Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin
Johannes Kastajan sormi
Matthias Grünewald 1506-1515
Pääsiäisen tapahtumissa yhdistyvät monet Vanhan testamentin aiheet ja esikuvat yhdeksi moniulotteiseksi kuvaksi.Johannes Kastajan sormi
Matthias Grünewald 1506-1515
Olemme saaneet nähdä ja kuulla, että kun Jumala puhuu, sanoissa on monia eri korkeuksia ja syvyyksiä kuten elävässä äänessä.
Synteettinen ääni, robotin puhe tai sähköpianon ääni, on puhtaan harmonisena yksiulotteinen ja kuulostaa keinotekoiselta. Siksi Yamaha lisää siihen tahallaan säröjä ja tasoja jäljitellen elävää musiikin ääntä.
Kiirastorstain ateria on pääsiäisateria, jossa muistetaan Egyptistä lähtöä. Tästä Haamul kirjoitti palstallaan.
Pääsiäislammas ei ole uhrilammas, vaan se on muistoateria, joka katkerien yrttien ja neljän siunauksen maljan kanssa nautitaan.
Koska Jerusalemin temppeli on maan tasalla, ei kiveä kiven päällä, juutalaiset eivät voi pääsiäislammasta teurastaa Mooseksen lain edellyttämällä tavalla, ja heidän juhla-ateriallaan on vain kuivat luut muistuttamassa herkullisesta pääsiäislampaasta.
Jumalan Karitsan kuolemaan liittyy heprealaiskirjeessä kuitenkin Jerusalemin temppelin kaikkein keskeisin jumalanpalvelus, puhdistavat ja pyhittävät uhrit, veri syntien anteeksiantamiseksi ja ylipapin astuminen kaikkein pyhimpään.
Kerrassaan upea oratorio, jossa Vanhan liiton esikuvat, typokset, saavat Uuden liiton ihanan toteutumisen.
Esikoislestadiolaisen kristityn uskonelämän suurin asia tapahtuu ripin puolisakramentissa, joka tosin on kaventunut "anteeksitodistamisen" mantraan.
"saanko minä vielä uskoa syntini anteeksi, vaikka olen langennut ja omatunto todistaa minua vastaan"
"usko kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, usko itsesi puhtaaksi ja aivan taivaan keskelle"
Tässä on herätysliikkeen kallein aarre, keskeinen palvelu, jumalanpalveluksen ydin ja onnistuneiden seurojen tavoite:
että seuraväki rohkaistuisi uskomaan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
mielellään vielä pitkässä pönttöjonossa, joka kertoo että saarnassa julistettu täysi laki ja evankeliumi on kolahtanut ja omattunnot puhuteltu Jumalan sanalla.
Kyseessä on sisäinen asia ja ihmisen ratkaisu nousta ja liittyä pönttöjonoon. Tai siellä seurapenkissä saada uskoa kaikki synnit anteeksi.
Esikoisten pääsiäinen on liittymistä kristillisen kirkon suurimpaan juhlaan kun meidän Herramme kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja nousi kolmantena päivänä kuolleista kirjoitusten mukaan.
Vahvasti ovat tässä kristillisyydessä koko kirkkovuoden aikana mielissä "suljetut ovet", joiden taakse piiloutuneiden opetuslasten luo Ylösnoussut tuli ja puhalsi heidän päälleen ja antoi valtuudet todistaa synnit anteeksi
Kuin siis sen sabbatin päivän ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset kokoontuneet olivat Juudalaisten pelvon tähden, tuli Jesus ja seisoi heidän keskellänsä ja sanoi heille: rauha olkoon teille!
Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran.
Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Joh 20:19-23 Biblia 1776
Katsokaamme lähemmin, mikäli mahdollista, mitä sielulle tässä pyhässä hetkessä tapahtuu seurojen aikana.
Saarnan aikana Jumalan sana puhuttelee ja muistissa ovat usein aivan lapsuudesta asti kristillisyyden kalliit neuvot ja opetukset.
On kuva siitä, millaista on kristityn nuhteeton vaellus, millaisia asioita Jumalan lapset välttävät ja mistä pysyttelevät erossa, ettei tämä maailma saastuta.
On sisäinen ihannekuva kristitystä Jumalan tahdon mukaan elävästä ihmisestä, jota eivät lihan himot ja irstaudet vaivaa, ei kateus ja ahneus riivaa eikä koreileminen ja mammonan palvonta hidasta synteihin ja rikkomuksiin.
Ja toisaalta on syvä tietoisuus siitä, että tuota julistettua ja opetettua ihannetta, Jumalan tahtoa, ei ole tälläkään viikolla tullut toteutettua ja että sekä sisäinen että ulkonainen ihminen on vajavainen, lankeava ja lihan vapauksia etsivä.
Ratkaisun tähän ahdinkoon - ja ahdinko on toisten kohdalla hyvin todellinen, toisten kohdalla "kadun koska kuuluu katua" - tuo synninpäästö.
Tästä käytetään esikoisuudessa ilmausta "todistaa synnit anteeksi" eli veli tai sisar todistaa Jeesuksen nimessä ja veressä, että ihmisen vaelluksen viat, heikkoudet, lankeamiset annetaan anteeksi. Tähän on lupa uskoa, vaikka järki ja sielunvihollinen ja omatunto sanovat vastaan.
Astelema on
1. Lain totuuden ja hurskauden vaatimus
2. Omantunnon todistus että ei ole viikolla eletty Jumalan tahdon mukaan ilman lankeamista teoissa ja ajatuksissa
3. Virallisesti kaavan mukaan Jeesuksen nimessä ja veressä todistettu armo, jonka saa uskoa omalle kohdalleen.
Elävässä uskossa oleva uudestisyntynyt kristitty on sellainen, joka nöyrästi kuulee Jumalan tahdon lain saarnan ja joka sydämessään on käsittänyt Kristuksen evankeliumin, ottanut uskossa vastaan anteeksiannon todistuksen.
Hän on näin vapaa Jumalan lapsi, jonka heikkoudet, synnit ja rikkomukset on annettu ja annetaan anteeksi jatkossakin.
Esikoislestadiolaisen heränneen uskonelämän keskipiste on tässä tapahtumassa, anteeksi todistamisessa ja sen sisäisessä käsittämisessä ja uskossa vastaanottamisessa.
Tätä uskoa verrataan usein lepattavaan lampun liekkiin, se on jatkuvassa vaarassa, sydän voi kylmentyä näille kristillisyyden asioille ja ihminen näin joutua maailmaan ja kadotuksen yöhön.
Kristillisyyden kalliit neuvot ja ohjeet on tarkoitettu suojaamaan tätä pelastavaa, kaikkein olennaisinta asia, sydämen uskoa että synnit on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä.
Pietismi on luterilaisen kirkon piirissä vaikuttava virtaus, jolle on ominaista henkilökohtaisen hurskauden (pietas) korostaminen.
Perinteinen esikoislestadiolaisuus on eräs luterilaisen pietistisen herätysliikkeen haara, jonka perustoja Lapin karussa maassa valmisteli Ruotsin kirkossa vaikuttanut lukija-liike ja vahvasti myös viklundilaisuus ja joka puhkesi liekkeihin Ruotsin ja Suomen Lapissa rovasti Lars Levi Laestadiuksen julistuksen seurauksena 1800-luvun puolivälissä.
Uus-esikoisuus ei ole mielestäni luterilaisen pietismin haara, vaan esikoisuuden taustalta voimakkaan amerikkalaisen vaikutuksen turmelema lahkoutunut uskonnollinen ryhmä.
Tämä näkyy parhaiten juuri tässä kristillisyyden ydinasiassa, pääsiäisen tapahtumissa.
Uus-esikoisen kirkossakäynti on harventunut, sakramenttien merkitys kokonaan hämärtynyt ja kristillisen uskon ydin on vääristynyt ja muistuttaa juutalaisuutta tai islamilaisuutta, alistumista Jumalan tahtoon ja mieluisaa kristillisyyden neuvojen noudattamista armahdettuna syntisenä.
Tämän kultin painopiste on tietyn mantran hokemisessa, toistamisessa, tietyn yhä uudelleen toistuvan
"helmasynti, lankeaminen, paha omatunto - saat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä
"helmasynti, lankeaminen, paha omatunto - saat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä
"helmasynti, lankeaminen, paha omatunto - saat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä"
vuodesta toiseen jatkuva kierre aina ihmisen kuolemaan asti
tärkeintä, että siellä kuolinvuoteellakin kultin viralliset papit käyvät tämän mantran lausumassa ja mustat hahmot kuin korppikotkat istuvat kuolevan vuoteen tuntumassa vahtimassa, että kaikki menee varmasti oikein
sitten voi saarnaaja jo rauhallisesti sanoa "hänet nähtiin seuroissa istumassa"
katse käännetään ja on kääntynyt täysin omaan uskoon
vaikka kauhistellen sanotaan "enhän minä omanvanhurskauden tekoja tee"
niin kaiken ydin on se, että uskoo
sanoohan Raamattukin "sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi"
tämän uskon syntyminen, sen oikea laatu, sen oikeat takaajat vakuutusfirmassa ja sen kestäminen aina kuolemaan asti on uus-esikoisuuden huolenaihe.
ei mikään muu.
uus-esikoisuuden johtajat käyttävät absoluuttista valtaa
heillä on Kristuksen antamat Jumalan valtakunnan avaimet ja niillä, kenelle he ne uskovat.
voi niitä esikoisten saarnaajia, jotka tätä ehdotonta ylivaltaa mitenkään uskaltavat arvostella tai siitä poiketa.
edes kaikessa hiljaisuudessa, sillä tämän mafian urkkijoita löytyy joka ruksalta.
valta on vastuutonta, kun sitä ei saa kirjein eikä kirjoituksin eikä saarnoin mitenkään kyseenalaistaa.
päätöksentekijät eivät joudu vastuuseen, kuten jossain demokraattisessa hallinnossa tai perustuslaillisessa kuninkuudessa.
nämä ukkelit ovat kaiken arvostelun yläpuolella, siellä Pyhän Hengen kanssa asioita ratkomassa uskovien parhaaksi!
rakas kristitty, Jeesuksen oma, joka tässä liikkeessä kuitenkin tahdot pysyä ja rukoillen odotat Hengen kevättä, raikkaita tuulia ylhäältä, jotka uudistavat ja puhdistavat tämän hengellisen liikkeen.
synnyttävät sen kivulla uudelleen, kunnes Kristus saa siinä taas muodon.
tänään on Kiirastorstai, ehtoollisen asettamisen muistopäivä.
Jos vain mahdollista, lähde perheinesi kirkkoon ja osallistu tänään Herran pyhälle ehtoolliselle.
Siellä katseesi siirretään kokonaan pois omasta uskostasi - ei se sinua pelasta.
Katseesi siirretään uskosi alkajaan ja täyttäjään, Kristukseen.
sinulle sanotaan "Katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin"
saat siellä levätä uskossa syntien anteeksiantamukseen, saat - sinä ja rakas puolisosi ja lapsenne - Jeesuksen totisen veren juomaksenne ja Jeesuksen totisen ruumiin syödäksenne.
Ja siellä kanssanne koolla oleva kirkkokansa yhdessä kristillisen kirkon monihaaraisen puun oksana saa osallistua juhla-ateriaan!
Tänä vuonna juutalaiset, läntinen kristikunta ja itäinen kristikunta viettävät kaikki pääsiäista yhtä aikaa.
Exodus, lähtö Egyptistä, pääsiäislammas on teurastettu
Jumalan Karitsa vuodattaa verensä ja antaa ruumiinsa syötäväksi
Tätä ihmettä saat katsella, tutkia ja siihen uskoa Jumalan armosta uudestisyntyneenä vedestä ja Hengestä - ei oman uskon pusertamisella tai jonkun ihmisen vakuuttamana.
Kuolinvuoteellasikin olkoon yksin tämä ihmeellinen näky silmissäsi ja sydämessäsi
Teurastettu Jumalan Karitsa!
Virsi 63
Oi rakkain Jeesukseni,
piinattu, verinen,
jo särkyy sydämeni,
kun tuskaas muistelen.
Sua taivaan kunnialla
ylhäällä palveltiin,
nyt orjantappuralla
pää pyhä kruunattiin.
Ah kuinka, Herra taivaan,
säikähtyy sieluni,
kun kärsimääsi vaivaan
on syynä syntini.
Kuoleman, synnin orja
vain vihan ansaitsin.
Ristisi tähden kurja
sain armon kuitenkin.
Vie minut, Paimen hyvä,
taas omaan laumaasi.
Suo, armolähde syvä,
kuin ennen lahjasi.
Suloista taivaan mannaa
soi Henkes sanastas.
Vieläkin voimaa anna,
oi Herra laupias.
Nyt kiitos haavoistasi,
syntisten ystävä!
On ristinkuolemasi
minulle elämä.
Suo voimaa loppuun asti
sinua seuraamaan,
sinussa luottavasti
myös kerran kuolemaan.
Kun joutuu viime retki,
oi Jeesus, vahvista.
Tuo kova lähdön hetki
armollas huojenna.
Ja sieluni kun aivan
jo nääntyy tuskassa,
kirvoita alta vaivan
vaivasi voimalla.
Suo ristinuhrin loistaa
lohtuna pelkooni.
Se ahdistuksen poistaa,
tuo rauhan sieluuni.
Vain katson kasvojasi,
jään, Jeesus, turviisi.
Näin sinun kuolemasi
on minun voittoni.
Paul Gerhardt Arnulf Louvainilaisen tekstin (1200-l.) pohjalta 1656.
Suom. Julius Krohn 1880.
Virsikirjaan 1886.
Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus kallisti päänsä ja sanoi:
"Se on täytetty"
Pappi kutsuu Jumalan kansaa alttarille:
"Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu"
siihen ei sinulla eikä minulla ole mitään lisäämistä!
Sovitusuhri on annettu, lunastushinta maksettu, syntiuhri teurastettu
Se on täytetty
tähän kun uskot, olet vanhurskas
tämän kun suullasi tunnustat, pelastut
ja saat elää koko elämäsi - et itsellesi vaan elävän Jumalan palvelijana!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti