Hiljainen lauantai
Jeesus haudassa
Päivän aihe on Kristus haudassa ja tuonelassa.
Kuolemallaan ja ylösnousemisellaan Kristus voitti kuoleman ja kadotuksen vallan ja vapautti ne, jotka olivat panneet toivonsa häneen.
Evankeliumikirja
Ihmisen kuolemanjälkeiset asiat ovat varsin hämäriä.
On niitä, joiden vakaan käsityksen siihen puu maatuu mihin se kaatuu.
Elämä kaikkoaa kehosta, aivot lakkaavat toimimasta, silmät eivät näe, korvat eivät kuule. Kuolema jäykistää ruumiin ja sen lämpö häipyy, kunnes ruumis sitten elottomana veltostuu.
Maasta olet tullut ja maaksi tulet, 70 prosenttia vettä.
Ei toimi aivot, ei ole tietoisuutta, ei ole mitään - atomit palaavat maailmankaikkeuteen, sen kiertokulkuun, mistä ovat tulleetkin...
näinhän järki sanoo
ja järki on sentään aika järkevä
Ja se oli valmistuspäivä, ja sabbati lähestyi.
Niin vaimot seurasivat jäljestä, jotka hänen kanssansa tulleet olivat Galileasta, ja katselivat hautaa, ja kuinka hänen ruumiinsa pantu oli.
Mutta he palasivat ja valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita;
vaan sabbatina he lepäsivät lain käskyn jälkeen.
Lk 23:45-46 Biblia 1776
Mitäs Jeesus?
no kun Hän ei kerro.
ajatellaas nyt, mitä kaikkea Jeesus olisi voinut kertoa ylösnousemisensa jälkeen.
miltä tuntuu kuolla?
näkyykö siellä se valo tunnelin päässä?
ketä siellä oli? mitä siellä oli?
näkikö Hän oman ruumiinsa siinä henkenä leijaillessaan?
mikäs se ylösnousemusruumis oikein on, onko se mitenkä samanlainen kuin tämä ajallinen ruumis?
kohtasitko siellä henkivaltoja, paholaisen, enkeleitä?
no kun Jeesus ei kerro!
Emmauksen tiellä käveltiin, ja kaiken tämän huippumielenkiintoisen rajatiedon sijasta Hän vaan piti raamattutunnin.
outo tyyppi.
olis voinu hieman valottaa tätä kuoleman jälkeistä asiaa.
voisihan Hän vieläkin kertoa!
Jeesus elää ja on läsnä ja voi tehdä ihan mitä lystää.
Vaan kun ei kerro.
Ei edes ilmoita omilleenkaan heidän kuolemansa ajankohtaa, että kolme vuotta kuusi kuukautta ja seitsemän päivää vielä...
Eikä maailmanlopun päivääkään sano
sanoo, ettei ole meidän asiamme
ei Hän tyydytä uteliaisuuttamme, vaan saamme tyytyä siihen, mitä on kirjoitettu.
ja se on aika hankalaa ymmärtää
jos Jeesus ei kerro ja tuommoista ei ole Raamatussa, miksi sitten uskontunnustuksessa sanotaan, että
...
rinstiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana,
kuoli ja haudattiin
astui alas tuonelaan
...
latinaksi tuo on descendit ad inferna, astui alas helvettiin
Ortodoksi tähän vastaisi: kun ei sanota!
tuo on nimittäin Apostolisen uskontunnustuksen kohta
kaikille kirkoille yhteinen pääuskontunnustus on Nikaian-Konstantinopolin tunnustus ja se kuuluu tässä kohtaa näin
meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu
Σταυρωθέντα τε ὑπὲρ ἡμῶν ἐπὶ Ποντίου Πιλάτου, καὶ παθόντα καὶ ταφέντα.
Crucifíxus étiam pro nobis sub Póntio Piláto;
Passus, et sepúltus est
kärsi Pontius Pilatuksen aikana
ristiinnaulittiin
kuoli
haudattiin
nousi kolmantena päivänä kuolleista kirjoitusten mukaan.
ei mitään tuonelaa, helvettiä mainita Nikain - Konstantinopolin tunnustuksessa.
Koko kristillisen kirkon yhteisessä uskontunnustukesssa.
mistä Apostolicum sitten tietää, että "astui alas tuonelaan"?
Tämän päivän epistolassa on tuo erikoinen kohta Ensimmäisen Pietarinkirjeen kolmannesta luvusta, joka näyttää kertovan
Jeesus kuoli
Jeesus meni kuolleiden ihmsten luo saarnaamaan
Jeesus nousi kuolleista
Sillä Kristus myös kerran kärsi meidän synteimme tähden, hurskas vääräin edestä, että hän meitä Jumalalle uhrais: lihan kautta tosin kuoletettu, mutta Hengen kautta eläväksi tehty,
Jossa hän myös meni pois ja saarnasi hengille vankeudessa, Jotka ei muinen uskoneet, kuin Jumala kerran Noan aikana odotti ja kärsiväinen oli, kuin arkki valmistettiin, jossa harvat (se on: kahdeksan sielua) veden kautta päästetyksi tulivat.
Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,
Joka on Jumalan oikialle kädelle, taivaasen mennyt, ja hänelle ovat enkelit ja vallat ja voimat alamaiset.
1 Piet 3:18-22 Biblia 1776
Mistähän 1. Pietarinkirjeen kirjoittaja on tällaisen tiedon saanut?
Varmemmaksi vakuudeksi ja asiaa vielä selvittäen 1 Piet jatkaa toisessa kohdassa samasta aiheesta.
Kuollut Jeesus saarnaamassa jossain siellä rajan takana oleville kuolleille ihmisille.
Tosi erikoinen ja väkevä kohta!
Että siis Kristus lihassa meidän edestämme on kärsinyt, niin te myös varustakaat teitänne sillä mielellä; sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä,
Ettei hän enään sitä aikaa, jonka hän lihassa edespäin on, ihmisten himon jälkeen, vaan Jumalan tahdon jälkeen eläisi.
Sillä kyllä siinä on, että me edesmenneen ajan elämästä kulutimme pakanain mielen jälkeen, vaeltaissamme irstaudessa, himoissa, juopumisessa, ylönsuömisessä, ylönjuomisessa ja hirmuisissa epäjumalan palveluksissa.
He oudoksuvat, ettette heidän kanssansa juokse samaan säädyttömän hekuman menoon, ja pilkkaavat.
Niiden pitää luvun tekemän hänelle, joka on valmis tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Sillä sitä varten evankeliumi kuolleillekin saarnattu on, että he kyllä tuomittaisiin ihmisten jälkeen lihassa, mutta Jumalan jälkeen eläisivät hengessä.
1 Piet 4:1-6 Biblia 1776
Uusin kirkkoraamattumme kääntää tuon hurjan kohdan näin'
Mutta he joutuvat tekemään tilin hänelle, joka on valmiina tuomitsemaan elävät ja kuolleet.
Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset.
1 Piet 4:5-6 KR 1992
Jeesuksen astumisesta alas tuonelaan ei ole muualla Uudessa testamentissa puhetta.
Jos erehdyn, korjatkaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti