tiistai 5. huhtikuuta 2011

Minä olen tullut että teillä olisi

Jeesus kävelee veden päällä
Taiteilijan näkemys

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.

Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.

Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.

Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."

Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.


Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.

Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."
MikkoL:
Joh 10:1-10 KR 1938



Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

Miten?

"Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä."
Joh 10:11



Herra on sinun paimenesi, ei sinulta mitään puutu.

Viheriäisille niityille hän vie sinut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän sinut johdattaa.

Hän virvoittaa sinun sielusi. Hän ohjaa sinut oikealle tielle nimensä tähden.

Vaikka sinä vaeltaisit pimeässä laaksossa, et sinä pelkäisi mitään pahaa, sillä Herra on sinun kanssani; hänen vitsansa ja sauvansa sinua lohduttavat.

Hän valmistaa sinulle pöydän sinun vihollistesi silmien eteen. Hän voitelee sinun pääni öljyllä; sinun maljasi on ylitsevuotavainen.

Sula hyvyys ja laupeus seuraavat sinua kaiken elinaikani; ja sinä saat asua Herran huoneessa päiviesi loppuun asti.

Kun Herra on sinun paimenesi.

Psalmin 23 pohjalta.



Put your hand in the hand of the man who stilled the water
Put your hand in the hand of the man who calmed the sea
Take a look at yourself and-a you can look at others differently
By puttin' your hand in the hand of the man from-a Gallilee.



Jeesus on se Hyvä Paimen, josta Hesekiel ennustaa.

Jeesus on tullut, että sinulla olisi elämä.

Jeesus on tullut, että sinulla olisi yltäkylläisyys.


Jeesus sanoo sinulle
Pysy rauhallisina, minä tässä olen. Älä pelkää.

Näin sanoo mies, joka on kerran kävellyt veden päällä Gennesaretin järvellä.



On hyvin mahdollista elää tämä elämä ilman mitään tietoa Jeesuksesta. Monet ovat niin tehneet.

On hyvin mahdollista elää tämä elämä välittämättä mitään Jeesuksesta.
Monet ovat niin tehneet.

On hyvin mahdollista olla kristitty ja pitää sopiva etäisyys Jeesukseen.
Monet ovat niin tehneet.

---
On mahdollista antaa koko elämä Jeesukselle, koko paketti

sellaisena kuin olet, hyvää ja pahaa, uskoa ja epäuskoa, tahtoa ja inhoa

Tule Jeesuksen luo, tule nuorena oi!

Kukaan, joka on antanut elämänsä Jeesukselle ei ole sitä katunut.

Moni on katunut, kun on antanut elämänsä Jeesukselle liian myöhään, elämän kääntyessä jo kohti iltaa.


Jeesus on semmoinen ihminen, joka on nuhdellut tuulta ja aallokkoa, ja tuli aivan tyven.

Isänsä on Jumala, Kaikkivaltias taivaan ja maan Luoja.

Äitinsä on ihminen, hiljainen ja kuuliainen Maria, Herran piikanen.

"Tapahtukoon minulle Jumalan tahto"


Virsi 2
Avaja porttis, ovesi,
käy Herraas vastaan nöyrästi,
kun itse taivaan kuningas
sun tahtoo olla vierahas.
Suo ilovirtes kaikua,
on siitä riemu taivaassa.
Nyt olkoon kiitos Jeesuksen,
hän saapuu luokse syntisen.

Hyvyyden Jeesus myötään tuo
ja kaiken armon meille suo.
Kruununsa on vanhurskaus
ja valtikkansa laupeus.
Hän tuskat tuimat sammuttaa,
vaivoista meidät vapahtaa.
Nyt olkoon kiitos Jeesuksen,
hän saapuu luokse syntisen.

Autuas kansa, kaupunki,
kun Jeesus saapuu Herraksi.
On siellä rauha, rakkaus
ja uusi toivo, uskallus.
Hän tullessansa armon tuo
ja avun neuvoillansa suo.
Nyt olkoon kiitos Jeesuksen,
hän saapuu luokse syntisen.

Avaja porttis, ovesi,
valmista hälle itsesi.
Sun lamppus olkoon palava
ja valvo, Herraas odota.
Hän saapuu riemusaatossaan
ja sinut kruunaa armollaan.
Nyt olkoon kiitos Jeesuksen,
hän saapuu luokse syntisen.

Käy, Herra Jeesus, luokseni,
tee sydämeeni majasi.
Se täytä, Jeesus, armolla
ja asu aina minussa.
Taivaaseen minut johdata,
luonasi anna riemuita.
Jo kohta Herra saapuukin.
Niin, aamen, Jeesus rakkahin.

Georg Weissel 1642.
Ruots. Jakob Arrhenius 1694.
Suom. virsikirjaan 1701.
Uud. komitea 1984.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti