Apt 7:54-55 KR 1992

huomaamme

Pyhän Hengen täyteydessä kuolevainen Stefanos näkee taivaan kirkkaudessa seisovan Jeesuksen!



Stefanos varmisti sitten itselleen välittömän lynkkauksen avaamalla suunsa rohkeasti ja fataalisti kertomalla mitä hengessä näki:


Hän sanoi: "Taivaat ovat avoinna minun silmieni edessä, ja Ihmisen Poika seisoo Jumalan oikealla puolella!"

Apt 7:56 KR 1992


loppu tuli nopeasti moisen lauseen jälkeen.



Herra Jeesus ei siis istunut ylhäisessä laiskanlinnassa ja juonut taivaallista pepsiä.

Hän on kuningas, joka tuntee valtakuntansa kansalaiset nimeltä jokaisen ja on kiinnostunut joka ainoasta omastaan tässä ajallisessa elämässä.

Hän on - kuten norppa oikein sanoo ja kristillisen kirkon tärkein uskontunnustus lausuu - Isän oikealla puolella.

mutta Isän oikealla puolella ei ole jossain siellä tähtitarhojen takana ylhäällä...

vaan hengellisessä maailmassa Isän luona - Jumalan jossa me elämme, olemme ja hengitämme.


kuten Tapani Kansa laulaa "Sanat eivät riitä kertomaan..."

olemme taivaallisten salaisuuksien äärellä ja pyhä Raamattu sisältää monia eri tasoja - se on moniulotteinen kirja.

Raamatun hengellisten syvyyksien luotaaminen ei onnistu ihmisen järjellä, eikä meinaa pohjaa löytyä millään ajatuksemme keinolla.

Raamattu ei ole järkeen käyvä yksinkertainen partiolaisen käsikirja, että näin noin ja tosta poikki.

se on hyvin moniulotteinen kirja, joka kulkee ajan, historian ja maailmankaikkeuden kosketeltavan todellisuuden läpi uskonnollisena kirjana.

uskonto on semmonen juttu jossa asioita uskotaan eikä niitä tieteellisesti tiedetä eikä niistä edes ole muuta varmuutta, kuin uskon antama varmuus.



itse Paratiisissa kolmannessa taivaassa hengessä käynty apostoli Paavali yrittää antaa taivaallisessa 1 Kor 15 luvussa ihmisen kielellä selvitystä siitä, mihin ihmisen ajallinen kieli ei oikeastaan voi ulottua.

ei kukaan ihminen pysty kertomaan mitä on kuoleman rajan takana, koska meillä ei ole siitä kokemusta.

Jeesuksella on ja näin Jumalan Sana antaa ihmisen kielellä tästä tietoa.

mutta se kieli on enkelten kieltä jota on hyvin hankala kuulla ja jossa kielikuvat ja vertaukset alkavat olla välttämättömiä.

näin Paavali alkaa puhua viljan jyvistä.

hän puhuu kalojen, lintujen ja eläinten lihasta, ja ihmisen lihasta...

käyttää konkreettisia todellisia sanoja puhuakseen jostain, jota silmä ei voi nähdä eikä järki käsittää.



nyt markkinoidaan jo Sony Bravia 3D televisiota, jossa katsoja pistää erityiset silmälasit silmilleen ja näkee television näyttämät asiat ja tapahtumat kolmiulotteisena.

Raamattu on moniulotteinen kirja, ja tarvitsemme Pyhän Hengen antamaa silmävoidetta (nD lasit!) nähdäksemme tämän tavattoman syvyyden ja korkeuden ja laajuuden, jota sanat eivät riitä kertomaan.

hyvä esimerkki tästä on Ilmestyskirjan 5 luvun teurastettu Karitsa, jossa Johannes Näkijä paran kieli menee ihan solmuun.

ei näistä kuvista saa mitään tolkkua, ja kuitenkin ne kertovat todellisuudesta taivaassa - jota sanat eivät riitä kertomaan



"Ja minä näin, että valtaistuimen ja neljän olennon edessä vanhinten keskellä seisoi karitsa. Se oli kuin teurastettu, ja sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää -- ne Jumalan seitsemän henkeä, jotka on lähetetty kaikkialle maailmaan.

Se astui lähemmäs ja otti kirjan valtaistuimella istuvan oikeasta kädestä."
Ilm 5:6-7 KR 1992

hetkinen, sanoi Putkinen

Karitsa - okay, tiedämme pikku lampaan lapsen

"kuin teurastettu" - miten niin "kuin" ... vuosiko se verta vai mitä? ei ollu kuitenkaan kuoliaaksi teurastettu koska toimii ja liikkuu

seitsemän silmää

seitsemän sarvea

--- ???

ja miten Karitsa ottaa sorkallaan kirjakäärön?

---
tässä Johannes Näkijä kuvaa jotain taivaallista, jota ihmisen sanat eivät riitä kertomaan



samanlainen moniulotteinen on myös pyhän Raamatun antama kuva Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta.

meillä on vanhan liiton esikuvat, ennustukset, valmistuksen aika Israelin kansan parissa

heidän suurin juhlansa, pääsiäinen

verta ovipielissä --- omituista kieltä Egyptin yön kauhuissa

meillä on evankeliumien Jeesus joka on toisaalta Joosefin ja Marian lasten veli (ei mikään serkku) ja toisaalta jotain ihka muuta, Marian poika.

ja sitten Johanneksen evankeliumin kotkan leijailua

meillä on toisaalta taivaaseen hengellisessä ruumiissa nouseva Jeesus, joka sanoo "moikka do"

ja toisaalta, kuten Patu oikein todistaa, seurakunnassa syöty ja juotu Kristus.

ota siitä selvä--

tämä ihmeellinen Raamatun Herra ja Kunignas on moniulotteinen eikä sanat Häntä riitä kuvaamaan.

ja silti saamme yksinkertaisessa uskossa Hänen viittansa liepeeseen tarttua ja huutaa "oi Herra auta! oi Herra, anna pelastus!"



minulta loppuisi aika jos yrittäisin kertoa mitä Kristuksen ruumiissa on koettu Jeesuksen läsnäolosta tässä ajallisessa todellisuudessamme.

ei Hän aikansa kuluksi syö taivaallista purkkaa ja ongi Kirkastusjärven kaloja.

Hän on täydessä työn touhussa halliten tätä Jumalalta saamaansa taivasten valtakuntaa

Stefanuksen ja Paavalin mainitsin ja Bethelsdorfin ehtoollisen Hernhutissa

olen kertonut pyhän Martti Toursilaisen unesta, jossa Jeesus sotilaalleen ilmestyi


mutta kaikkein tärkeintä on se, kuinka Herra Jeesus on ilmestynyt sinulle ja tullut eläväksi todellisuudeksi, arvon lukijani.

sillä kuten seppä Jaakko Högman (1750-1805) sanoi sielunhädässä olevalle Nilsiän Paavolle

"yksi sinulta puuttuu ja sen myötä kaikki, Kristuksen sisäinen tunto"

tähän sanot aamen ainoastaan, jos sinulle on annettu Kristuksen sisäinen tunto.

ja jos ei ole annettu - älä lakkaa etsimästä ja koputtamasta kaikkia ovia, missä Jeesus voisi olla - sillä luvattu on, että etsivä löytää ja koputtavalle avataan.



sanot "no mutta minulle riittää tämä Jumalan Pyhä Henki"

minä lainaan Mestarin sanoja

“Pyhä Henki on Minut kirkastava, sillä Hän ottaa Minun omastani ja julistaa teille”
Joh 14:14 KR 1992

kristitty on syntynyt vedestä ja Hengestä, ja Kristus asuu hänessä ja näin hän on Jumalan lapsi, jota Henki kuljettaa kautta tämän maallisen elämän perille taivaan kotiin, jossa asumme "taivaallisissa majoissamme".

sanat eivät riitä kertomaan!



Jeesus elää!

tämä ei ole jonkun yksityisen kristityn hengellistä hourailua

vaan Kristuksen kirkon yhtenevä todistus

ja koska Hän elää, Häm myös toimii, ohjaa, määrää, hallitsee kaikella sillä vallalla, jonka Isä on Hänelle antanut.

nyt, tänään, 16.11. 2010

Aamen.


Virsi 99
Jeesus elää, Herrani!
Kuolemalta murtui valta.
Hän on vapahtajani
kuoleman ja synnin alta.
Jeesus auttaa, pelastaa,
siihen tahdon uskaltaa.

Jeesus elää, Herrani!
Hänessä on kaikki luotu,
minullekin iäksi
elämä ja armo suotu.
Minkä Herra vakuuttaa,
siihen tahdon uskaltaa.

Jeesus elää, Herrani!
Älä pelkää, syntisparka.
Hän on minun turvani,
häneen luottaa sydän arka.
Hänen luokseen tulla saa,
siihen tahdon uskaltaa.

Jeesus elää, Herrani!
Ota vastaan elämäni.
Sydän pese puhtaaksi,
päästä minut synneistäni.
Heikkoa hän vahvistaa,
siihen tahdon uskaltaa.

Jeesus elää! Minä saan
elää hänen omanansa.
Mikään ei voi milloinkaan
riistää hänen turvistansa.
Taivaaseen hän kuljettaa,
siihen tahdon uskaltaa.

Jeesus elää! Hänessä
kuolema on taivaan ovi.
Ei siis missään hädässä
epätoivoon jäädä sovi.
Rauhakseni Jeesus jää,
kuolleista hän herättää.

Christian Gellert 1757.
Suom. Julius Krohn 1880.
Virsikirjaan 1886.


(vaikka kirjoitan K:sta tässä niitä asioita, missä hän on oikeassa, minua kauhistaa ajatuskin, että joku tahtoisi elää elämänsä kristittynä Pyhän Hengen voimassa ilman reaalisesti läsnäolevaa Kristusta. Pois se!)

.............
Christian Gellert (1715-1769), Leipzigin yliopiston runouden, kaunopuheisuuden ja etiikan professori, oli merkittävä Saksan valistusajan kirjailija.

---

Virsien ja hengellisten runojen kirjoittaminen oli Gellertille tärkein ja juhlallisin tehtävä. Kielen tuli olla selkeää, sisällön perustua Raamatun sanaan. Hänen hengellisiä runojaan on paljon sävellettykin. Tunnetuin Gellertin tekstiin tehty sävellys on epäilemättä Beethovenin mahtava Jumalan kunnia luonnossa ("Soi taivaat kiitosta Herran ja Luojan").
..................
Tauno Väinölä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti